Behövs trigger-varningar för 1990- och 2000-talets "värderingar"?
Ja men jag menade att nu kan folk påstå sig ha PTSD av minsta lilla, eller ta självmord för att katten dog.
Shell shock kallade man det vid WW1 av förklarliga anledningar.
PTSD är en klinisk diagnos som sätts av läkare. Det finns en rad möjliga orsaker till den diagnosen.
Men visst, att "påstå sig ha den" är väl inte direkt seriöst, men det gäller ju det mesta som självdiagnostiseras. Finns en del som säger sig "ha lite ADHD" eller så också, ungefär lika seriöst.
Det är dock en lite knepig världsbild imo att folk nödvändigtvis skulle vara mer lättsårade idag. Relationsproblem och förlorade husdjur är ju orsaker till rätt rejäl psykisk ohälsa sen urminnes tider. Romeo och Julia ringer kanske en klocka? Den skrevs inte i går.
@Nordhnet uttryckte det bra gällande suicid, så där har jag inget att tillägga.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag vet inte vad du vill få sagt med din wall of text men det är väll nått att du har rött och jag har fel.
Diskutionen handlade om man tycker det behövs triggervarningar och jag tycker inte det av anledningar.
Du får tycka att det är fel hur mycket du vill jag bryr mig faktiskt inte.
Ja men jag menade att nu kan folk påstå sig ha PTSD av minsta lilla, eller ta självmord för att katten dog.
Shell shock kallade man det vid WW1 av förklarliga anledningar.
Vänta lite nu. Har någon tagit livet av sig för att katten dog?
Att någon begår självmord ska man nog alltid ta på allvar oavsett orsaken, lidandet är detsamma även om orsaken kan variera.
Jag är med på hur du menar men ibland är det bra att ta på sig glasögonen (i ditt fall ta av dom?) för att se bilden klarare
PTSD är en klinisk diagnos som sätts av läkare. Det finns en rad möjliga orsaker till den diagnosen.
Men visst, att "påstå sig ha den" är väl inte direkt seriöst, men det gäller ju det mesta som självdiagnostiseras. Finns en del som säger sig "ha lite ADHD" eller så också, ungefär lika seriöst.
Det är dock en lite knepig världsbild imo att folk nödvändigtvis skulle vara mer lättsårade idag. Relationsproblem och förlorade husdjur är ju orsaker till rätt rejäl psykisk ohälsa sen urminnes tider. Romeo och Julia ringer kanske en klocka? Den skrevs inte i går.
@Nordhnet uttryckte det bra gällande suicid, så där har jag inget att tillägga.
Jag ska inte skriva mer jag är inte bra på att skriva ner hur jag menar å då blir nå sur och jag anmäld och avstängd så lägger ner diskutionen.
Jag har sagt vad jag tycker om frågan so ställdes i topic.
Nej det behövs ibte IMO och jag har sagt varför.
Jag blir triggard vare gång jag går ut av elsparkcyklar som ligger och skräpar överallt och täcker de flesta gångvägar i området jag bor, men politikerna som bestämt att de skall vara i området bor inte här utan de bor i områden som har dem förbjudna.
Jag blir triggad av att se folk åka på dem. Har ni kassa knän eller vad är det frågan om? Ta en promenad eller köp en cykel.
Krigsveteraner diagnostiserades med ”shellshock”, PTSD har folk som upplevt svåra trauman (inkl krigsveteraner) diagnostiserats med. Det finns väldigt många trauman utanför krig.
Snyggt jobbat med att trivialisera andra medmänniskors svårigheter 👍
Granatchock är detsamma som PTSD bara ett av många tidigare namn.
Självklart finns det många trauman utanför krig som är minst lika påfrestande, men att se/höra något på en 15 år gammal film är definitivt INTE ett trauma och bör absolut trivialiseras.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag blir triggad av att se folk åka på dem. Har ni kassa knän eller vad är det frågan om? Ta en promenad eller köp en cykel.
Såg en olycka där en 12-13 årig tjej blev påkörd av en bil för två veckor sen när hon använt en hyressparkcykel, givetvis hade hon inte hjälm på sig.
Jag ska inte skriva mer jag är inte bra på att skriva ner hur jag menar å då blir nå sur och jag anmäld och avstängd så lägger ner diskutionen.
Jag har sagt vad jag tycker om frågan so ställdes i topic.
Nej det behövs ibte IMO och jag har sagt varför.
Tråkigt att det ska bli så, det är så klart okej att vi inte tycker lika - sen kan det bli frustrerande när man försöker uttrycka det ibland. No hard feelings i alla fall, på riktigt!
Granatchock är detsamma som PTSD bara ett av många tidigare namn.
Självklart finns det många trauman utanför krig som är minst lika påfrestande, men att se/höra något på en 15 år gammal film är definitivt INTE ett trauma och bör absolut trivialiseras.
Återigen, det är en klinisk diagnos som specificeras i ICD och DSM. Låt sådana med kompetens avgöra vad det är och vad som kan orsaka det och inte snarare än att killgissa. Sen får du givetvis *tycka* att de har fel så mycket du vill.
Vänta lite nu. Har någon tagit livet av sig för att katten dog?
Nä personen försöker nog bara förminska att folk har känslor.
IDKFA
Vilka spel har ni sett de varningarna? Ja förutom stalker då? Jag tror inte jag har sett det på ett enda. Jag tycker inte att det behövs några varningar annat än rekommenderad ålder. Det känns lite fördummande och att man som spelare/tittare klappas på huvudet och blir behandlat som ett barn.
Jag förstår i det här fallet att spelet är gammalt och kommer från en gammal värld med gamla värderingar, jag är inte dum i huvudet.
Netflix har mycket varningar men de är tack och lov små. Men behöver verkligen vuxna människor varnas för att filmen innehåller sexscener? Eller att en actionfilm är våldsam? Skräckfilmen är otäck?
Älskar ironin i att de som klagar på att folk är så lättkränkta nuförtiden, själva blir otroligt upprörda när det dyker upp en liten ruta på Disney+ innan filmen. Den erkänner bara att det fanns en föråldrad och problematisk syn på ras, sexualitet eller liknande.
Om denna text kommer upp, så föreslår jag att den som drabbas, blundar!
Är detta en trivial sak eller inte?
Om det nu inte är viktigt varför ens ha en varning till att börja med?
Om det är viktigt varför anser du folk som klagar på detta inte ska bry sig?
Ganska tröttsamt med den här ganska oärliga logiken många numera använder. Detta är en stor grej! Samtidigt att om någon inte tycker om det så... " Varför gör du en så stor grej av det hela!?".
Jag är heller inte vidare förtjust i hur multimiljard företag som Disney även nu börjat censurera filmer enligt värderinger en ganska begränsnad andel har just nu. Censur som påverkar alla som inte har orginalen tillgänglig.
Jag vet inte vad du vill få sagt med din wall of text men det är väll nått att du har rött och jag har fel.
Diskutionen handlade om man tycker det behövs triggervarningar och jag tycker inte det av anledningar.
Du får tycka att det är fel hur mycket du vill jag bryr mig faktiskt inte.
Om du inte är kapabel att förstå, bemöta eller ta till dig av vad jag skriver så säger det nog mer om dig än det gör om mig. Kanske inte sticka näsan i blöt i diskussioner du inte klarar av att ta? Jag respekterar hur som helst den föredömliga självinsikten, även om den kom lite sent.
Vilka spel har ni sett de varningarna? Ja förutom stalker då? Jag tror inte jag har sett det på ett enda. Jag tycker inte att det behövs några varningar annat än rekommenderad ålder. Det känns lite fördummande och att man som spelare/tittare klappas på huvudet och blir behandlat som ett barn.
Jag förstår i det här fallet att spelet är gammalt och kommer från en gammal värld med gamla värderingar, jag är inte dum i huvudet.
Netflix har mycket varningar men de är tack och lov små. Men behöver verkligen vuxna människor varnas för att filmen innehåller sexscener? Eller att en actionfilm är våldsam? Skräckfilmen är otäck?
Tja, finns ju en rad brasklappar i en rad olika spel. Från "följ lokala trafikregler" i valfritt Need for Speed, till "hänsyn har tagits till kulturer och historia" i Assassin's Creed eller liknande, till mer generiska varningar när det kommer till våld eller sexuellt innehåll.
Ofta är de en del av förtexterna/intro, och jag misstänker att många zonar ut och inte direkt tar in den informationen dock.
Tråkigt att det ska bli så, det är så klart okej att vi inte tycker lika - sen kan det bli frustrerande när man försöker uttrycka det ibland. No hard feelings i alla fall, på riktigt!
Återigen, det är en klinisk diagnos som specificeras i ICD och DSM. Låt sådana med kompetens avgöra vad det är och vad som kan orsaka det och inte snarare än att killgissa. Sen får du givetvis *tycka* att de har fel så mycket du vill.
Jag har inte "killgissat" något, påpekade bara att granatshock och PTSD är exakt samma sak.
Att jag anser att ingen kan uppleva trauma av en samhällsnorm som var acceptabel för 15 år sedan är inte heller en "killgissning" utan en åsikt.
Kanske bättre om du slutade "kvinnoläsa" och istället läste vad som faktiskt står skrivet.
Om du inte är kapabel att förstå, bemöta eller ta till dig av vad jag skriver så säger det nog mer om dig än det gör om mig. Kanske inte sticka näsan i blöt i diskussioner du inte klarar av att ta? Jag respekterar hur som helst den föredömliga självinsikten, även om den kom lite sent.
Jag svarade bara och du fortsatte, med empati osv.
Jag anser mig inte lagt näsan i blöt det minsta.
Det verkar snarare som du som känner ett behov att diskutera vidare till nått som inte leder nån vart och jag inser att det finns ingen mening med det.
Jag har inte "killgissat" något, påpekade bara att granatshock och PTSD är exakt samma sak.
Att jag anser att ingen kan uppleva trauma av en samhällsnorm som var acceptabel för 15 år sedan är inte heller en "killgissning" utan en åsikt.
Kanske bättre om du slutade "kvinnoläsa" och istället läste vad som faktiskt står skrivet.
Där har du fel. Det som benämndes "shell shock" (finns ingen direkt svensk översättning, även om granatchock eller krigsneuros ibland, om än väldigt sällan, används) är en *typ* av PTSD. Det är inte "exakt samma sak".
Så okej, du "killgissar" (psst, det är ett ord) inte, du har bara fel.
Där har du fel. Det som benämndes "shell shock" (finns ingen direkt svensk översättning, även om granatchock eller krigsneuros ibland, om än väldigt sällan, används) är en *typ* av PTSD. Det är inte "exakt samma sak".
Så okej, du "killgissar" (psst, det är ett ord) inte, du har bara fel.
Vad skulle man kalla granatshock idag?
Vad skulle man kalla granatshock idag?
En specifik typ av PTSD.
PTSD idag är "ganska" mycket mer än det som beskrevs shell shock/granatchock/krigsneuros.
Se utförlig sammanfattning hos Region Stockholm, eller gräv genom ICD och/eller DSM.
Däremot har du en poäng i den specifika delen du nämner: "men att se/höra något på en 15 år gammal film är definitivt INTE ett trauma" - då vårdgivares konsensus (se Region Stockholms länk ovan) är "Kriterium A4 avser inte exponering via elektroniska media, television, film eller bilder, såvida inte den här exponeringen sker under tjänsteutövning." - så annat än i undantagsfall bör enligt rådande praxis i enlighet med källan ovan elektronisk media så som film eller bilder inte i sig uppfylla ett kriterium för PTSD-diagnosticering. Fast som texten också nämner finns undantagsfall även där.
Men jag är ingen läkare, och det är enkom läkare som gör bedömningen.
En specifik typ av PTSD.
PTSD idag är "ganska" mycket mer än det som beskrevs shell shock/granatchock/krigsneuros.
Se utförlig sammanfattning hos Region Stockholm, eller gräv genom ICD och/eller DSM.
Däremot har du en poäng i den specifika delen du nämner: "men att se/höra något på en 15 år gammal film är definitivt INTE ett trauma" - då vårdgivares konsensus (se Region Stockholms länk ovan) är "Kriterium A4 avser inte exponering via elektroniska media, television, film eller bilder, såvida inte den här exponeringen sker under tjänsteutövning." - så annat än i undantagsfall bör enligt rådande praxis i enlighet med källan ovan elektronisk media så som film eller bilder inte i sig uppfylla ett kriterium för PTSD-diagnosticering.
Men jag är ingen läkare, och det är enkom läkare som gör bedömningen. Och som texten också nämner finns undantagsfall även där.
Blir det inte lite väl mycket fakta i vad som ska vara en känslobaserad diskussion där alla ska vara kränkta över de andras lättkränkthet?
Blir det inte lite väl mycket fakta i vad som ska vara en känslobaserad diskussion där alla ska vara kränkta över de andras lättkränkthet?
...förlåt. 😞 Jag lovar bättring och bot med lite självprygel så här denna fredag! Jag skippar till och med lyx-tacos!
Det är enbart fjanterier för en liten målgrupp snöflingor.
Det är enbart fjanterier för en liten målgrupp snöflingor.
Är man inte mer av en snöflinga om man stör sig på det?
Är detta en trivial sak eller inte?
Om det nu inte är viktigt varför ens ha en varning till att börja med?
Om det är viktigt varför anser du folk som klagar på detta inte ska bry sig?
Ganska tröttsamt med den här ganska oärliga logiken många numera använder. Detta är en stor grej! Samtidigt att om någon inte tycker om det så... " Varför gör du en så stor grej av det hela!?".
Jag är heller inte vidare förtjust i hur multimiljard företag som Disney även nu börjat censurera filmer enligt värderinger en ganska begränsnad andel har just nu. Censur som påverkar alla som inte har orginalen tillgänglig.
Jo, oärlig argumentation eller gummibandsargumentation, går att anpassa för att försöka avfärda motståndaren till varje pris.
Bäst är väl ändå detta nya "den som sa det han va det"-argumentet att om man kritiserar onödiga varningstexter så är man själv en "snöflinga"
Vilka fler onödiga inslag får man inte klaga på, tro. Reklam? Laddningstider? Går ju alltid att blunda...
Ja jo, förväntade mig nått i den stilen från herrn.
Har själv svårt att förstå om någon på allvar kan ta illa upp av "sexismen" i t.ex. Resident Evil 4, i.om. att Capcom tyckte det var nödvändigt att censurera remaken. Frågan om det verkligen är målgruppens skull man gör sådana ingrepp för, eller om det är en rädsla för nitiska spelmedier, massmedier samt "aktivister" som ändå inte köper tv-spel...
Ja jo, Har personligen aldrig fattat heller varför man varnar specifikt för blood & gore när spelets genre redan är könt och det har en tryckt åldersgräns... men det kanske är lite samma sak då, att man försöker locka gamers genom att "varna" för gamla hederliga värderingar.
Haha, du har väl kanske rätt där, det var nog inte så ängsligt som det är idag. Hoppas personligen på något av en "backlash" med en återgång mot att man accepterar mer hårdföra och råa inslag i film- och spel. Tror dagens ängsliga klimat faktiskt gör både filmer och tv-spel sämre.
Är ju bara att kolla på Disney, snart finns inget kvar av kalle ankas jul.
Jo, oärlig argumentation eller gummibandsargumentation, går att anpassa för att försöka avfärda motståndaren till varje pris.
Bäst är väl ändå detta nya "den som sa det han va det"-argumentet att om man kritiserar onödiga varningstexter så är man själv en "snöflinga"
Vilka fler onödiga inslag får man inte klaga på, tro. Reklam? Laddningstider? Går ju alltid att blunda...
Om du inte inser ironin i att alla kulturkrigare gråter och kivas så över en textruta som är så förbannat jävlig för att den tar avstånd från rasism/sexism/etc (huu!) och därpå har mage att kalla andra för snöflingor... Då kan jag inte hjälpa dig, min vän.
Ibland undrar jag om de här diskussionerna verkligen är på riktigt, eller om det bara är ett superkoordinerat 4chan-skämt som gått alldeles för långt.
Är ju bara att kolla på Disney, snart finns inget kvar av kalle ankas jul.
Nu tar jag helg från kulturkrigandet, boys! Fredagkväll och kungskrabba-tacos står på menyn.
Om du inte inser ironin i att alla kulturkrigare gråter och kivas så över en textruta som är så förbannat jävlig för att den tar avstånd från rasism/sexism/etc (huu!) och därpå har mage att kalla andra för snöflingor... Då kan jag inte hjälpa dig, min vän.
Ibland undrar jag om de här diskussionerna verkligen är på riktigt, eller om det bara är ett superkoordinerat 4chan-skämt som gått alldeles för långt.
Men om du nu säger att det ju bara är en liten textruta som vi gråter över, då kan man väl visa lite empati för oss stackare o ta bort rutan, för du är väl inte empatilös?
Men om du nu säger att det ju bara är en liten textruta som vi gråter över, då kan man väl visa lite empati för oss stackare o ta bort rutan, för du är väl inte empatilös?
Nu är det, tyvärr, inte Sebastians beslut att ta.
Just saying..