Tips gällande bärbar gaming
Hallå änna!
Söker som titeln lyder en bra bärbar enhet. Sålde precis en Switch då jag tyckte att spelen var på tok för dyra, så just nu står det mellan Steamdeck och gaminglaptop. Batteritid spelar ingen roll då jag alltid kommer ha tillgång till eluttag.
Steamdeck tar mindre plats och är betydligt billigare, men jag gillar mycket fps och föredrar alltid mus och tangentbord.
Med en laptop är mus och tangentbord standard, skärmen större och den kan även användas till annat. Men ljudnivån är också en faktor och det finns väl knappast gaminglaptops med rimlig ljudnivå om man stör sig på sådant.
Finns kanske andra alternativ också? Asus Rog Ally t.ex? Vad hade ni valt av ovanstående?
Är det enbart råprestanda och om du ändå inte ska flytta runt den så kan du lika gärna köpa en stationär dator. Vill du ha den lite mer portabel så kan man alltid bygga en i det mindre formatet.
Är det enbart råprestanda och om du ändå inte ska flytta runt den så kan du lika gärna köpa en stationär dator. Vill du ha den lite mer portabel så kan man alltid bygga en i det mindre formatet.
Kommer tyvärr behöva släpa den fram och tillbaka var och varannan dag, därav behöver den vara väldigt portabel
Bärbar gaming och ha en sådan avatar... något klickar inte, änna.
Haha! Förstår det. Avataren är mest nostalgi. Spelande har nog aldrig varit lika roligt som när man var helt fast i Q3.
Kommer tyvärr behöva släpa den fram och tillbaka var och varannan dag, därav behöver den vara väldigt portabel
Kan förstå det.
Då skulle jag rekommendera några av Lenovos eller Asus speldatorer.
Undvik MSI om du tycker lägre ljudnivå är viktigt.
EDIT: Vad för spel hade du tänkt spela? Sånt är såklart viktigt att veta var man bör lägga sig prestandamässigt.
Jag har en Steamdeck, och har man "dockan" så är det ju inga problem att koppla in mus+tbord till den. Skulle säga att för FPS-spel kanske den inte är den mest optimala då just antalet FPS kan brista ibland, får mig att inte kunna tänka mig att spela multiplayer på den. Är det singleplayer som gäller så går det nog att leva med dock. Är det något spel som inte fungerar/krånglar så är man ju ganska begränsad i att mecka med det så att det fungerar bättre. Supersmidigt med Steam-spel, mer meckigt med spel från andra plattformar.
Har även en gaminglaptop, och om jag ska vara ärlig så är det den som jag använder mycket mer, med anledning av det du just nämner: tbord och mus naturligt inkopplat hela tiden, större skärm med bättre Hz samt användbart till "allt annat" (surfa, titta på film/streama m.m). Kostar mer, men mycket mer mångsidig.
Ljudet från laptopens fläktar när fläktarna går på max har helt klart gjort att frugan reagerat några gånger, men när jag spelar mina 4X eller turbaserade spel så kan jag ju sätta datorn på low performance så blir det inte lika märkbart.