Ubisoft stäms – anställda vill inte tvingas tillbaka till kontoret

Medlem

Vilka gnällspikar. En hybrid på 2-3 dagar i veckan låter väl rimligt

Medlem

Observera att de stämmer sin arbetsgivare istället för att sluta och söka annat jobb, dvs de vill äta kakan och ha den kvar. Om Ubisoft vill att de de betalar ut lön till skall vara på plats på kontoret är det helt upp till ledningen att ge direktiv, de anställda är anställda och jobbar på ett kontor i nån form.

Hade du jobbat för en firma som säljer köksinredning kan du liksom inte bara få för dig att du vill sälja bilar istället, då får du söka dig till en bilfirma istället för att stämma din arbetsgivare. Snöflingor.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Arbeta hemifrån kommer nog inte tas bort.
Blir jag intvingad byter jag jobb, finns inga jobba hemma jobb så skippar jag nog att jobba.
Om ai ersätter tjänster är det nice att folk slipper arbeta. Hoppas alla ersätts av robotar.

Det är inte år 2000 längre.
Det finns en anledning att alla välfärdssystem stramas åt. Pengarna är så att säga slut. Höjer du skatter kommer de som jobbar efterfrågade jobb med högre lön, att jobba mindre.
En läkare idag har 80 % mer i lön än om de inte gått eftergymnasial utbildning.
Efter skatten är dragen har läkaren ca 50 % mer i lön än om de inte gått eftergymnasial utbildning.
Såå, staten, regioner och kommuner kan inte beskatta arbetsstyrkan mycket mer.

Om du inte vill ta ett jobb på plats, kommer du ha ett max på bidrag du kan få (bidragstak).
Man har också sagt till Arbetsförmedlingen att hårdare följa arbetslinjen, dvs ingen A-kassa om du inte flyttar dit jobben finns.
Till detta kommer att du ska inte få bidrag om du bor i bostadsrätt eller hus (undantag finns).
Hyresrätt av kommunen kan du hamna i, men det blir troligen i förorten där andra som har jobb flyttar ut.

Detta gäller oavsett om du röstar politiskt vänster eller höger.
Båda sidor vet vart framtida jobben finns.
Båda sidor vet människor vill inte ta dessa jobb.
Men båda sidor vet, att systemet kollapsar om inget görs.

Men visst du kan alltid prova och se om just du klarar dig undan samhällsförändringar.

Skrivet av KAOSMAN:

Det kommer alltid finnas extroverta och andra som hemskt gärna vill "åka till jobbet". De flesta arbetsplatser har mönsteranställda som är ständigt närvarande på arbetsplatsen och utför ingenting. Andra vill uträtta saker istället och vara effektiva med sin tid. Vårdbehovet borde gå ner om fler arbetar hemma så länge det finns möjlighet till friskvård.

Människor har och kommer fortsätta arbeta fysiskt i kyla och mörker fast andra sitter inne i värmen. Finns inget motsägelsefullt i hemarbete och dina exempel. Varför jobba inom vården om man kan jobba med spelutveckling? Varför jobba på kontor om man kan arbeta i naturen? Folk är olika i både förutsättningar och önskemål.

En fördel med att arbeta hemifrån är att slippa energitjuvar som ständigt ska lägga sig i vad andra gör istället för att fokusera på sitt arbete och skapa någonting av värde. Att vara på plats som trumfkort trots att det inte behövs är synnerligen lättersättligt.

Problemet är, att dagens människor i Sverige är uppfostrade med "du kan bli vad du vill"
Detta har resulterat i ett överskott av ekonomer och jurister men brist på exempelvis ingenjörer, läkare och tandläkare.

Det finns en anledning att gymnasiet förändras 2025. Nu heter det att kommuner ska erbjuda flest platser på linjer där det saknas arbetskraft och dra ner på platser där det inte finns jobb.
I praktiken innebär det, fler platser på omsorgsprogram och yrkesprogram.
Kombinerat med sänkta bidrag eller hårdare kriterier för att få bidrag, så kommer det inte vara så lätt att "göra det du vill"

Skrivet av Aletheides:

På sikt är en nyckelmening här. Jag sitter själv i projekt för att utveckla tillämpningar för AI. Både som verktyg för medarbetare men även för att direkt fungera ute i produktionen.

Idag är inte AI i närheten av redo att helt ersätta en människa. Men AI assist ger stora fördelar i effektivitet. Fackföreningar, forskare osv vill att denna effektivitet skall tas ut i minskad arbetstid för oss som jobbar. Men det är en Utopi. Det tas istället ut av företag vinstmaximerande. Det betyder att när medarbetare arbetar med AI asssistenter så ökar effektiviteten och då kan man ha färre medarbetare i dessa roller helt enkelt. Neddragningar där osthyveln dras för att minska personalstyrkor går nu över väldigt många branscher av just denna anledning.

När det gäller AI i produktion så behöver det alltid finnas en "human in the loop" någonstans. Men även här så kan man dra ned antalet medarbetare då det behövs betydligt färre "meatbags" för att supporta "brödrosten".

Det är hur det ser ut idag. Hur ser det ut i en framtid? Då kommer de flesta jobb som inte handlar om att fysiskt hantera andra människor, kunna ersättas med AI. Våra samhällen är inte redo för detta skifte. Detta för att den gamla devisen att "När vissa jobb blir obsoleta så kommer nya poppa upp någon annanstans" inte stämmer längre. Mjölkbudet ersattes av kylskåpet som då någon behövde tillverka fysiska ex av. Men en AI som kan ta över även arbeten som är mer kognitiva, dvs de som idag kräver högskoleexamen, kommer bli verklighet och de behöver inte tillverkas på löpande band i en fabrik. De utvecklas sedan finns de och kan kopieras och anpassas. Så de jobb som försvinner kommer inte poppa upp någon annanstans.

Välfärdsyrken blir svåra att ersätta av AI således, men mycket av det andra kommer kunna ersättas. Det är inte en frågan om "om" utan "när". Samhällen måste börja fundera på sådant som idag ses som radikalt. Tex medborgarlöner samt alternativ till dagens ekonomiska system som inte baseras på konsumtion som drivs av löner. Nämnda välfärdsyrken bärs just nu på skatteintäkter från de som jobbar eller konsumerar. Så de kommer inte heller bli opåverkade i en framtid där AI drastiskt ökar arbetslösheten och därmed minskar konsumtionen.

Kikar vi på hur andra kriser hanteras som vi vet kommer, tex klimatkrisen, så har jag nog inte så stor förhoppning att världen kommer vilja förändras i tid för att möta den framtid med AI som kommer. Its going to be a rough ride.

Det du beskriver är exakt det som jag har läst från bolag och själv hör i arbetet. Där börjar göras listor i länder på jobb som bedöms ligga längst fram att kunna ersättas av AI, och där står ofta jurister,ekonomer och HR längst upp.
Samma yrkesgrupper som finns i överskott i Sverige och arbetar ibland eller helt hemifrån.
Om alla dessa människor tror att staten ska ge dem bidrag under rådande samhällssystem, är de upp i det blå.

Som du säger, kanske man kan få en reform på samhällssystemen. Men det blir svårt, då vi har idag skapat individualister som är fostrade i ett "jag,jag,jag"-tänk. Och varför skulle sjuksköterskor acceptera att arbeta och samtidigt ha vänner som lyfter medborgarlön?

Själv tror jag att staten indirekt kommer tvinga folk in i serviceyrken genom låga bidragsnivåer.
Om det inte räcker, går man kanske över till matkuponger etc. för att "motivera" människor att ta vissa jobb. Och om både vänstern och högern är överens så har du som medborgare inte mycket att välja på.

Tittar man på totalen, så är det många budgetar som är minus i offentlig sektor och personal saknas överallt på de fysiska arbetena. Men människor verkar tro att allt ska förbli som det alltid är.

Visst är detta i framtiden. Är du 60 år idag, kan du nog strunta i vad som kommer. Men alla vi andra kommer drabbas på något sätt, framförallt kontorsjobben.

Det kommer vara en rough ride, indeed

Skrivet av Nomman:

Det finns nog inget som skulle få mig att byta jobb fortare än om jag tvingades in till kontoret igen.

Började jobba 60% remove för 14 år sedan, övergick till 100% remote för 4 år sedan. Får fortfarande ångest av att tänka på tunnelbanestressen och kön som ringlade utanför toaletten efter lunch. Usch.

Och om den typen av jobb försvinner? Eller ni blir 100 sökande per jobb?
Hur ska du göra då?

Utan att svara leva på bidrag.
För de reformerna som kommer och har implenterats har jag inte sett tidigare. Retoriken från både Socialdemokrater och Moderater är annorlunda och det handlar mycket mer om att jobb ska tillsättas än "du ska finna dig själv"- retoriken som var för 20 år sedan.

Kan samhället förändras till något annat?

Absolut. Men är medborgare redo att rösta på något som gynnar kollektivet mer än sig själv, tveksamt tror jag personligen.

Därför det Ubisoft gör i Spanien, kommer nog fler bolag att göra. Personer och fack kommer försöka hindra det, men jag kan inte se hur man kan hindra utveckling.

Daz
Medlem

Jag hoppas på mer distansarbete hemifrån för arbetare också så mitt företag kan växa ännu mer och vi kan ta ännu fler marknadsandelar.

Jag driver företag och mitt företag har växt enormt sedan Covid-pandemin och distansarbete tog fart. Vi jobbar på kontoret eller på plats hos det företaget vi jobbar åt då jag tycker att projektarbeten där många människor är inblandade och behöver samarbeta och hjälpa varandra fungerar bättre och fortskrider mycket snabbare med arbetare som är på plats än om alla dessa människor hade haft distansarbete och suttit hemma var och en för sig.

Jag förstår om man har ett jobb man kan sköta på egen hand i sitt eget hem utan inblandning från någon annan. Där är jag helt med på att distansarbete är okej så länge den individen sköter sin arbetsuppgift.

Men det jag pratar om är projekt där många personer är inblandade och de behöver samarbeta med varandra. Där har vi fått massor av uppdrag från arbetsgivare som tappat mycket i produktivitet pga arbetare som kräver distansarbete. Som gjort att arbetsgivarna skalat ned på sin egen personal och lagt ut det till andra företag istället.

Medlem

Har godkänt att arbeta 2-3 dagar i veckan hemma (I praktiken 5 dagar då jag inte har några direkta kollegor på mitt kontor) men jobbar 100% på plats. Bor lagom promenad från kontoret, tar restiden för att komma in och ut ur work-mindset och prioriterar den sociala delen att se människor högt.

Medlem

Bara 3 dagar i veckan? Vissa har det jävligt bra.

Medlem
Skrivet av Daz:

Jag hoppas på mer distansarbete hemifrån för arbetare också så mitt företag kan växa ännu mer och vi kan ta ännu fler marknadsandelar.

Jag driver företag och mitt företag har växt enormt sedan Covid-pandemin och distansarbete tog fart. Vi jobbar på kontoret eller på plats hos det företaget vi jobbar åt då jag tycker att projektarbeten där många människor är inblandade och behöver samarbeta och hjälpa varandra fungerar bättre och fortskrider mycket snabbare med arbetare som är på plats än om alla dessa människor hade haft distansarbete och suttit hemma var och en för sig.

Jag förstår om man har ett jobb man kan sköta på egen hand i sitt eget hem utan inblandning från någon annan. Där är jag helt med på att distansarbete är okej så länge den individen sköter sin arbetsuppgift.

Men det jag pratar om är projekt där många personer är inblandade och de behöver samarbeta med varandra. Där har vi fått massor av uppdrag från arbetsgivare som tappat mycket i produktivitet pga arbetare som kräver distansarbete. Som gjort att arbetsgivarna skalat ned på sin egen personal och lagt ut det till andra företag istället.

Lycka till att attrahera duktig personal. Bakåtsträvare med kontrollbehov är tyvärr inte så attraktiva arbetsgivare.

Medlem
Skrivet av Sugarup:

Hur ska du göra då?

Varför oroa sig för något som inte har skett? Och som jag inte tror kommer att ske.

Om något tror jag att covid-pandemin fick kontorsarbetare världen över att våga ifrågasätta gamla strukturer, som det där med att sitta på ett trött kontor när man får mer gjort hemifrån. Det här gäller kanske inte alla yrken, men i min bransch tror jag att de företag som försöker tvinga in personal till kontoret kommer att förlora sina bästa medarbetare. De kommer helt enkelt att promenera över till närmaste konkurrent som erbjuder dem samma eller bättre förmåner.

Edit: Skulle det du beskriver mot förmodan ske blir jag frilansande konsult. Då blir det kanske lite fler tråkiga kundmöten, men i övrigt kan jag fortsätta som jag gör 🤷‍♂️

Citat:

jag kan inte se hur man kan hindra utveckling

Det kan inte jag heller. Saken är bara den att utvecklingen pekar på att mer jobb sköts hemifrån, inte mindre.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Sugarup:

Därför det Ubisoft gör i Spanien, kommer nog fler bolag att göra. Personer och fack kommer försöka hindra det, men jag kan inte se hur man kan hindra utveckling.

Utvecklingen är att jobba hemma, jag håller med att den blir svår att stoppa förbättringen. 😉

Medlem

100% remote. Hade knappt sett barnen annars. Kan förstå man vill hänga på kontoret om man är singel eg. Kass management som inte klarar att sätta en bra kultur kommer vara kass oavsätt om folk sitter utsocknes eller uppradade med ryggen mot dörren.

I systemutveckling är det viktigt att kommunicera, som icket systemutvecklare ofta, bland annat, försummar i sin "men ai och outsource då" argumentation.

Medlem

Själv kör jag 99% "on site". Företaget har en policy på minst 50% på plats för kontorspersonalen men min chef är inte så noga då vi har 4 personer som jobbar 100% remote från andra orter (Vi är en systemutvecklingsavdelning).
Försöker själv sitta så mycket på plats som möjligt och kör bara hemifrån när jag måste vabba eller om jag själv är lätt sjuk.

Känner själv att dem som säger att det jobbas mindre när man sitter hemifrån har väldigt fel (kan ju också vara väldigt olika på personer). Har man möjligheten att jobba hemifrån så hindras man inte längre av vab eller sjukdomar (beroende på hur sjuk man är dock). Jag upplever även själv att jag jobbade mer hemifrån under pandemin, jag hade samma rutiner som annars, klev upp samma tid men började jobba tidigare pga ingen restid och jobbade längre av samma anledning. Och eftersom man sitter ensam så blir det att man skippar raster och lunchen äts vid skrivbordet samtidigt som man jobbar. Man blir mindre störd av ej jobbrelaterade diskussioner som sker runtom en i kontoret och man kan fokusera bättre på jobbet.

Så det finns många positiva saker med att kunna jobba hemifrån men jag försöker vara på plats så mycket som möjligt då jag saknar den sociala biten med kollegorna annars. Men det beror ju väldigt mycket på vilken typ av arbetsuppgifter du har också.
Jobbar själv inom systemutveckling så för egen del så är det bara positivt att ha möjligheten att kunna sitta i lugn och ro hemma om det behövs.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Utvecklingen är att jobba hemma, jag håller med att den blir svår att stoppa förbättringen. 😉

Mhm, därför som vi kommenterar på en nyhet där arbetsgivaren beordrar alla tillbaka från hemmen.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Varför oroa sig för något som inte har skett? Och som jag inte tror kommer att ske.

Om något tror jag att covid-pandemin fick kontorsarbetare världen över att våga ifrågasätta gamla strukturer, som det där med att sitta på ett trött kontor när man får mer gjort hemifrån. Det här gäller kanske inte alla yrken, men i min bransch tror jag att de företag som försöker tvinga in personal till kontoret kommer att förlora sina bästa medarbetare. De kommer helt enkelt att promenera över till närmaste konkurrent som erbjuder dem samma eller bättre förmåner.

Edit: Skulle det du beskriver mot förmodan ske blir jag frilansande konsult. Då blir det kanske lite fler tråkiga kundmöten, men i övrigt kan jag fortsätta som jag gör 🤷‍♂️

Det kan inte jag heller. Saken är bara den att utvecklingen pekar på att mer jobb sköts hemifrån, inte mindre.

Jag förmodar att du såg jag skrev ett rätt långt inlägg med svar till olika. Om du läser igenom det så fick du flera exempel på vart saker är påväg. Men jag är inte här för att övertyga dig, utan för att andra ska kunna läsa våra olika åsikter.

Du utgår från ett scenario där din kompetens är en bristvara och att det är bara att byta arbetsgivare. Visst här och nu är det säkerligen så. Men det finns andra scenarion också,.
Men som en annan beskrev här, man arbetar febrilt med ny mjukvara för att ersätta arbetskraft och störst arbetsbrist i Sverige ligger inom vård, skola, omsorg och serviceyrken där man helt enkelt träffar människor.

Det med att vara konsult, älskar arbetsgivarna. Byggsektorn har genomgått det, stora grupper blev varslade och återanställda som konsulter. Och som konsultanställd gäller inte kollektivavtalen och du ansvarar själv för din socialförsäkring, pension och så vidare.
Vilket man kan se resultatet av just nu, under denna lågkonjuktur blev konsulter avskedade först då de som sagt saknar anställningstryggheten. Det med konsult ser jag absolut som att bli ännu mer vanligt. Flera sektorer som gör det och kortidsanställer folk till separata projekt för att slippa erbjuda fast anställning.

Jag förstår om du tycker att jag regnar på en parad men har inte läst någon som beskriver att hemarbete kommer bli en norm i samhället. Alla samhällsfunktioner som är livsviktiga kräver att du är på plats.

Medlem

Skulle verkligen vilja ha ett yrke där jag kan jobba hemifrån. 😭 Skulle nästan aldrig ta mig till kontoret förutom när det är fint väder så jag kan ta motorcykeln. Och definitivt inte under vintern! Brrr

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Sugarup:

Utveckling i det här fallet är väl ändå att låta folk jobba hemifrån? Att vilja ha folk tillbaka till kontoret är ju motsatsen till utveckling.

Daz
Medlem
Skrivet av Curik:

Lycka till att attrahera duktig personal. Bakåtsträvare med kontrollbehov är tyvärr inte så attraktiva arbetsgivare.

Jag är fullt medveten om att det finns folk som tycker mitt företag är oattraktivt då de vill jobba på distans. Jag är väldigt tydlig med vad som gäller på mitt företag. De som prioriterar distansarbete allra högst söker sig någon annanstans och det är helt okej.
För andra arbetare är pengar viktigast. Där betalar jag högre än vad genomsnittet tjänar. Plus att mina anställda får en bonus i slutet av året som beror på den vinst mitt företag har tjänat, det blir ganska mycket pengar extra till varje individ.

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Skulle byta jobb om min arbetsgivare tvingade mig att jobba 100% på plats. 2-3 dagar på plats känns vettigt. Personligen får jag mer gjort hemma än på kontoret, känner mig dock väldigt privilegierad att ha det så. Förhoppningsvis kommer jag aldrig mer ha ett jobb där.jag måste vara på plats hela tiden

Hoppas att det ordnar sig för de Ubisoft-anställda! Heja dem!

Har du läst artikeln? Ubisoft vill att alla ska vara på kontoret 3 dagar i veckan, dvs vettigt.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Har du läst artikeln? Ubisoft vill att alla ska vara på kontoret 3 dagar i veckan, dvs vettigt.

Inte vettigt om det var 0-1 dagar i veckan innan.
Jätteförsämring av livet.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Inte vettigt om det var 0-1 dagar i veckan innan.
Jätteförsämring av livet.

Tidigare policyn var 60% på kontoret, dvs dagar per månad är detsamma men verkar som de vill strukturera upp det vilket makes total sense - om anledningen att vara på kontoret är sammarbete så hjälper det ju inte om alla är inne olika dagar.

Medlem
Skrivet av Sugarup:

Det är inte år 2000 längre.
Det finns en anledning att alla välfärdssystem stramas åt. Pengarna är så att säga slut. Höjer du skatter kommer de som jobbar efterfrågade jobb med högre lön, att jobba mindre.
En läkare idag har 80 % mer i lön än om de inte gått eftergymnasial utbildning.
Efter skatten är dragen har läkaren ca 50 % mer i lön än om de inte gått eftergymnasial utbildning.
Såå, staten, regioner och kommuner kan inte beskatta arbetsstyrkan mycket mer.

Om du inte vill ta ett jobb på plats, kommer du ha ett max på bidrag du kan få (bidragstak).
Man har också sagt till Arbetsförmedlingen att hårdare följa arbetslinjen, dvs ingen A-kassa om du inte flyttar dit jobben finns.
Till detta kommer att du ska inte få bidrag om du bor i bostadsrätt eller hus (undantag finns).
Hyresrätt av kommunen kan du hamna i, men det blir troligen i förorten där andra som har jobb flyttar ut.

Detta gäller oavsett om du röstar politiskt vänster eller höger.
Båda sidor vet vart framtida jobben finns.
Båda sidor vet människor vill inte ta dessa jobb.
Men båda sidor vet, att systemet kollapsar om inget görs.

Men visst du kan alltid prova och se om just du klarar dig undan samhällsförändringar.

Problemet är, att dagens människor i Sverige är uppfostrade med "du kan bli vad du vill"
Detta har resulterat i ett överskott av ekonomer och jurister men brist på exempelvis ingenjörer, läkare och tandläkare.

Det finns en anledning att gymnasiet förändras 2025. Nu heter det att kommuner ska erbjuda flest platser på linjer där det saknas arbetskraft och dra ner på platser där det inte finns jobb.
I praktiken innebär det, fler platser på omsorgsprogram och yrkesprogram.
Kombinerat med sänkta bidrag eller hårdare kriterier för att få bidrag, så kommer det inte vara så lätt att "göra det du vill"

Det du beskriver är exakt det som jag har läst från bolag och själv hör i arbetet. Där börjar göras listor i länder på jobb som bedöms ligga längst fram att kunna ersättas av AI, och där står ofta jurister,ekonomer och HR längst upp.
Samma yrkesgrupper som finns i överskott i Sverige och arbetar ibland eller helt hemifrån.
Om alla dessa människor tror att staten ska ge dem bidrag under rådande samhällssystem, är de upp i det blå.

Som du säger, kanske man kan få en reform på samhällssystemen. Men det blir svårt, då vi har idag skapat individualister som är fostrade i ett "jag,jag,jag"-tänk. Och varför skulle sjuksköterskor acceptera att arbeta och samtidigt ha vänner som lyfter medborgarlön?

Själv tror jag att staten indirekt kommer tvinga folk in i serviceyrken genom låga bidragsnivåer.
Om det inte räcker, går man kanske över till matkuponger etc. för att "motivera" människor att ta vissa jobb. Och om både vänstern och högern är överens så har du som medborgare inte mycket att välja på.

Tittar man på totalen, så är det många budgetar som är minus i offentlig sektor och personal saknas överallt på de fysiska arbetena. Men människor verkar tro att allt ska förbli som det alltid är.

Visst är detta i framtiden. Är du 60 år idag, kan du nog strunta i vad som kommer. Men alla vi andra kommer drabbas på något sätt, framförallt kontorsjobben.

Det kommer vara en rough ride, indeed

Hur ska du göra då?

Utan att svara leva på bidrag.
För de reformerna som kommer och har implenterats har jag inte sett tidigare. Retoriken från både Socialdemokrater och Moderater är annorlunda och det handlar mycket mer om att jobb ska tillsättas än "du ska finna dig själv"- retoriken som var för 20 år sedan.

Kan samhället förändras till något annat?

Absolut. Men är medborgare redo att rösta på något som gynnar kollektivet mer än sig själv, tveksamt tror jag personligen.

Där lämnar du topic och vi pratar inte om hemarbete längre.

Det blir inte första generationen som får ett bryskt uppvaknande i vuxenlivet där de som har mindre att erbjuda får färre valmöjligheter och några har tur eller bra kontaktnät.

Inget av det du skriver motiverar att tvinga människor till kontor som egentligen inte behöver vara där. Inte heller förändrar det vad jag skrev, att folk vill och kan olika. Oavsett om det var drömyrket eller ej så behöver snickaren vara på plats men utvecklare behöver inte det och så kommer det att vara gråzoner där mellan.

Att personalen anses utbytbar är ett effektivt tillvägagångssätt för att skrämma bort kompetens och sluta med en större men sämre producerande personalstyrka.

Gokväll!

Medlem

Är på kontoret ca 2 dagar i veckan och då efter lunch. Har massa möten varje morgon så sticker in på jobbet efter lunchen istället för att sitta i eviga bilköer på morgonen och då ofta kommer sent till möten

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

123
Skriv svar