En Razer för mycket

Medlem
En Razer för mycket

Sedan urminnes tider har Logitech varit märket jag gått till när det gäller ungefär allting med tillbehör till datorn.
Bit för bit byttes dock Logitech ut mot andra märken då de sällan höll i det långa loppet (oftast något knas inom ett år).

Sedan något år tillbaka blev tangentbordet ett styck IQUNIX. Lite mindre men ändå med alla knapparna som jag vill ha.
Ja, numpad är viktigt!

Headset gick över till Plantronics som var magiska med både bra (låg) vikt men också bra batteritid för det trådlösa. Nu har jag dock gått över till Beyerdynamic med tråd.

Nu kommer vi till det tillbehör som faktiskt hållit i ur och skur i flera år.
Musen.

Den senaste musen, ett styck G502 Lightspeed, är en av mina absoluta favoriter.
Jag kikade på det förut och såg att det är tre år sedan jag köpte den. Inte så konstigt då att det nu börjar hända saker med det.
Dels är batteritiden snäppet kortare än från starten om än inte så farligt mycket mindre.
Men det värsta är höger musknapp...
Hur det kan vara just den som ändå används minst av de båda knapparna är för mig ett mysterium.

När jag ska zooma in med vapen i olika FPS-spel så antingen dubbelklickar musen eller så vill den ej zooma in/ut.
När jag spelar Phasmophobia och ska kolla temperaturen så stänger min gubbe av/på termometern hela tiden istället.
Fredrik Eriksson vet hur viktigt det är med att mäta temperaturen i det spelet!

I början av denna vecka tänkte jag att jag kan stå ut med att vänta till Black Friday innan jag köper en ny mus. Inte så långt kvar tills dess. Men tji fick jag...
När jag idag skulle klara av det sista i Phasmophobia för att få ett nytt kort till min lilla samling så ballade knappen ur totalt!

Så jag sökte.
Kikade på en ny G502 Lightspeed.
Kostar 500kr mer än jag köpte min för...
Kikade på Steelseries.
Hade en intressant men ungefär samma prislapp där...
Kollade på flera andra olika märken som jag känner till och inte känner till.
Jag fastnade inte för någon av dessa.

Sen har vi det där märket jag låter bli att kika på...
Razer...
Usch!
Fy!
Tvi!

Sedan urminnes tider har Razer varit det märke jag ogillat mest.
Inte för att de hade fula grejer och inte för att de hade dåliga grejer.
Utan för att det oftast var överpris på grejerna.

Men så fastnade jag för en mus där.
En Basilisk V3 X Hyperspeed.

Elgiganten på hemmaplan hade dessutom en sådan på lager.
Maxgaming och framförallt Amazon hade en till bättre pris. Dock skulle jag få vänta lite.
Äsch... jag drar till Elgiganten och köper den för 899kr så får jag det gjort.
Basilisken är dessutom tillräckligt lik G502 i formen för att jag ska veta att jag kommer att gilla det.

Sedan stod jag där och väntade på min tur att komma fram till kassan när jag skymtar något på en av skärmarna.
Prismatch.

JUSTE!
Elgiganten prismatchar!

Jag var snabb med att ta fram telefonen och söka upp musen.
Det blev min tur.
"Du... hur funkar det med prismatchningen?" frågade jag som om jag inte visste det redan.
Grabben bakom disken verkade vara ganska ny. Han fick hjälp av sin kollega och det blev bra för mig.
Priset gick från 899kr till 657kr.
242kr att spendera på kebab!

Jag var desperat...
Så det blev en Razer.
Jag skäms.
Jag känner mig smutsig.
Jag äcklas av mig själv.
Men nu kan jag jaga spöken och zooma in utan bekymmer igen!

Nu är mitt hem besudlat med en Razer för mycket...

Om jag gillar min nya Basilisk?
So far, so good.
Håller den i tre år utan strul som G502an så kanske jag tar mig funderare på fler Razer-grejer framöver.

Tills dess hoppas jag att Mionix kommer ut med trådlösa leksaker som man kan ta del av!

_______________________________________________________________________________________________________

Vad tycker ni om Razer?
Har ni några trevliga Razer-leksaker eller annat som ni vill visa upp?

signatur

Halo kompis!

Medlem

Min första razer

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Varför ser det ut som en boss i WoW??

signatur

Halo kompis!

Testpilot
Skrivet av theBoosing:

Oj, det var inte igår man såg en klassisk Boomslang

Releasehästryttare

Razer har ju alltid varit synonymt med lågkvalitet och högt pris, är förvånad att det nu har gått 20 år sen företaget startade och det går fortfarande bra för dem.

Medlem
Skrivet av Devan:

Razer har ju alltid varit synonymt med lågkvalitet och högt pris, är förvånad att det nu har gått 20 år sen företaget startade och det går fortfarande bra för dem.

Grabbarna och tjejerna i yngre tonåren tycker det är coolt så det säljer och föräldrarna köper det barnen pekar på.

signatur

Halo kompis!

Fragtjuv

Jag har alltid köpt Razer-produkter och jag tycker att de funkar bra för mig!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Säger inte emot att Razer släppt/släpper mycket skräp till högt pris.

Men jag har ett riktigt gammalt Razer Blackwidow tangentbord som fortfarande klickar på för fullt, och en av de bästa möss jag använt är Razer Orobouros, den höll säkert 5-6 år innan den dock började strula och blev utbytt.
Boomslangarna strulade kroniskt, den optiska versionen de släppte levde jag dock med rätt många år, rätt skön men helt enkelt för stor och klumpig.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av theBoosing:

En rengjord boomslang 2000 och en splitterny Everglide musmatta var som doping XD

signatur

Medlem

Har haft min Deathadder mus och Arctosa tangentbord i ca. 12 år nu, om inte mer. Funkar fortfarande riktigt riktigt bra, faktiskt aldrig haft problem med dem under alla dessa år. Även deras ManO’War 7.1 lurar (hade med sladd) var ganska prisvärda när de köptes med sådant där USB-dongel ljudkort som gav ganska bra ljud och även är kompatibelt med andra lurar. Dock har jag upplevt att lurarna varit av lägre kvalité än deras möss och tangentbord när det gäller konstruktion och val av material.

Releasehästryttare
Skrivet av Soulless:

Säger inte emot att Razer släppt/släpper mycket skräp till högt pris.

Men jag har ett riktigt gammalt Razer Blackwidow tangentbord som fortfarande klickar på för fullt, och en av de bästa möss jag använt är Razer Orobouros, den höll säkert 5-6 år innan den dock började strula och blev utbytt.
Boomslangarna strulade kroniskt, den optiska versionen de släppte levde jag dock med rätt många år, rätt skön men helt enkelt för stor och klumpig.

Skrivet av Atilaa:

Har haft min Deathadder mus och Arctosa tangentbord i ca. 12 år nu, om inte mer. Funkar fortfarande riktigt riktigt bra, faktiskt aldrig haft problem med dem under alla dessa år. Även deras ManO’War 7.1 lurar (hade med sladd) var ganska prisvärda när de köptes med sådant där USB-dongel ljudkort som gav ganska bra ljud och även är kompatibelt med andra lurar. Dock har jag upplevt att lurarna varit av lägre kvalité än deras möss och tangentbord när det gäller konstruktion och val av material.

Tangentbord har dock oftast betydligt längre hållbarhetstid än möss oavsett märke.

Har själv ett Dell tangentbord från 90 talet som funkar 100% fortfarande.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tangentbord har dock oftast betydligt längre hållbarhetstid än möss oavsett märke.

Har själv ett Dell tangentbord från 90 talet som funkar 100% fortfarande.

Ja, säger inte emot.
Påpekar bara att allt razer gör inte är av dålig kvalitet och kan nog vara värd sitt pris.

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

Rent techmässigt så har Razer nästan alltid haft de bästa mössen.
Dock slinker mindre kvalitésprodukter fram ibland, precis som det gör med alla andra märken. Razer och Logitech är populärast så du lär se och läsa mer illa om dom än någon annan.

Medlem
Citat:

_______________________________________________________________________________________________________

Vad tycker ni om Razer?
Har ni några trevliga Razer-leksaker eller annat som ni vill visa upp?

Jag var länge nöjd med deras headset, ett BlackShark V2 Pro.
Annars har jag nog bara haft möss från Razer. Senaste 5 åren är det deras Viper lineup.

1
Skriv svar