Sony bekräftar: PS2 har sålt i 160 miljoner

Robot
Sony bekräftar: PS2 har sålt i 160 miljoner

Förstärker förstaplatsen.

#playstation-2, #ps2

Nintendos handhållna går starkt.

Världens mest sålda dvd-spelare som också kunde spema spel! Jag älskade min PS2:a som grabb, men hade aldrig fått in den i huset om jag inte sålt in den som en bra (hyfsat billig) dvd-spelare. Halva kompisgänget gjorde samma sak.

Medlem

Nånting med detta känns lite skumt. För några månader sedan så näms det av nån Sony-anställd, och nu bekräftas det från Sony, men ingen exakt siffra. Bara över 160. Alla andra Playstation-konsoler har väldigt exakta siffror utom just denna.
https://sonyinteractive.com/en/our-company/business-data-sale...

Vad händer när Switch eventuellt når 161 miljoner, ska de då hävda att den har sålt 162 miljoner? PS vita saknas föresten helt i statistiken och har ingen redovisad försäljning överhuvudtaget. De slutade att redovisa försäljning 2012 av en andledning. Försäljningen var då så låg att det inte var lönt att fortsätta att redovisa den. Då låg siffran på 155 miljoner. Helt ärligt så tror jag inte ett skit på detta. Inte för att det för de flesta spelar nån som helst roll.

Redaktör
Skrivet av Tryffel5:

Nånting med detta känns lite skumt. För några månader sedan så näms det av nån Sony-anställd, och nu bekräftas det från Sony, men ingen exakt siffra. Bara över 160. Alla andra Playstation-konsoler har väldigt exakta siffror utom just denna.

Vad händer när Switch eventuellt når 161 miljoner, ska de då hävda att den har sålt 162 miljoner? PS vita saknas föresten helt i statistiken och har ingen redovisad försäljning överhuvudtaget. De slutade att redovisa försäljning 2012 av en andledning. Försäljningen var då så låg att det inte var lönt att fortsätta att redovisa den. Då låg siffran på 155 miljoner. Helt ärligt så tror jag inte ett skit på detta. Inte för att det för de flesta spelar nån som helst roll.

PS2 har väl legat på ”Plus 155 miljoner” väldigt länge, utan att det varit klart varför ”plus” istället för exakt siffra.

signatur
Medlem
Skrivet av Tryffel5:

De slutade att redovisa försäljning 2012 av en andledning. Försäljningen var då så låg att det inte var lönt att fortsätta att redovisa den. Då låg siffran på 155 miljoner. Helt ärligt så tror jag inte ett skit på detta. Inte för att det för de flesta spelar nån som helst roll.

Efter att den sista redovisade siffran (155m) kom så fortsatte man tillverka PS2 i nästan ett år till.

Är det så osannolikt att man under den tiden tillverkat cirka fem miljoner enheter till som sedan sålts?

Medlem
Skrivet av Margy:

Efter att den sista redovisade siffran (155m) kom så fortsatte man tillverka PS2 i nästan ett år till.

Är det så osannolikt att man under den tiden tillverkat cirka fem miljoner enheter till som sedan sålts?

Jag läste nånstans att försäljningen under 2013 bara var 100 000. Sedan är det knäpptyst om det i drygt 10 år för att sen ha sålta fem miljoner till. Jag tycker att det inte känns trovärdigt. Men jag kan ha fel, men omständigheterna länns inte rimliga tycker jag.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Jag läste nånstans att försäljningen under 2013 bara var 100 000. Sedan är det knäpptyst om det i drygt 10 år för att sen ha sålta fem miljoner till. Jag tycker att det inte känns trovärdigt. Men jag kan ha fel, men omständigheterna länns inte rimliga tycker jag.

Var dessa uppgifter skulle komma från vet jag inte då Sony inte redovisade siffror för enskilda enheter utan bara en "klumpsumma" för alla.

PS2 såldes dock för sanslösa priser mot slutet. Jag ägde aldrig någon men var nära att slå till när den lokala Siba-butiken hade något slags jubileum och sålde dem för 449 kr eller vad det var. Kön utanför butiken när jag kom dit var dock så lång att jag vände.

Standardpriset var under 1000 kr tror jag så de kunde nog säljas när PS3 var dyr i jämförelse - speciellt i fattigare länder.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Sony har en lite skum tendens att sluta rapportera nya siffror för konsoler innan de slutar produceras och säljas och bara sätta "More than" framför sista siffran. Det är inte bara PS2 som de gjort det med.

155 miljoner-siffran för är ju som sagt från mars 2012, men PS2 producerades och såldes fram till början av 2013. PS2-försäljningen låg ganska stadigt på runt 5 miljoner konsoler per år de sista åren, så 160 miljoner totalt är inte en orimlig siffra. Det ligger också i linje med tidigare uppskattningar från industrianalytiker redan innan Jim Ryan nämnde det nyligen.

Om Sonys mål skulle vara att försöka förhindra Nintendo från att ta förstaplatsen så skulle det ändå inte räcka med 160 miljoner. Switch är redan tillräckligt nära och säljer tillräckligt snabbt för att 160 miljoner inte bör vara något problem alls, jag skulle bli väldigt förvånad om de inte blåser förbi det om något år eller två.

Som referenspunkt kan vi kolla på 3DS: Mars 2017, strax efter att Switch hade släppts, låg 3DS på 65,30 miljoner sålda konsoler. Slutsiffran flera år senare när all produktion upphört landade på 75,94 miljoner. Så även 3DS, som aldrig var i närheten av lika populär som Switch är, lyckades sälja nästan 10 miljoner exemplar efter att ha blivit ersatt av Switch.

Switch står just nu på 146.06 miljoner enligt senaste siffrorna. 4,72 miljoner av dessa har sålts hittills sedan 1 april (början på finansiella året), och deras prognos är att nå 12,5 miljoner till sista mars 2025, vilket skulle bli 153,82 miljoner totalt då. Även om Switch 2 släpps i mars 2025 (vilket vi inte vet än) och försäljningstakten för Switch magiskt omedelbart halveras efter det så skulle de kunna nå 160 miljoner på ungefär ett år till och det finns ingen anledning att tro att de ska sluta kränga Switch så snabbt. Allt de egentligen behöver göra är att sänka priset och ha kvar Switch som budgetalternativ i några år.

Medlem

Väldigt märkligt vad Sony hittar sålda konsoler plötsligt när Nintendo närmar sig att gå om? I call bs och tror den snarare är 150M sålda PS2or eller något runt 152-154 kanske. Men tror Switch kommer gå om oavsett så Sony får väl fortsätta leta sålda konsoler för att desperat hävda att de innehar tronen fortfarande då

Medlem

Dom borde ha släppt en PS2 med HDMI runt 2007 eller så, speciellt efter dom la ner bakåtkompabiliteten med PS2-spel på PS3an. Inbyggt stöd för trådlösa kontroller hade varit trevligt också.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Dom borde ha släppt en PS2 med HDMI runt 2007 eller så, speciellt efter dom la ner bakåtkompabiliteten med PS2-spel på PS3an. Inbyggt stöd för trådlösa kontroller hade varit trevligt också.

Att de la ner kompatibiliteten tyder ju på att få kunder brydde sig. Så de ”borde” troligtvis inte släppt en ps2 med hdmi. De skulle säkert bara dra ner försäljningen av ps3. Runt den tiden var ju hdmi=hd och bra bild enligt många okunniga köpare. Enda som bryr sig om ps2 med hdmi idag är ett fåtal ”retro” spelare. De flesta nöjer sig med emulering eller att spela moderna spel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Att de la ner kompatibiliteten tyder ju på att få kunder brydde sig.

Nja, snarare att dom verkligen ville kapa kostnaderna för PS3 som var svindyr och gick med förlust. Att sluta ha en PS2 processor och PS2 grafikchip i PS3an för bakåtkompabiliteten var det enklaste sättet att göra det.

Skrivet av Gertzy:

Väldigt märkligt vad Sony hittar sålda konsoler plötsligt när Nintendo närmar sig att gå om? I call bs och tror den snarare är 150M sålda PS2or eller något runt 152-154 kanske. Men tror Switch kommer gå om oavsett så Sony får väl fortsätta leta sålda konsoler för att desperat hävda att de innehar tronen fortfarande då

Tror gör man i kyrkan. Hade det varit ombytta roller så hade du säkert slagits med näbbar och klor för att Nintendo minsann inte skulle bs:a.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Sålde verkligen Nintendo ds 154 miljoner, var inte 3DS inräknat oså i den siffran, isf fusk om man räknar två handhållna generationer som en

Medlem
Skrivet av submariner:

Sålde verkligen Nintendo ds 154 miljoner, var inte 3DS inräknat oså i den siffran, isf fusk om man räknar två handhållna generationer som en

Det är enbart DS, 3DS sålde runt 76 milj.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Världens mest sålda dvd-spelare som också kunde spema spel! Jag älskade min PS2:a som grabb, men hade aldrig fått in den i huset om jag inte sålt in den som en bra (hyfsat billig) dvd-spelare. Halva kompisgänget gjorde samma sak.

Om jag inte minns fel så köpte min kompis detta på Releasedagen, och en av anledningarna var ju just DVD spelaren. Men han samlade på DVD och hade väldigt många importfilmer med annan region. Så när vi började kolla på dessa så efter typ 3e filmen låste sig DVD på just den specifika regionen och PS2an kunde inte spela någon annan film. Så den vart rätt värdelös för den ändamålet snabb 😅

Varför är det viktigt just att specificera försäljningen av Playstation 2, det säljs väl knappast nya modeller i dagsläget?
Fick uppfattningen att Sony la ut denna stolta påstående kanske för att försäljningen av Playstation 5 inte har varit så vidare, bara en tanke.

Skrivet av Desperado_Dweller:

Varför är det viktigt just att specificera försäljningen av Playstation 2, det säljs väl knappast nya modeller i dagsläget?
Fick uppfattningen att Sony la ut denna stolta påstående kanske för att försäljningen av Playstation 5 inte har varit så vidare, bara en tanke.

Har nog ingenting med PS5 att göra. PS5:an säljer väl ungefär som PS4:an gjorde, dvs rätt bra.

Medlem

Det är för att Playstation fyller 30 nästa vecka - som en del av det lägger man ut diverse fakta om konsolerna.

Medlem

Sony la upp en sida för Playstations 30-årsjubileum med information och kuriosa som bland annat inkluderade försäljningssiffrorna för gamla konsoler. Nyheten är att Sony för första gången faktiskt officiellt skrivit ner en slutsiffra för PS2-försäljningen som är högre än den sista tidigare rapporterade siffran (de slutade rapportera uppdaterade siffror för PS2 knappt ett år innan de slutade producera och sälja den).

Det är intressant och relevant information ur ett historiskt perspektiv för spelbranschen eftersom PS2 är världens hittills bäst säljande konsol.

PS5 (som säljer väldigt bra hittills) har inget med det att göra.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tror gör man i kyrkan. Hade det varit ombytta roller så hade du säkert slagits med näbbar och klor för att Nintendo minsann inte skulle bs:a.

Slåss inte med näbbar och klor om någonting, tycker bara det är lite roligt (och främst märkligt) att Sony hela tiden "hittar" fler och fler sålda PS2or desto mer Nintendo Switch tycks sälja och kommer närmare att slå deras rekord. Och om de gör det "hittar" väl Sony 10M+ till ska du se

Skrivet av Gertzy:

Slåss inte med näbbar och klor om någonting, tycker bara det är lite roligt (och främst märkligt) att Sony hela tiden "hittar" fler och fler sålda PS2or desto mer Nintendo Switch tycks sälja och kommer närmare att slå deras rekord. Och om de gör det "hittar" väl Sony 10M+ till ska du se

155+ miljoner har det väl varit sen 2012. Sen vet jag inte var man kunnat köpa nya PS2or sen dess, inte här i Sverige iaf vad jag vet, men i vissa regioner har den nog funnits tillgänglig.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

155+ miljoner har det väl varit sen 2012. Sen vet jag inte var man kunnat köpa nya PS2or sen dess, inte här i Sverige iaf vad jag vet, men i vissa regioner har den nog funnits tillgänglig.

Ja, och låter så märkligt att så många miljoner konsumenter skulle hoppa över PS3, 4 och 5 och istället välja PS2 sedan dess. Speciellt som de slutat rapporterat om försäljningssiffror sedan dess så är det något som luktar skumt här för mig. Men men. Säger inte att det är omöjligt och inte kan ha hänt, bara att det är märkligt att det hörs mer och mer så fort Nintendo pratar om hur bra Switch säljer och närmar sig att slå rekordet

Skrivet av Gertzy:

Ja, och låter så märkligt att så många miljoner konsumenter skulle hoppa över PS3, 4 och 5 och istället välja PS2 sedan dess. Speciellt som de slutat rapporterat om försäljningssiffror sedan dess så är det något som luktar skumt här för mig. Men men. Säger inte att det är omöjligt och inte kan ha hänt, bara att det är märkligt att det hörs mer och mer så fort Nintendo pratar om hur bra Switch säljer och närmar sig att slå rekordet

Nu handlar det nog om att Playstation snart har 30-års jubileum som man presenterar lite fakta om tidigare konsoler som någon ovanför nämnde. Med tanke på att det varit 155+ miljoner konsoler sålda 2012 så är det inte omöjligt att det är 160 idag.

Hursom kommer Swithen garanterat gå förbi PS2 i försäljning. När switchen sen närmar sig 160 miljoner och Sony går ut med att PS2 sålt 170 miljoner kan man kanske bli lite fundersam, haha

Medlem

Nu handlar det nog om att Playstation snart har 30-års jubileum som man presenterar lite fakta om tidigare konsoler som någon ovanför nämnde. Med tanke på att det varit 155+ miljoner konsoler sålda 2012 så är det inte omöjligt att det är 160 idag.

Hursom kommer Swithen garanterat gå förbi PS2 i försäljning. När switchen sen närmar sig 160 miljoner och Sony går ut med att PS2 sålt 170 miljoner kan man kanske bli lite fundersam, haha

Nä säger inte att det är omöjligt bara suspekt. Men klart Sony ska fira sin enorma succé, det går ju inte att ta ifrån dem att de första konsolerna var gigantiska ikoner och sålde otroligt bra med eller utan rekord. Det är imponerande hursom även om det så småningom blir slaget (vilket jag tror är oundvikligt) så det spelar ju egentligen ingen roll

Skrivet av Gertzy:

Nä säger inte att det är omöjligt bara suspekt. Men klart Sony ska fira sin enorma succé, det går ju inte att ta ifrån dem att de första konsolerna var gigantiska ikoner och sålde otroligt bra med eller utan rekord. Det är imponerande hursom även om det så småningom blir slaget (vilket jag tror är oundvikligt) så det spelar ju egentligen ingen roll

Ja, det ska dom. Ägde själv aldrig dom tidigare Sonykonsolerna, men var ofta hos kompisar som hade både Ps1 och Ps2 så har mycket goda minnen därifrån.

Själv är jag glad att handhållet är så populärt, har alltid gillat det trots att jag inte ägt en bärbar enhet sen original Gameboyen i början av 90-talet Blir en Switch 2 för min del sen när den väl släpps. Blivit en rejäl uppsving med en massa PC-handhelds också tack vare fullträffen som Nintendo fick med Switchen!

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Switch har inte end gått om DS än. Då att den ska nå Ps2 nu är noh kört ändå tyvärr.

Medlem

Ja, det ska dom. Ägde själv aldrig dom tidigare Sonykonsolerna, men var ofta hos kompisar som hade både Ps1 och Ps2 så har mycket goda minnen därifrån.

Själv är jag glad att handhållet är så populärt, har alltid gillat det trots att jag inte ägt en bärbar enhet sen original Gameboyen i början av 90-talet Blir en Switch 2 för min del sen när den väl släpps. Blivit en rejäl uppsving med en massa PC-handhelds också tack vare fullträffen som Nintendo fick med Switchen!

Hade inte heller varken Playstation eller PS2 men hade klasskompisar och bekanta som hade så en del prövade jag ju också. Men har ändå inte samma relation från barndomen till Sony som många andra har utan jag var mer ett Nintendo-barn Men det går ju ändå inte att förneka storheten och impacten de hade på spelindustrin ändå.

Jag hade PSP och älskade den. Designen kändes mindre leksak och mer... premium. Exklusiv. Vuxen. Inte billig plastleksak. Ska bli spännande att se hur Sony ska ta vara på det i denna. Annars kanske det blir en Switch 2 + Steam Deck 2 eller så för mig om Sony inte kan leverera någonting unikt nog.

Medlem

Jag fick den på min 18 års dag. En begagnad som jag fortfarande har kvar men numera som prydnad. Timesplitters Future Perfect var min och äldsta sonens favorit, som vi båda pratar om än i dag 😊❤️

signatur

Jag kan inte minnas det jag har glömt.

1
Skriv svar