Scream - odödlig slasherklassiker

Medlem
Scream - odödlig slasherklassiker

''What's your favorite scary movie?''

Skräckfilmer går tretton på dussinet. De görs på löpande band men man bryr sig inte tillräckligt mycket om dom för att dom ska kunna växa till något stort. Detta var det största skälet till att genren på det stora hela var så gott som utdöd på 90-talet, lika utdöd som dinosaurierna. Allt var samma sak. Lättklädda tonåringar utan sunt förnuft som får för sig att det är en lysande plan att campa i en övergiven stuga när en psykstörd mördare går lös med en enorm förskärare i handen. Men en dag så fick skräckgeniet Wes Craven en snilleblixt om att kullkasta alla klyschor och billiga skräckidéer och smälta ihop dom till en unik delikatess till rysare. En rysare som jag bestämt kallar ett klassiskt mästerverk. Detta är Scream.

Filmen följer den unga Sidney Prescott och hennes gäng av high-school kamrater. Deras sömniga småstad Woodsboro befinner sig i våldet på en skoningslös maskerad seriemördare kallad för Ghostface som har en extremt snedvriden kärlek för skräckfilmer. Det man trodde var en enstaka händelse efter att en elev blev mördad blir istället ett blodbad då alltfler personer faller offer för Ghostface framfart. Ganska snart blir det uppenbart att han är ute efter Sidney och tänker inte låta någon stå i vägen för hans mål. Alla är misstänkta, ingen går säker, och framför allt: Är mördaren någon som står Sidney nära?

En av filmhistoriens bästa öppningsscener.

Vad gör en enkel slasher som Scream så fantastisk idag som då? Det rappa manuset? Alla klyschor som tas upp av karaktärerna? Mysteriet bakom Ghostface-identiteten? Ja, man kan säga allt det där och så lite mera är vad som gör första Scream så legendarisk. Det är just denna film som återupplivade slasher-genren, samt också skräckgenren i sig. Efter att ha sett Halloween och Texas Chainsaw så suktade publiken efter något mer unikt från slasherkategorin. Något som fick publiken att börja tänka efter och fundera. Och det är där som Scream är så briljant. Detta är en av de mest smartaste. mest välskrivna slashers/thrillers jag någonsin sett. För alla ledtrådar och misstankar som läggs upp på skärmen, alla hintar om vem som kan vara mördaren, allting läggs upp mitt framför näsan på en, och ändå så fattar man inte att den karaktären eller den karaktären faktiskt kan vara den skyldige. Och det är tack vare Wes Craven och Kevin Williamsons geniala manus som fullständigt mind-fuckar publiken om och om igen. Plus så är ännu plot-twisten om att det var två stycken mördare som avslöjas i finalen ett enormt genidrag av Wes and CO.

Karaktärerna är fullständigt oemotståndliga. Sättet hur dom tar upp hur morden följer alla skräckfilmsklyschor som någonsin gjorts är lika hysteriskt att se och lyssna på idag som då. Wes and CO känner till alla klyschor, lägger till dom i handlingen, men utan att inkludera dessa så skruvar man åt dom extra hårt istället. Karaktärerna får lov att vara smarta och tänka till snabbt i situationer där Ghostface konfronterar dom. Istället för att fly åt fel håll? Sakta ner mördaren med olika föremål omkring dig och fly mot närmaste flyktväg. I närstrid med Ghostface? Jo, karaktärerna får lov att spöa honom med slag eller sparkar. Det tillför så mycket till karaktärerna i dessa stunder, och det ger känslan av att trots att dom är sårbara, så betyder det inte att dom inte kan gå ut i stil eller rentav lyckas överlista mördaren, något som Neve Campbells hjältinna Sidney fullkomligt dominerar i sista akten, och tillsammans med Laurie Strode så är Sidney Prescott en av de absolut bästa Final Girls i skräckfilmens historia. Liten rolig fakta: Sista akten som utspelar sig på en fest är faktiskt den längsta biten in i filmen, över 43 minuter lång, ett parti som tog över 20 dagar att filma.

90-tals-utseendet kommer alltid ha en slags varm home-feeling känsla hos mig.

Scream är en kultfilm på sin egen nivå. Den har sin egen liga som många filmer bara önskar att dom kunde uppnå. Omtittningsvärdet på filmen blir bara bättre och bättre för man kan lägga till märke alla små hints och detaljer som man enkelt missade första visningen. Det faktum hur Wes använder sig av o-originella klyschor för att skapa något originellt som är sitt eget är så smart. Och tyvärr idag så finns inte många skräckregissörer som han. Må han vila i frid. Men hans arv lever vidare hos folk som alltid kommer älska hans verk. I mitt fall så är Scream hans absoluta magnum opus. Hans absoluta peak som är ännu lika odödlig nu som då och det står jag fast vid. De andra uppföljarna håller visserligen inte måttet i samma intelligens i manuset eller klyschorna, men blir filmerna sämre av det? Verkligen inte. Alla filmer i serien är underhållande, även de nyare, som visar stor respekt för vad som gjorde originalet så bra.

Kortfattat så är Scream är ett klassiskt slashermästerverk med jämnt fokus på blod, spänning, karaktärsdrama och komedi men framför allt intelligent narrativ. Eller som Matthew Lillards excentriska karaktär beskrev det bäst: ''You're gonna love this one! It's a Scream, baby!''

Scream (1996)
5
Mästerligt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Redaktör
Ponny

Såg om den här för kanske... två år sedan? Fasen vad kul den är. Minns att jag blev alldeles ifrån mig när jag såg den första gången och (ja, ja, här kommer en spoiler)...

...HUR var det möjligt att ha ihjäl en av huvudpersonerna på filmens affisch!? För mig var det helt sjukt.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ja, den är fet, det är verkligen en klassiker.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

De två första är riktiga mästerverk! Älskar dem. Sedan har det gått stadigt nedför, i vanlig skräckserie-anda. Men senaste var helt okej ändå så kanske kan de vända det igen...

Medlem

Fantastisk film som blir bättre varje gång man ser den.

Medlem

Märkvärdig film som gjorde om genren.

Redaktör
Ponny

Det där är verkligen en grej: den här filmen blir bättre för varje gång man ser den. Kan man inte säga om så många filmer.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Recensionen väckte behovet av att se filmen igen.

Passar ju oerhört bra i dessa tider.

1
Skriv svar