Ubisoft tror inte på fler Assassin's Creed Shadows-förseningar
För att han troligen plockades upp från en av de portugisiska kolonierna i Indien.
Spekulation. Det enda som är bekräftat med logik är att han stals från Afrika.
Yasuke fick ett hus, svärd, tjänare och lön. Något som man vanligtvis gav till, hör och häpna, en samurai. Men samurai var ett svävande begrepp på den tiden och definitionen och kvalifikationen förändrades lite då och då.
Det enda som är någorlunda bekräftat är att han var svärdbärare och hade fått en bostad och lön.
Går det att säga med 100% säkerhet att han var en samurai?
Nej.
Går det med 100% säkerhet säga att han inte var en samurai?
Nej.
Så då kan man utgå från att han inte var det, med tanke på tidsepoken och hans ursprung.
I drank what?
Spekulation. Det enda som är bekräftat med logik är att han stals från Afrika.
Det enda som är någorlunda bekräftat är att han var svärdbärare och hade fått en bostad och lön.
Så då kan man utgå från att han inte var det, med tanke på tidsepoken och hans ursprung.
Nope inget är bekräftat mer än att Indien nämns.
Eftersom vi utgår från tidsepoken var det vanligtvist samurajer som fick svärd, bostad och lön.
Så nej man kan inte utgå från att han inte var samuraj lika lite som man kan utgå från att han var det.
Han var Afrikan, varför skulle han vara på en Indisk koloni? han blev tagen som slav från Afrika, och antingen såldes eller gavs till Oda Nobunaga som sedan gjorde honom till sin vapenbärare. Han var inte soldat då han inte ingick i en armé eller hade en militärisk rank, inte heller var han en krigare eller en samuraj. Med detta avslutar jag diskussionen då mina inlägg inte uppskattas av moderatorerna här.
Av det lilla som finns skrivet av Yazuke så sägs det att jesuiterna tog med honom till Japan från Indien. Portugiserna hade ett antal kolonier på det indiska subkontinenten och förde bl.a. med sig slavar från Afrika dit. Det kan dock vara så att Yazuke togs med från Moçambique, då den kolonin räknades in i begreppet Portugisiska Indien. Vi vet dock inte.
Vilka källor har du som styrker att han inte var soldat? Jag tvivlar på att det feodaka Japan hade papper på varenda bondlurk som gavs ett spjut. Yazuke verkar ha varit någon slags livvakt och sägs ha deltagit i strider både med Nobunaga och Nobunagas son. Låter som en soldat i mina öron, men vad fan vet jag? De fåtaliga källorna kan ju vara påhittat trams.
Angpende militär rang så är detta något för professionella arméer. Makedonerna och romarna hade olika grader på befäl och soldater. Det här är dock något som sedan försvann och inte komm tillbaka förrän under modern tid. Det feodala Japan (eller Europa för den delen) hade inga befälsgrader i modern mening. Själva begreppet feodalism innevär att det inte finns en centraliserad och organiserad armé.
Nu kan jag minnas fel, men jag har för mig utvecklarna tidigt (runt AC2-3) sa att Japan känns som det "självklara" med ninjor och what not. Därför ville de inte gå den vägen utan i stället välja tidsperioder och länder som var lite mer otänkbara och överraska oss spelare.
Heh, så överraskningen nu är att det faktiskt blev av
Heh, så överraskningen nu är att det faktiskt blev av
20 år senare typ 😅
"Writer and Fighter"