Dags att ge Xbox elite kontrollen en ny chans.
I helgen så hittade jag en Xbox Elite kontroll med tillbehör för 600kr, en ny går för 2000kr så jag slog till. Den är skön och bra tyngd, styrkorset går att byta ut men spakarna känns som de är ömtåligare än originalet. Inbyggda batterier.
Jag hade första versionen av kontrollen men där lossnade gummit och det kändes som den var av sämre kvalité än standard kontrollen.
I recensioner jag läst har ofta att rb och lb går sönder och att det blir drifting på spakarna, kontrollen var så billig så det var värt att chansa så får jag se hur länge de håller.
Min RB gav upp och glappade efter typ ett halvår, och inte långt därefter slutade en av paddlarna fungera ordentligt. kvalitén är under all kritik för en 2000kr kontroller tyvärr.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Jag har den grå Elite 2, inköpt för 2,5 år sedan.
Jag har ingen aning om hur mycket jag spelat, men ca 12k Gamescore kanske. Så en del, men inte överdrivet mycket.
+
Skön i handen, bra tyngd
EXTREMT bra batteritid
Inte så plastig som originalkontrollen
Grymt fiffigt med paddlarna, speciellt shift
Skönt med kortaste ”travel distance” på triggers
-
Gummit på joysticksen lossnade efter några månader så de gled runt på joysticken, hände flera gånger. Fick limma.
Gummit släppte i sömmarna på underdelen efter kanske 1,5 år
RB/LB började glappa efter max ett år, fick lov att försöka lösa det med en bit papper
Inte speciellt sköna knappar, känns lika plastiga som originalet till Series
Har man triggersen på läget där de kan skjutas in hela vägen så tar inte avtryckaren längst in på RT
Jag har verkligen inte vanvårdat min handkontroll, den sköts i princip pedantiskt. Men kvalitén på den är riktigt dålig, även om jag inte haft problem med drift, vad jag märkt, så känns det inte som en premiumkontroll.
Det är dock sjukligt värt med den grymma batteritiden.