Vi måste prata om Kunio-kun

Vi måste prata om Kunio-kun

Vet ni, ända sedan jag sent 90-tal/tidigt 00-tal sprang på legenden om Kunio-kun, så har det alltid varit en spelserie som fascinerat mig. Så hejdlöst knäpp, så orimligt japansk! Att hänga med i kronologin kring Kunio-kun-spelen är som att försöka förklara Zelda-seriens timeline... Hopplöst. Ena stunden är det ett beat 'em up-spel, sen fotboll, sen slagsmålsrollspel, sen friidrott, sen historisk fighting och, ja, ni fattar.

Kunio-kun-serien av Technos Japan är stone cold klassiker till gamla Famicom/NES. Tyvärr kom det enbart ett fåtal Kunio-kun-spel till västvärlden, och de blev samtliga hårt slaktade i lokaliseringen. Inte ett spår finns kvar av att de är Kunio-kun-spel, varken i "Nintendo World Cup", "Renegade" eller "River City Ransom".

Så varför sitter jag här och skriver om ett gäng gamla Famicom-spel som knappt ingen hört talas om utanför Japan? Har jag blivit mer dum i huvudet än vanligt, på sistone?

Ja, kanske.

Men största anledningen till att jag tar upp Kunio-kun just idag är för att jag precis hittat Double Dragon & Kunio-kun: Retro Brawler Bundle! Det är en helt fantastisk samling med 15 Kunio-kun-spel, samt "Double Dragon"-trilogin till NES!

I paketet får vi de klassiska (och hårt lokaliserade) NES-spelen "Renegade", "Super Dodge Ball", "River City Ransom" och "Crash'n the Boys Street Challenge".

MEN! MEN! MEN!

Vi får också 11 helt färska Famicom-spel med Kunio-kun, spel som aldrig tidigare översatts från japanska! Visserligen är några av dem samma som de fyra NES-spelen, bara att de nu genomgått en betydligt mindre genomgående lokalisering än tidigare. Men vi får också 7 helt nya spel!

Vi får:

Downtown Nekketsu March Super-Awesome Field Day!

Surprise! Nekketsu New Records! The Distant Gold Medal

Downtown Special Kunio-kun’s Historical Period Drama!

Go-Go! Nekketsu Hockey Club Slip-and-Slide Madness

Ja!

Ni ser ju själva. Det här är riktiga tungviktare, spel jag suktat efter i typ 25 år eller så. Skit i GTA 6, Dragon Age och, ja, jag kommer till och med att vänta med att spela nyversionen av "Dragon Quest III" för... Så, stort är det! Min plan är att recensera alla 15 Kunio-kun-spelen här på FZ, så småningom. Det kommer antagligen ta ett par månader, men det kommer hända. Jag trodde aldrig att vi skulle få helt nyöversatta Famicom-spel nu... Vilken värld!

Vad har du för minnen av Kunio-kun, Famicoms bäst bevarade hemlighet?

Medlem

Trodde vi skulle prata om någon obskyr kampsport.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Trodde vi skulle prata om någon obskyr kampsport.

Nhaaeeejjh, det får du ta med Johan Lorentzon.

Medlem

Har Double Dragon & Kunio-kun: Retro Brawler Bundle till både Switch och PS4. Nintendo World Cup är det bästa fotbollsspelet genom tiderna

Skrivet av Kazutoyo:

Har Double Dragon & Kunio-kun: Retro Brawler Bundle till både Switch och PS4. Nintendo World Cup är det bästa fotbollsspelet genom tiderna

Så är det! Ska bli kul att spela originalet... Samt uppföljaren Kunio-kun's Nekketsu Soccer League (som bara dök upp på Famicom) för första gången!

Medlem

Mitt enda konkreta minne var Nintendo World Cup, även om jag var medveten om att det fanns fler spel av samma utvecklare med samma gubbar. Särskilt nåt fightingspel hade jag hört talas om, med två snubbar, mot nåt gäng (?), det var visst utgivet i USA?

World Cup var väldigt roligt tyckte jag. Jag älskade humorn i spelet, med de ikoniska korvögonen när en gubbe åkte på en smäll. Kommer ihåg att man kunde byta underlag från gräs till bland annat en plan med stenar. Sprang man på en sten var det som att man blivit tacklad. En av motståndarna började på en sten vid avspark och hade man sparkat lite på den spelaren innan blev det K.O. direkt.

Argentina hade bästa laget tyckte jag, för gjorde man en cykelspark blev det nästan garanterat ett mål. Deutschmachine, vilket var finallaget, hade starkare gubbar, men specialaren missade mål lite väl ofta.

Skrivet av Casimir2323:

Mitt enda konkreta minne var Nintendo World Cup, även om jag var medveten om att det fanns fler spel av samma utvecklare med samma gubbar. Särskilt nåt fightingspel hade jag hört talas om, med två snubbar, mot nåt gäng (?), det var visst utgivet i USA?

World Cup var väldigt roligt tyckte jag. Jag älskade humorn i spelet, med de ikoniska korvögonen när en gubbe åkte på en smäll. Kommer ihåg att man kunde byta underlag från gräs till bland annat en plan med stenar. Sprang man på en sten var det som att man blivit tacklad. En av motståndarna började på en sten vid avspark och hade man sparkat lite på den spelaren innan blev det K.O. direkt.

Argentina hade bästa laget tyckte jag, för gjorde man en cykelspark blev det nästan garanterat ett mål. Deutschmachine, vilket var finallaget, hade starkare gubbar, men specialaren missade mål lite väl ofta.

Tror du tänker på River City Ransom, eller Street Gangs, som det hette här i Europa! Vilket spel!

Ja, Argentina var grymma, det minns man! Ska bli kul att se hur uppföljaren har byggt vidare på gameplay från Nintendo World Cup! I Kunio-kun-versionen av Nintendo WC tror jag att det är skolans dodgeball-lag som får hoppa in i en fotbollsturnering mot de andra skolorna, då fotbollslaget blivit magsjuka eller nåt. 😅

Synd att de inte kunde inkludera Nintendo WC, men förståeligt med tanke på licensskäl osv...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nintendo World Cup är det bästa fotbollsspelet genom tiderna

+1 på den hur kul som helst var det, kommer ihåg hur mycket man jäklades med varandra.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Synd att de inte kunde inkludera Nintendo WC, men förståeligt med tanke på licensskäl osv...

Tror inte att det har något med licensskäl osv att göra, NWC har ju inga spelarnamn eller liknande. Utan att dom som gjorde samlingen helt enkelt hade noll koll på versioner som bara släppts i Europa. Eller helt enkelt struntade i dom, andra europeiska versioner som Street Gangs är ju inte med i samlingen heller.

Skrivet av Kazutoyo:

Tror inte att det har något med licensskäl osv att göra, NWC har ju inga spelarnamn eller liknande. Utan att dom som gjorde samlingen helt enkelt hade noll koll på versioner som bara släppts i Europa. Eller helt enkelt struntade i dom, andra europeiska versioner som Street Gangs är ju inte med i samlingen heller.

Var lite slarvigt formulerat där! NWC gavs ut av Nintendo i väst så menade mer att det nog handlar om att man saknar rättigheterna till det.

Street Gangs är ju exakt samma som RCR förutom titeln, så att ge ut båda är kanske lite onödigt. Men misstänker att de saknar rättigheterna till Street Gangs med, det gavs ut av Infogrames medan Technos Japan gav ut det i NA.

Medlem

Åh nice!
Körde flera av dessa när jag var yngre och märkte de hade samma figurer.
Fotbollsspelet kopierades också till Mega Man Soccer som var fett.

Ice Hockey till Nes är en annan klassiker lite med samma tema, att man kan slå ut sina motståndare

Ser fram emot din Megarecension

Skrivet av AdamMK:

Åh nice!
Körde flera av dessa när jag var yngre och märkte de hade samma figurer.
Fotbollsspelet kopierades också till Mega Man Soccer som var fett.

Ice Hockey till Nes är en annan klassiker lite med samma tema, att man kan slå ut sina motståndare

Ser fram emot din Megarecension

Haha, jag tror jag kör separata, mindre recensioner för varje titel. Sen sammanräknar jag ett medelbetyg på alla 15 spelen till en megarecension, för att på ett vetenskapligt sätt ta reda på hur bra Kunio-kun är, EGENTLIGEN.

Also: WTF, Misako!? Vilken värld!

Medlem

um... öh... kanske därför det inte översattes tidigare?

Skrivet av AdamMK:

um... öh... kanske därför det inte översattes tidigare?

Haha, jag tror hon säger att hon ska pussa alla i laget i originaltexten. Vet inte varför de "censurerade" det, det ser mycket värre ut nu istället.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tror du tänker på River City Ransom, eller Street Gangs, som det hette här i Europa! Vilket spel!

Ja, Argentina var grymma, det minns man! Ska bli kul att se hur uppföljaren har byggt vidare på gameplay från Nintendo World Cup! I Kunio-kun-versionen av Nintendo WC tror jag att det är skolans dodgeball-lag som får hoppa in i en fotbollsturnering mot de andra skolorna, då fotbollslaget blivit magsjuka eller nåt. 😅

Juste, det var så det var, och det fanns i Europa också...!

Ser fram emot recension(er)!

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Juste, det var så det var, och det fanns i Europa också...!

Ser fram emot recension(er)!

Det finns en uppföljare till River City Ransom, finns på Steam under namnet "River City Ransom: Underground" som behåller även pixelarten. https://store.steampowered.com/app/422810/River_City_Ransom_U...

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag kommer ihåg det spelet. Tror att det till denna dag är det enda fotbollsspel som jag har haft rolig med

signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av ohem:

Det finns en uppföljare till River City Ransom, finns på Steam under namnet "River City Ransom: Underground" som behåller även pixelarten. https://store.steampowered.com/app/422810/River_City_Ransom_U...

Det finns flera uppföljare till RCR!

Det kom en prequel till Super NES vid namn "Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka" och den fick en lokalisering på Switch och andra plattformar under namnet "River City Girls Zero". En rak uppföljare släpptes via Wiiware 2011 (vad FAN) och hette rätt och slätt "Downtown Nekketsu Monogatari 2". "River City Ransom EX" var en remake av originalet till GBA.

Sen har vi Underground-spelet, som du tipsade om! Men det finns också "River City: Tokyo Rumble" och "River City Girls"!

"Downtown Special Kunio-kun’s Historical Period Drama!" som är med i den här fantastiska samlingen är ju också mer eller mindre en uppföljare, bara att settingen är en teater om feodala Japan istället.

Sist men inte minst får vi inte glömma det skotska TV-dramat "River City" som kanske eller kanske inte är en inofficiell spinoff till River City-serien!

1
Skriv svar