Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag skulle vilja vända på det du skriver. Måste man ha köpt ett spel och spelat igenom det från början till slut för att få ha en åsikt om det är ett spel som man tycker är bra?

Naturligtvis inte. De enda som får ha åsikter som spel då är de som har råd att chansa och kasta bort pengar. Vi vet alla vilka sorts spel vi gillar att spela och smaken är som baken. Det ger en hel del att kika på previews samt läsa de intryck som spelare av previews och reviews har haft. I alla dessa källor så finns det inte bara folks personliga intryck utan även beskrivningar av spelmekanik, story, grafisk profil osv osv.

Det sista är det som jag utgår från när jag bestämmer om jag kommer gilla ett spel eller inte, inte recensentens eller spelares personliga intryck. För han/hon är inte jag och vi har säkerligen inte samma smak.

Så ja, jag är jäkligt säker på att Veilguard inte är för mig baserat på Spelmekanik, Grafisk profil, story pacing, världsbyge (gameworld inte lore), stridssystem, hanterandet av companions osv. Jag anser även att det är en tillräckligt informerad ståndpunkt att ha när det gäller att avstå köp. I min mening är det ett dåligt spel helt enkelt från mitt perspektiv som älskare av RPG spel. Gillar du spel som är byggda på det här sättet så tycker jag du skall köpa det, jag kommer inte se ned på dig för den delen eller påstå att du inte förtjänar att ha en åsikt för du inte tycker som jag

Du skrev i originalinlägget som han svarade på;
"Jag håller med FZs betyg och andra som ändå kommit ut med mer ärliga betyg. Spelet är en riktig besvikelse och det var väntat."

Vad menar du med "ärliga betyg". Menar du att andra som tycker spelet är bra ljuger, och inte får tycka det är bra? Är det bara din och FZ:s åsikt som är den rätta?

Du får ha din åsikt, men i det inlägget förtrycker du andras åsikter och kallar dem för lögnare.

Medlem

Efter kollat runt lite så verkar detta spel vara helt min grej. Förbeställt. 🙂

Geeks Gaming

Mja, nja, kommer nog vänta lite. Dels väntar jag fortfarande in 2 recensenter som jag brukar lyssna på (har 5 olika med olika åsikter om olika spel) och sen vill jag nog se mer av spelet.

Spontant så lutar det åt att jag hoppar över spelet en tid framåt

Medlem

respekt!
Vi har haft liknande betygssättning för tidigare spel som du recenserat så jag avvaktar och ser hur spelarna mottager detta.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Inte ett dugg förvånqd, folk måste släppa själva studios när det vankas spel. Bara till Bioware som (HISTORISKT) varit enorma ihopa med Wotc... Folket som skapade tex BG eller alla andra berömda rpg spel är inte kvar.

Det är inte samma grafiker,animatörer, story , devs..
Nytt folk under nya fanor helt enkelt.

Gillade Dragons age serien men tyvärr blev det utterly skit denna gång.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Glöm inte floppar som bioshock infinite!

Skämt åsido, det går alldeles utmärkt så länge det skrivs bra.
Precis som med allting annat

Skrivs det bra märks det inte, och då flaggas det inte heller som aktivism. Det som är hela poängen.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skrivs det bra märks det inte, och då flaggas det inte heller som aktivism. Det som är hela poängen.

Vem flaggar det som aktivism? Du?

Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

*Suck*

Jag förstår mig verkligen inte på det sjukliga, narcissistiska behovet dessa människor verkar ha, av att projicera sig själva och sitt mentala bagage, i absolut allting.

Ja, det är helt hopplöst. Förstör så mycket.

Medlem

On a positive note - installerade första Dragon Age här om veckan för att testa en mod & blev förvånad hur modern spelet känns fortfarande. Får bli en ny genomspelning, kanske till jul

Geeks Gaming
Skrivet av Mirage:

Så då är det ett ickeproblem ju. Problemet är inte *insert valfritt buzzword* utan att det är ett dåligt skrivet spel 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så då handlar det om bra vs dåliga spel och inte politik eller aktivism.

Medlem

Vad håller ni på med?
Varför inte spela spelet och bilda en uppfattning själv om ni nu tycker recensionerna går isär?
De flesta plattformar har ju en refund policy.

Medlem
Skrivet av shelter:

Vad håller ni på med?
Varför inte spela spelet och bilda en uppfattning själv om ni nu tycker recensionerna går isär?

För att kulturkrigare tycker det är roligare att gnälla om/bli upprörd över spel än att spela spel.

Medlem
Skrivet av asdfg:

För att kulturkrigare tycker det är roligare att gnälla om/bli upprörd över spel än att spela spel.

Ja jag har länge funderat på vad spelar egentligen kulturkrigare för spel? Vilka spel är det som inte gör politiska statements som gör dom upprörda?? DA:O brukar användas som svepskäl till att ogilla Veilguard utan att ha provat det. Men i DA:O fanns det homosexuella karaktärer och allt möjligt tok.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Ja jag har länge funderat på vad spelar egentligen kulturkrigare för spel? Vilka spel är det som inte gör politiska statements som gör dom upprörda?? DA:O brukar användas som svepskäl till att ogilla Veilguard utan att ha provat det. Men i DA:O fanns det homosexuella karaktärer och allt möjligt tok.

Jo, serien har gott om hbtq. Ett feltryck och man ligger med en manlig Qunari 🤷🏼‍♂️😁

Avstängd
Skrivet av shelter:

Vad håller ni på med?

För ett rpg är det för lite tid att få ett ordentligt grepp om det innan man behöver ångra köp inom tidsramen.

Vad är det du kritiserar med dessa ord? Diskussion om recensioner?

Medlem

Köper spel(Hyr) baserat på vad folkar inte tycker om i spelet. Om jag håller med dem och det är stort problem som de klagar på så köper jag inte spelet. Så va kritiker säger har ingen betydelse för mig nå mera. För en kritiker ska va neutral, men sån kritiker finns inte. En sån kritiker får inte betalt lika bra som en som slickar lite röv nu som då.

Medlem

Vad man saknar TB... som helt svart på vitt blev utan recensent koder ibland eftersom han hade så stort inflytande och var ärlig. Folk som påstår att detta är konspirationsteorier är antingen för unga för att minnas eller har kort/selectivt minne.

Minns TBs ord, WE DO NOT PREORDER!

Medlem

Helvete vad detta spelet rör upp känslor.

Vart är taco snubben, känns som att han trots sina dyra taco vanor är den med mest vett här inne.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av Fulci:

Du skrev i originalinlägget som han svarade på;
"Jag håller med FZs betyg och andra som ändå kommit ut med mer ärliga betyg. Spelet är en riktig besvikelse och det var väntat."

Vad menar du med "ärliga betyg". Menar du att andra som tycker spelet är bra ljuger, och inte får tycka det är bra? Är det bara din och FZ:s åsikt som är den rätta?

Du får ha din åsikt, men i det inlägget förtrycker du andras åsikter och kallar dem för lögnare.

Nu hittar du på saker för att få likes. Ingenstans har jag kallat någon lögnare som bara gillar spelet. Det var din egen slutsats och således något du får ta ansvar för. Jag kommenterade på recensioner och innehållsskapare som fått review codes samt den Access Journalism som pågår. Men det fattade även du, det var väl bara kul att dra ut en mening ur sitt sammanhang och vinkla lite extra va?

Fenomenet i sig med Access Journalism innebär att man styr innehållsskapare och journalister mot en positiv artikel genom att nämnda personer skall känna att de måste vara positiva för att få access till intervjun, eventsen eller review codes. Många är beroende av detta för sitt levebröd dessutom och har ej råd att bli svartlistade eller "canceled". Rädsla och FOMO är vad man spelar på samt statuerande av exempel.

Således går det inte att lita på att innehållsskapare som fått review codes och är positiva, faktiskt egentligen är det utan att vara utsatt för påverkan. Man kan således inte lita på att det som skrivs i positiva artiklar motsvarar vad recensenten verkligen tycker. Vilket är synd för de som verkligen är positiva på riktigt, för deras förtroende dras ju ned av detta by proxy.

Avstängd
Skrivet av shelter:

Vad håller ni på med?

Skrivet av asdfg:

Nu blir det ju lite svårt om man vill fortsätta diskutera kritiskt med er.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jo verkar som Fz är en outlier just nu.

Ign ger spelet 9/10 till exempel

Förlåt. men sedan när har IGN varit trovärdiga i sina recensioner? Bara det faktum att de ger det 9/10 när man ser många som ger det i andra spektrumet, säger väl snarare att de blundar och ignorerar sånt som bör tas upp.

Men har man inte någon relation med tidigare dragon age, så kanske detta är kul. Men en 9 av 10? det verkar extremt högt från det jag sett av det. men smaken är som baken.

Bara för att ge perspektiv, 9/10 är alltså HÖGRE betyg än IGN gav Dragon Age Origins och Dragon Age Inquisition. Alltså är detta BÄTTRE än dom tidigare?

Medlem

Ska bli intressant att se huruvida allmänna mottagandet blir. Verkar ju vara en stor trend dom senaste åren att kritiker älskar spel/film medanst konsumenterna hatar dom, och vice-versa.

Uppfriskande att se FZ ge negativ recension när det troligtvis var mer lukrativt att vara positiv. Nu är dom nog på någon shitlist hos EA, Kanske inte i skrift, men det räcker att någon på marketing har det i bakhuvudet och så blir det så.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Förlåt. men sedan när har IGN varit trovärdiga i sina recensioner? Bara det faktum att de ger det 9/10 när man ser många som ger det i andra spektrumet, säger väl snarare att de blundar och ignorerar sånt som bör tas upp.

Men har man inte någon relation med tidigare dragon age, så kanske detta är kul. Men en 9 av 10? det verkar extremt högt från det jag sett av det. men smaken är som baken.

Bara för att ge perspektiv, 9/10 är alltså HÖGRE betyg än IGN gav Dragon Age Origins och Dragon Age Inquisition. Alltså är detta BÄTTRE än dom tidigare?

1. Det finns flera sajter som givit spelet minst 9/10.

2. Nej, det betyder nödvändigtvis inte att det är det bättre spelet. Samtliga tre spel är i sin tur recenserade av tre helt olika recensenter. Det är tre olika recensioner, skrivna av tre olika personer, med tre olika åsikter, tycken och smak. Så det går inte att dra några sådana paralleller. Dessutom släpptes spelen med flera års mellanrum, och kriterierna för vad som anses vara ett bra eller nyskapande etc. spel förändras och justeras kontinuerligt.

Det blir dessutom lite extra löjligt när du bråkar över en 9/10 när de andra spelen du nämner fick 8.8 och 8.7 respektive i betyg. IGN kör inte med decimaler längre utan enbart heltal. Så de spelet hade väl troligtvis också fått 9/10 i betyg om de hade använt samma skala då.

Du skriver också att IGN inte är trovärdiga i sina betyg, men gör samtidigt en stor grej av vad Origins och Inquisition fick i betyg av dem…

Medlem

Jag kollade på en del betyg innan jag läste recensionen här. Höga betyg, men som någon pekade ut skriver de flesta någon variant på samma formulering "Thriumphant return to form". Både gamespot och gamesradar. Så man undrar ju om de faktiskt haft tid att recensera spelet eller bara kopierat presskitet.
Efter att ha kollat på boss-fightfilmen känner jag mig verkligen inte sugen längre, trist för att jag tyckte väldigt mycket om origins.

Redaktör
Skrivet av Piigge:

Ska bli intressant att se huruvida allmänna mottagandet blir. Verkar ju vara en stor trend dom senaste åren att kritiker älskar spel/film medanst konsumenterna hatar dom, och vice-versa.

Uppfriskande att se FZ ge negativ recension när det troligtvis var mer lukrativt att vara positiv. Nu är dom nog på någon shitlist hos EA, Kanske inte i skrift, men det räcker att någon på marketing har det i bakhuvudet och så blir det så.

En gång för alla: det finns inga pengar inblandade i seriösa recensioner. Vi ber EA:s pr-folk om en recensionskod, får den, spelar och publicerar när embargot lyfter. Våra betyg har noll effekt på hur snabbt vi får kod av EA och andra. Så funkar branschen för traditionell spelkritik. Om det är annorlunda bland influencers så har det ingenting med oss att göra.

Det finns en övertro på hur viktigt det är med tidig recensionskod. Det är bättre att vara tidig, men på inget sätt avgörande. Behövs det köper msn spelet själv, vilket vi kommer göra nu för att streama det i veckan.

signatur
Testpilot

Jag är förvånad över att folk är förvånade över detta spel.

Allt som tas upp i recensionen utom kanske att storyn nu verkar sväva ut och bli mindre personlig är sådant jag 100% räknat med för detta spelet.

Redan vid Dragon Age 2 sabbade Bioware allt som hade med stridssystemet att göra. Man kunde spela igenom det spelet men i Inqusition gav jag upp och satte allt på Easy.
Vem orkar slåss i ett urkasst stridssystem? - Deras kompanionsystem med ett party du styr har aldrig funkat så det är snarare skönt att slippa , jag sket i det i Inqusition också då det buggade hela tiden.

Jag körde 300 timmar i Inqusition och hade skoj med de saker som finns i det spelet och jag räknar att ha kul även här. Det gäller bara att ha de rätta förväntningarna på spelet.

Kort sagt:
Spela spelet för storyn som de brukar vara bra på.
Spela inte spelet för striderna för de har de aldrig varit bra på med undantag för första spelet. (Nej de kommer aldrig att göra om det spelet för det var det första och det har kommit 2 Dragon age emellan och detta är 3e så lägg ner nu , kommer inte hända)

Medlem
Skrivet av Thane:

Så då handlar det om bra vs dåliga spel och inte politik eller aktivism.

Du kan välja att tolka det så om du vill.

signatur

I drank what?

Medlem
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

En gång för alla: det finns inga pengar inblandade i seriösa recensioner. Vi ber EA:s pr-folk om en recensionskod, får den, spelar och publicerar när embargot lyfter. Våra betyg har noll effekt på hur snabbt vi får kod av EA och andra. Så funkar branschen för traditionell spelkritik. Om det är annorlunda bland influencers så har det ingenting med oss att göra.

Det finns en övertro på hur viktigt det är med tidig recensionskod. Det är bättre att vara tidig, men på inget sätt avgörande. Behövs det köper msn spelet själv, vilket vi kommer göra nu för att streama det i veckan.

Jag syftade inte på pengar, räcker med att en person på marketing ogillar hemsidan/youtube kanalen så kan det leda till negativa saker, menar inte att FZ agerar efter det eller liknande, men i stora industrin så finns det definitivt "access-journalism" olika hemsidor och influencers får olika tillgång till preview events osv. Finns inte plats för alla så är nog inte konstigt att dom prioriterar folk som dom vet 100% kommer ge bra coverage.

Är nog betydligt mer vanligt hos influencers istället för hemsidor/tidningar osv dock.

Skriv svar