Svenskutvecklade Arc Raiders får en gameplay-genomgång
Embark har visat sig vara en besvikelse, dom är exakt som vilket annat girigt företag som helst och gör ingenting nytt eller unikt. Efter hur dom hanterat The Finals och ändrat detta spel till PvP och satt på en prislapp blir det definitivt inget köp. Speltestet som var senast var så tråkigt och alldeles för fokuserat på PvP. Fattar verkligen inte vitsen med extraction shooters som är PvP, känns så meningslöst att spela.
Embark har visat sig vara en besvikelse, dom är exakt som vilket annat girigt företag som helst och gör ingenting nytt eller unikt. Efter hur dom hanterat The Finals och ändrat detta spel till PvP och satt på en prislapp blir det definitivt inget köp. Speltestet som var senast var så tråkigt och alldeles för fokuserat på PvP. Fattar verkligen inte vitsen med extraction shooters som är PvP, känns så meningslöst att spela.
Jag finner att ARC Raiders var en frisk fläkt, men jag har kanske ej bekantskap med de titlar som gör exakt samma sak. Spelade The Division och tycker då ARC Raideras är en bättre upplevelse redan i teststadiet.
Kan jag få en länk avseende prislapp, har helt missat det för egen del?
Vad det gäller girigheten är det väl Nexon som har vissa avkastningskrav och det är synd att Embark ej valde att vara fristående, men samtidigt var det kanske en avvägning för att få större ekonomiska muskler för att realisera sina visioner. När pengar går in i ett passionsprojekt, tenderar just passionen att falna.
Håller med, lite väl tung emfas på PvP, men det skapade också en känsla om att aldrig vara riktigt trygg eller säker förrän den där extraheringen var slutförd.
Att tjuvåka på någon "Hatch"-extrahering eller att ha en tajt eldstrid som får klockan att ticka ned till noll, du är knockad, men lyckas ta dig in och ut med din surt förvärvade plundringsgåvor.
Gav det ett initialt test och var ej övertygad alls, sedan började ett och annat lossna och var runda gav djupare insikt i världen. Samtidigt som olika vägval målades upp under hur de olika plundringstågen bör läggas upp, jag hade fantastiskt kul som solospelare och hoppas verkligen att de lyckas med ARC Raiders.
Var jättehypad över detta när det först utannonserades. En PVE co-op looter-shooter. Fantastiskt!
Sen blev det ändrat till ett PVP-spel och det är inte intressant för 5 öre för varken mig eller mina vänner.
Kanske finns andra som tycker om dessa typer av spel givetvis men tror ändå de tappade rätt många spelare som var intresserade ifrån början.
Körde lite i testet som var för ungefär 2 veckor sedan. Det är riktigt snyggt och flyter på. Vet dock inte om det kommer bli kul i längden. Pillade aldrig så mycket med vapen och sånt som verkar vara en stor del i det. Körde mest igenom de första missionen solo och kom inte speciellt långt. Svårt att få en bild av den slutgiltiga produkten.
1# FZ Troll
Jag finner att ARC Raiders var en frisk fläkt, men jag har kanske ej bekantskap med de titlar som gör exakt samma sak. Spelade The Division och tycker då ARC Raideras är en bättre upplevelse redan i teststadiet.
Kan jag få en länk avseende prislapp, har helt missat det för egen del?
Vad det gäller girigheten är det väl Nexon som har vissa avkastningskrav och det är synd att Embark ej valde att vara fristående, men samtidigt var det kanske en avvägning för att få större ekonomiska muskler för att realisera sina visioner. När pengar går in i ett passionsprojekt, tenderar just passionen att falna.
Håller med, lite väl tung emfas på PvP, men det skapade också en känsla om att aldrig vara riktigt trygg eller säker förrän den där extraheringen var slutförd.
Att tjuvåka på någon "Hatch"-extrahering eller att ha en tajt eldstrid som får klockan att ticka ned till noll, du är knockad, men lyckas ta dig in och ut med din surt förvärvade plundringsgåvor.
Gav det ett initialt test och var ej övertygad alls, sedan började ett och annat lossna och var runda gav djupare insikt i världen. Samtidigt som olika vägval målades upp under hur de olika plundringstågen bör läggas upp, jag hade fantastiskt kul som solospelare och hoppas verkligen att de lyckas med ARC Raiders.
Jag tappade intresse när det blev en PvPvE Extraction shooter, men enligt några youtubers så verkar spelet polerat redan nu även fast de inte fick använda egna inspelningar från test sessionerna.
Att göra det till en PvPvE extraction shooter kan vara för att locka fler spelare bara för även om t.ex. Warframe, First Descendant och liknande spel har sin skara spelare, så kanske de lärde sig av The Finals att det inte kommer kunna gå runt om ARC kommer vara ett dyrare spel att underhålla och göra mer innehåll till.
Beträffande priset: https://www.fz.se/nyhet/298310-arc-raiders-skippar-free-to-pl...
Jag är lite förvånad att folk trodde att Embark skulle vara något annat, de som startade företaget har väl aldrig varit sådana personer som man kan tro det om? Och var man osäker så skulle man så klart ha förstått annat när de sålde företaget typ dag-10 och sedan gjorde the finals som man bara kan gissa var för att nexon ville att de skulle få ut något snabbare...
Alltså, skulle Embark vara skapat av personer som var typ 20-25 så, då kan man tro det. Men alla som startade företaget är typ 40+ och karriärmänniskor, Patrick Söderlund har ju varit storchef på EA skitlänge, han har ju startat detta för att tjäna pengar, mycket pengar. Om spelet går dåligt så kanske Embark försvinner, men han kommer ha dragit in skitmycket på att sälja företaget till Nexon redan, han och de andra som är delägare.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Försiktigt optimistisk efter senaste testet. Det finns potential, men frågan är hur mycket innehåll spelet kommer ha vid release för att hålla intresset uppe. Men även se hur balansen och end-game ser ut.
Är glad att dom gick från PvE till PvEvP, det håller spelet vid liv mycket längre(om det blir en bra slutprodukt, självfallet). Enbart PvE skulle jag tröttna på ganska fort.
Hunt: Showdown är ett bra exempel på ett roligt PvEvP-spel. Det är inte perfekt, men underhållande och hålls vid liv tack vare PvP.
The more I practice, the luckier I get.
Vad menar du är girigt med The Finals? The Finals har den bästa intäktsgenerering jag någonsin sett i ett live service spel?
Visst finns lite FOMO men är det någon studio som lyssnar på sitt community så är Embark. Kände en viss oro att man skulle se Nexon styra allt för mycket vilket visa sig under säsong 3 när dom gjorde Terminal Attack till sitt "ranked-läge" vilket var ett sätt att få in mer spelare och absolut det var en stort sidosteg men dom lyssnade på sina spelare och åtgärdade till denna säsong och just nu mår The Finals riktigt bra vilket även märktes på Nexons tredje kvartalsresultatrapport.
"“THE FINALS, which launched Season 4 in September, has staged an impressive turnaround, with a substantial and lasting improvement in both short- and mid-term retention, as well as a healthy uptick in hours played and overall player engagement. The team is now focused on improving DAUs by attracting new players and encouraging others to return. Season 5 of THE FINALS is its biggest season yet, and launches before the Holidays in December.”"
Köper inte alls att Embark är giriga och säger som en annan att Arc Raiders verkar som något nytänkande inom "extraction shooter" genren.
AMD Ryzen 7 9800X3D, Sapphire Pulse RX 9070 XT, MSI MAG B650 TOMAHAWK, DDR5 32GB 6000MHz
Var jättehypad över detta när det först utannonserades. En PVE co-op looter-shooter. Fantastiskt!
Sen blev det ändrat till ett PVP-spel och det är inte intressant för 5 öre för varken mig eller mina vänner.
Kanske finns andra som tycker om dessa typer av spel givetvis men tror ändå de tappade rätt många spelare som var intresserade ifrån början.
Håller med till 100%, intresset dog totalt efter skiftet till PVP extraction shooter.
Enda hoppet är om spelet kommer att ha olika spellägen för PVP eller PVE.
Jag tappade intresse när det blev en PvPvE Extraction shooter, men enligt några youtubers så verkar spelet polerat redan nu även fast de inte fick använda egna inspelningar från test sessionerna.
Att göra det till en PvPvE extraction shooter kan vara för att locka fler spelare bara för även om t.ex. Warframe, First Descendant och liknande spel har sin skara spelare, så kanske de lärde sig av The Finals att det inte kommer kunna gå runt om ARC kommer vara ett dyrare spel att underhålla och göra mer innehåll till.
Beträffande priset: https://www.fz.se/nyhet/298310-arc-raiders-skippar-free-to-pl...
Tackar, ja vi får se. Troligen det spel jag sett fram emot mest på länge och senaste testet var väldigt polerat. Imponerad över ljuddesignen främst egentligen och det är något jag ej brukar skänka något större intresse.
Försiktigt optimistisk efter senaste testet. Det finns potential, men frågan är hur mycket innehåll spelet kommer ha vid release för att hålla intresset uppe. Men även se hur balansen och end-game ser ut.
Är glad att dom gick från PvE till PvEvP, det håller spelet vid liv mycket längre(om det blir en bra slutprodukt, självfallet). Enbart PvE skulle jag tröttna på ganska fort.
Hunt: Showdown är ett bra exempel på ett roligt PvEvP-spel. Det är inte perfekt, men underhållande och hålls vid liv tack vare PvP.
Jag köpte Hunt: Showdown men tyckte inte alls att det var roligt eller intressant. Min upplevelse matchade inte alls vad jag sett på tuben och hade inga vänner att lira med heller för den delen. Fick tillgång till senaste testet var väldigt sparsam med min optimism. Sakta men säkert fångade atmosfären och ljuddesignen mig! Efter 6-8 timmar fick jag möjligheten att bjuda in 2 vänner som även dom var rätt neutrala och sparsmakade. Vi diskuterade för- och nackdelar och att det kändes som att det saknades någon riktig hook i spelet. Plötsligt en match inser vi att tiden för extraktion snabbt börjar ta slut. Vi rusar mot en utgång och springer på ett annat team med samma tanke. Springandes försöker båda lagen ta sig fram med bara sekunder kvar. Mitt i all tumult faller en vän och motståndarlaget lyckas lämna spelplanen med utgången låst. Nu återstod endast en utgång kvar på andra sidan kartan med bara någon minut kvar på klockan, vi hjälper vännen upp på benen och börjar röra på oss. Jagade av maskiner och drönare sprintar vi mot sista utgången, i hopp om att hinna fram i tid. Vi använder all utrustning vi har för att öka våra chanser att hinna klättra över den ojämna terrängen. Med bara några sekunder kvar hinner vi öppna dörrarna, omringad av alla möjliga aggressiva maskiner. Vi kliver in och klockan slår 0. Samtidigt som dörrarna stängs ser vi hur allt förintas. We were hooked.
Efter testet spenderades nån timme på att utförligt skriva ned alla reflektioner och feedback som man antecknat. Kan förstå att vissa är deppiga över att det inte är ett renodlat PvE spel, men mina förhoppningar är att de kanske provar implementera ett sådant gamemode när de väl släppt spelet. I min feedback reflekterade jag över att det måste finnas incitament som stärker PvE aspekten av PvEvP, att spelare som engagerar i PvP kommer dra till sig mer uppmärksamhet från maskinerna. Ex. är det mer riskfyllt att attackera poliser än fotgängare i GTA spelen. Jag tycker det skall vara riskfyllt att fightas med andra lag, att även om man vinner striden kanske man inte överlever uppmärksamheten som följer. Sedan diskuteras det hett på reddit om hur progression skall hanteras och fungera (något som varit problem i andra extraction shooters).
Vad menar du är girigt med The Finals? The Finals har den bästa intäktsgenerering jag någonsin sett i ett live service spel?
Visst finns lite FOMO men är det någon studio som lyssnar på sitt community så är Embark. Kände en viss oro att man skulle se Nexon styra allt för mycket vilket visa sig under säsong 3 när dom gjorde Terminal Attack till sitt "ranked-läge" vilket var ett sätt att få in mer spelare och absolut det var en stort sidosteg men dom lyssnade på sina spelare och åtgärdade till denna säsong och just nu mår The Finals riktigt bra vilket även märktes på Nexons tredje kvartalsresultatrapport.
"“THE FINALS, which launched Season 4 in September, has staged an impressive turnaround, with a substantial and lasting improvement in both short- and mid-term retention, as well as a healthy uptick in hours played and overall player engagement. The team is now focused on improving DAUs by attracting new players and encouraging others to return. Season 5 of THE FINALS is its biggest season yet, and launches before the Holidays in December.”"
Köper inte alls att Embark är giriga och säger som en annan att Arc Raiders verkar som något nytänkande inom "extraction shooter" genren.
Efter att ha spelat spel som CS, Valorant och Apex Legends tycker jag att The Finals har funnit en bra niche som passar mig perfekt. Håller med om att viss FOMO finns, men skulle anse att det är mycket snällare än vad många andra aktörer håller på med. Jag uppskattar även att när S3 "ballade ur", så tog de sig tid att prova på lite mer experimentella saker och lyssnade på spelarnas feedback.
Jag kan dock föreställa mig att Embark går tillbaka till en F2P modell om det sälj-siffrorna inte matchar förväntningar och kompenserar de som köpt spelet. Att ha en $40 pris på spelet minskar dock troligen antalet fuskare (något som tidigare varit ett problem i The Finals). Sedan vet man ju inte hur påfrestande ARC är för deras servrar, F2P kanske inte är hållbart i deras ögon. De har ju valt att designa spelet för 3e person, något som i mitt huvud innebär bättre möjligheter att sälja kosmetiska föremål.
Hoppas iaf på en Q1/Q2 release av ARC Raiders då andra stora titlar som GTA släpps under Q3/Q4.
Jag köpte Hunt: Showdown men tyckte inte alls att det var roligt eller intressant.
Smaken är ju delad, som tur är. Tycker personligen att det är ett relativt underhållande spel, i måttliga mängder. Skulle aldrig köra det solo dock utan det blir alltid med en polare eller två. Det grafiska, atmosfären och ljudet höjer spelet en hel del.
Det är ju segt i tempo i jämförelse med mycket annat, vilket säkerligen kan vara avtändande för många. Vissa matcher är det knappt någon action medan andra kan det bli fullt kaos.
The more I practice, the luckier I get.