Nya rykten! Bärbar Playstation på gång: Sony vill konkurrera med Switch

Skribent

Nu tycker jag Vitan verkligen inte fick så mycket uppmärksamhet den förtjänade. En fantastiskt produkt som de gav upp alldeles för snabbt. Problemet tror jag är att Sony varit för fokuserade på att konkurrera med Nintendo på bärbara markanden. Nintendo i sin tur bara skiter i vad Sony gör och kör sitt eget race vilket de vinner på.

Sen slutar det med att Sony ger upp när de inte "vinner" i stället för att ändå satsa på produkten. Det går faktiskt vara en stark 2:a på marknaden...platsen finns.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Om den på allvar ska kunna spela PS5ans bibliotek så borde den väl heta PS5P snarare.

On topic: jag är försiktigt hype men jag hoppas verkligen att maskinen inte blir för stor. Tycker allt större än Switch Lite är för stort och otympligt att spela på när man är på resande fot.

Jag tycker nog inte att konsolen ska låsa Signhilds ps5 spel

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

PS Vitas andliga efterträdare är redan här, den heter PS Portal och var ett konsoltillbehör ett tag.

I och med att PS Portal nu mäktar med att streama spel direkt från molnet, och därmed endast behöver ett PS+ Premium-konto och ingen stationär konsol, borde det väl gå att hävda att det numera inte är ett tillbehör utan en egen plattform?

I min mening har Sony redan smugit ut sin nästa bärbara konsol, men jag ser gärna att det kommer en version som orkar med att driva ett spel själv utan streaming också.

Lagom dystopisk tidslinje där Vitas efterträdare kräver månadskostnad. Något Sony säkert älskar.

Jailbreakad Vita är svårslaget. Kan bland annat byta ut lagringen till ett sd-kort av valfri storlek, spela alla Vita- ,PSP- och PS1-spel inklusive undubs av japanska releaser, romhacks och kan backa upp sparfiler manuellt och gratis. Att Sony övergav den så tidigt kanske var positivt för moddare som försökte låsa upp den då den fick färre säkerhetsuppdateringar.

Medlem

Jag tror att Sonys nästa bärbara enhet blir 100% digital.

Det kan bli höga spelpriser om man skall kliva över till en sådan enhet men jag kommer säkert att köpa en.

Skrivet av asdfg:

Efter Sonys hantering av Vitan är mitt förtroende lågt.

Skillnaden blir ju här att Sony slipper skapa specifika spel till denna handheald om den bara skall köra spel som redan finns på ps4/ps5 eventuellt ps6 i lägre upplösning. Själva PS vita enheten gillade jag starkt men då det var dåligt utbud av spel så blev det att jag sålde den.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror att Sonys nästa bärbara enhet blir 100% digital.

Det kan bli höga spelpriser om man skall kliva över till en sådan enhet men jag kommer säkert att köpa en.

Skillnaden blir ju här att Sony slipper skapa specifika spel till denna handheald om den bara skall köra spel som redan finns på ps4/ps5 eventuellt ps6 i lägre upplösning. Själva PS vita enheten gillade jag starkt men då det var dåligt utbud av spel så blev det att jag sålde den.

Hmm undrar hur spelen ska få plats. Ett AAA ps4-spel tar upp mellan 40-80 gb. Blir inget roligt jobb att försöka komprimera dem.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Hmm undrar hur spelen ska få plats. Ett AAA ps4-spel tar upp mellan 40-80 gb. Blir inget roligt jobb att försöka komprimera dem.

Förhoppningsvis ger Sony möjlighet för micro-SD kortläsare men annars försöker de säkert att kränga in ett eget svindyrt minneskort som de gjorde med PS-vita. Steam Deck har ju en 1Tb modell, PS vita2 lär väl säkert få olika storleksklasser beroende på hur mycket man vill betala.

Frågan är vad pris hamnar, troligen likande som PS5.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Förhoppningsvis ger Sony möjlighet för micro-SD kortläsare men annars försöker de säkert att kränga in ett eget svindyrt minneskort som de gjorde med PS-vita. Steam Deck har ju en 1Tb modell, PS vita2 lär väl säkert få olika storleksklasser beroende på hur mycket man vill betala.

Frågan är vad pris hamnar, troligen likande som PS5.

Ah det låter dyrt haha. En fördel med handhelds har ofta varit ett lägre pris kontra home consoles.

Medlem
Skrivet av asdfg:

SSD?

Medlem
Skrivet av asdfg:

Ah det låter dyrt haha. En fördel med handhelds har ofta varit ett lägre pris kontra home consoles.

Förhoppningsvis blir det en hybrid, en ps5 och handheald i ett. Men då till lägre upplösning på tvn än vad en ps5 klarar. Kanske som Xbox series S.

signatur

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu tycker jag Vitan verkligen inte fick så mycket uppmärksamhet den förtjänade. En fantastiskt produkt som de gav upp alldeles för snabbt. Problemet tror jag är att Sony varit för fokuserade på att konkurrera med Nintendo på bärbara markanden. Nintendo i sin tur bara skiter i vad Sony gör och kör sitt eget race vilket de vinner på.

Sen slutar det med att Sony ger upp när de inte "vinner" i stället för att ändå satsa på produkten. Det går faktiskt vara en stark 2:a på marknaden...platsen finns.

Problemet var SD kortet ja jag skyller helt på sonys konstgjorda lösning

Skribent
Skrivet av Keima:

Ja just ja, deras dyra minneskort.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Keima:

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja just ja, deras dyra minneskort.

Ja, det var en märklig lösning som var onödigt dyr. Vet inte om det ensamt dödade produkten med det hjälpte knappast.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det var en märklig lösning som var onödigt dyr. Vet inte om det ensamt dödade produkten med det hjälpte knappast.

Mycket Sony gjorde märkligt med PS Vita, som rakt igenom kändes som en mycket sömnigare satsning än vid tiden superfräscha PSP. PSP var fenomenal och futuristisk, medan Vita ser jag som den mest överskattade flopp-konsolen jämsides Wii U. Tror f.ö. inte Sony skulle riktigt klara att konkurrera med Nintendo idag med en bärbar konsol, det känns generellt som att Sony inte längre riktigt kan ro i hamn en sån där dunderpopulär familjekonsol likt Playstation, Playstation 2, Switch. Men man vet aldrig, det svänger ju som bekant kraftigt inom spelbranschen vilken konsoltillverkare som är på toppen respektive botten. Men med Switch 2 runt hörnet och denna nya uppsjö av bärbara konsol-PC:s så tror jag det kan vara mycket svårt att slå sig in i det segmentet nu...speciellt om det blir nått halvdant som PS Portal och Vita var.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Mycket Sony gjorde märkligt med PS Vita, som rakt igenom kändes som en mycket sömnigare satsning än vid tiden superfräscha PSP. PSP var fenomenal och futuristisk, medan Vita ser jag som den mest överskattade flopp-konsolen jämsides Wii U. Tror f.ö. inte Sony skulle riktigt klara att konkurrera med Nintendo idag med en bärbar konsol, det känns generellt som att Sony inte längre riktigt kan ro i hamn en sån där dunderpopulär familjekonsol likt Playstation, Playstation 2, Switch. Men man vet aldrig, det svänger ju som bekant kraftigt inom spelbranschen vilken konsoltillverkare som är på toppen respektive botten. Men med Switch 2 runt hörnet och denna nya uppsjö av bärbara konsol-PC:s så tror jag det kan vara mycket svårt att slå sig in i det segmentet nu...speciellt om det blir nått halvdant som PS Portal och Vita var.

Mm, hade aldrig Vita men PSP älskade jag way back! Älskade min DS också, men den kändes som en plastig leksak i jämförelse. Det var någonting med känslan och designen som var oslagbar. Att kunna se film från UMD-discarna kändes också coolt! Även om jag bara hade ett par. Men Ridge Racer och många andra spel gjorde den till en riktigt häftig manick. Och kanske har du rätt i att de inte skulle kunna profilera sig med en sådan bärbar konsol i denna nya era som är väldigt förändrad från då, mycket tack vare Switch, men det är också vad de kommer jämföras mot: du kommer behöva köpa både en PS5/6 och denna nya bärbara för att kunna göra samma sak som Switch 2 kommer kunna göra ensamt i sig. Vilket Nintendo högst troligen kommer kunna använda i brännande pr-material för att vinna lite internet-poäng

Medlem

Då ska inte Sony överge den efter 6 mån heller.
Vita var en fantastisk maskin när den släpptes.
Synd att inte Sony såg potentialen i sin egen maskin.

12
Skriv svar