Första Stalker 2-patchen kommer i veckan

Medlem
Skrivet av Balunan:

Om man med ”lugn och ro” bortser från en stor brand som totalförstörde en hel våning av deras kontor i Prag och förstörde många av deras backup-servrar, eller när de kort innan det och under 1,5 år framåt kontinuerligt hackades och utsattes för utpressning av ryska hackers. Sedan var det dessutom bara delar av teamet som flyttade med. 😊

https://www.gamesindustry.biz/stalker-2-developer-gsc-game-wo...

https://www.bitdefender.com/en-us/blog/hotforsecurity/gsc-gam...

https://www.pcgamer.com/stalker-2-developers-latest-setback-i...

https://www.pcgamer.com/gsc-game-world-says-russian-hackers-a...

allt går att skylla på ryssar, jävligt bekväm narrativ då det inte finns bevis, men det är "highly likely". Åter igen spelet skulle vara färdigt april 2022. Så vad som de har inget att skylla på alls, speciellt att de är stackarna från Ukraina. Branden som var på deras kontor är det ryssarnas fel det också ? Eller att a life mer eller mindre existerar inte i spelet just nu. Neee måste varit ryssar som hackade och gjorde så att det buggar utav bara fan vi skyll på de. Inte ett enda annat spel kommer undan med den skiten som GSC får komma undan med just nu

signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

allt går att skylla på ryssar, jävligt bekväm narrativ då det inte finns bevis, men det är "highly likely". Åter igen spelet skulle vara färdigt april 2022. Så vad som de har inget att skylla på alls, speciellt att de är stackarna från Ukraina. Branden som var på deras kontor är det ryssarnas fel det också ? Eller att a life mer eller mindre existerar inte i spelet just nu. Neee måste varit ryssar som hackade och gjorde så att det buggar utav bara fan vi skyll på de. Inte ett enda annat spel kommer undan med den skiten som GSC får komma undan med just nu

Nu är det förvisso den ryska gruppen "Vestnik TSS" som själva tagit på sig det.
https://www.malwarebytes.com/blog/news/2023/03/hackers-threat...

Ingen har påstått något av det andra heller som du raljerar om. Jag svarade enbart på påståendet som löd ” Sedan så flyttade de hela kontoret till utlandet och arbetade där i lugn och ro”. Allt det andra har du själv hittat på nu eller själv läst in att jag ska ha kommenterat om.

Geeks Gaming
Skrivet av jehuty:

Tänkte köpa på releasen men blev aldrig pga jobb men blir att vänta tills dom har fixat A-life. Låter som att det förstör upplevelsen ganska mycket.

Ja och nej, men ja…
Det tar bort den spontana dynamiken i världen och gör sniping överflödigt tyvärr

Medlem
Skrivet av Freywiind:

139 valde att stanna av egen vilja ? på vilket sätt är det relevant till att spelet skulle vara färdigt april 2022 ?

Vartenda ett av dina inlägg om Stalker 2 är negativa. Agenda much? Är det provocerande med ukrainare som släpper omtyckta och framgångsrika spel på ukrainska?

Medlem
Imponerande
Skrivet av Muthoz:

Vart är du? Jag har klarat ut spelet 1 gång redan, kan vara så att du inte är på samma väg som jag tog första gången.
Men kanske kan hjälpa

Imponerande!
Som medelålders casual gamer tycker jag att spelet är lite för svårt för min smak just nu.
När jag vågar mig ut någonstans dyker det upp ett rövargäng som sedan verkar respawna i evighet, Ammon tar slut, det blir kväll och kolsvart och sen en emission på det. -Load last save-

Medlem
Skrivet av asdfg:

Vartenda ett av dina inlägg om Stalker 2 är negativa. Agenda much? Är det provocerande med ukrainare som släpper omtyckta och framgångsrika spel på ukrainska?

Ingen problem med att det är på Ukrainska eller Engelska eller något annat språk. Har däremot problem att väldigt mycket blir förbisett bara för att det är "Ukrainskt". Tycker du låten i spelet som spelas på radio om att världen blir bättre om alla ryssar utrotas är fint eller ? vilket annat spel som helst skulle bli sågat vid fotknölar för sådant, speciellt om det rörde sig någon annan. De skulle bli sågade för att ai fungerar inte överhuvudtaget som den ska. Att det finns buggar i main questen osv, finns så mycket saker som vilket annat företag skulle bli sågat för men inte här inte

signatur

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Ingen problem med att det är på Ukrainska eller Engelska eller något annat språk. Har däremot problem att väldigt mycket blir förbisett bara för att det är "Ukrainskt". Tycker du låten i spelet som spelas på radio om att världen blir bättre om alla ryssar utrotas är fint eller ? vilket annat spel som helst skulle bli sågat vid fotknölar för sådant, speciellt om det rörde sig någon annan. De skulle bli sågade för att ai fungerar inte överhuvudtaget som den ska. Att det finns buggar i main questen osv, finns så mycket saker som vilket annat företag skulle bli sågat för men inte här inte

Fast både recensionen nämner buggarna och det är flera i de olika STALKER-trådarna som sågar spelet som TOTALT OSPELBART!!1!1!!

Personligen gillar jag spelet och tycker att det dryper stämning, det rullar helt okej på min PC med ett 3070. Jag har typ 8h speltid, inga krascher, någon enstaka bugg som jag noterat som jag inte stört mig nämnvärt på och två gånger har FPS'en droppat totalt i NPC-hub, något som i ena fallet löste sig med en reload och i andra fallet släppte det av sig själv en liten stund senare.

Jag fattar inte varför diskussionen behöver bli så extrem, oavsett om man gillar spelet eller ogillar det. Vissa (som jag) har tillräckligt med överseende för de buggar jag stött på och finner riktigt mycket spelglädje här. Andra har uppenbarligen jättesvårt för minsta lilla buggar och då är spelet inte för er, move along then. Varför försöka övertyga skaran som faktiskt gillar spelet att det egentligen är skit?

Sen kan man tycka vad man vill om stödköp osv på grund av kriget i Ukraina eller kriget som sådant i stort, kan dock tycka att det är lite osmakligt att raljera kring utvecklarnas situation och omständigheterna som rått. Även för de som lämnat landet för att arbeta i Prag så lär kriget påverka då man har släkt och vänner som slåss eller lever med oro och fruktan. Jag är långt ifrån pro-Ukraina, landet har en helt klart problematisk historia. Men jag är definitivt anti-Ryssland och Putin. Det hindrar mig dock inte från att ha funnit ca 1500h spelglädje i Escape From Tarkov som är tokryskt. Precis lika lite som att kriget eller utvecklarnas situation påverkar spelglädjen för mig när det kommer till STALKER

Medlem
Skrivet av apanbajs:

[spoiler]

Det är när man hakat på Richter för att hämta halsbandet. Hittat halsbandet, men han säger fortfarande att han ska vänta i skjulet och jag har inget nytt main quest.

Så du är "Tekniskt sett klar" du har halsbandet och du har inte nästa Main Q,
Har inte stött på den buggen, så kan inte någon work-around.

Annan Spoiler

Hade det varit så att du inte hade ett halsband så skulle du nog bara behöva hitta en annan då fler finns

Bilden visar vart nästa quest vill att du skall gå, så du skulle kunna kolla om du ändå kan gå dit och kanske "Trigga den"

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag förstår inte varför folk köper spel som är så pass buggiga. Och hur kan utvecklarna släppa spelet i ett sådant skick. Pissigt av dem.
Steam har 76% positive betyg för ett spel som är ospelbart. Finns det inget krav på kvalité?

Spelet är inte på något sätt ospelbart för dom flesta. Det är långt ifrån alla som stöter på dom spelförstörande buggarna. Det är nog därför spelet har 78% positivt på Steam, för att det fungerar rätt bra för dom flesta och för att det är ett riktigt bra spel. Dom flesta negativa recensionerna säger också att det i grunden är ett bra spel. Nu undrar jag, har du ens prövat spelet?

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Är det det åldersgrej, eller vana? Jag kör på Medium setting och det rullar inte smooth, men good enough för mig.

Det med ett 1070 ti och någon intel CPU+moderkort jag köpte samtidigt som gtx 970 var ett bra kort. Till det 16 tb ram.

Spelet ser bra ut och rullar på typ. Säkert låga fps, men jag har ingen känsla för vad 30, 40, 50, 80, 100 fps innebär i praktiken… Skillnaden registrerar inte som ett problem.

För övrigt är jag 100% pro-Ukraina. Stödköper STALKER och äcklas av människor som relativiserar kriget. Putins Ryssland = Hitlers Tyskland - Diktatur som agerar enligt principen might is right. Finns noll utrymme för att acceptera deras agerande, bara rädsla/feghet/cynism.

Medlem

Det är ett bra spel, och det flyter bra. jag vill spela det , men det krashar minst en gång vid varje sittning. Irriterande minst sagt.
Jag hoppas att kommande patchen löser detta, annars blir det en lång väntan.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steams betyg består av tumme upp eller tumme ner ingen sifferskala. Sen räknas snittet ut av dom som delat ut tummar och inte refundat (kansle finns fler kriterier att inte räknas med, vet inte)
Dvs ett spel som är buggigt men många tycker är kul/bra endå får tummar upp helt enkelt.

Det viktigaste på Steam är som alltid att inte bara kolla siffrorna utan faktiakt läsa dom som bemödar skriva riktiga omdömen/recensioner.
Man ser alla omdömen hur många timmar personen spelat och om den fortsatt spela efter omdömet var satt.

Steam betygen har för övrigt sjunkit.
Det var verry positive men sjönk till mostly positive

Det är en bra beskrivning. Men om du hade tagit bort betyget helt och hållet, så hade situationen varit oförändrad. Du hade behövt läsa recensionerna på Steam. Vilket betyder att Steam betygen har ingen betydelse. Det används så flitigt some "review-bombing" att det nu är en väldigt missvisande indikator.

Skrivet av asdfg:

Jag skrev inte att utvecklarens situation ska påverka betyget utan att man bör ha förståelse/empati för deras situation. Många verkar stödköpa spelet, som donation till Ukraina, då spelar det mindre roll hur buggigt det är. Sen behöver det inte vara lika buggigt för alla heller.

Hur det kan släppas som det är? Spel kan inte vara under utveckling i all evighet. Någon gång tar budgeten slut och måste släppas då pengarna ska in, investerare vill ha sin avkastning.

Sen har Stalker-spelen alltid klassats in i den älskvärda kategorin euro jank så de som är införstådda med det är nog inte förvånade eller upprörda över buggar.

Stödköp existerar definitivt, stöd recensioner också.

Skrivet av Vileoxe:

Ospelbart är det inte, går hur bra som helst att spela.

Att ett spel är ospelbart kan både innebära att det är crasher som gör det omöjligt att slutföra, eller att det är dålig kvalité som gör spelupplevelsen dåligt. Stalker 2 lider av båda två. Däremot så är tröskeln för vad som är okej väldigt låg för många spelare. Därav min kritik mot spelarna och spelutvecklarna

Skrivet av Slashgibber:

Spelet är inte på något sätt ospelbart för dom flesta. Det är långt ifrån alla som stöter på dom spelförstörande buggarna. Det är nog därför spelet har 78% positivt på Steam, för att det fungerar rätt bra för dom flesta och för att det är ett riktigt bra spel. Dom flesta negativa recensionerna säger också att det i grunden är ett bra spel. Nu undrar jag, har du ens prövat spelet?

Ospelbart kan även innebära låga kvalité. Om ett spel har hårt komprimerade ljudfiler så finner jag ett spel ospelbart, det irriterar mig. För andra kan det vara hackig fps som orsakar huvudvärk.
Detta är inget spel jag kommer spela. Det är för dåligt. Jag tror inte de där utvecklarna kommer lyckas lösa problemen

Avstängd
Skrivet av itsnotme:

Det är en bra beskrivning. Men om du hade tagit bort betyget helt och hållet, så hade situationen varit oförändrad. Du hade behövt läsa recensionerna på Steam. Vilket betyder att Steam betygen har ingen betydelse. Det används så flitigt some "review-bombing" att det nu är en väldigt missvisande indikator.

Du ser ju fortfarande om det recensionerna som är relevanta är review bombning eller inte och hur länge den som satt tumme upp/ner har spelat.
Ett tecken snarare så fall på bra spel trots brister är ju då att ett spel är positivt trots allt.
men som sagt alltid viktigt att bilda sig en egen uppfattning.
Siffror är bara för statistikens skull, statistik ska man inte läsa som facit.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Ospelbart kan även innebära låga kvalité. Om ett spel har hårt komprimerade ljudfiler så finner jag ett spel ospelbart, det irriterar mig. För andra kan det vara hackig fps som orsakar huvudvärk.
Detta är inget spel jag kommer spela. Det är för dåligt. Jag tror inte de där utvecklarna kommer lyckas lösa problemen

Det du beskriver här är helt subjektivt, men du pratar som om det är objektivt ospelbart. Du har i stort sett insett att du lagt en meningslös och poänglös kommentar, och nu flyttar du målstolparna. Du har inte heller spelat spelet, utan baserar förmodligen dina uttalanden helt på kommentarer från reddit. Tragiskt.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det du beskriver här är helt subjektivt, men du pratar som om det är objektivt ospelbart. Du har i stort sett insett att du lagt en meningslös och poänglös kommentar, och nu flyttar du målstolparna. Du har inte heller spelat spelet, utan baserar förmodligen dina uttalanden helt på kommentarer från reddit. Tragiskt.

Att skylla buggar och inkompetenta spelutvecklare på subjektivitet är också tragiskt. Att dålig kvalité gör ett spel ospelbart är en orubblig stolpe. Karaktärer som fastnar i A-Pose/T-Pose gör ett spel ospelbart. Att det är gitter från kontroller gör ett spel ospelbart. Ostabil biluppdatering gör ett spel ospelbart. Skuggor, texturer, ljus, ljud spelar roll. Du har är lägre ribba för vad som du anser vara acceptabelt, vilket jag tycker är synd. Jag hade önskat att spelarna satt högre krav på kvalité.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Bethesda har fri pass på sina trasig spel om och om igen, varför får inte GSC ha det?

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Att skylla buggar och inkompetenta spelutvecklare på subjektivitet är också tragiskt. Att dålig kvalité gör ett spel ospelbart är en orubblig stolpe. Karaktärer som fastnar i A-Pose/T-Pose gör ett spel ospelbart. Att det är gitter från kontroller gör ett spel ospelbart. Ostabil biluppdatering gör ett spel ospelbart. Skuggor, texturer, ljus, ljud spelar roll. Du har är lägre ribba för vad som du anser vara acceptabelt, vilket jag tycker är synd. Jag hade önskat att spelarna satt högre krav på kvalité.

Dålig kvalité enligt vem? Dig?

Problemen du nämner uppstår inte för alla spelare. Det har inte uppstått för mig, och inte för någon av mina vänner. Så *vi* ska strunta i att spela spelet för att dom här problemen uppstår för andra och för att *du* tycker att det? Förstår du inte hur illa du resonerar?

signatur

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Dålig kvalité enligt vem? Dig?

Problemen du nämner uppstår inte för alla spelare. Det har inte uppstått för mig, och inte för någon av mina vänner. Så *vi* ska strunta i att spela spelet för att dom här problemen uppstår för andra och för att *du* tycker att det? Förstår du inte hur illa du resonerar?

Du projekterar åsikter till mig. Min önskan är att spelutvecklare hade fortsatt att arbeta på spel tills de var stabila och buggfria. Mina önskan är också att konsumenter sa ifrån och lät blir att köpa ofärdiga spel.
Min uppfattning är skapad ifrån recensioner, t.ex den här på FZ, Digital Foundry eller SkillUp. Även ifrån den officiella trailern.
Jag tror dig när du säger att du inte upplever de problemen, inte för att de inte finns där, utan för att jag tror inte att du ser någon skillnad.

Medlem

Jag har spelat ca 35 timmar och gillar det skarpt även om jag stött på en del buggar (inte på samma nivå som clear sky när det kom ut). Jag tänkte vänta med och spela men har varit för svårt att hålla sig borta så kommer troligen köra klart det och sen återbesöka det om ett år eller när ett dlc kommer ut.

Det jag stör mig mest på är att det inte har samma bullet spread som i de tidigare stalkerspelen, och balansering är allmänt off - Jag gör så mycket uppdrag och lootar och är ändå konstant fattig.

Skrivet av Freywiind:

Tycker du låten i spelet som spelas på radio om att världen blir bättre om alla ryssar utrotas är fint eller ?

Vilken låt är det vi snackar om? Känns som du är enda nyhetskällan och ryska myndigheter har ju inte förbjudit spelet så du kanske råkat snacka strunt? Ryska myndigheter är inte vanligtvis så här chill när det kommer till att anklaga västländer för russofobi.

Känns som att du är väldigt besviken på att folk gillar att spela ett spel som du inte vill spela och sen hittar du på lite grejer för att passa din agenda.. Det är bra att du står upp för dig själv och skriver vad du verkligen tycker.

Medlem
Skrivet av valfrikonsol:

Jag har spelat ca 35 timmar och gillar det skarpt även om jag stött på en del buggar (inte på samma nivå som clear sky när det kom ut). Jag tänkte vänta med och spela men har varit för svårt att hålla sig borta så kommer troligen köra klart det och sen återbesöka det om ett år eller när ett dlc kommer ut.

Det jag stör mig mest på är att det inte har samma bullet spread som i de tidigare stalkerspelen, och balansering är allmänt off - Jag gör så mycket uppdrag och lootar och är ändå konstant fattig.

Vilken låt är det vi snackar om? Känns som du är enda nyhetskällan och ryska myndigheter har ju inte förbjudit spelet så du kanske råkat snacka strunt? Ryska myndigheter är inte vanligtvis så här chill när det kommer till att anklaga västländer för russofobi.

Känns som att du är väldigt besviken på att folk gillar att spela ett spel som du inte vill spela och sen hittar du på lite grejer för att passa din agenda.. Det är bra att du står upp för dig själv och skriver vad du verkligen tycker.

Finns bland annat ett lått som är med på ingame radio, sjungs på ukrainska bland annat denna https://www.youtube.com/watch?v=T83RQh1LEBU
Pressar jag agenda nu eller ? Och det är bara liten del av det som finns i spelet om man kan språket
texten ur sången
А наші люди, а українці
Проти русні
Об'єднали вже цілий світ!
І скоро зовсім русні не буде, |
А буде мир на всій Землі!

och ursäkta mig jag är inte besviken alls, väntar förväntasfullt på ny anomaly eller gamma mod. Gillat stalker universumet och alla dess 90 böcker. Jag är besviken på faktumet att efter så lång tid släppte de ett jävla early access spel med extremt mycket hets och ja jag har köpt ulti edition.

signatur

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Finns bland annat ett lått som är med på ingame radio, sjungs på ukrainska bland annat denna https://www.youtube.com/watch?v=T83RQh1LEBU
Pressar jag agenda nu eller ? Och det är bara liten del av det som finns i spelet om man kan språket
texten ur sången
А наші люди, а українці
Проти русні

Du har definitivt en agenda med hur du enträget försöker minimera kriget i Ukraina, och dess påverkan på befolkningen, samt hur Ryssland jobbar på att destabilisera västvärlden.

Spelutvecklingen är väldigt svårt även med de bästa förutsättningar, och sett till hur ambitiöst spelet är och resurserna som varit tillgängliga så är det rent objektivt imponerande. Spelet är imponerande utan allt som händer runt om.

De skulle troligen haft mer aggressiv speltestning under slutet av utvecklingen sett till hur stort spelet men det är svårt att säga om det är ett aktivt val eller resurser, jag gissar på att det inte var ett aktivt val. Skulle det ha varit bättre om det försenats?

Skrivet av Freywiind:

Joch ursäkta mig jag är inte besviken alls, väntar förväntasfullt på ny anomaly eller gamma mod. Gillat stalker universumet och alla dess 90 böcker. Jag är besviken på faktumet att efter så lång tid släppte de ett jävla early access spel med extremt mycket hets och ja jag har köpt ulti edition.

Du verkar inte besviken alls förutom allt det du är besviken om.
Jag är förvånad hur någon som är så negativt inställd till spelet och allting runt spelet fortfarande går och köper ultimate edition. Jag vägde mellan att köpa eller inte 50/50, precis innan recensionerna började komma in.

Jag har spelat ca 70 timmar nu och tycker fortfarande att det är ett riktigt bra spel men så som alla recensioner nämner så har det problem med buggar och prestanda. Bästa spelet jag har kört i år. Jag orkar inte skriva mer angående spelet som tråden handlar om för jag tror inte du bryr dig.

Jag tolkar det inte som att låten menar på att de vill utrota all ryssar utan snarare driva ut alla ryska soldater ut ur Ukraina, och göra slut på Rysslands ambitioner att ta bort den ukrainska identiteten. Alla har rätt att tolka konst, men jag undrar om du förstår realiteten av vad som händer i Europa just nu?

Ukraina och Ryssland är politiskt inte jättebra kompisar just nu. Stora delar av västvärlden är inte super imponerade av Ryssland, Iran och Nordkorea just nu. Det är problematiskt. När de tidigare stalkerspelen kom ut var det ett annat politiskt läge.

https://www.youtube.com/watch?v=PqVCQEthhOU

Medlem
Skrivet av Freywiind:

texten ur sången
А наші люди, а українці
Проти русні

Så en låttext som så uppenbart handlar om att driva ut den ryska militären från Ukrainskt territorium och som hyllar Ukrainska försvarare ska på något sätt tolkas som kontroversiell? Kom igen nu, jag vet att ni som sprider pro-rysk desinformation rent generellt är usla på att föra propaganda, men det här är riktigt patetiskt.

signatur

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Du projekterar åsikter till mig.

Nej, jag drar dina resonemang till sin logiska spets för att påpeka felaktigheten i ditt tänkande.

Skrivet av itsnotme:

Min önskan är att spelutvecklare hade fortsatt att arbeta på spel tills de var stabila och buggfria. Mina önskan är också att konsumenter sa ifrån och lät blir att köpa ofärdiga spel.

Det är en fin önskan att spel ska vara helt buggfria, men realistiskt är det omöjligt med spel i den här skalan. Fullständigt och helt omöjligt. Lösningen är att spel tar 10-15 år att utveckla, eller vi har spelutvecklare som har team i storlek på flera tusen personer, vilket kommer leda till att spelen 1500kr för basversionen. Eller så rullar vi tillbaka skalan på spelen och teknologin till där vi var runt 2011. Det här är tyvärr verkligheten för stora spel idag.

Skrivet av itsnotme:

Min uppfattning är skapad ifrån recensioner, t.ex den här på FZ, Digital Foundry eller SkillUp. Även ifrån den officiella trailern.

Och min och alla andra recensenters uppfattning kommer från att ha spelat spelet. Om vi inte stöter på dessa buggar, varför ska vi ta hänsyn till att andra har problem när vi ger våra betyg? Varför är det mitt problem att någon annan stöter på buggar? Varför ska *jag* ge negativt betyg baserat på saker jag själv inte upplevt?

signatur

12
Skriv svar