Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Välkommen till festen! Det finns tydligen en spegel också som alla blir gay av.

Mest bara Ruskendruls karaktär som på nåt mystiskt vis hela tiden blir ”tvingad”, enligt hen.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Det är intressant att spel runt den tiden, och då snackar vi om populära spel som det fortfarande snackas om idag, Last of us, Mass Effect tillsammans med Dragon Age-serien etc, aldrig fick skit (minns inget sådant eller nåt woke-tjafs) trots att de hade dessa sexuella/kön teman där du bl.a. kunde ligga med samma kön. Jag kan lova att ifall dessa spel, exakt som de var på den tiden, hade kommit ut i idag istället för då, så hade folk skrikit "jävla woke-spel!", likt det man gjorde för t.ex. Tlou2.

Har folk blivit mindre toleranta idag än för 10-15 år sedan?

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det är intressant att spel runt den tiden, och då snackar vi om populära spel som det fortfarande snackas om idag, Last of us, Mass Effect tillsammans med Dragon Age-serien etc, aldrig fick skit (minns inget sådant eller nåt woke-tjafs) trots att de hade dessa sexuella/kön teman där du bl.a. kunde ligga med samma kön. Jag kan lova att ifall dessa spel, exakt som de var på den tiden, hade kommit ut i idag istället för då, så hade folk skrikit "jävla woke-spel!", likt det man gjorde för t.ex. Tlou2.

Att du inte förstår skillnaden gör mig lite ledsen.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Det är försvunnen kunskap att skilja på något som känns naturligt samt är bra implementerat och något som känns påtvingat, predikande och malplacerat.

Flakmonkey
Skrivet av Bullen86:

Tror både och att somliga har blivit mer toleranta medan andra gått åt andra hållet samtidigt som de allra flesta är där i mitten, som vanligt. Är ju inte någon unik observation direkt, se bara på valet i USA nu i veckan och tror väl som experterna tror att internet med sin vilda informationsspridning utan källkritik, filterbubblor och totalt respektlöst tonläge i diskussionen är orsaken. Det gäller alla sidor för övrigt. Både de som skriker woke och de som blir förbannade bara de ser ordet.

Ibland saknar man tiden då internet var oskyldigt och inte en plattform där alla kunde få ut sina åsikter. Det skulle främja demokrati och har gjort det på många sätt, men vet ju inte riktigt hur det blir i längden. Ser inte så ljust ut känner jag

Tror generellt att det skulle bli väldigt mycket bättre om människor lärde sig om vad som sker i deras samhälle och människorna i det genom att ge sig ut i det. Istället för att läsa om det, eller snarare se klipp om det på diverse sociala medier. Tror inte vi hade haft ett samhälle där alla tycker lika (det skulle jag inte vilja heller) men vi skulle ha ett samhälle med betydligt mer förståelse för varandra och en helt annan respekt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Utan tvekan. Framförallt tycker jag att det märks inom komik där det förr var okej att skämta om allt. Ett bra exempel torde vara Little Britain som gjorde narr av förståndshandikappade, färgade, transor, adeln - och givetvis även den vita medelklassen. Serien är ändå från 2000-talet så inte jättegammal men den är ändå bortplockad från flera streamingtjänster samtidigt som skaparna fått gå ut och i det närmaste be om ursäkt samt konstatera att den aldrig fått grönt ljus i dag. Lättkränkt är ett överanvänt uttryck men tyvärr även applicerbart i många fall.

Film och spel har följt samma väg, egentligen är det väl mest musik som klarat sig. Kanske för att det är lättare för skaparen själv att producera och ge ut sina verk utan att en uppsjö investerare med finansiellt intresse i produkten ska få tycka till

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Låt mig gissa. Du kommer säga att skillnaden då var att man inte fick det upptryckt i ansiktet? Även om det skulle finnas en sanning i det, att man gör det mer tydligare idag än då, så är jag säker på att dessa klassiska spel fortfarande hade fått mycket skit bland dagens negativa klimat, där minsta lilla woke-känning hade triggat igång blodet hos folk. Jag är även rätt säker på att Veilguard knappt hade fått kritik om den ut kom ut på den tiden, i allafall inte i samma omfattning som idag.

Nu känner jag inte till historien kring ordet "woke" och hur lång tillbaka det går. Men det jag minns från den tiden när dessa spel kom ut, var att "woke" inte användes i folkmun bland gamers. Första gången jag fick höra ordet var i samband med Tlou2 fyra år sedan, därefter skulle varenda en använda det som om det vore en cool grej att uttrycka sig på.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Mest bara Ruskendruls karaktär som på nåt mystiskt vis hela tiden blir ”tvingad”, enligt hen.

Ja det är märkligt det där 😁

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det tror inte jag, däremot har de "mindre toleranta" blivit, ironiskt nog, modigare och mer högljudda, särskilt på internet och särskilt inom spelforum.
Om man kollar till vilka här på FZ håller på att larva sig med "anti-woke"-retorik är det ju oftast samma användare som står för det. Vissa skapar ju tom. alt-konton för att de vet att det är fel vad de gör.

Sen hjälper det väl inte att minnet eller historiska kunskapen hos dessa människor inte är på topp precis... Känsliga människor ser fel överallt, och känner de sig dessutom kränkta över det kommer de grina ut i forum.

Det är väl snarare upp till de som gillar grejerna att flika in med en stabiliserande åsikt här och där för att överrösta den oproportionerligt högljudda andelen arga, men som tur för dem så är de upptagna med att spela och skiter fullständigt i diskussionen och det gör de helt rätt i! Den tysta majoriteten som kan behöva vrida upp volymen lite tycker jag och motverka tomtarna på båda sidor av spektrumet innan det helt går överstyr.

Problematiken ligger ju i att alla tror de är uppbackade av en majoritet. Jag vet inte varför. Bästa tycker jag är när någon klagar på att folk inte röstar med sina plånböcker...

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Utan tvekan. Framförallt tycker jag att det märks inom komik där det förr var okej att skämta om allt. Ett bra exempel torde vara Little Britain som gjorde narr av förståndshandikappade, färgade, transor, adeln - och givetvis även den vita medelklassen. Serien är ändå från 2000-talet så inte jättegammal men den är ändå bortplockad från flera streamingtjänster samtidigt som skaparna fått gå ut och i det närmaste be om ursäkt samt konstatera att den aldrig fått grönt ljus i dag. Lättkränkt är ett överanvänt uttryck men tyvärr även applicerbart i många fall.

Film och spel har följt samma väg, egentligen är det väl mest musik som klarat sig. Kanske för att det är lättare för skaparen själv att producera och ge ut sina verk utan att en uppsjö investerare med finansiellt intresse i produkten ska få tycka till

Tyckte alltid att Little Britain var skitrolig på den tiden haha, men som du säger så hade det aldrig funkat idag då många hade tagit jävligt illa upp. Även Rockstar som är kända för sin satir av verkligheten, fick gå ut inför produktionen av GTA 6, med att säga att det inte är lika lätt att göra satir idag som det var förr i tiden och att de måste vara försiktiga, vilket är trist...

Medlem
Skrivet av tjorb:

Ingen som nämnt trigger warnings? Ingen som pratar om realism heller. Strawman utan dess like.

Såja, andas. Mitt svar var inte tänkt primärt som ett motargument, utan ett mer filosofiskt sådant precis som @jeppe109 är inne på. Vad eskapism ska eller inte ska innehålla, och hur det ställs relaterat till det vi ställs inför i verkliga livet. Därifrån spånade jag vidare med saker som trigger warnings som exempel.

Men om intentionen inte gick fram tillräckligt tydligt ber jag om ursäkt. Lugna dig gärna lite med epiteten.

Skrivet av Red_warning:

Igen, låt oss vara rimliga. Högt spelarantal = hög förtjänst. Vi behöver inte veta exakt hur många kopior ett spel sålt. Vill man göra en riktig djupanalys så finns det gott om andra spel att jämföra med och dra slutsatser baserat på deras uttalande om försäljning och förtjänst samtidigt som man tittar på steams grafer om spelarantal.

Exakt, låt oss vara rimliga: det finns såpass många distributionssätt och -tjänster för spel idag att vi inte kan ta spelarantalet från en enskild och säga "så här presterar spel X". Det kan i vissa fall vara en indikation, precis som jag nämnde kan spelarantalet inte vara högre än antalet köpare på den plattformen, så är det extremt högt betyder det att minst så många köpt spelet på den plattformen och kan i sig självt vara tillräckligt för att indikera vinst.

Men det finns så många andra fall där det inte räcker. Ungefär som att döma ut en artist idag för att denne inte säljer så många LP eller CD - det finns artister som fortfarande gör, och säkerligen en del som tjänar en slant på det, men om du inte inkluderar Spotify, Tidal, Apple Music o.s.v. o.s.v. får du inte varken en särskilt korrekt eller jämförbar siffra.

Skrivet av Nosnos:

Tror både och att somliga har blivit mer toleranta medan andra gått åt andra hållet samtidigt som de allra flesta är där i mitten, som vanligt. Är ju inte någon unik observation direkt, se bara på valet i USA nu i veckan och tror väl som experterna tror att internet med sin vilda informationsspridning utan källkritik, filterbubblor och totalt respektlöst tonläge i diskussionen är orsaken. Det gäller alla sidor för övrigt. Både de som skriker woke och de som blir förbannade bara de ser ordet.

Ibland saknar man tiden då internet var oskyldigt och inte en plattform där alla kunde få ut sina åsikter. Det skulle främja demokrati och har gjort det på många sätt, men vet ju inte riktigt hur det blir i längden. Ser inte så ljust ut känner jag

Tror generellt att det skulle bli väldigt mycket bättre om människor lärde sig om vad som sker i deras samhälle och människorna i det genom att ge sig ut i det. Istället för att läsa om det, eller snarare se klipp om det på diverse sociala medier. Tror inte vi hade haft ett samhälle där alla tycker lika (det skulle jag inte vilja heller) men vi skulle ha ett samhälle med betydligt mer förståelse för varandra och en helt annan respekt.

Hängde du på några BBSer förr? Några forum i Internets barndom? Att säga att det var mer oskyldigt i sig självt skulle jag nog säga är en ganska rejäl försköning av hur det faktiskt var. Däremot drunknar vi säkerligen lättare i informationsflödet idag, och då kan det nog enklare bli så att negativiteten sköljer över en.

Vi kommer dock in på den fascinerande diskussionen om hur information filtreras idag - förr (vi pratar egentligen före sökmotorer gjorde sitt intåg) behövde du själv veta vad du skulle kika efter och aktivt söka upp ställen. Och hängde du på ställen där en bredd förekom och/eller som var lite mer vilda västern kunde det verkligen vara riktigt sunkigt redan då. Numera är det svårt att inte matas med enorma mängder information, och exakt vad man matas med... jadu, det är många intressanta faktorer som spelar in där. Jag ska inte dra på mig foliehatten och köra en rant på "big tech", men hur sociala medier fungerar är rätt spännande. Och på många sätt oroväckande.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det tror inte jag, däremot har de "mindre toleranta" blivit, ironiskt nog, modigare och mer högljudda, särskilt på internet och särskilt inom spelforum.
Om man kollar till vilka här på FZ håller på att larva sig med "anti-woke"-retorik är det ju oftast samma användare som står för det. Vissa skapar ju tom. alt-konton för att de vet att det är fel vad de gör.

Sen hjälper det väl inte att minnet eller historiska kunskapen hos dessa människor inte är på topp precis... Känsliga människor ser fel överallt, och känner de sig dessutom kränkta över det kommer de grina ut i forum.

Det är väl snarare upp till de som gillar grejerna att flika in med en stabiliserande åsikt här och där för att överrösta den oproportionerligt högljudda andelen arga, men som tur för dem så är de upptagna med att spela och skiter fullständigt i diskussionen och det gör de helt rätt i! Den tysta majoriteten som kan behöva vrida upp volymen lite tycker jag och motverka tomtarna på båda sidor av spektrumet innan det helt går överstyr.

Problematiken ligger ju i att alla tror de är uppbackade av en majoritet. Jag vet inte varför. Bästa tycker jag är när någon klagar på att folk inte röstar med sina plånböcker...

Oh boy och här kommer det typiska "Alla som inte tycker och tänker som mig" är alla dumma, outbildade och tänker fel. Jag antar att dina fisar luktar toppen.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Oh boy och här kommer det typiska "Alla som inte tycker och tänker som mig" är alla dumma, outbildade och tänker fel. Jag antar att dina fisar luktar toppen.

Du som uppenbarligen tog åt dig av vad jag skrev, bemöt gärna med någon form av argumentation. Annars illustrerar du bara min poäng.

Men du har delvis rätt, bara att de som faktiskt tycker så som du skriver är just de som är så högljutt negativa och "inflammatoriska". Det är ju precis därför de är så rädda för trans och vad nu senaste hat-trenden är.

Medlem

Hamnat vid största stora valet nu som påverkar resten av spelet. Det kom lite väl utan förvarning. Å andra sidan är det väl så ibland med val man gör.

Nåväl, jag hade mina referenser. Får göra ett annat val nästa genomspelning.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Du som uppenbarligen tog åt dig av vad jag skrev, bemöt gärna med någon form av argumentation. Annars illustrerar du bara min poäng.

Men du har delvis rätt, bara att de som faktiskt tycker så som du skriver är just de som är så högljutt negativa och "inflammatoriska". Det är ju precis därför de är så rädda för trans och vad nu senaste hat-trenden är.

Varför skulle jag bemötta uppenbar nonsens utan belägg med argument? Nä, även jag har bättre saker att göra än att få dig att känna dig bättre med dina hobby att stryka ditt ego genom att skriva inlägg på forums.
"it takes two to tango" some de säger, om du skriver inlägg som faktiskt har något man kan argumentera emot gör jag det gärna.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Utmärkta exempel där det implementerats naturligt - utan att tvinga in spelaren på "rätt" tankebana eller bestraffa sagda spelare om man inte håller med, eller rollspelar en karaktär med annan uppfattning.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Folk är inte rädda för trans.

Folk är trötta på att man måste följa ett snävt specifikt narrativ utan någon som helst chans till eget input eller egna val i frågan. Håller man inte med, så klassas man som hatisk. Detta är ett djupt rotat problem i hela den moderna transrörelsen - att med känsloargument försöka både tvinga folk att tänka/göra som man vill samt att man målar ut "alla andra" som hatiska.

Trans-rörelsen är dessutom så själv-hatisk att till och med futanari, eller "newhalf" könet från öst blivit helt sågat och nu ska allt med trans se ut och låta som Concord karaktärer. Snacka om tillbakagång i utvecklingen.

Närmare tanke-fascism än så är svårt att komma. Försök att kontrollera hur jag tänker - jag garanterar att det kommer få motsatt effekt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag tycker Balunan och Pettson har sunda respnemang här, vill bara tillägga en sak apropå "humor" som inte nämnts vad jag kan se -->

Det spelar också roll, kan en ju tycka, på om "humorn" sparkar uppåt eller nedåt. Satir och att driva med typ Knugen eller kända idrottsmän eller makthavare är ju en sak, men man bör kanske vara lite mer eftertänksam kring hur man skämtar eller driver med mindre privilegierade eller utsatta grupper. Just transpersoner och bokstavspersoner i allmänhet får redan utstå otroligt mycket hat, fördomar och diskriminering. Och det är utsatta grupper i samhället i många fall, då kan man väl tycka att det kan vara klädsamt att tänka till lite extra på vilka konsekvenser ens "skämt" kan få.

Bara mina två cents 🤷

Jag skulle argumentera för motsatsen. Humor ska inte regleras.
Och Woke-rörelsen skulle jag kategorisera som empatisk rasism. Individerna ser sig själva som överlägsna, och istället för att utlösa en reaktion av hat för lägre ställda, så känner de empati "Jag är ledsen att du är lägre än mig". I sin tur leder det till hyckleri i beslutsfattningen, som vi väldigt ofta ser i underhållningsbranschen.
Det är bättra att inkludera alla i gruppen och skämta om alla individer. Då har man en sann jämställdhet.

jag vet att jag använder starka ord, och jag vill förtydliga att jag säger inte detta för att peka ut dig. Det finns goda tankar bakom det du skriver, men utförandet kommer leda till segregation och skrapar man på ytan så kan rasismen skymta sig.

Slavoj Žižek har skrivit många bra artiklar om Politisk korrekthet.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Folk är inte rädda för trans.

Folk är trötta på att man måste följa ett snävt specifikt narrativ utan någon som helst chans till eget input eller egna val i frågan. Håller man inte med, så klassas man som hatisk. Detta är ett djupt rotat problem i hela den moderna transrörelsen - att med känsloargument försöka både tvinga folk att tänka/göra som man vill samt att man målar ut "alla andra" som hatiska.

Trans-rörelsen är dessutom så själv-hatisk att till och med futanari, eller "newhalf" könet från öst blivit helt sågat och nu ska allt med trans se ut och låta som Concord karaktärer. Snacka om tillbakagång i utvecklingen.

Närmare tanke-fascism än så är svårt att komma. Försök att kontrollera hur jag tänker - jag garanterar att det kommer få motsatt effekt.

Varför vet så många personer, som inte har ett specialintresse av transrörelsen, så fruktansvärt mycket om den? Genuin fråga. Själv möter jag väldigt sällan denna terminologi eller frågor om rörelsens inre strömningar i min vardag, .

Medlem
Skrivet av Profit:

Varför vet så många personer, som inte har ett specialintresse av transrörelsen, så fruktansvärt mycket om den? Genuin fråga. Själv möter jag väldigt sällan denna terminologi eller frågor om rörelsens inre strömningar i min vardag, .

Kanske för att vi blir påtvingade så mycket om transmänniskor? Går knappt att vara i någon typ av Online community idag utan att man blir bombaderade utav "TRANS RIGHTS!" och transmänniskor som måste prata om och nämna att de är trans varje minut. Men som du säger, i IRL stöter man inte alls på detta, men i Online rörelser, speciellt dessa inom gaming går det inte undvika.

Medlem
Skrivet av Otis:

Det är ju väldigt uppenbart att han bara spyr ur sig sånt som han läst till sig och lärt sig av likasinnade. Det blev tydligt redan kring hans svammel om spegeln, och ranten där att man är tvungen att spela som trans, att han ljög och inte har någon egen insyn. Det som beskrevs var mer eller mindre en exakt upprepning av vad som sker i ett viralt youtube-klipp om spelet. Har man spelat på riktigt så påstår man inte det där.

Tillägg:
kollar man hans profil så ser man att har varit flitig i nyheter om Veilguard som FZ har publicerat innan release, och klankade på det på alla sätt och vis han kunde redan då.

Han har skrivit att han inte kommer köpa det. Och lite annat fint han skrev innan release:

"mid-tier action fantasy RPG hopkokat av Sweet Baby inc. Ser däremot INTE ut som ett nytt Dragon Age spel. Alla verkar ha fysiska eller mentala handikapp, det är en överrepresentation av "diversity" till den milda grad att det blir en parodi på inkludering."

"Vad som är unket är att implementera saker som pronomen i ett fantasyspel, alternativ för top surgery scars och att få alla att se ut som män, när de egentligen är kvinnor."

"alla kvinnor i princip ser ut som tomboys."

"Jag, och många andra, vill inte se kvinnliga protagonister som ser ut som halvsmälta Shrek-kopior"

Jag skulle lägga exakt 0% vikt på hans "åsikter" om spelet.

Oj, jäklar vilken krigare. Man undrar var drivet kommer ifrån.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Oj, jäklar vilken krigare. Man undrar var drivet kommer ifrån.

Irrationell rädsla att känna sig ersatt i samhället, kanske..

Skrivet av itsnotme:

Jag skulle argumentera för motsatsen. Humor ska inte regleras.
Och Woke-rörelsen skulle jag kategorisera som empatisk rasism. Individerna ser sig själva som överlägsna, och istället för att utlösa en reaktion av hat för lägre ställda, så känner de empati "Jag är ledsen att du är lägre än mig". I sin tur leder det till hyckleri i beslutsfattningen, som vi väldigt ofta ser i underhållningsbranschen.
Det är bättra att inkludera alla i gruppen och skämta om alla individer. Då har man en sann jämställdhet.

jag vet att jag använder starka ord, och jag vill förtydliga att jag säger inte detta för att peka ut dig. Det finns goda tankar bakom det du skriver, men utförandet kommer leda till segregation och skrapar man på ytan så kan rasismen skymta sig.

Slavoj Žižek har skrivit många bra artiklar om Politisk korrekthet.

Jag har aldrig sagt att humor ska regleras, min vän. Det låter som du gör ett par ganska rejäla antaganden där om människosyn, men det är klart, annars skulle det ju inte gå att vända det till att det är "woke-personerna" som är de verkliga rasisterna.

Vad är ens "woke-rörelsen", eller en "woke-person"? Är man "woke" om man skiter fullständigt i om man kan vara trans eller ej i Dragon Age?

Medlem

Spelat över 20 timmar nu.. spelet är en blandning av Hogwarts och Kingdoms of Amalur och flyter på hur bra som helst inte haft en ända bug (konstigt i ett nytt spel). Spelet får en stark 7 av mig.

Medlem

Jag har aldrig sagt att humor ska regleras, min vän. Det låter som du gör ett par ganska rejäla antaganden där om människosyn, men det är klart, annars skulle det ju inte gå att vända det till att det är "woke-personerna" som är de verkliga rasisterna.

Vad är ens "woke-rörelsen", eller en "woke-person"? Är man "woke" om man skiter fullständigt i om man kan vara trans eller ej i Dragon Age?

Självklart menade jag inte bokstavligen regleras, jag skulle varit tydligare i mitt ordval. Men det faller också på läsaren att inte medvetet misstolka.

Det finns många definitioner av ordet woke. Just för Veilguard så hamnar det om det urusla manuset med 2024 konflikter inflikade på absolute det trubbigaste sättet möjligt i en fantasy värld.
Vad man också ska tänka på är att när Amerikanarna använder ordet 'ethnicity' så blandar de ofta in biologiska element, de använder det delvis som synonym för ras. Vilket är motsatsen till våran svenska filosofi av etnicitet. Woke kategoriserar människor efter kön och ras, de två elementet vi inte ska döma varandra efter.

Här är en komisk presentation av woke:
En av kommentarerna lyder "Woke people: racists with a hero complex"

Skrivet av itsnotme:

Självklart menade jag inte bokstavligen regleras, jag skulle varit tydligare i mitt ordval. Men det faller också på läsaren att inte medvetet misstolka.

Det finns många definitioner av ordet woke. Just för Veilguard så hamnar det om det urusla manuset med 2024 konflikter inflikade på absolute det trubbigaste sättet möjligt i en fantasy värld.
Vad man också ska tänka på är att när Amerikanarna använder ordet 'ethnicity' så blandar de ofta in biologiska element, de använder det delvis som synonym för ras. Vilket är motsatsen till våran svenska filosofi av etnicitet. Woke kategoriserar människor efter kön och ras, de två elementet vi inte ska döma varandra efter.

Här är en komisk presentation av woke:
En av kommentarerna lyder "Woke people: racists with a hero complex"
https://www.youtube.com/watch?v=Ev373c7wSRg

Men poängen är väl att vi inte bör döma någon individ eller grupp bara utefter kön eller härkomst/hudfärg/etnicitet. Om jag tolkar dig rätt så menar du att "woke" medför att se ner på (tycka synd om) utsatta eller minoriteter, och det är i alla fall inte så jag tolkar det.

Snarare än att se personer som offer ser jag snarare personer som inte fått samma chanser eller förutsättningar, att då försöka motverka denna orättvisan är inte samma sak som att indirekt säga att de förfördelade är "sämre" på något sätt. Men det är ju ett bra svepskäl att köra med för den som motsätter sig förändringar eller som gillar den rådande ordningen.

Med det sagt är jag inte insatt i "woke"-rörelsen alls, har aldrig använt uttrycket förrän denna tråd tror jag. 🙈

Medlem

Men poängen är väl att vi inte bör döma någon individ eller grupp bara utefter kön eller härkomst/hudfärg/etnicitet. Om jag tolkar dig rätt så menar du att "woke" medför att se ner på (tycka synd om) utsatta eller minoriteter, och det är i alla fall inte så jag tolkar det.

Snarare än att se personer som offer ser jag snarare personer som inte fått samma chanser eller förutsättningar, att då försöka motverka denna orättvisan är inte samma sak som att indirekt säga att de förfördelade är "sämre" på något sätt. Men det är ju ett bra svepskäl att köra med för den som motsätter sig förändringar eller som gillar den rådande ordningen.

Med det sagt är jag inte insatt i "woke"-rörelsen alls, har aldrig använt uttrycket förrän denna tråd tror jag. 🙈

Ja, poängen är att man inte skall göra det. Men sedan så använder dessa grupper den retoriken ändå. Ofta hör man meningsstruktur likt "As a black woman I think that meatballs should always be served with lingon berries." Meningen börjar med att man uttrycker sin ras och könsidentitet och sist sin åsikt. De anser att ras och könsidentitet skulle förhöja eller sänka värdet på en åsikt. Det hör, enligt mig, inte hemma i det moderna samhället och det är utdaterat i historiska miljöer. Men för amerikanarna så är det progressivt. Woke-rörelsen har snurrat runt på samma ställe så länge, att de nu springer i fel riktning.

Jag förstår hur du tänker. Har man en vän som är tjock, så kanske man inte ska skämta om det, de får nog höra det tillräckligt ofta. Man kan vara originell i sina skämt och inte bara gå efter lågt hängande frukt. Men i officiell media tycker jag att man ska göra narr av alla grupper lika mycket, enligt tidsperiod och geografiskt område. En särbehandling kan också leda till utanförskap. Just i spel så kan det sänka inlevelsen. Särskilt när bovar och banditer respekterar emotionellt känsliga förolämpningar. Till exempel könsidentifieringar (jag vet inte hur Veilguard gör).

Nu har du använt terminologin nu är du fast hehe

Skrivet av itsnotme:

Ja, poängen är att man inte skall göra det. Men sedan så använder dessa grupper den retoriken ändå. Ofta hör man meningsstruktur likt "As a black woman I think that meatballs should always be served with lingon berries." Meningen börjar med att man uttrycker sin ras och könsidentitet och sist sin åsikt. De anser att ras och könsidentitet skulle förhöja eller sänka värdet på en åsikt. Det hör, enligt mig, inte hemma i det moderna samhället och det är utdaterat i historiska miljöer. Men för amerikanarna så är det progressivt. Woke-rörelsen har snurrat runt på samma ställe så länge, att de nu springer i fel riktning.

Jag förstår hur du tänker. Har man en vän som är tjock, så kanske man inte ska skämta om det, de får nog höra det tillräckligt ofta. Man kan vara originell i sina skämt och inte bara gå efter lågt hängande frukt. Men i officiell media tycker jag att man ska göra narr av alla grupper lika mycket, enligt tidsperiod och geografiskt område. En särbehandling kan också leda till utanförskap. Just i spel så kan det sänka inlevelsen. Särskilt när bovar och banditer respekterar emotionellt känsliga förolämpningar. Till exempel könsidentifieringar (jag vet inte hur Veilguard gör).

Nu har du använt terminologin nu är du fast hehe

Jag håller med om att en person inte är bara sin etnicitet, sexualitet eller vad det nu kan vara. I viss fall kan jag tycka att vissa grupper kan ha rätt till tolkningsföreträde kring vissa saker, exempelvis svarta och hur de väljer att använda (eller inte använda) n-ordet. Jag kan personligen tycka att det är ett skitord som hör hemma på museum, men om det där finns personer/grupper som vill reclaima ordet och göra ett väldigt sårande/nedsättande ord till "sitt" så tänker jag att det inte är upp till mig som vit gubbe att bestämma hur de ska få eller inte få göra kring det. Lite som homosexuella har gjort också, tidigare. (men jäklar, nu är vi kanske väldigt off-topic kanske... taco taco taco)

Håller också med om att man så klart måste kunna skapa en rövhålskaraktär i ett spel eller film som uttrycker sig på diverse illa sätt. Låt t ex kriminella bete sig och prata på ett riktigt dåligt vis, men gör det då klart att det knappast är något eftersträvansvärt eller "bra". På något sätt får man vara försiktig och ta lite ansvar för hur saker och ting porträtteras, även om det (så klart) blir lätt parodiskt annars om man skulle ha världens mest PK seriemördare eller så.

Men oj, vad förvirrande allt det här blev. Nu vet jag inte längre om jag är "woke" eller inte.

edit: tack för en god ton och diskussion, förövrigt

Medlem

Känns som vi kanske skulle ha två trådar. Eller kanske tre. En försäljningsstatistik, en woke tråd och en där själva liret diskuteras

Skriv svar