God of War - Ett spel för pappor? (Fars Dag Special)
God of War (2018) är ett spel om att vara pappa. Om balansen att inte vara för strikt eller beskyddande, men ändå agera ansvarsfullt och varna för att göra samma misstag som man själv gjort.
För Kratos, vars raseri fått honom att förgöra en hel panteon av gudar och mörda oskyldiga människor lika lättvindigt som han slitit inälvorna ur olika vidunder, känns det avgörande. Han vill hålla sin bakgrund så långt ifrån sin son som möjligt. Det kanske är svårt att agera kärleksfull pappa fullt ut då?
I God of War befinner vi oss i Midgård, världen där människorna har sin hemvist i nordisk mytologi. Spelet börjar med att vi som Kratos tillsammans med vår son Atreus samlar in virke... träd... för ett bål till Kratos avlidne fru, tillika Atreus mamma. Varför hon har dött vet vi inte, men hennes sista önskan var att vi skulle sprida hennes aska från den högsta bergstoppen som finns.
Kratos behöver veta att hans son är redo för den stora, vida världen och vi ger oss därför snart ut på jakt, där Kratos skäller ut sin son för alla fel han gör, inte accepterar Atreus förlåt, utan bara svarar med ett barskt "Var inte ledsen, var bättre!" Det är inte helt förklarligt i det här skedet varför Kratos är så tvärt mot sitt barn, men samtidigt är det sant att Atreus kommer behöva träna för att överleva, världen är nämligen lika farlig som den är vacker.
Och när jag säger vacker menar jag verkligen vacker. Även med ett halvbra grafikkort (RTX 3060ti) är miljöerna smått sagolika, med porlande bäckar, högresta tallar och berg som tornar upp sig i fjärran. Snötäckta ruiner växlas med intensivt blomstrande dalar och sedan till grottor där solens strålar letar sig fram som smala ljusstrimmor mellan bergssprickorna. Mer än en gång påminner mig landskapen om olika skogspromenader jag själv gjort i nordiska landskap fyllda med lavar, barrträd och karga klippor.
Tråkigt nog för Kratos och Atreus, men desto roligare för oss, är alla dessa landskap fyllda till bredden med monster som vill äta oss till lunch, men som vi också kan hugga ner likt träden i spelets början, eller boxa gula och blå med våra knytnävar och sköld. Kratos har lagt sina Chaos Blades från tidigare spel på hyllan och hackar den här gången istället sönder fiender med en fet skäggyxa. Yxan får under äventyrets gång smaka förgiftat vargblod, brinnande draugrkött och stinkande trolltungor. Du kan lära dig en mängd nya knep och manöver utöver resans gång och det behövs då det ibland kan bli riktigt utmanande. Tur nog är ni två som kan slåss. Atreus börjar spelet rätt så fjuttig, men blir i takt med att du uppgraderar hans färdigheter extremt kapabel då han med sin pilbåge snabbt kan orsaka statuseffekter och stor skada på monstren i din väg.
Fastän det annorlunda tonläget finns all brutalitet från tidigare spel kvar, även om man aldrig den här gången drar loss cyklopers ögon från sina ögonhålor (jag får alltid rysningar av den animationen). Kratos yxa är dessutom magisk och fungerar likt Tors hammare, i att den går att kalla tillbaka till handen med en rörelse efter att man kastat den i exempelvis ett bergatrolls fula tryne. Om Kratos blir på tillräckligt hetsigt humör kan han släppa lös sin vrede i en tillfällig bärsärkagång, där han hoppar från monster till monster med massiva knogmackor, frustande och vrålande, säkert med några strimmor spott i det annars så präktiga pappaskägget. Han påminner ibland mest om en brummande, ilsken björn.
En skräddarsydd öppen värld
Så småningom öppnar spelvärlden sig i form av en stor sjö, med ett underligt tempel i dess mitt. Från att ha vandrat i stort sett rakt framåt, får vi nu möjlighet att ro oss fram i en kanot längs sjöns stränder och leta oss fram i de olika grottor och ruiner som kantar den. Vi får sidouppdrag från ett par dvärgar som ger dig anledning att utforska mer och för en gångs skull känns uppdragen aldrig som något man vill avstå ifrån, dels för att de leder till saftiga belöningar, dels för att de aldrig blir för många, eller återupprepar sin skådeplats från tidigare äventyr. Allting känns med andra ord skräddarsytt för uppdraget i fråga. Det är kul när en "öppen" spelvärld ändå lyckas kännas varierande genom hela spelet, utan en massa upprepande meningslöst innehåll.
Men det är också en död värld vi befinner oss i. Förutom dvärgarna och en och annan gud träffar vi i stort sett inga invånare i Midgård. Lik finns det däremot gott om, spöken likaså.
Jag kan därför uppleva att Kratos är lika långt borta och främmande från den nordiska mytologin som jag själv är. Dess gestalter är svunna ur tiden och allt som finns kvar är ruiner och sagor. Ragnarök känns på sätt och vis som att den redan skett.
Under paddlandet över sjöns azurblå, skimrande vatten börjar Atreus och Kratos, i takt med att de lär sig mer om varandra, berätta små historier och diskutera hur de ser på världen. Så småningom får vi sällskap av en tredje individ som muntert fyller våra resor med historier om asamytologins gudar och jättar.
Vare sig vi befinner oss i strid, finner bortglömda skatter eller i Kratos och Atreus konversationer med varandra är spelets tillhörande soundtrack genomgående starkt. Flera av styckena ackompanjeras av isländsk sång, som om man kikar på översättningen (eller kan isländska) återspeglar både spelets handling och tema. Röstskådespeleriet är likaså på hög nivå och spelets figurer känns både välskrivna och trovärdiga och lyckas rycka med mig likt få andra spel. Det enda undantaget där jag något bröts från inlevelsen var i tampandet med svartalver som i sitt framställande känns som att de hade hört bättre hemma i en Star Wars-film.
En hyllning till mänskligheten
God of War är en spelserie som likt många andra började som en maktfantasi. Det var en berättelse om en man vars inre eld och ilska, vägran att ge upp och oändliga våldskapacitet ledde till gudomlighet. Inga monster eller gudar var stora nog att stå i hans väg och de mötte allt som oftast sin undergång på ultrabrutala, häpnadsväckande sätt. Men han blev också ett monster själv. Han blev sin egen familjs undergång.
I God of War (2018) är våldet är lika otyglat och blodigt som i tidigare spel, men det blir aldrig lika sadistiskt och det är just i detta som spelet mest avviker från sina föregångare. Kratos är inte längre driven av hämnd och att sätta sin egen ära och vilja i centrum. Han vill istället fullfölja sin frus sista önskan och hjälpa sin son att lyckas.
Spelet har gott om odjur, vidunderliga sådana, men de är inte Kratos största utmaning. Det är istället att ta itu med sin skam och öppna upp för sin son. Resan dit är inte enkel, som ett berg som behöver bestigas, med flera fall på vägen, men den emotionella belöningen vid resans slut är likt få andra spel.
Kratos må för evigt vara ett monster - han kan inte ta tillbaka det han gjort - men hans kamp att våga berätta, att göra sitt bästa för sin son, att försöka bli en bättre man nu - det är det som åter gör honom mänsklig.
Spoiler ---- Farsdagspoilers ----- Spoiler
I slutändan är Kratos tidigare gärningar, det Kratos hela tiden brottats med att avslöja i rädslan att bli övergiven, inte något Atreus lägger vikt vid. Han kräver inte att Kratos är perfekt, det viktiga är inte om han är en gud eller man, det är att han finns där.
Det Atreus behöver är sin pappa.
Bra recension. Jag har fina minnen av det spelet men jag har aldrig känt behovet att spela om det. Det behöver inte vara negativt. Min första upplevelse var helt perfekt så wc-t för riskera att ”förstöra” det.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Bra recension av ett fantastiskt spel!
Bra recension. Jag har fina minnen av det spelet men jag har aldrig känt behovet att spela om det. Det behöver inte vara negativt. Min första upplevelse var helt perfekt så wc-t för riskera att ”förstöra” det.
Tackar! Kul att ni läste. Jag är desto sugnare på uppföljaren nu : o
Tackar! Kul att ni läste. Jag är desto sugnare på uppföljaren nu : o
Ragnarök är jättebra på flera sätt. Det är inte lika bra som föregångaren av den enkla anledningen att Atreus partier är tråkiga. Jag har spelat om GOW flera gånger men det orkar jag inte med med Ragnarök.
Kan också tycka att det är lite för mycket karaktärer. Den stora styrkan i GOW, enligt mig, är den avskalade biten där fokus mest är på far, son (och Mimir) och deras resa där målet är enkelt. Sprida mammas aska sen är vi klara.
Ragnaröks scope är enormt med krig och domedag. Det är galet episkt vid flera tillfällen och där är vissa scener som är sinnessjukt bra och välgjorda.
Oh well, nu svamlar jag bara och jag vill inte få dig att känna negativt på förhand men ett vänskapligt tips är att inte ha för stora förväntningar om det nu går att reglera.
Ännu en dag i paradiset.
Ragnarök är jättebra på flera sätt. Det är inte lika bra som föregångaren av den enkla anledningen att Atreus partier är tråkiga. Jag har spelat om GOW flera gånger men det orkar jag inte med med Ragnarök.
Ajo, hört blandade åsikter om det.
Jag tyckte aldrig det här spelet kändes överstort, och historien var mycket effektiv i och med att den handlade till största delen om hur Atreus och Kratos påverkade varandra och hur båda växte som personer med tiden.
Ajo, hört blandade åsikter om det.
Jag tyckte aldrig det här spelet kändes överstort, och historien var mycket effektiv i och med att den handlade till största delen om hur Atreus och Kratos påverkade varandra och hur båda växte som personer med tiden.
Medhåll. Det är spelets stora styrka.
Nu blev jag sugen på ett varv till! Stämningen är så skön när man åker runt med båten och lyssnar på historier med Mimir.
Ännu en dag i paradiset.
Gillade spelet, ska nångång hoppa in i uppföljaren
Lirade på PS, gillade det starkt särskilt pga nordiska mytoligien.
Den enda jag hade svårt med var puzzlarna som låser upp kistorna. Tyckte det var svårt med kontroller att tillräckligt snabbt sikta och kasta yxan. Vissa gav jag upp. Behövdes i slutändan inte för att lira klart.
Gillade spelet, ska nångång hoppa in i uppföljaren
Gör dig själv en tjänst och skippa uppföljaren
Storyn var ju riktigt bra, men var det bara jag i hela världen som tyckte det var extremt repetitivt?
Upplevde spelet typ såhär:
Riktigt nice cutscene - tråkig fight - nice cutscene - lamt yxkastar-pussel - nice cutscene - tråkig fight - cutscene - bra bossfight! - cutscene - lamt pussel - åka lite båt osv osv.
Sen var det ju bara en finisher per fiende genom hela spelet typ? Eller minns jag fel? Kändes som det fanns noll variation.
Minns att jag började tycka det var löjligt repetitivt redan några timmar in.
Samma fiender hela tiden, samma eländiga troll hela tiden, samma valkyrior, bara i olika färger.
Mycket bra spel. Tyvärr är Ragnarök riktigt uselt, gav upp efter att man räddade Freyas bror.. Vad hände ??
Gör dig själv en tjänst och skippa uppföljaren
Är det så illa? vad gör spelet dåligt?
är det inte typ mer av samma?
Väldigt positiva omdömen på steam
Det är spretigt. Betydligt fler karaktärer och flera sega storydelar. Att man spelar som Atreus var ett misstag.
Chefs kiss saknas.
Ännu en dag i paradiset.
Det är spretigt. Betydligt fler karaktärer och flera sega storydelar. Att man spelar som Atreus var ett misstag.
Chefs kiss saknas.
Ja läste på steam recensioner att det var mer cinematics och mer story kring pojken.
Jag vet inte, väntar väll på nån rea precis somjag gjorde med förra.
Wishlist är lång och andra spel kommer gå före gow 😄
Jag skulle säga att spelen är raka motsatser. Ett besvikelse till spel.
GoW 2018 hade ett spännande far och son äventyr där Kratos försöker balansera föräldraskapet mellan utbildning, krig, empati, gud, människa. Deras relation har stor variation. Boss fighterna har episka landskapsomformade förstörelse där man kastas runt och flyger över hela banan. Världen är sammankopplad i 'ekrar' som balanserar öppen och linjär nivådesign. Finns nackdelar så som kläder, språk och miljö.
Ragnarök har en väldigt binär handling. Kratos och Atreus är osams första halvan, och polare andra halvan. Det är allt, ingen nyans. Samtliga bossfighter är inom en liten cirkel och det saknas tyngd och storlek. Undantaget skulle vara i introt med Tor, men vi ges aldrig någon anledning varför vi ska slåss mot Tor. Tor är ändå Midgårds och människans beskyddare, varför skulle jag vilja slåss mot honom? Ett stort problem är avsaknaden av efterforskning. Santa Monica anställde ingen expertis utan köpte litteratur själva. Men de valde fantasy böcker... så felen är p.g.a kunskapsbrist.
Världens hub är nu en interaktiv 'fast travel' meny, känns inte lika enhetligt så som 2018. Eventet av Ragnarök är pyttelitet. Skådespelaren för Kratos hade problem med lederna, så de fick skriva om stora delar av spelet, därav Angrboda och Atreus sektionerna, jag tror den delen är skriven av DEI konsulten Sweet Baby Inc. Spelet skulle vara en trilogi, men det styckades om lite panikartat vilket ger spelet dåligt tempo. Jag antar att de inte hade någon tredje akt till andra spelet, så hela tredje spelet fick bli sista akten. Många segment får ingen uppslutning.
Representationen av nordisk mytologi och vikingatiden är också kass. Angerboda från sub-sahara afrikta, dvärgar från Texas, Ratatosk är brittisk, Mimer Skottland, Frej verkar vara Indian? Midgård ska inte vara en mytologisk värld, det är våran jord, Skandinavien, men jag tror de har missat det. Mycket modernt språk; "doing giant stuff", "climbing boy style", moderna uttryck. Runalfabeterna är ihop mixade, ofta skrivet på engelska istället för fornnordiska eller bara struntprat. Konstiga kläder, konstiga tatueringar. Pussel tips överallt.
Det är en annan regissör av spelet, och det märks. Spelet är så pass dåligt att jag känner inget sug för att spela GoW 2018 igen, därav har jag gett det 1/5 i betyg.
Jag skulle säga att spelen är raka motsatser. Ett besvikelse till spel.
GoW 2018 hade ett spännande far och son äventyr där Kratos försöker balansera föräldraskapet mellan utbildning, krig, empati, gud, människa. Deras relation har stor variation. Boss fighterna har episka landskapsomformade förstörelse där man kastas runt och flyger över hela banan. Världen är sammankopplad i 'ekrar' som balanserar öppen och linjär nivådesign. Finns nackdelar så som kläder, språk och miljö.
Ragnarök har en väldigt binär handling. Kratos och Atreus är osams första halvan, och polare andra halvan. Det är allt, ingen nyans. Samtliga bossfighter är inom en liten cirkel och det saknas tyngd och storlek. Undantaget skulle vara i introt med Tor, men vi ges aldrig någon anledning varför vi ska slåss mot Tor. Tor är ändå Midgårds och människans beskyddare, varför skulle jag vilja slåss mot honom? Ett stort problem är avsaknaden av efterforskning. Santa Monica anställde ingen expertis utan köpte litteratur själva. Men de valde fantasy böcker... så felen är p.g.a kunskapsbrist.
Världens hub är nu en interaktiv 'fast travel' meny, känns inte lika enhetligt så som 2018. Eventet av Ragnarök är pyttelitet. Skådespelaren för Kratos hade problem med lederna, så de fick skriva om stora delar av spelet, därav Angrboda och Atreus sektionerna, jag tror den delen är skriven av DEI konsulten Sweet Baby Inc. Spelet skulle vara en trilogi, men det styckades om lite panikartat vilket ger spelet dåligt tempo. Jag antar att de inte hade någon tredje akt till andra spelet, så hela tredje spelet fick bli sista akten. Många segment får ingen uppslutning.
Representationen av nordisk mytologi och vikingatiden är också kass. Angerboda från sub-sahara afrikta, dvärgar från Texas, Ratatosk är brittisk, Mimer Skottland, Frej verkar vara Indian? Midgård ska inte vara en mytologisk värld, det är våran jord, Skandinavien, men jag tror de har missat det. Mycket modernt språk; "doing giant stuff", "climbing boy style", moderna uttryck. Runalfabeterna är ihop mixade, ofta skrivet på engelska istället för fornnordiska eller bara struntprat. Konstiga kläder, konstiga tatueringar. Pussel tips överallt.
Det är en annan regissör av spelet, och det märks. Spelet är så pass dåligt att jag känner inget sug för att spela GoW 2018 igen, därav har jag gett det 1/5 i betyg.
Låter illa och såbt jag skulle ev stlra mig på.
tack för att du tog dig tid att skriva ner vad du tyckte.
Låter illa och såbt jag skulle ev stlra mig på.
tack för att du tog dig tid att skriva ner vad du tyckte.
Man kan säga att spelet är som en sämre Marvel film.
Det var en tråd på reddit för inte så länge sedan. God of War: Ragnarok has been out for over 2 years. How do you feel about it now? Den generella uppfattningen är att spelet blev en besvikelse. Det är inget spel man vill gå tillbaka till.
Jag vet inte vad jag ska tro om Santa Monica i framtiden, kan de leverera igen om Cory Barlog är vid rodret? Vem vet
Ja läste på steam recensioner att det var mer cinematics och mer story kring pojken.
Jag vet inte, väntar väll på nån rea precis somjag gjorde med förra.
Wishlist är lång och andra spel kommer gå före gow 😄
Gör Sony reor på Steam?
Jag kommer spela om orginalet någon dag.. .klarade aldrig det då jag kom av mig med andra spel.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Gör Sony reor på Steam?
Jag kommer spela om orginalet någon dag.. .klarade aldrig det då jag kom av mig med andra spel.
Ja det brukar vara reor på Sonys spel.
Har köpt både Spiderman Remastered och god of war på rea.
Har flera sony spel på wishlist och dom hoppar då och då på rea ser jag.
Är det för lika ettan så blir vissa missnöjda och tvärtom. Folk kommer alltid att klaga. Men visst jag kan hålla med om det mesta av kritiken själv. Men jag måste säga att början på GoW2 är en av dom bästa någonsin. Jag har tittat på den över 20 gånger och visat upp den för familjen och vänner.