Medlem
Gymnasiearbete

Svara gjärna på vår enkät angående vårt gymnasie arbete om att skapa ett spel https://forms.office.com/e/1Myn2UFs7A

Medlem

Varför vill ni veta vad man heter?

signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Kingrrgg:

Svara gjärna på vår enkät angående vårt gymnasie arbete om att skapa ett spel https://forms.office.com/e/1Myn2UFs7A

Skrivet av Bussovic:

Varför vill ni veta vad man heter?

@Bussovic ställer en tämligen relevant fråga här.

Och när man samlar in saker som namn (inte minst i kombination med exakt ålder och kön (där ni dessutom enbart fokuserar på binärt, alltså då sannolikt juridiskt, kön), då denna kombination enkelt kan vara identifierande) träder GDPR i kraft, och då behövs "lite" mer rutin och information än bara det här. En anonymiserad enkät som inte innehåller frågor om personuppgifter är ofta helt okej (om IP-adress samlas in kan det dock vara värt att kika på vad IMY säger om det), men det här får ni nog prata med er lärare om. Inte minst då det är mycket möjligt att denne blir personuppgiftsansvarig.

Det absolut minsta man kan begära vid den här typen av enkät är information om vem/vilka som står bakom, och i vilket syfte. Vilken kurs gäller det? Vilken skola? Vad är syftet med arbetet?

Inget illa menat så sett, men det här borde bli en bra läxa i hur personuppgifter hanteras med gällande lagstiftning. Oftast är det först på universitets-/högskolenivå som arbeten där personuppgifter behandlas blir aktuella, och det blir fort ganska mycket att tänka på. Så här säger SLU respektive Södertörn respektive Örebro universitet, som exempel.

Förslag;

1: Var tydlig direkt i enkäten med vem/vilka ni är, vad enkäten rör för uppgift och vad syftet är med svaren som samlas in. Ha mer än gärna med kontaktuppgifter till er/lärare/skola.

2: Ta bort namnfältet (personuppgiften i enkäten) omedelbart. Det har absolut ingen som helst plats i den här typen av enkät. Använd slumpgenererade nummer eller löpnummer som identifierare i stället.

3: Använd åldersspann i stället för exakt ålder.

4: Tillåt för icke-binära könsidentiteter i stället för att använda juridiskt kön, och/eller gör frågan valfri.

5: Korrekturläs gärna, det är en del missar i enkäten (och i inlägget här) - det skadar aldrig om en enkät är åtminstone någorlunda språkligt riktig.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

svarade. frågorna lämnade lite att önska får jag säga, luddiga typ. Hoppas du får bra betyg iaf

signatur

Allätare

Medlem

Done

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

1
Skriv svar