Snabbkollen – Sätt betyg på Dragon Age: The Veilguard!
Alla youtubers driver om det o visar klipp, men är spelet okej om man går en "normalare" väg i sina val?
Det är väl rimligt att kolla recensioner samt kanske recensioner av de som faktiskt spelat spelet. 8/10-spel i snitt och positivt betyg på Steam som det står i nyheten.
Spelade klart det igår, rensade samtliga regioner till 100%.
Några punkter
1. Överlag så var det ett underhållande spel, men det kändes otroligt ytligt. För min del så tröttnade jag på alla dialoger efter halva spelet då de ändå inte har någon direkt (finns ett par vägval under main storyn) betydelse för spelets utgång utan mer för att skapa affektion för karaktärerna.
2. Upplevde även att det var otroligt lätt trots lite svårare svårighetsgrad. Tog någon bonusboss som var lvl 50 när jag var lvl 35?
3. Vad du väljer för skills känns som det "kvittar" gick snabbt ut i Necro-trädet och sedan använde jag bara två skills efter halva spelet.
4. Companions saknar större värde, använde dem knappt något under hela spelets gång utan de fick gå på auto då jag inte märkte någon direkt skillnad.
Spelet är långt ifrån vad det kunnat va.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Helt ok så här långt, är lvl 25 ungefär nu. Inte så "moget", tyvärr, som även andra varit inne på, och det är väl det mest negativa jag har att säga om det. Kommer absolut att spela klart det. Passar mig ganska bra att utforskande är mer "optional" eller begränsat, trivs inte med spel där jag inte kommer framåt naturligt.
Jag lovar att 9/10 som röstar här inte spelat spelet alls
Behövs inte spela med tanke om allt man läser/ser om skiten.
Spela spel är kul ibland.
Känns ju rätt tydligt att alla som sätter en 1a inte har spelat spelet. Oavsett vad en tycker om estetiken, story, gameplay, så är det ju fortfarande ett habilt hantverk och inte nära en 1a.
Sedan tycker jag personligen att det är en väldigt stark fyra för min del. Intressant grund till story, roliga karaktärer med bra sidouppdrag och karaktärsuppdrag, som alltid varit Biowares styrka. Gameplay är riktigt roligt, utan tvekan det roligaste jag haft i ett rpg på länge (men har förstått att det är skillnad mellan klasserna och att mage står ut som mera engagerande). Tycker också att det finns en rolig spridning på vilken build en satsar på, både sett till skills och utrustning. Spelet är riktigt snyggt och håller absolut ribban för ett bra skrivet spel (även om den ribban inte är speciellt hög sett till andra medier)
Känns ju rätt tydligt att alla som sätter en 1a inte har spelat spelet. Oavsett vad en tycker om estetiken, story, gameplay, så är det ju fortfarande ett habilt hantverk och inte nära en 1a.
Sedan tycker jag personligen att det är en väldigt stark fyra för min del. Intressant grund till story, roliga karaktärer med bra sidouppdrag och karaktärsuppdrag, som alltid varit Biowares styrka. Gameplay är riktigt roligt, utan tvekan det roligaste jag haft i ett rpg på länge (men har förstått att det är skillnad mellan klasserna och att mage står ut som mera engagerande). Tycker också att det finns en rolig spridning på vilken build en satsar på, både sett till skills och utrustning. Spelet är riktigt snyggt och håller absolut ribban för ett bra skrivet spel (även om den ribban inte är speciellt hög sett till andra medier)
FZ tyckte ju en tvåa så det borde väl inte vara helt konstigt om vissa tycker det förtjänar en etta.
FZ tyckte ju en tvåa så det borde väl inte vara helt konstigt om vissa tycker det förtjänar en etta.
Fast steget är ju stort mellan en etta och en tvåa när det är ett femgradigt system. En 1an står ju för dålig produkt, och även om en inte tycker om spelet, så är det som sagt ett gediget hantverk som dessutom är relativt buggfritt .
Behövs inte spela med tanke om allt man läser/ser om skiten.
Det kvittar väl vad man läser, om man betygsätter något man inte spelat alls så betyder det betyget inte ett skit
Fast steget är ju stort mellan en etta och en tvåa när det är ett femgradigt system. En 1an står ju för dålig produkt, och även om en inte tycker om spelet, så är det som sagt ett gediget hantverk som dessutom är relativt buggfritt .
Det är sant. Men det är ännu större skillnad mellan en tvåa och en fyra. Sen blir det väl ändå lite menlöst att säga vem som har rätt och fel när det kommer till subjektiva recensioner.
Det kvittar väl vad man läser, om man betygsätter något man inte spelat alls så betyder det betyget inte ett skit
Om man sett flera timmar stream då?
En fråga jag inte tänkt så mycket på själv när det kommer till spel men jag försöker tänka på anledningar till varför man inte skulle kunna recensera ett spel baserat på vad man sett via stream.
Man kan ju uppenbarligen inte få en bra förståelse för hur en karaktär rör sig i relation till input via kontrolldon.
Det är väl det jag kan tänka mig man inte kan ge någon information om.
I övrigt är jag osäker på om det finns något annat som skulle sätta stopp för att kunna recensera produkten.
Spelade klart det igår, rensade samtliga regioner till 100%.
Några punkter
1. Överlag så var det ett underhållande spel, men det kändes otroligt ytligt. För min del så tröttnade jag på alla dialoger efter halva spelet då de ändå inte har någon direkt (finns ett par vägval under main storyn) betydelse för spelets utgång utan mer för att skapa affektion för karaktärerna.
2. Upplevde även att det var otroligt lätt trots lite svårare svårighetsgrad. Tog någon bonusboss som var lvl 50 när jag var lvl 35?
3. Vad du väljer för skills känns som det "kvittar" gick snabbt ut i Necro-trädet och sedan använde jag bara två skills efter halva spelet.
4. Companions saknar större värde, använde dem knappt något under hela spelets gång utan de fick gå på auto då jag inte märkte någon direkt skillnad.
Låter inge vidare. Är själv väldigt kräsen efter alla tusentals spel jag spelat genom åren, har inte tid med mediokert. Pass på detta.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Låter inge vidare. Är själv väldigt kräsen efter alla tusentals spel jag spelat genom åren, har inte tid med mediokert. Pass på detta.
Nae, kan vara beredd att hålla med. Men hittar du det bland REA max 300 så kan det ev vara värt det.
Sen är jag kanske skadad av att gilla svårare spel. Men när alla drakar (som ska vara mer utmanande i spelet) man stöter på har exakt samma rörelsemönster, då tröttnar jag då det inte är en utmaning utan snarare uthållighet i tid (beroende på hur många levlar högre den är).
Om man sett flera timmar stream då?
En fråga jag inte tänkt så mycket på själv när det kommer till spel men jag försöker tänka på anledningar till varför man inte skulle kunna recensera ett spel baserat på vad man sett via stream.
Man kan ju uppenbarligen inte få en bra förståelse för hur en karaktär rör sig i relation till input via kontrolldon.
Det är väl det jag kan tänka mig man inte kan ge någon information om.
I övrigt är jag osäker på om det finns något annat som skulle sätta stopp för att kunna recensera produkten.
Fast vad är då poängen med att spela ett spel över huvud taget?
Självklart är det en enorm skillnad, interaktivitet gör ju verkligen att man upplever någonting på ett helt annat sätt.
Lite optimistiskt att ställa denna frågan redan.
Spelet släpptes för 2 veckor sen. Mainstory = 40ish timmar och 100% verkar ligga runt 80+
Hur många här har lyckats klämma in 1-2 arbetsveckor med bara Veilguard (minst 3-6 timmar per dag) under de senaste 2 veckorna? Inte för att man måste ha klarat det men jag hoppas ni förstår min poäng.
Vi kan iallafall konstatera att det blev en stor skillnad från den initiala högen med 9-10...
Steam ligger just nu på 71.73% och trendar ner.
Själv tycker jag att fz var spot on med sitt betyg.
Jag håller med dig helt och hållet. Har mycket skoj i det och börjar närma mig slutet efter 70+ timmar
1# FZ Troll
Fast vad är då poängen med att spela ett spel över huvud taget?
Självklart är det en enorm skillnad, interaktivitet gör ju verkligen att man upplever någonting på ett helt annat sätt.
Beror nog på hur man ser det.
Vissa spel är mer narrativt drivna än andra exempelvis.
Frågan jag ställer mig själv är väl mest varför någon inte skulle kunna recensera ett spel efter att ha kollat på det snarare än att ha styrt det.
Väldigt många komponenter av ett spel går ju att bedöma utan interaktivitet. Så länge det framgår att personen inte själv stått för den interaktiviteten skulle jag nog påstå att det går att recensera spelet utifrån det.
Det du ser är ju filtrerat via den som spelar. Man får ingen "spelkänsla". Många spel går att spela på många olika sätt.
Ett spel kan se roligt om någon som är rätt duktig och underhållande spelar på ett sätt där de precis klarar de flesta utmaningar men kan uppfattas helt annorlunda om man tittar på någon som "fegspelar", går fram långsamt och dör ofta och får spela om många partier.
Sedan lär ju många av de pinsamma personer som inte spelat men sätter betyg ändå ha sökt sig till streamers som de vet är negativt inställda till spelet och inte någon som har roligt när de spelar det.
I detta fall gör de det.
Detta spel ska och alltid få ta skit för hur det utvecklades/skrivits.
Spela spel är kul ibland.
Jag lovar att 9/10 som röstar här inte spelat spelet alls
Jag röstade att jag inte hade spelat det, så ja?
00:00:02:42
Bara 25 timmar in så lite tidigt att bedöma, men svag 4 så här långt. Inga buggar eller tekniska problem, snygg grafik, lite väl linjärt om man som mig älskade dom öppna ytorna i föregångaren. Intressant handling (så här långt), fienden kunde fått dö lite snabbare.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Tycker spelet är underhållande. Vissa dialogval är cringe och vissa ämnen är väldigt woke. Jag bryr mig inte så mycket om detta utan fokuserar på grundstoryn som är intressant. De flesta companion uppdragen är intressanta samt combat i spelet är faktiskt kul. Skulle säga att detta är ett bra "action-rpg" och ska man spela det, bilda en egen uppfattningn av att faktiskt spela det. Bli inte så berörd av alla som råhatar spelet för så dåligt är det verkligen inte imo.
Spelet duger bra fram tills Stalker 2 och Indiana Jones kommer 😃
Jag ger det 2/5. Väntat på spelet i nästan ett år då jag verkligen gillade Inquisition. Men Veilguard har jag bara så svårt att fastna i och få fortsatt intresse av att klara av.
Tror detta blir ett spel som bara kommer ligga på hårddisken och inte röras på ett väldigt bra tag framöver.
Hade det vart möjligt hade jag begärt återköp.