Halo 2 fyller 20 år!

It's not a lake, it's an ocean
Halo 2 fyller 20 år!

Som om man inte redan kände sig gammal nog kan vi konstatera att det i dag är exakt 20 år sedan Halo 2 lanserades.

Vi visste det inte då, men utvecklingen plågades av stora bekymmer, vilket framkom i den bakom kulisserna-dokumentär som gjordes hos Bungie under tiden fram till lanseringen. De lyckades ro projektet i hamn till slut.

Halo 2 blev en formidabel succé när det släpptes den 9 november 2004. Med sina 125 miljoner intjänade dollar under det första dygnet slog det rekord i underhållningshistorien. Under dessa 24 timmar såldes 2,4 miljoner exemplar bara i Nordamerika, vilket var unika siffror på den tiden.

Halo 2 var galet snyggt för sin tid, och visade verkligen vad Xbox var kapabel till. Det kom att göra Xbox Live till hemmet för alla konsolspelare som ville spela online. Eller bara köra lokal co-op.

Personligen var jag alltid mest intresserad av singleplayerkampanjen i Halo-spelen, och här var Halo 2 något av en besvikelse. Slutet var rumphugget, och så här i efterhand är det uppenbart att Bungie helt enkelt inte hann mer än så. Men som onlinefenomen var det en rasande succé.

Jag minns att köpte "Limited Collector's Edition", vilket i praktiken var en steelbook rätt och slätt.

20 år har gått. Hur minns du Halo 2?

Peter Moore visar upp sin klassiska Halo 2-tatuering.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Citat:

Hur finns du Halo 2?

Halo 2 finns ”tack vare” 18 månader av utveckling och ca. nonstop crunch. Det är svaret på den frågan Ja, jag vet att vi som pekar ut stavfel inte har några vänner…

Men hur jag minns det, jag och min kusin brukade sitta framför TVn hemma hos dem när vi hälsade på, lirandes splitscreen coop. Jag fick antingen den feta duke kontrollern, som var på tok för stor för en 9 åring mig, eller den sunkiga bootleg kontrollern. Sen ibland även Slayer med honom, hans far, och min bror, alla på samma lilla tv och anklagelser om ”skärmgluttning.” Det var goda tider.

Medlem

Hade ingen egen Xbox men spelade en del co-op och multiplayer lan på kompisar Xbox.

Det jag minns främst är nog soundtracket.

It's not a lake, it's an ocean

Vi kan lägga dokumentären här också bara för att. Mycket nostalgi här, och folk ser så förtvivlat unga ut.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar