Sony har sökt patent på en dedikerad spola-tillbaka-knapp för handkontroller

Robot
Sony har sökt patent på en dedikerad spola-tillbaka-knapp för handkontroller
Medlem

Känns som samma funktion som redan finns när man lirar PS1 spel via PS5. Kan kan spola tillbaka kanske 20min.

signatur

Den som vet vet.

Skribent
Skrivet av Earthscum:

Känns som samma funktion som redan finns när man lirar PS1 spel via PS5. Kan kan spola tillbaka kanske 20min.

Fast det verkar som man tex kan "spara" på ett ställe där det är en dörr behöver en nyckel till. Sen när du hittat nyckeln kan du "spola" tillbaka dit och öppna dörren. Så det verkar vara mer än en så kallade savestate där man bara kan spela tillbaka tiden. Men lite oklart...

signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast det verkar som man tex kan "spara" på ett ställe där det är en dörr behöver en nyckel till. Sen när du hittat nyckeln kan du "spola" tillbaka dit och öppna dörren. Så det verkar vara mer än en så kallade savestate där man bara kan spela tillbaka tiden. Men lite oklart...

Åhh, en funktion som hade varit perfekt i Metroid Prime tänker jag direkt med tanke på all backtracking i det spelet 😅

Medlem

Låter ju idiotiskt att ha en knapp enbart för sånt. Ball funktion i vissa spel absolut, men de kan ju lika gärna mappa typ X till en sån funktion i de spel som vill ha det...

Då tror jag mer en savestateliknande funktion som alla emulatorer har, där man kan backa om man ex dör. Som ersättare till checkpoints typ, backa så mycket man vill (såklart med gräns, typ några minuter eller nåt. Det måste ju lagras nånstans...).

Medlem

Sånt här skall inte få patenteras. Mjukvarupatent är fan herpes.

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Låter ju idiotiskt att ha en knapp enbart för sånt. Ball funktion i vissa spel absolut, men de kan ju lika gärna mappa typ X till en sån funktion i de spel som vill ha det...

Då tror jag mer en savestateliknande funktion som alla emulatorer har, där man kan backa om man ex dör. Som ersättare till checkpoints typ, backa så mycket man vill (såklart med gräns, typ några minuter eller nåt. Det måste ju lagras nånstans...).

Står i pantenten

"player might bookmark certain sections of gameplay they may want to revisit later, with the rewind button allowing them to quickly revisit these saved moments."

Nu kan jag ju ha missuppfattat hur det funkar. Men det låter som mer än bara savestate.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Står i pantenten

"player might bookmark certain sections of gameplay they may want to revisit later, with the rewind button allowing them to quickly revisit these saved moments."

Nu kan jag ju ha missuppfattat hur det funkar. Men det låter som mer än bara savestate.

Ja det låter som nå annat än en savestat. Det låter som nåt så revolutionerande som en checkpoint/pin på en karta som sedan bundits till en helt ny knapp

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Braid-Button (Trademark pending).

Medlem

För egen del hade en save-knapp varit trevligt för att slippa gå in i menyerna.

Att kunna spola tillbaka kanske inte alltid är bra. Som i vissa spel där det är en mening med att du ska misslyckas första gången.

Dom borde ta patent på att ha en hållbar handkontroll istället. Efter ett år fick man skaffa en ny dosa för att styrspaken hamnade i driftläge. En ny dosa är inte så billig,och att byta ut en ny är inte så enkelt när man saknar tekniska egenskaper. Nej, jag tänker inte skaffa en dosa för nästan 3000 riksdaler bara för att den har ett enklare upplägg att byta ut spakar.
Gör hållbara dosor igen istället för att slösa resurser på meningslösa funktioner. Spola tillbaka knapp...

Medlem

Och snart kommer knappen som man kan trycka på så spelar spelet av sig själv. Så slipper man göra något för att komma någonstans och så kan man pilla med mobilen och göra tik toks samtidigt men ändå få achievements så man kan säga att man klarat spelet.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Jag ser det ju helt klart från den positiva sidan. Mest för att det lite halvt bekräftar att det kommer fler konsoller. Yaay! \⁠0⁠/

Medlem

Låter ju som något sony och spelutvecklare borde kunna implementera för alla spel. Någon sorts sparfiler vid viktiga händelser i spelet.
Vid ny bossfight exempelvis.
Det skulle alltid finnas en sparfil för senaste progress men också sparfiler för exempelvis bossar och andra milstolpar.
På så vis skulle man enkelt kunna ladda en sparfil och möte en boss igen för att det är skoj och sen fortsätta med progress efter eller om man redan klarat spelet kanske man bara vill återuppleva en specifik bossfight och sen spela något annat.

Medlem

Står i pantenten

Haha jag tycker det där låter exakt som savestate 😅

ELF
Medlem

Savestates och att spola tillbaka live finns redan för emulatorer. Så inget direkt revolutionerande.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag älskar det i NSO, att en kan spola tillbaka lite om en dör och försöka igen Så detta vore välkommet i min bok! Lite som att krascha i Forza Horizon-spelen och rädda sig! Och dessutom kunna fast-travla lite smidigt.

Skrivet av ELF:

Savestates och att spola tillbaka live finns redan för emulatorer. Så inget direkt revolutionerande.

Tror inte de är ute efter att revolutionera spelindustrin i grunden, utan att förädla och förenkla gameplay något. Många tycker att dagens spel är för långa och att backtracking bara tar onödig tid och då kan de enkelt "hoppa över" och på ett smidigt sätt ta sig vidare med ett enkelt knapptryck. Sen vore det ju första handkontrollen med funktionen och konsol som stödjer det i grunden så det skulle ju skaka om branschen lite. Om nu funktionen/patentet ens implementeras eller om det bara testats och sedan slängts. Händer mer ofta än att de faktiskt används.

Medlem

Låter som något man redan idag kan programmera in i ett spel, vilket låter så skumt att skapa en helt egen knapp för 🤔

Medlem
Skrivet av ELF:

Om jag fattar det rätt från tidigare kommentarer så skall man kunna ta sig tillbaka till där man sparat med då det man samlat på sig sedan man sparade, vilket då inte en savestate eller att kunna spola tillbaka.

Vad det istället är, är Braid.

Vilket varför jag drog till med att det var en Braid-Button.

Skribent
Skrivet av noyart:

Låter som något man redan idag kan programmera in i ett spel, vilket låter så skumt att skapa en helt egen knapp för 🤔

"Share"-knappen kändes ju också som något helt onödigt när den kom. I alla fall i mina ögon.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

"Share"-knappen kändes ju också som något helt onödigt när den kom. I alla fall i mina ögon.

Tycker fortfarande "share" knappen är onödig. Select for the win! Nu har ju Select flyttats till paddan i mitten. Rip Select

signatur

Den som vet vet.

Medlem

Låter grymt! Kan vara bra i open world spel tex istället för fast travel. Men när man har spolat tillbaka för att öppna en tidigare låst dörr kan man spola fram sen igen då? Vore också nice om man kan spola fram/förbi partier man inte varit i tidigare, typ snabb skippa tråkiga moment, tex omöjliga bossar eller påtvingat plattforms hoppande.. Hade nog hellre velat ha fram spolning än bakåt spolning faktiskt haha. Aja ser väldigt mycket möjligheter med detta

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Tycker fortfarande "share" knappen är onödig. Select for the win! Nu har ju Select flyttats till paddan i mitten. Rip Select

Select-knappen måste vara bland det mest meningslösa som uppfunnits någonsin, är ju bara att använda styrkorset.

Skribent
Skrivet av Earthscum:

Ja jag håller helt med! Ge tillbaka min select-knapp!!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Dom borde ta patent på att ha en hållbar handkontroll istället. Efter ett år fick man skaffa en ny dosa för att styrspaken hamnade i driftläge. En ny dosa är inte så billig...

Precis, ny teknik i all ära och bekvämlighet men ofta sliter man sitt hår. Massor med funktioner i den därmed blytunga Dual Sense kontrollen som man undrar om man ens har någon användning av egentligen. När något strular blir det dyrt 😅 önskar kan man inte bara få köpa en simpel 8-bitdo, hade funkat utmärkt för det mesta. Hall effekt betalar jag gärna extra för ocksä.
Samma inom all teknik i och för sig. Mobiler, bilar, tvättmakiner och gud vet vad. Senaste nya bilen så var det påtvingad lane assist, autobroms adaptiv farthållare och kurvljus (svindyrt att laga) som man inte vill ha eller har användning för.

Skrivet av Rhymst:

Vore också nice om man kan spola fram/förbi partier man inte varit i tidigare, typ snabb skippa tråkiga moment, tex omöjliga bossar eller påtvingat plattforms hoppande.. Hade nog hellre velat ha fram spolning än bakåt spolning faktiskt haha. Aja ser väldigt mycket möjligheter med detta

Yep, särskilt äldre spel med allt möjligt påtvingat Älskar t ex. Implementerad tempohöjning i de gamla Final Fantasyspelen ibåtersläppta utgåvorna. Väljer ibland att hellre köra emulator just för spolfunktionen så man kan skippa cutscenes vid omspelningar till exempel.

Medlem

Skrivet av Earthscum:

Personligen älskar jag share-knappen för att snabbt kunna ta screenshots eller samla in videomaterial Och select-funktionaliteten finns som sagt kvar!

Medlem

Låter lite som savestates men förstår inte varför det behöver ha en dedikerad knapp. Jag är dock lite kluven kring quicksaves och liknande, kan vara smidigt ibland men det blir lätt att man förlitar sig till det lite för mycket när möjligheten finns om det blir svårt i ett spel vilket förstör spänningen en del.

Medlem

Spola tillbaka låter lite fusk men Quick save är aldrig fel tycker jag om det inte missbrukas.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tycker att Select-knappen förtjänar en egen krönika utav någon av er skickliga krönikörer på FZ. Den rymmer en bra historia!

Skribent
Skrivet av JohannesID:

Jag tycker att Select-knappen förtjänar en egen krönika utav någon av er skickliga krönikörer på FZ. Den rymmer en bra historia!

Jag har ännu inte skrivit någon krönika för jag har inte kommit på något bra ämne. Kanske nu det är dags? 😀

signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar