Nu stänger jag ned sociala medier, permanent.
Nu tog jag äntligen slutgiltiga beslutet, mitt sedan länge avaktiverade facebook-konto raderades nu permanent.
Instagram, twitter osv...jag har bara haft konton för att följa en del profiler, att börja använda skiten aktivt är däremot en ren dödsfälla. Speciellt om man fastnar i politik. Negativiteten och polariseringen är total, och det är så otroligt lätt att själv falla in i det, också blir det en ond cirkel där man själv skriver värdelösa passiv-aggressiva kommentarer till höger och vänster. Totalt slöseri med tid och energi, och bidrar enbart till att göra ens liv sämre.
Kom att tänka på detta då en av mina mest favoriserade författare, Stephen King, nyligen meddelade att han lämnar toxiska twitter till förmån för andra toxiska sociala medier. Dock slutade jag själv tidigt läsa hans uppdateringar på just twitter, då ca. 95% av alla hans s.k. tweets var just passiv-aggressiva politiska kommentarer. Givetvis odlade det ett berg av hat från "motståndare", men det går inte att förneka att den annars så vidsynta karln själv sådde alla frön av dålig stämning i sina egna kommentartsfält. Vilken ett ett symptom för hur dessa "sociala medier" tycks fungera i praktiken. I alla andra sammanhang har jag alltid uppskattat intervjuer och infallsvinklar från denna briljanta man, men på twitter har han verkligen sjunkit i gyttjan till nivån av vilken folkilsk tant Agda 69 år som helst. Så det verkar ju onekligen drabba alla, långt ifrån bara påhittade "troll"...
Facebooken har jag väl iofs. inte haft det problemet med, men jag stänger den också nu som slutgiltig policy att inte använda sociala medier, alls. Hur använder ni andra sociala medier, några fler som drar sig ur dem? Själv ser jag inga värden alls i egocentriska uppdateringar, ständiga notifikationer för att få "kickar" etc. Inte heller ser jag något värde i att läsa senaste nytt inom 4 sekunder, jag kan vänta 4 dagar istället...
Jag klandrar dig inte. Försöker bryta mitt beroende av Facebook gradvis, var tyvärr ett antal år administratör för några grupper som användes för verksamhetskommunikation, annars hade jag förhoppningsvis också lagt det på hyllan tidigare.
Träsket som hette Twitter/heter X skyr jag som pesten och har så gjort i så gott som alla tider, Instagram slöscrollar jag lite på ibland. Mest lite TTRPG-skapare, cosplayers och andra nördar jag följer. Avföljer och/eller döljer och/eller blockerar dock samtliga där det spårar ur i någon form av skit, oaktat opinion egentligen.
Problemet är väl till viss del att det psykologiskt sett är alldeles för lätt att reta upp människor, och den upprördheten är sen alldeles för lätt att missrikta och/eller utnyttja, inte minst när den börjar få lite momentum. Är man inte hjärntvättad är man en nyttig idiot åt någon (som kan ha allt annat än konstruktiva intentioner), även sådana (som du säger) som annars brukar vara öppna och ganska pragmatiska. Det jag skriver utnyttjas garanterat av någon/några också, jag tänker inte försöka placera mig själv på nån jäkla piedestal.
Får väl dock sägas att jag haft en del riktigt intressanta diskussioner på mainstream sociala medier genom åren också, men de är för få i sammanhanget.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Klokt. Jag borde egentligen sluta med Facebook, det är mest bara skit där. Eller bli bättre på att inte gå in och ströläsa det.
Valde att sluta med Reddit förra året sedan då jag upplevde att jag mådde så mycket sämre av det, och det är ingenting jag ångrar.
Hade slutat en gång tidigare men försökte igen men då bara hålla mig till gaming-relaterat men ganska så snart så var jag inne på samma saker igen som gjorde att jag mådde dåligt.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Snyggt, Tror(hoppas) att de flesta är medvetna om hur skadligt det är.
Facebook använder jag knappt, har bara messenger installerat.
Instagram är farligt för mig vet jag och borde avinstallera, främst för att det är så lätt att jämföra sig, även fast det är en fejkscen som visas där.
Reels/shorts är en riktig dopamin och tidsfälla
Reddit är väl det jag använder mest.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Klokt. Jag borde egentligen sluta med Facebook, det är mest bara skit där. Eller bli bättre på att inte gå in och ströläsa det.
Valde att sluta med Reddit förra året sedan då jag upplevde att jag mådde så mycket sämre av det, och det är ingenting jag ångrar.
Hade slutat en gång tidigare men försökte igen men då bara hålla mig till gaming-relaterat men ganska så snart så var jag inne på samma saker igen som gjorde att jag mådde dåligt.
Har märkt hur man "dras in" på youtube också. Före 2016 visste jag absolut ingenting om amerikansk politik och var inte intresserad av deras politiska system öht. Men det verkar inte bara vara sociala medier från USA som drar in alla i detta eviga "krigande", amerikanska val verkar ju även i svenska medier få ca. 800% mer uppmärksamhet än vad våra egna val får, och upplägget på alla artiklar och reportage tycks vara att använda just en spetsig polariserande infallsvinkel...
Hat inga sociala medier. Var medlem på Lunarstorm och Helgon då det begav sig.
Samma här. Hade lunarstorm runt 2000-2002 men slutade där och testade helgon, var medlem något år, sen la jag även ner det också.
Hängde också lite på aftonbladets chatt runt 95 när det var nytt och spännande.
Vet inte om det räknas som sociala medier men tidigare hade jag ICQ, mIRC och nu discord för att hålla kontakt med vänner som bor långt bort när vi ska spela.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Har märkt hur man "dras in" på youtube också. Före 2016 visste jag absolut ingenting om amerikansk politik och var inte intresserad av deras politiska system öht. Men det verkar inte bara vara sociala medier från USA som drar in alla i detta eviga "krigande", amerikanska val verkar ju även i svenska medier få ca. 800% mer uppmärksamhet än vad våra egna val får, och upplägget på alla artiklar och reportage tycks vara att använda just en spetsig polariserande infallsvinkel...
Vi lever ju i en tid där informationsflödet mer eller mindre används som vapen i stora konflikter (vilket förvisso inte är något nytt i sig), och när informationsflödet blir snabbare och snabbare, och mer omfattande och mer globalt hela tiden... Då är frågan hur det ska "lösas". Många i väst som dessutom förespråkar ett "fritt och öppet Internet", då blir det extremt svårt att undvika de riskerna.
Titta på någon av de många stora händelser vi genomlevt de senaste ~10 åren, det är mycket information och kommunikation som används som slagträ, åt alla möjliga håll. Från desinformation och uppvigling till propagandakampanjer eller "bara" sådant som ligger på gränsen, så som clickbait (vilket är så extremt vanligt idag att bara det räcker för att tappa tron på allt vad medier och kommunikation heter). Som sagt är fenomenet i sig inget nytt, men omfattningen numera med Internet och sociala medier är... brutal.
Internet var inget misstag, men asociala medier kanske var det
Jag undrar (rent filosofiskt nu) hur historiker (om sådana finns så som vi känner till professionen idag) kommer se på Internet och sociala medier om 100 år? 200? 500? Kanske var det ett misstag på det stora hela ändå. Känns som att vi inte lär få veta det i alla fall, inte minst då vi knappt har några referensramar utan det längre. Vi som faktiskt minns ett liv utan Internet blir färre och färre till antalet.
Nu tog jag äntligen slutgiltiga beslutet, mitt sedan länge avaktiverade facebook-konto raderades nu permanent.
Instagram, twitter osv...jag har bara haft konton för att följa en del profiler, att börja använda skiten aktivt är däremot en ren dödsfälla. Speciellt om man fastnar i politik. Negativiteten och polariseringen är total, och det är så otroligt lätt att själv falla in i det, också blir det en ond cirkel där man själv skriver värdelösa passiv-aggressiva kommentarer till höger och vänster. Totalt slöseri med tid och energi, och bidrar enbart till att göra ens liv sämre.
Kom att tänka på detta då en av mina mest favoriserade författare, Stephen King, nyligen meddelade att han lämnar toxiska twitter till förmån för andra toxiska sociala medier. Dock slutade jag själv tidigt läsa hans uppdateringar på just twitter, då ca. 95% av alla hans s.k. tweets var just passiv-aggressiva politiska kommentarer. Givetvis odlade det ett berg av hat från "motståndare", men det går inte att förneka att den annars så vidsynta karln själv sådde alla frön av dålig stämning i sina egna kommentartsfält. Vilken ett ett symptom för hur dessa "sociala medier" tycks fungera i praktiken. I alla andra sammanhang har jag alltid uppskattat intervjuer och infallsvinklar från denna briljanta man, men på twitter har han verkligen sjunkit i gyttjan till nivån av vilken folkilsk tant Agda 69 år som helst. Så det verkar ju onekligen drabba alla, långt ifrån bara påhittade "troll"...
Facebooken har jag väl iofs. inte haft det problemet med, men jag stänger den också nu som slutgiltig policy att inte använda sociala medier, alls. Hur använder ni andra sociala medier, några fler som drar sig ur dem? Själv ser jag inga värden alls i egocentriska uppdateringar, ständiga notifikationer för att få "kickar" etc. Inte heller ser jag något värde i att läsa senaste nytt inom 4 sekunder, jag kan vänta 4 dagar istället...
Antar att du raderat ditt konto på fz nu oxå då om du ska radera alla sociala medier. Ha det gött
1# FZ Troll
Man måste inte dras in i saker, du behöver inte titta på allt. Det du kan göra är att slå av rekommendationer på YT så dras man inte in i något man inte söker upp.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Man måste inte dras in i saker, du behöver inte titta på allt. Det du kan göra är att slå av rekommendationer på YT så dras man inte in i något man inte söker upp.
Finns det någon bra browser addon (utöver typ ublock origin) som klipper sånt? Tycker jag får välja bort rekommendationer på alla sociala medier konstant (även YT), och ändå är de där snart igen. Kör FBP till Facebook och det hjälper till att filtrera bort det värsta i alla fall, även om Facebook/Meta gör allt för att stoppa det med jämna mellanrum.
Och då ska vi inte prata om alla rent falska/vilseledande annonser som inte minst YouTube strösslar med - det är en dåligt photoshoppad bild på någon B-kändis som förs bort av polis i ej definierat land och någon skandalrubrik. Har funnits i flera år, och hur många man än rapporterar och döljer så kommer de tillbaka lik förbannat. Behöver lösa någon tredjepartsklient/addon till YT på mobilen så jag slipper dem där, känner jag.
Har egentligen aldrig varit aktiv på några sociala medier, det är för tidskrävande till för lite nytta imho. Men hänger här på FZ igen sedan något år tillbaka, kanske borde cutta bort det med.
Och riskera att missa godbitar som tacos? Tänk på vad du kan förlora! 😜
Skämt åsido tror jag det är en bra avvägning att faktiskt göra personligen, snarare än att känna att man måste dras in i något - oavsett om det är Twitch, Discord, Facebook, Reddit, FZ, Flashback eller vad det nu må vara. ^^
Jag har konton lite här och vars pga olika anledningar men inget jag använder.
Facebook använde jag bara för annonsering tidigare. Är med i nån grupp men är inte aktiv, vet inte ens vad man "gör" på Facebook. Är det fortfarande posta bilder på maträtter?
Snapchat/instagram/messenger för att hålla koll på släkt och vänner, lägger inte ut saker offentligt.
X konto har jag för att jag varit med i tävlingar där man får entries genom olika saker bla dela deras inlägg på X.
Aldrig haft twitter, instagram, snapchat eller tiktok. Allt sånt känns som mental cancer.
Facebook stängde jag för gott för 13 år sen och det kändes riktigt skönt. Vill någon nå mig så finns jag tillgänglig på tfn/sms.
Nyheter får jag från riktiga tidningar (bakom betalvägg) där man faktiskt kan läsa nyhetsartiklar och reportage. Inget Expressen/AB-mög.
00:00:02:42
Och riskera att missa godbitar som tacos? Tänk på vad du kan förlora! 😜
Skämt åsido tror jag det är en bra avvägning att faktiskt göra personligen, snarare än att känna att man måste dras in i något - oavsett om det är Twitch, Discord, Facebook, Reddit, FZ, Flashback eller vad det nu må vara. ^^
Ja, det är lätt hänt att tiden flyger iväg fort som tusan när man är inne på FB/YT och sen undrar man vad var det egentligen jag gjorde? Ärligt talat är väl FZ mer av en "nörd-social community" för mig då jag mest är här för att skriva och kommentera, nyheter/texter läser jag på annat håll. Så, oklart varför man ens är här. Beror väl mest på att de flesta jag känner IRL inte är spelintresserade eller så har det intresset försvunnit mer och mer när vi blivit äldre, så jag har inte så många att snacka gaming med annars.
Man kan inaktivera sitt konto på Facebook men fortfarande använder sig av Metas Messenger (eller ge fan i det också). Det är en bra början att inaktivera sitt FB konto för lite semester ifrån "Fejjan" och på så sätt återfå en smak för friheten
Jag har skalat ned mitt användande av sociala medier. Jag har Twitter/X kvar, men mest för att följa vissa flöden. Skriver väldigt sällan. Jag lär ha kvar Facebook för att posta något då och då men primärt för att hålla kontakt med folk. Tiktok har jag medvetet avstått från, Instagram har jag inget intresse av.
Känns som man ska särskilja på status media och diskussions media. Status media tillför nästintill inget.
Status media: Instagram eller facebook osv - enbart fb för vänner och kollar inga feeds.
Diskussions media: En del forum ser jag väldigt lite problem med. Förutom reddit och X som är något problematiska
Youtube hänger jag mycket på men jag är också duktig på att välja inte intresserad och rekommendera inte kanalen med sånt som jag inte tycker om att se, så min feed är rätt så bra nu
En glad kalmarit boende på Gotland!