Stalker 2: Heart of Chornobyl
Första 45 minuterna, väldigt spännande. Mysig atmosfär. Ramlade av stolen ganska tidigt pga en fiende hahaha. Snyggt på min oled-skärm.
Men, helvete vad usel prestanda det är. Stutters, fps ner till 60 ibland kanske även ännu lägre och spelet nyttjar inte ens grafikkortet när jag kikar med ALT+R. Riktig sörja....
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
För första gången i livet köpte jag en ”Ultimate” utgåva. Ett rent stödköp. Om du kan, gör en ukrainare glad idag, de behöver det nu mer än någonsin.
Annars tycker jag att extra superutrustning bara känns som fusk.
Ses i zonen.
Snyggt!
Ducati Streetfighter 848
Kört 1h nu och upptäckte innan jag stängde av att jag saknade HUD, men med tanke på att jag var där det var radioaktivt visste jag inte om det var en bugg eller feature. Quicksave + load bekräftade att det var en bugg. Men det är det jag stött på och det var inte direkt jobbigt.
Grym atmosfär, inga som helst problem med prestandan heller. Inga direkta droppar ännu i varje fall.
Har dock svårt att bestämma mig om det ska vara ukrainska eller engelska i tal, inte supernöjd med VA i engelska men då slipper jag läsa subtitles. Dagens i-landsproblem..
Första 45 minuterna, väldigt spännande. Mysig atmosfär. Ramlade av stolen ganska tidigt pga en fiende hahaha. Snyggt på min oled-skärm.
Men, helvete vad usel prestanda det är. Stutters, fps ner till 60 ibland kanske även ännu lägre och spelet nyttjar inte ens grafikkortet när jag kikar med ALT+R. Riktig sörja....
Om din signatur stämmer så kan jag nog tipsa dig om att det är dags för att uppgradera. Open World-spel, speciellt UE, är ofta väldigt CPU-beroende och CPUn som du har i din signatur har gjort sitt, speciellt ihop med ett 4080 Super.
Har kört typ en timme nu och märker hur jävla mjäkig jag blivit med åldern. Skitläskigt ju. Vågar ju knappt gå runt ett hörn i en tunnel bara för jag hör fotsteg någonstans. Men snyggt och stämningsfullt som fan och det rullar på kanon även med allt på ultra.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Om din signatur stämmer så kan jag nog tipsa dig om att det är dags för att uppgradera. Open World-spel, speciellt UE, är ofta väldigt CPU-beroende och CPUn som du har i din signatur har gjort sitt, speciellt ihop med ett 4080 Super.
men vafan, ska stalker 2 bli det första spelet som jag inte kan lira pga min cpu.... vore ju galet cyberpunk flyter på som jävulen själv med samma setup tillexempel!
bra anledning att uppgradera såklart men jag läser 100 trådar om bad performance och dålig optimering så är inte 100 på att man bara byter cpu så löser sig allt
Vanilla-PS5
Grym recension! Jag var hypad för det här men efter att ha kikat flertalet reviews på youtube så är mitt intryck mer att det här är en buggig running-simulator där man strösslat in lite combat, kassa voice actors och dålig performance, vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro här men Stalker 2 lockar mycket mindre nu än de gjorde tidigare idag :/
men vafan, ska stalker 2 bli det första spelet som jag inte kan lira pga min cpu.... vore ju galet cyberpunk flyter på som jävulen själv med samma setup tillexempel!
bra anledning att uppgradera såklart men jag läser 100 trådar om bad performance och dålig optimering så är inte 100 på att man bara byter cpu så löser sig allt
Kontrollera att fsr frame generation är på, fick typ 80 % fps boost av det.
Frågan är när den stora day 1 patchen kommer?
Den version man laddar ned från Gamepass har den den patchen.
Spelet funkar hur bra som helst för mig, kör inte på 4K, har allt på max RTX 4070 Super (DLSS).
Har ett aningen mindre kraftfullt kort än dig (4070Ti) men däremot en i7 13700k. Ligger runt 90-100fps konstant med allting på High Preset och DLSS Quality. Så kan nog ligga något i att spelet är väldigt CPU bundet. Det flyter riktigt bra till och med! Om jag dessutom slår på Nvidia framegen så ligger spelet låst i locked 120.
Kontrollera att fsr frame generation är på, fick typ 80 % fps boost av det.
Om man har ett Nvidia kort i 40-serien rekommenderar jag Nvidias framegen framför AMD varianten, mycket bättre bildkvalitet och mindre ghosting!
Har ett aningen mindre kraftfullt kort än dig (4070Ti) men däremot en i7 13700k. Ligger runt 90-100fps konstant med allting på High Preset och DLSS Quality. Så kan nog ligga något i att spelet är väldigt CPU bundet. Det flyter riktigt bra till och med! Om jag dessutom slår på Nvidia framegen så ligger spelet låst i locked 120.
Om man har ett Nvidia kort i 40-serien rekommenderar jag Nvidias framegen framför AMD varianten, mycket bättre bildkvalitet och mindre ghosting!
Nuså, jag hade inte slagit på frame generation. Så nu kör jag ULTRA med dlss quality och framegeneration med min gamla cpu och har 120 fps helt utan problem. Svinballt spel!
Vanilla-PS5
Det är trist att se att ett väldigt buggit spel får 4 i betyg. Buggiga spel ska inte bli en norm vilket det har blivit. Aja man lär iaf testa när det nu finns till gamepass.
Kanske nosat på en femma om det varit buggfritt?
Själva spelet är bättre än jag vågade hoppas på, de inledande två timmarna är i alla fall fantastiska, men just nu måste man ju ha en väldigt snabb CPU och SSD för att det ska vara spelbart.
Jag förstår inte hur de tänker när de släpper det så här och får jättemycket klagomål, sämre recensioner och stort tapp i försäljning. Bara ett par månader till för grafisk optimering hade gjort att det skulle flyta fint.
Memento Mori
spelet flyter på rätt ok med Epic på allt, finns moddar på Nexus också som förbättrar det.
det tråkiga för mig är att den gör en sån compling shaders som tar c:a 6-7 minuter varje gång man startar spelet.
varför vrålar fienden "I'M HIDING HERE!" så oerhört korkat och dåligt. Man kan möjligen förvänta sig ett "Come get me!" men nä "här gömmer jag mig!" wow. tack. vad inlevelsefullt...
Tackar för en bra skriven recension och fin läsning! Kommer ABSLOUT att köpa det nu till helgen och bege mig in i zonen.
Tack för bra recension! Det här spelet kommer att passa mig som handsken.
Grym recension! Jag var hypad för det här men efter att ha kikat flertalet reviews på youtube så är mitt intryck mer att det här är en buggig running-simulator där man strösslat in lite combat, kassa voice actors och dålig performance, vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro här men Stalker 2 lockar mycket mindre nu än de gjorde tidigare idag :/
Tack själva för läsningen!
Kul att läsa - och väldigt kärnfull recension. Jag tar också med mig det här med att det är riktigt buggigt men samtidigt riktigt bra. Buggar kan jag leva med såvida fundamentet står stadigt. Att polera någonting som i grunden är kasst, det är lite av ett nollsummespel för mig. Strössel får inte skit att smaka gott
Jag såg en Youtuberecensent lägga fram STALKER 2 lite så här: "Tänk dig Fallout 4 utan stödhjul, med alla AAA-bekvämligheter och handhållning nedfilat tills bara du och ödemarken återstår". Hur väl stämmer det överens med din upplevelse?
Tack! Jag tycker det är en lite konstig beskrivning. Visst, okej, det är FP i postapokalypisk miljö, men utöver det har Bethesdas Fallout-spel och Stalker 2 väldigt lite gemensamt.
Imponerar inte grafiskt,ajdå!
Men 1080p ? vilka settings är spelet testat med?
Jag spelade på High då det för egen del inte gjorde någon skillnad BPS-mässigt om jag spelade på High, Medium eller Low.
Frågan är när den stora day 1 patchen kommer?
Patchen jag nämnde kom i samband med lanseringen. Så den fanns där när konsumenterna installerade vid släpp.
Det är trist att se att ett väldigt buggit spel får 4 i betyg. Buggiga spel ska inte bli en norm vilket det har blivit. Aja man lär iaf testa när det nu finns till gamepass.
Jag bedömer inte spel baserat på hur buggiga de är. Det är hur bra de är (enligt mig) och hur kul jag har som står i centrum. I detta fall är Stalker ett spel som faller mig helt i smaken och som nog hade utmanat om en regelrätt femma om det inte var för alla buggar.