Diskutera – Tidernas bästa strategispel är...

Medlem

Total Annihilation
C&C Red Alert
Dune 2000

Medlem

Warzone 2100 förtjänar också att nämnas, och Z. Rising Lands är ett annat mysigt RTS som många säkert missat. GeneWars muppiga Bullfrog-humor (på svenska!) var också kalas. ^^ Och ett som garanterat så gott som alla missat är Outlive - diskuterades ju det där med Warcraft/Starcraft-lookalikes i tråden om Warcraft-remasters, och det här är en av dem. Inte jättebra enligt många, men jag minns det med nostalgisk värme ändå.

Det här skriker ju Starcraft. 😅

Conquest: Frontier Wars var också mysigt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bara en liten sak som hände mellan två lektioner idag. En elev(född 2010) kom fram till mig och frågade vad jag brukade spela för spel. Drog ett gäng retrospel som han inte kände till. Sen frågade han mig om jag spelade Red Alert(det första), för det var ett av hans favoritspel!

Så det finns hopp om dagens Fortnite/Roblox-ungdomar!

Där och då bestämde jag iaf att det blir OpenRA i LAN som rastaktivitet nu under hösten!

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Eftersom ingen annan nämnt det får jag säga Cossacks. Tar fortfarande någon match ibland i Cossacks 3.

Medlem
Medlem

Warcraft 3 var fantastiskt på sin tid. Älskade rollspelsinslagen.

Men samtidigt så har jag spelat överlägset mest Starcraft 2. Onlinebiten där var otroligt rolig samt att scenen var väldigt levande.

Hmmm...

Warcraft 3 vinner då jag hellre spelar det idag.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sc2k, Homm3 eller Civ.... typ 5 eller 2...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Total annihilation / Supreme commander

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Medlem

Age of Wonders 2, Caesar 3, Battle Realms, Kingdom Under Fire, Kohan, Empire Earth, Warlords Battlecry, Rise Of Nations mfl finns med.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dark Colony

Starcraft/brood war

Warcraft 3

Command & Conquer Generals

Omöjligt för mig att välja ett av dom.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Dawn of War, 1:an och 2:an var helt amazing

Medlem

Är helt frälst i Men of War franchisen.
Assault Squad 2 eller Gates of Hell var nog bästa och nysläppta Men of War II det sämsta.

Medlem

Tänker sätta Tiberian Sun på topp av den listan. Tycker det är ett riktigt speciellt och genomysigt spel.

Medlem

Red Alert 2 Yuri's Revenge!

Medlem

1. Heroes of might and magic 3
2. Company of Heroes
3. Age of Empires 2
4. Warcraft 3/Starcraft
5. Red Alert 2

Medlem

Company of Heroes.

Medlem

Civilization 2 och 4.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

StarCraft: Brood War, tätt följt av WarCraft II.

Heroes of Might and Magic 3 och Civilisation 2 förtjänar ett omnämnande.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

StarCraft: Brood War
WarCraft II
Red Alert 2
Sacrifice

Medlem

StarCraft: Brood War & C&C Red Alert 2

Medlem

Dune 2
Command & Conquer
Heroes of Might & Magic 3
Reunion
Age of Empires
Rise of Nations
Civilization 4

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

1 total war warhammer 2
2 total war medieval 2
3 Starcraft broodwar
4 EU 4
5 homeworld 2
Och en nämn värd är Imperium galactica

Stronghold-spelen, Age of empires 3, Sins of Solar empire 1&2, Warcraft 3. Listan är väldigt lång och det är väldigt svårt att jämföra spelen!

Medlem

i min smak Starcraft 2, ifall jag ska vara opartisk och gissa bästa någonsin så är det solklart Starcraft 1.

Medlem

Själv skulle jag påstå att det är Warcraft 2 men Starcraft och allra helst Warcraft 3 är ju ruggigt bra! Fanns så galet många trevliga maps till WC3. Minns att jag spelade Kodo Tag en massa och Vampire Hunter (tror jag den heter?)

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Age of empires 2 ... med expansionerna

Medlem
Skrivet av jonis:

Dune 2
Command & Conquer

+Ufo enemy unknown
+Sudden Strike (1)

Medlem

Sjukt vad många pärlor som droppas här! Jag instämmer i många av dem som nämns men känner nog att vi saknar en titel:

Master of Orion 2

Medlem

Total Annihilation

Medlem

Som RTS håller jag nog Starcraft som nummer ett. Dock som många redan har skrivit finns det massor av väldigt bra spel att välja mellan. Rent strategimässigt blir det troligen Civilization 2.

Skriv svar