Nya Dragon Age får positiva Steam-omdömen

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är lite tidigt att prata om spelets flipp eller flopp innan försäljningssiffror för konsolversionen presenterats kan jag tycka.

Svårt, än omöjligt, för gemene man att avgöra populariteten enbart genom att titta på försäljningssiffror (digitalt och fysiskt) när utgivaren i det här fallet erbjuder en prenumerationstjänst, EA Play, där spelet ingår (en tjänst som även ingår i MS Game Pass). Kan lätt vara så att ett antal miljoner personer kör spelet genom dessa tjänster, vars statistik oftast inte redovisas (mer än en notis i företagets kvartalsrapporter)

signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 Pro | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Förklara gärna hur jag flyttat på målposten.

Du påstår att spelet floppade (vilket det inte gjorde). Och sen har du börjat svamla om att det inte sålde lika bra som första spelet, och jag tror inte ens att någon sagt emot dig där (även om jag tror att andra sålde bättre).

Avstängd

Vad t revligt ännu en popcorn-tråd

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Tycker @jönsen förklarade det hela bra.
Du börjar med det felaktiga påståendet att spelet ska ha varit en flopp. När det blir motbevisat så försöker du istället flytta målposten och försöker få diskussionen att istället handla om huruvida det sålt bättre än föregångaren eller inte.

Jag känner mig ärligt talat färdig med dig och den här ”diskussionen”. Ha en kväll!

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ge dig nu! Balunan har backat upp det han har sagt med källor, medans du bara pratar massa strunt utan att ta reda på fakta först och flyttar på målposten varje gång. Vem tror du låter mer trovärdig mellan er?

Källkritik.

Hans länkade källor bygger på en misstolkning av ett enda twitterinlägg (från Gamesindustry.biz) som redovisade att digital försäljning i något land hade ökat med 30% (medan fysiska kopior minskat jämfört ettan!).

Av det kan man inte dra slutsatsen att "Survivor krossar Fallen Orders försäljning" eller "Survivor är mer populär än Fallen Order" som de länkade artiklarna är rubricerade med. De som skrivit de där artiklarna kan ingenting om försäljningsdynamik.

De som är insatta däremot vet att en uppföljares försäljning tenderar vara starkt koncentrerad till dagarna strax efter releasen, vilket är helt naturligt eftersom spelare redan är insatta i en spelserie och vet ungefär vad de kommer få, medan spelare generellt är mer försiktiga med helt nya franchises.

Genom åren har många utgivare nyttjat detta för att framställa sina nyaste spel i bättre dager. Tex Microsoft och Ubisoft väljer systematiskt ut noga handplockade siffror som ska ge sken av att deras allra nyaste spel är en försäljningssuccé.

Ofta heter det att "si och så många spelare har spelat vårt nyaste spel" medan de utelämnar att orsaken till det är att det nyaste spelet är tillgängligt för miljoner spelare att testa gratis via Gamepass dag 1. De skriver ofta att digital försäljning för första veckan ökade med si och så många procent i land X, medan de utelämnar att digital försäljning överlag ökat med säg 20% för varje år och att uppföljaren enligt deras interna kalkyler i själva verket inte alls har uppfyllt förväntningarna.

Det annonseras nästan jämt att det allra nyaste Call of Duty slagit något rekord trots att serien legat stabilt på 25-30 miljoner lifetime sales för varje CoD ända sedan 2009 med Modern Warfare 2.

SW: Jedi Survivors max antal samtidiga spelare på 68 000 på Steam är väldigt svagt för en serie vars första spel (Fallen Order) hade sålt uppåt 4 miljoner.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Balunan:

Tycker @jönsen förklarade det hela bra.
Du börjar med det felaktiga påståendet att spelet ska ha varit en flopp. När det blir motbevisat så försöker du istället flytta målposten och försöker få diskussionen att istället handla om huruvida det sålt bättre än föregångaren eller inte.

Jag känner mig ärligt talat färdig med dig och den här ”diskussionen”. Ha en kväll!

Att använda tidigare spel i samma serie som måttstock för att försöka bedöma framgången för en uppföljare tycker jag inte är att flytta målposterna. Särskilt som allt annat är lika, som i fallet Jedi Survivor.

signatur

Memento Mori

Geeks Gaming

Tacos? Jedi survivor? *tittar förvirrat på rubriken*
Seriöst? Ännu en tråd om DAV man är tvungen att läsa ikapp? 😫

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Att använda tidigare spel i samma serie som måttstock för att försöka bedöma framgången för en uppföljare tycker jag inte är att flytta målposterna. Särskilt som allt annat är lika, som i fallet Jedi Survivor.

Så på vilket sätt floppade Jedi Survivor?

Medlem
Skrivet av matt76:

Svårt, än omöjligt, för gemene man att avgöra populariteten enbart genom att titta på försäljningssiffror (digitalt och fysiskt) när utgivaren i det här fallet erbjuder en prenumerationstjänst, EA Play, där spelet ingår (en tjänst som även ingår i MS Game Pass). Kan lätt vara så att ett antal miljoner personer kör spelet genom dessa tjänster, vars statistik oftast inte redovisas (mer än en notis i företagets kvartalsrapporter)

Spelet finns inte på Gamepass, endast EA play (där nya EA spel inte ingår) är kopplat till Gamepass.

Medlem

Helt OK spel än så länge

Medlem
Skrivet av Thane:

Så på vilket sätt floppade Jedi Survivor?

Det är ju ett rätt subjektivt uttryck så jag tycker det är lite lustigt att ingen började med att ställa den frågan. Vad har vi för kriterier för att något kan anses vara en flopp?

I alla fall, i min värld är en flopp när ett spels försäljning inte uppfyller förväntningarna, vilket även det kan vara lite vagt (vems förväntningar då?).

Första indikationen på flopp var kontrasten mellan alla hyllningar som 1:an fick medan Survivor gick ganska tyst förbi, där mesta fokus låg på tekniska problem för PC-versionen.

Ofta kan man känna på förhand att ett spel kommer misslyckas, när man noterar att marknadsföringen avtar på slutet (då företagen i sina förhandssiffror ser att spelet inte är nån idé att satsa på) och att hype och snack bland gamers om ett spel är lamt. Så var det med Survivor.

Men nu till siffror. Fallen Order var en succé. 10 miljoner sålda på 2 år och genererade säkert en enorm vinst för EA.

Man kan gå in på SteamDB (eller Steamspy) för att se olika sajters uppskattningar av försäljning, då man kan se att Survivor hittills sålt endast ca 1/3 av Fallen Order på Steam. På Playstations PSN ser man att antalet spelarbetyg för Survivor bara är 45% av Fallen Orders, vilket är i paritet med andra stora spel som sålt 5 miljoner totalt, snarare än 10 miljoner.

Jag bedömer därför att Survivor var en stor besvikelse, en "flopp". Trots det kan den ändå ha dragit in en liten vinst och EA resonerar att man då kan motivera ett 3:e spel med något minskad budget.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Skrivet av Slimebeast:

Det är ju ett rätt subjektivt uttryck så jag tycker det är lite lustigt att ingen började med att ställa den frågan. Vad har vi för kriterier för att något kan anses vara en flopp?

I alla fall, i min värld är en flopp när ett spels försäljning inte uppfyller förväntningarna, vilket även det kan vara lite vagt (vems förväntningar då?).

Första indikationen på flopp var kontrasten mellan alla hyllningar som 1:an fick medan Survivor gick ganska tyst förbi, där mesta fokus låg på tekniska problem för PC-versionen.

Ofta kan man känna på förhand att ett spel kommer misslyckas, när man noterar att marknadsföringen avtar på slutet (då företagen i sina förhandssiffror ser att spelet inte är nån idé att satsa på) och att hype och snack bland gamers om ett spel är lamt. Så var det med Survivor.

Men nu till siffror. Fallen Order var en succé. 10 miljoner sålda på 2 år och genererade säkert en enorm vinst för EA.

Man kan gå in på SteamDB (eller Steamspy) för att se olika sajters uppskattningar av försäljning, då man kan se att Survivor hittills sålt endast ca 1/3 av Fallen Order på Steam. På Playstations PSN ser man att antalet spelarbetyg för Survivor bara är 45% av Fallen Orders, vilket är i paritet med andra stora spel som sålt 5 miljoner totalt, snarare än 10 miljoner.

Jag bedömer därför att Survivor var en stor besvikelse, en "flopp". Trots det kan den ändå ha dragit in en liten vinst och EA resonerar att man då kan motivera ett 3:e spel med något minskad budget.

flopp [flåp´] substantiv ~en ~ar
• ⟨vard.⟩ miss­lyckande, fiasko - https://svenska.se/saol/?id=0707851&pz=5

Posten är att flytta målposten enligt de svar du fått nu.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Läser bara massa spekulationer och gissningar.

Medlem
Skrivet av QBAN92:

flopp [flåp´] substantiv ~en ~ar
• ⟨vard.⟩ miss­lyckande, fiasko - https://svenska.se/saol/?id=0707851&pz=5

Posten är att flytta målposten enligt de svar du fått nu.

Duktigt, du har hittat synonymer till ordet flopp. Vad som utgör ett "misslyckande" eller ett "fiasko" är, precis som "flopp", fortfarande ganska vagt och subjektivt.

Fördjupa dig i det svenska språket innan du desperat försöker ta fram SAOL att försöka såga mig med.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Duktigt, du har hittat synonymer till ordet flopp. Vad som utgör ett "misslyckande" eller ett "fiasko" är, precis som "flopp", fortfarande ganska vagt och subjektivt.

Fördjupa dig i det svenska språket innan du desperat försöker ta fram SAOL att försöka såga mig med.

Snarare att jag försöker beskriva hur du "objektivt" har fel. Min svenska är det inget fel på, tack.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej det är inte subjektivt, ett fiasko eller flopp är något som har kraschat totalt.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nej det är inte subjektivt, ett fiasko eller flopp är något som har kraschat totalt.

Enligt dig är en flopp att "krascha totalt", och jag respekterar det. Men det är just subjektivt.

Hur mycket sämre ska en uppföljare behövt sälja för att det ska ha floppat och kraschat totalt?

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Enligt dig är en flopp att "krascha totalt", och jag respekterar det. Men det är just subjektivt.

Hur mycket sämre ska en uppföljare behövt sälja för att det ska ha floppat och kraschat totalt?

Enligt SAOL också, glöm inte det!

Medlem
Skrivet av QBAN92:

Enligt SAOL också, glöm inte det!

Enligt SAOL vadå?

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Enligt SAOL vadå?

Känns som att du fultolkar mig och om du inte ser värdet i de motargument du har fått, så är det kanske du som behöver vässa på dina språkkunskaper.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

På Playstations PSN ser man att antalet spelarbetyg för Survivor bara är 45% av Fallen Orders, vilket är i paritet med andra stora spel som sålt 5 miljoner totalt, snarare än 10 miljoner.

Fallen Order har ingått med billigaste nivån av PS Plus.

Medlem

Jag kan köpa det på rea, beroende på hur djup den är. Det ser ut som ett underhållande rollspel, men jag hade inte klassat de som något mästerverk eller lika fantastiskt som när origins kom.

Det ser ut som ett generiskt rollspel, precis som Dragon's dogma 2 gjorde.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Jag kan köpa det på rea, beroende på hur djup den är. Det ser ut som ett underhållande rollspel, men jag hade inte klassat de som något mästerverk eller lika fantastiskt som när origins kom.

Det ser ut som ett generiskt rollspel, precis som Dragon's dogma 2 gjorde.

Klassa det efter att du spelat det, då du du köpt det på rea, återkom då.

FM-guru
F.d. Sisyr

För att nyansera diskussionen kring mottagandet och då specifikt på Steam lite poängterar jag gärna att de flesta spelen (som inte är shovelware) tenderar att ha rätt hög andel positiva recensioner överlag. Och det är ju inte så konstigt, för i regel köper man sådant man troligen kommer gilla och de flesta är nog eniga om att man i allmänhet är nöjda med sina spelköp.

En titt på Steam DB visar att av de 84 titlar som släppts på Steam i år (eller i alla fall listas som det) och kostar minst 19 euro samt har minst 5 000 recensioner (mina godtyckliga gränser för att få fram de lite "större" titlarna) så ligger Veilguard i skrivande stund på plats 55 vad gäller procentandelen positiva recensioner. Enbart fem av de 84 spelen har inte en majoritet positiva recensioner.
För en plats på topp 20 krävs 90% positiva recensioner.

Med det sagt är det även väldigt tidigt, och lejondelen av recensionerna är skrivna av folk som bara påbörjat sitt äventyr vilket gör att man kanske bör ta det hela med en nypa salt, vare sig det är positivt eller negativt.

Om jag har missat något rörande hur recensionerna fungerar får man gärna fylla i!

I övrigt är det anmärkningsvärt att Veilguard på Metacritic ligger på plats 111 bland årets släpp vad gäller PC, trots 79 i Meta-snitt. Det här med betygsinflation...

Medlem

Jag fattar inte allt hat mot det här spelet. Jag spelade alla spel i serien inför det här släppet. Visst, Origins kommer alltid att vara speciellt eftersom det kändes som att de val man gjorde verkligen hade betydelse. Men jag tycker definitivt att Veilguard är sjukt bra. Striderna är riktigt roliga och utforskningen är lagom omfattande, inte för överväldigande som i vissa andra spel. Det ser också sjukt bra ut. Visst, några klagar på att det ser ut som en Pixar-film, men jag tror att det snarare är till spelets fördel eftersom det troligen kommer att åldras väl grafiskt. Jag kan fortfarande se på "Ett småkryps liv" och tycka att det är snyggt. Det enda jag egentligen tycker man bör klaga på är att alla karaktärer är så korta, och det är nog för att huvudena är för stora för kropparna. Visst, det kan kännas lite påtvingat med alla dessa woke lärdomar man ska ta hänsyn till, men det är ingenting som förstör spelet, mest bara lite töntigt då det känns påtvingat. Annars är det ett utmärkt spel och jag har lagt 35 timmar på det än så länge.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Finns en rejäl bunt haters som köpte, lämnade negativ recension och returnerade spelet. Varför det ens går att göra är en fråga Steam får svara på. Exempel: https://steamcommunity.com/id/iriccardocosta/recommended/1845... (slumpartat vald negativ recension som återlämnat)

Förstår du hur dåligt något är om någon orkar lägga ut pengar, skriva en negativ recension och sedan refunda det?

Det är ett piss spel, så pass dåligt att SkillUP för att ens ta sig igenom spelet i sin recension fick ställa ner spelet till Easy för att "it was just to bloody booring!"

Ni som gillar det här spelet, jag ifrågasätter eran standard för spel å det grövsta.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Ni som gillar det här spelet, jag ifrågasätter eran standard för spel å det grövsta.

Jaha? Och varför skulle vi bry oss?

Medlem
Skrivet av SorbP:

Förstår du hur dåligt något är om någon orkar lägga ut pengar, skriva en negativ recension och sedan refunda det?

Tycker mer de personerna borde tänka efter vad de lägger sin tid och energi på. Varför inte lägga den på spel de tycker om?

Medlem
Skrivet av Thane:

Tycker mer de personerna borde tänka efter vad de lägger sin tid och energi på. Varför inte lägga den på spel de tycker om?

Poängen är att när man pysslar med marknadsföring så brukar 99% av kunderna skita i något om det är så mycket som ett klick för mycket i processen.

Så att någon går in och köper något och refundar det med A: risk att förlora pengarna(iofs rätt låg risk men ändå) samt B: gå igenom alla de klicken det innebär, installera spelet, starta det, bli missnöjd och sedan skriva en negativ recension säger mig att de flesta som gjorde det faktiskt inte gillade spelet.

Vet att det är lätt att tänka "ah men massa missnöjes röster" det finns nog några sådana, garanterat och säkert många som hoppat på något "hate-train".

Hävdar att de är ändå en marginal i den här statistiken, spelet är dåligt, det är betydligt sämre än Bioware märket som de försöker sälja på.

Finns tom en artikel på den här sidan om hur Bioware har tappat sina människor och därmed också magin som byggde de koncepten som varit trendsettande inom RPG från väst.

Det är inte samma människor som gjorde Baldurs Gate och Mass Effect längre...

Kul att ni gillar det men objektivt är det här ett spel som blir tråkigt efter timme typ 12 men kräver att du lägger närmare 20-30, det är inte en ekvation som går ihop, speciellt inte med de utvecklingskostnader man åtagit sig.

signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Rico01:

Jaha? Och varför skulle vi bry oss?

Det var ett ifrågasättande, rimligtvis så svarar man med _varför_ man gillar spelet, men om enda argumentet för att det skulle vara bra är "vart för ska jag bry mig om vad du tycker" så undrar jag verkligen va det är du gillar med spelet, så låt höra?

signatur

P.L.U.R

Skriv svar