Callisto Protocol PS5 Pro-patchas – 8K i 30 fps

Medlem
Skrivet av korvmos:

Lite fredagsgnäll, hälften av kommentarerna handlar om 8k och 30 fps är dåligt och att man borde ha 60 fps.
Det är ju precis det som dom lägger till 4k och 60 fps. Läs innan man kommenterar för trevligare forum

Så för att 4k/60 fps finns så får man inte ha en åsikt kring 8k och 30 fps? 🫠

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Äntligen det ALLA väntat på! Få gå från 4K/60hz till 8K/30hz. Som vi har väntat!

Skrivet av Freakon:

Så för att 4k/60 fps finns så får man inte ha en åsikt kring 8k och 30 fps? 🫠

Skrivet av nmbrg:

Äntligen det ALLA väntat på! Få gå från 4K/60hz till 8K/30hz. Som vi har väntat!

Vad är ens diskussionen? Förväntas det 8K60 eller inte alls? Om vi kan få 8K30 nu så lär det bli väldigt vanligt att få 8K60 om 4 år med nästa generations konsoler. Låter mer som ett teknikmotstånd, bara för att. Eller som Pazu med sitt rantande om att det vi har räcker, vidare utveckling av nya saker är onödigt. Rätt fantastiskt att "gamers" är så anti-allt numera.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Vad är ens diskussionen? Förväntas det 8K60 eller inte alls? Om vi kan få 8K30 nu så lär det bli väldigt vanligt att få 8K60 om 4 år med nästa generations konsoler. Låter mer som ett teknikmotstånd, bara för att. Eller som Pazu med sitt rantande om att det vi har räcker, vidare utveckling av nya saker är onödigt. Rätt fantastiskt att "gamers" är så anti-allt numera.

Jag förväntar mig 4k/120hz. Och att de istället ger allt för att försöka öka hz istället för upplösning. Vem bryr sig om 8k nu när knappt ingen har en tv eller monitor som kan visa det?

Rätt fantastiskt att ”folk” är så anti-andras-åsikter numera.

Skrivet av nmbrg:

Jag förväntar mig 4k/120hz. Och att de istället ger allt för att försöka öka hz istället för upplösning. Vem bryr sig om 8k nu när knappt ingen har en tv eller monitor som kan visa det?

Rätt fantastiskt att ”folk” är så anti-andras-åsikter numera.

4K120fps med RT är rätt krävande men om man vill göra avkall på RT så körs Gran Turismo 7 i 4K120fps nu (om man så vill). Finns säkert fler exempel och än mer lär komma och med fler grafikval i spelen att välja på vilket så klart andra gamers gnäller på har åsikter om.

signatur

Medlem
Skrivet av pazu:

Jag ser inte skillnad på 4K och 1K på min 65" 4K OLED.
Men jag ser skillnad på 30fps och 60fps. Om jag fick välja skulle alla spel renderas i 1K@60fps med detaljer på max och ingen strålspårning.

Jag har också en oled 65 tum och jag ser stor skillnad på 1k och 4k

Medlem

Det är exakt det jag försöker att peka på. Det konstiga i att satsa på sådant som nästan ingen kan nyttja.

Faktum är att det är blott en kraftig minoritet som använder 4k skärmar idag. Varför då satsa på 8k som typ ingen kan ta till sig när man skulle kunna satsa på 60 fps som ALLA kan ta del av.

Käper inte din analys att om vi gör si så kommer det att bli så om 4 år. Det är exakt det man sa om 4k och idag vet vi att det inte blev så.

Tror du på riktigt att gemene man kommer sitta med 8k/60 fps skärmar inom 4 år?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Faktum är att det är blott en kraftig minoritet som använder 4k skärmar idag. Varför då satsa på 8k som typ ingen kan ta till sig när man skulle kunna satsa på 60 fps som ALLA kan ta del av.

Varför försöker du få det att framstå som att de gjort ett 8K-läge istället för något annat?

Från artikeln: "The Callisto Protocol har fått sin PS5 Pro-patch, vilket i det här fallet innebär 8K. Det innebär dock att man får nöja sig med 30 fps, men lyckligtvis finns möjligheten att spela i 60 fps i 4K."

Det kanske bara tog fem minuter att lägga till ett 8K-läge?

Jag är tveksam till att det är en "kraftig minoritet" som har 4K-skärmar. Det har väl knappt gått att köpa sig en TV som inte är 4K de senaste fem åren eller så?

Skrivet av Freakon:

Det är exakt det jag försöker att peka på. Det konstiga i att satsa på sådant som nästan ingen kan nyttja.

Käper inte din analys att om vi gör si så kommer det att bli så om 4 år. Det är exakt det man sa om 4k och idag vet vi att det inte blev så.

Tror du på riktigt att gemene man kommer sitta med 8k/60 fps skärmar inom 4 år?

Det är garanterat inte en minoritet av alla köpare av PS5 Pro som inte har en 4K-TV. I USA så hade 66% av hushållen en 4K-TV förra året och det har säkert ökat. Källa. Skulle tippa på att det är motsvarande i europa och stora delar av asien. Vad du fått att det är en kraftig minoritet ifrån vet jag inte.

Det finns 8K-TV att köpa (sedan 2020) men många tvekar på ett köp då utbudet av källmaterial är skralt för den upplösningen. Om nu spel kommer erbjuda 8K så finns det väl ändå ett större incitament för ett köp av en sådan TV, eller? Jag tror inte heller att det slår igenom på stor front de närmaste 10 åren men någonstans måste det börja. Och som alltid så är det entusisasterna som leder vägen.

signatur

Medlem

Det är garanterat inte en minoritet av alla köpare av PS5 Pro som inte har en 4K-TV. I USA så hade 66% av hushållen en 4K-TV förra året och det har säkert ökat. Källa. Skulle tippa på att det är motsvarande i europa och stora delar av asien. Vad du fått att det är en kraftig minoritet ifrån vet jag inte.

Det finns 8K-TV att köpa (sedan 2020) men många tvekar på ett köp då utbudet av källmaterial är skralt för den upplösningen. Om nu spel kommer erbjuda 8K så finns det väl ändå ett större incitament för ett köp av en sådan TV, eller? Jag tror inte heller att det slår igenom på stor front de närmaste 10 åren men någonstans måste det börja. Och som alltid så är det entusisasterna som leder vägen.

Jag läste för en tid sedan, förmodligen några år, att en väldigt liten del, typ 5%, av Steams användare hade en 4k skärm. Har säkert ändrats och samtidigt så gäller ju det endast datorskärmar och inte TV. Så det var fel av mig och tack för uppdaterade siffror.

Någon måste leda vägen, absolut. Och att det faktiskt finns produkter som nyttjar tekniken ökar incitament till att köpa 8k. Men det är så försvinnande få, vill jag påstå, att det blir märkligt att satsa på det när nästan alla önskar bättre fps och har tillgång till 4k. Varför inte optimera för det stora flertalet istället för en liten klick entusiaster?

Måste vi alltid jaga hägringar, kan vi inte stanna upp lite och göra det riktigt bra där vi står först?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Varför försöker du få det att framstå som att de gjort ett 8K-läge istället för något annat?

Från artikeln: "The Callisto Protocol har fått sin PS5 Pro-patch, vilket i det här fallet innebär 8K. Det innebär dock att man får nöja sig med 30 fps, men lyckligtvis finns möjligheten att spela i 60 fps i 4K."

Det kanske bara tog fem minuter att lägga till ett 8K-läge?

Jag är tveksam till att det är en "kraftig minoritet" som har 4K-skärmar. Det har väl knappt gått att köpa sig en TV som inte är 4K de senaste fem åren eller så?

Jag försöker inte att att framställa det på något vis, kanske uttryckte mig klumpigt.

Det kanske tog lite tid, eller så gjorde det inte det? Vilket som så har man lagt tid och energi på något som bara låter bra på pappret och som gagnar nästan ingen. Snarare tvärtom, det sänker värdet på våra 4k-apparater.

Min kommentar om en kraftig minoritet baserades på användare på Steam, för x antal år sedan, och där hade typ 5% en 4k-skärm. Men det blir konstigt i detta sammanhanget. My bad.

Men samtidigt så blandar du själv ihop tv-apparater och skärmar. Om det betyder något.

Jag ser allt som har med 8k som helt onödigt då mer eller mindre ingen kan/kommer att nyttja det. Upplösning framför fps är alltid fel prioriterat enligt mig. Vi har ju själv sett hur framförallt MS har premierat 4k framför 60 fps och hur det gick.

Spoiler: inte bra.

Poängen jag försöker att få fram är att ge oss det som typ alla vill ha samt redan kan nyttja utan att köpa nya prylar.

Att (minst) 60 fps inte är standard är skandal i mina ögon.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ps5 lanserades med löften om 8k gaming. Det var ju rent skitsnack.

Och 4k som alla tydligen har (?) lider fortfarande av att 60 fps inte är standard. Titta på Starfield. Mega projekt som sniglar fram i 30 fps (kan ha patchas). Samma sak med Redfall. Osv.

Innan den standarden är satt, varför hetsa om högre upplösning som nästan ingen kan/kommer att ta del av de närmsta åren? Varför inte förädla det vi har som gynnar flest konsumenter?

Du kallar det teknikmotstånd, jag säger att det är konsumentfientligt.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar