Sonys vd: "PS5 Pro-priset har inte påverkat försäljningen"

Skrivet av A1200G:

Jag har bil, hi-fi och PC:er/konsol:er. Inte för att skryta men både bilen och hi-fi kostar "order of magnitude" mer än PS5 Pro. Dvs minst 10 ggr mer.

Jag köpte PS4 Pro nytt för 3.500 kr inkl. Bluray spelare. No way att jag betalar 13.000 kr för PS5 Pro inkl Bluray spelare. Handlar inte om jag eller någon annan har råd eller ej eller vilken hoby någon har, mobil eller whatever. Jag vill helt enkelt inte bli blåst av Sony. Ja, Just det, F*CK You Sony! 🙂

PS Om det inte framgår så är ditt resonemang helt fel i mitt fall. 🙂

Min poäng var att det är subjektivt vad man tycker är värt att lägga sina pengar på.
Har skrivits här i tråden och på annat håll att om en person köper sig en PS5 Pro så är man dum/lurad.
Det var det jag vände mig mot och att man väljer väl fan själv vad man vill köpa.

Verkar bara finnas en riktigt positiv tråd här på FZ och det är Switch 2-tråden, än så länge.

signatur

00:00:02:42

Skribent
Skrivet av Ellakk:

Undrar hur de vet redan nu att försäljningen inte blir lidande av priset, vi får se om tre år hur det gick. Jag gissar på en låg försäljning.

Spontant tänker jag likadant. Det är svårt att veta om priset påverkar något då de inte sålt konsolen till ett lägre pris. Jämförelsen blir ju lite svår tänker jag? Hade varit mer logiskt att uttrycka sig som så att "PS5 pro säljer som förväntat".

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spontant tänker jag likadant. Det är svårt att veta om priset påverkar något då de inte sålt konsolen till ett lägre pris. Jämförelsen blir ju lite svår tänker jag? Hade varit mer logiskt att uttrycka sig som så att "PS5 pro säljer som förväntat".

Nja, de kollar väl vad PS4 Pro sålde under samma tid och ser att de fick ungefär samma start. Så de jämför med den förväntningen och inte om konsolen hade varit tusenlappar billigare. Det vore en svår, nästan omöjlig, och konstig spekulationslek. Och meningslös. Sen får ni tänka på att även om PS4 Pro var mycket billigare sålde den ändå typ 20% av PS4-försäljningen (14,3M) så tror ni överskattar vad ett lågt pris mirakulöst gör för konsolförsäljning. Det var också en modell gjord för de som kan betala mer för mer prestanda och den gruppen överger inte PS5 Pro verkar det som. Men om den senare visar sig bara ha sålt 15-20% av PS5-försäljningen ska ni inte komma och säga att den är ett misslyckande för priset. För så enkelt är det inte. Detta är en premiumprodukt som inte förväntas säljas speciellt mycket mer än så. Och det vet Sony. Och de som klagar över priset är ändå inte deras kundgrupp för denna. De kan nöja sig med vanliga PS5. Men Pro verkar sälja bra ändå och inte speciellt påverkat av priset.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Nja, de kollar väl vad PS4 Pro sålde under samma tid och ser att de fick ungefär samma start. Så de jämför med den förväntningen och inte om konsolen hade varit tusenlappar billigare. Det vore en svår, nästan omöjlig, och konstig spekulationslek. Och meningslös. Sen får ni tänka på att även om PS4 Pro var mycket billigare sålde den ändå typ 20% av PS4-försäljningen (14,3M) så tror ni överskattar vad ett lågt pris mirakulöst gör för konsolförsäljning. Det var också en modell gjord för de som kan betala mer för mer prestanda och den gruppen överger inte PS5 Pro verkar det som. Men om den senare visar sig bara ha sålt 15-20% av PS5-försäljningen ska ni inte komma och säga att den är ett misslyckande för priset. För så enkelt är det inte. Detta är en premiumprodukt som inte förväntas säljas speciellt mycket mer än så. Och det vet Sony. Och de som klagar över priset är ändå inte deras kundgrupp för denna. De kan nöja sig med vanliga PS5. Men Pro verkar sälja bra ändå och inte speciellt påverkat av priset.

Nu har jag varken sagt bä eller bu om priset, så vet inte riktigt om jag ingår i "ni" som kritiserar priset. Jag tyckte bara det blir lite konstigt att säga att priset inte påverkar så här kort in i försäljningen. Det man kan säga är som sagt att konsolen sålt över ellet under förväntningar.

Sen går det väl att dra jämförelsen med Ps4 pro som du skriver, men ja detta är ändå en ny best.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu har jag varken sagt bä eller bu om priset, så vet inte riktigt om jag ingår i "ni" som kritiserar priset. Jag tyckte bara det blir lite konstigt att säga att priset inte påverkar så här kort in i försäljningen. Det man kan säga är som sagt att konsolen sålt över ellet under förväntningar.

Sen går det väl att dra jämförelsen med Ps4 pro som du skriver, men ja detta är ändå en ny best.

Fast korrelationen till PS4 Pro är ju varför de uttrycker sig så, att priset inte påverkar försäljningen, för att så många på internet uttryckt sig så starkt om priset och att det kommer göra detta till en flopp. Och visst, det kan ju fortfarande bli sant för denna inledande försäljningen behöver ju inte hålla i sig, men tror Sony också vill uttrycka självsäkerhet för många kan lockas köpa konsolen om de märker den är "populär". Men visst, att säga att den sålt enligt förväntningarna vore det ju mest raka svaret men de vill nog bemöta den högljudda mobben som skrikit att priset är för högt och nu är dömd av den enda anledningen. Vilket de nu kan säga inte riktigt stämmer (kortsiktigt i alla fall).

Medlem

Keep telling yourself that. Jag, och alla jag känner som förbokat & köpt PS4, PS4 Pro, PS5 vid release (och faktiskt samtliga PS-konsoler därinnan) har vägrat PS5 Pro just p.g.a. priset.

Medlem

Konsolerna har verkat bli mer en grej än något man har kul med.

12
Skriv svar