Snabbkollen – Ska du spela Dragon Age: The Veilguard?

Medlem

Kanske en bit in i framtiden. Nu i oktober/november blir det mest skräckspel, sen har vi både Stalker 2 och Indy som kommer till vintern så kommer ha fullt upp!

Medlem

Nej det finns inget intresse alls. Jag har inte varit intresserad av spel Bioware gjort sedan 2013-2014 och detta är inget undantag. Det finns mycket annat att köra istället.

Medlem

Lär bli en genomspelning om något år eller två när spelet är patchat och klart, samt går att få tag på för en billig peng. Verkligen inget pre-order lir för min del dock.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Digital Foundry tokhyllar det rent tekniskt på PC i alla fall. Det bästa skicket ett PC-spel har varit i vid release på en väldigt lång tid. ”Simply brilliant!” och i en ”very polished state”.

Dragon Age: The Veilguard - Simply Brilliant On PC - DF Tech Review: https://youtu.be/OjawnIC81nE?si=wmJwx7uIkpjmoPt7

Najs, verkar välgjort. Med runt 8-9 i betyg överlag är det väldigt lockande då jag tyckte om Inquisition

Medlem

Nej det är inte min typ av spel, men hoppas det är riktigt bra för alla som är taggade på det.

Medlem

Äter hellre krossat glas än spelar det där slisket. Däremot så spelar jag gladeligen Dragon Age: Origins.

Medlem

avvaktar. Kommer vara svårt att inte jämföra med BG3 när det kommer till val, och av vad jag har hört så finns det inga dåliga val och/eller att allt blir för snällt vilket fall.
Favvocitat från en recension ; "Every interaction sounds like HR is in the room"

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Rico01:

Bara för att vara på den säkra sidan men du vet att det handlar om den tekniska kvaliteten, inte story, spelmekaniskt eller något sådant?

Nej, för att vara på den säkra sidan, huruvida jag köper ett spel eller inte handlar inte bara om det tekniska kvaliteten.

signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Blir garanterat ett köp, av allt jag läst så verkar det pricka in många saker som lockar med DA spelen rent personligen.

Nu blir jag nyfiken som redan tittat på minst 2 detaljerade reviews videos som vardera klockat närmre 1h lång, och just det som utmärkte Dragon Age verkar helt saknas i detta spelet eller försämrats rejält.

Så vad har jag missat som du tycker de prickat i detta spelet som även varit orsak till att du gillat tidigare spelen?

Medlem

Efter FZs och Skillups recensioner så nä, det kommer inte bli aktuellt. Finns så många bra spel att spela så varför skulle jag lägga tid på nåt som knappt kan klassas som mediokert...?

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

jag har tittat på minst 2 mycket detaljerade reviews på youtube som klockat närmre 1 timma långa vardera. och som ett fan av Dragon Age och vad det erbjöd mig för upplevelser, framför allt i Origins, men även fanns kvar i tvåan och trean till viss del, så verkar det vara helt borta eller försämrat i Veilguard.

Vet inte vilken review det var, men en visade klipp från när ens karaktär ryter ifrån, höjer rösten, låter arg. och ansiktet på gubben är helt neutralt, avslappnat, visar NOLL känsla. För att sedan visa liknande exempel från 10+ år gamla tidigare Dragon Age där man totalt spikade sådana känslor. De har verkligen gått bakåt i utvecklingen här. Men det är tyvärr bara en av många saker som förtar upplevelsen och inlevelsen.

Jag personligen har väldigt svårt för den grafiska designen som närmast påminner om en pixar-film. Karaktärer och allt ser ut att kunna vara ett spel baserat på en pixar-film helt ärligt. och tydligen saknas mycket av det mörka och dystra som fann sig i tidigare dragon age spel. vem detta spelet är gjort för vet jag inte riktigt, men inte är det gjort för de som tyckte om de tidigare spelen. Detta måste vara gjort för någon annan sorts publik, vilket är konstigt när man valt att använda samma namn.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Efter FZs och Skillups recensioner så nä, det kommer inte bli aktuellt. Finns så många bra spel att spela så varför skulle jag lägga tid på nåt som knappt kan klassas som mediokert...?

Skillup var det som jag också såg! Han gjorde nog en av de bättre genomlysningarna av spelet faktiskt med gott om exempel som han visade. Nej jag trodde jag skulle kanske vilja köpa och ge det en chans, för Dragon Age liksom. Men jag känner mig helt till freds med att jag aldrig kommer spela ett nytt Dragon Age igen och nöja mig med upplevelserna från de tidigare spelen.

Det tråkiga nu är att jag hoppades att Bioware skall lyckas få till ett bra nytt Mass Effect som det snackas om att de påbörjat jobbet med. Men med det vi fått se av nya Dragon Age... så vet jag inte om de ens förstår hur man gör ett spel som skall bygga på tidigare titlar och vad som gjorde de bra. Än mer tror jag vi kan förvänta oss att EA's ledning väljer att stänga Bioware helt, för att kapa kostnader i ett företag som inte bryr sig om hur man gör bra spel utan enbart jagar nyare högre vinster. Tålamodet lär inte finnas.

Medlem

Nja, tror inte det. Kanske prövar om det kommer ett demo eller via EA Play pro men jag tror inte det är något för mig. Combaten ser inte så rolig ut.

Medlem

Blir att avvakta, det är ju en vinklad recensionsskara som är släppt också, flertalet som var negativa vid speltester fick ingen recensionskopia, så deras röster hörs först om några dagar och först då får man nog en riktig syn på det hela.

Medlem

Kommer lira. Någon dag. Men det är absolut ingen brådska. Så 2026?

Medlem
Medlem

All gameplay, dialog och story jag har sett hittills ser urdåligt ut och alla recensioner jag litar på tycker det är skit så nej. Inget jag kommer slösa pengar på.

Medlem

När det kostar under 200kr samt om det visat sig väl bland spelarna 👍

phi
Medlem

Tänkte först avvakta tills det dyker upp antingen på game pass eller till kraftigt rabatterat pris men nu har de flesta av mina farhågor med spelet besannats så jag hoppar över det.

Medlem

Nej kommer inte lira detta. Inte ens när det garanterat kommer säljas till -50-75% på Steam lagom till julen 2025 eller kanske t.o.m innan dess.

Storhetstiden för Bioware är sedan länge över. Jag är glad att under årens lopp fått ta del av spel som:
Star Wars: Knights of the Old Republic (KOTOR),Neverwinter Nights, Dragon Age: Origins, Mass Effect m.m

Det ska bli intressant att se vad folk säger när spelet släppts. Tror inte det kommer vara i närheten av alla 9/10-10/10 vi fått se.
Tror det kommer ligga mycket närmre ert betyg på fz....

Medlem

Dragon Age har aldrig intresserat mig så jag lär inte spela det här heller.

signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Nä. Spel som Sweet Baby Inc. har varit involverade i tenderar att vara riktigt dåliga och tråkiga. Spelar om The Witcher 3 i stället. Finns nog fler nya moddar nu.

Medlem

Konsensus bland de som gillar serien är att det som minst är ett 4/5 spel. Gillade man inte inquisition så gillar man inte detta är ju tydligt efter fz:s recension! Så det är klart att det blir spel men först Metaphor…

Medlem

Skräddaren säger nej. Då blir det nej.

signatur

I drank what?

Medlem

Längtar tills i morgon. Släpps inte många spel värda att spela per år och ännu färre rollspel och Dragon Age har alltid levererat för mig.

Tagit halvdag på Fredag så jag kan starta helgen lite tidigare. Julmust, Lussekatter och Dragon Age!

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kommer testa längre fram i tiden vid en större REA. Stort plus att spelet inte använder unreal engine iaf vilket får mig lite intresserad

Medlem

Jag ljuger om jag skulle säga att jag inte väntat på spelet då jag verkligen sett fram emot det.
Älskade Dragon Age inquisition så jag hade höga förhoppningar nu när nya Dragon age ska släppas.
Men alla negativa reviews av spelet gör att jag kommer vänta med att köpa spelet och se vad som händer.

Medlem

Jag spelade inte klarts 3an och detta verkar inte göra några större steg tillbaka mot Origins, Så jag passar och lämnar det till den tänkta målgruppen att avnjuta.

Medlem

Yes, drog igenom Trespasser för ett tag sedan för att förbereda mig 🙂

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Nä. Spel som Sweet Baby Inc. har varit involverade i tenderar att vara riktigt dåliga och tråkiga. Spelar om The Witcher 3 i stället. Finns nog fler nya moddar nu.

En bra regel nu för tiden är att undvika allt som SBI varit inblandade i. Bara sörja alltihopa.

123
Skriv svar