Elon Musk ska starta AI-spelstudio för att "göra spel bra igen"

Robot
Elon Musk ska starta AI-spelstudio för att "göra spel bra igen"

Och beklagar att många spelstudior ägs av stora företag.

#Ai, #Elon-musk

Medlem

Ptja, upp till bevis. Lyckas han (eller rättare sagt de han anställt/anställer) så, inte mig emot - det vore inte fel med fler spel som faktiskt är bra.
Bygger han ytterligare ett luftslott så, well, ligger min förvåning någonstans mellan obefintlig och försvinnande liten.

Lär väl inte direkt förhandsboka några alster från det hållet i alla fall, om man säger så. Det borde man väl förvisso aldrig göra å andra sidan heller. Oh well.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Ponny

"Användning av AI skulle kunna leda till fantastiska spel". Jag tror det när jag ser det!

Also: god morgon! Vill förekomma och påminna om att hålla god och rimlig ton. We can do it.

signatur

En Bamseponny av folket

Den här mannen skulle kunna få in den gamla klyschan "många bollar i luften" på CV:t utan att behöva skämmas

Medlem

Nu vill jag gärna inte skjuta ner musks idé då alla nytänkande former av spel är bra (tycker jag), men ai använder väl redan uttänkta koncept som vi människor redan kommit på right? Således så torde det vara så att ifall man vill ha en helt unik spelupplevelse så bör spelidén komma från en mänsklig individ.

Sen ifall spelet i sig programmeras och sätts ihop av ai är väl en helt annan sak. Där kan ai bli en riktig hit tror jag.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nu vill jag gärna inte skjuta ner musks idé då alla nytänkande former av spel är bra (tycker jag), men ai använder väl redan uttänkta koncept som vi människor redan kommit på right? Således så torde det vara så att ifall man vill ha en helt unik spelupplevelse så bör spelidén komma från en mänsklig individ.

Sen ifall spelet i sig programmeras och sätts ihop av ai är väl en helt annan sak. Där kan ai bli en riktig hit tror jag.

Mnja, spel kan ju i teorin brytas ner i otroligt små beståndsdelar egentligen, och visst skulle AI kunna värdera och sätta ihop sådana beståndsdelar på sätt som inte gjorts förut eller till ett resultat som inte direkt liknar något som finns på marknaden. Men exakt hur det skulle se ut i praktiken, och om det verkligen blir så enkelt som att 1+1=profit... högst tveksamt.

I teorin tror jag det är möjligt på fler sätt än bara som ett programmeringsverktyg eller för att underlätta den sidan av arbetet med spelskapande, men som sagt... upp till bevis, med tanke på kvalitén hittills på AI-alster så hyser jag en viss skepsis att vi skulle få se några kvalitetsverk i närtid där AI-verktyg stått för merparten av resultatet.

signatur

Geeks Gaming

Klagar på att stora företag äger många spelstudios, hans stora företag startar en spelstudio? 🤔

KoP
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ptja, upp till bevis. Lyckas han (eller rättare sagt de han anställer) så, inte mig emot - det vore inte fel med fler spel som faktiskt är bra.
Bygger han ytterligare ett luftslott så, well, ligger min förvåning någonstans mellan obefintlig och försvinnande liten.

Lär väl inte direkt förhandsboka några alster från det hållet i alla fall, om man säger så. Det borde man väl förvisso aldrig göra å andra sidan heller. Oh well.

"De han anställer".

Med tanke på att han kommer att använda AI för att generera merparten av materialen till spelen så lär han inte behöva anställa så värst många människor. 🙄 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

"De han anställer".

Med tanke på att han kommer att använda AI för att generera merparten av materialen till spelen så lär han inte behöva anställa så värst många människor. 🙄 😂

Well, tror ju inte direkt han personligen ger inputen till AIn. 😏

Skrivet av NordhNet:

Klagar på att stora företag äger många spelstudios, hans stora företag startar en spelstudio? 🤔

Är ett företag med 100 anställda ett stort företag? 🤔
Jämfört med EA (13 700), Ubisoft (21 000), ActivisionBlizzard (17 000), Embracer (12 000) eller ens Larian (470) så är det ju ett tämligen litet företag i sammanhanget. 😅

signatur

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hans plan kanske är att starta en ett nytt bolag och sen inte investera i det. Då blir det inte så stort

Men att luddigt ”använda ai” vet jag inte riktigt vad man är ute efter. Alla spel har ju alltid haft AI, så det är väl knepigt att inte ha ai i spel. Menar man som arbetsverktyg så är det ju just ett verktyg, inte värdet i sig så knappast en USP för om spelet blir ”bra”

Medlem

Med tanke på vad han investerar sina pengar i så kanske han vill "Make gaming great again"?

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hehe, jag kan inte låta bli att le lite åt ironin i att "rolighetsmakare" är en möjlig definition av ordet - det är väl ganska passande för spelskapare egentligen? 😅

signatur

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nu tror jag inte att Musks spelstudio kommer att utveckla något särskilt revolutionärt, men desto större dessa datamodellerna är desto fler plötsliga utvecklingar sker i det modellen producerar. På engelska kallar de det för "emergent properties" om inte jag minns fel. Basically så innebär det att modellen producerar saker den inte har tränats på att göra, det har blivit allt vanligare i takt med att modellerna blir större.

Med det sagt så känner jag mig inte glad i tanken över att maskingerna ska producera kreativt innehåll. Det är en sak om du använder dem som verktyg för att utveckla snabbare prototyper, eller skippa mycket repetition etc. som gör att du sparar tid eller bara kan få fram effekter snabbare. Men tanken på t.ex. en hel spelutvecklarstudio som typ inte har anställda utan endast maskiner som producerar innehållet gör mig ledsen. Jag tvekar på att Musk skulle göra sistnämnda, även om jag är ganska anti-Musk generellt, men att han ens basunerar med att han ska skapa en spelstudio grundat i AI-tänk gör mig väldigt pessig.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Spel är redan bättre nu. Allt som gjorts tidigare kan man göra bättre. Se bara på Resident Evil- remaken och Silent Hill 2-remaken.

Man borde göra remakes på skivor som Thriller, Back in Black och The Dark Side of the Moon. Längre och med större ljudbild så att det passar den moderna publiken.
Och remakes på filmer som Nyckeln till frihet, Gudfadern, The Dark Knight. Snyggare och längre. Bättre. Mer.

Medlem

Kul! Hoppas att han kan göra något riktigt bra av det här. 😃

Enligt 2024 Unity Gaming Report använder en majoritet av utvecklare (62%) redan AI verktyg i utvecklingsprocessen för att spara tid, så detta blir kanske nästa logiska steg i utvecklingen?

Med tanke på vilka stora framsteg som har gjorts inom AI och vilka ofantliga summor som satsas så tror jag att AI kommer att dominera spelutveckling inom några år - AAA så väl som indie.

Folk associerar nog ofta AI med fantasilösa kreationer med vackra anleten men som inte sällan saknar djup - oavsett sfär, men AI verktyg ger även individuella kreatörer tillika eldsjälar resurser som de tidigare aldrig kunnat drömma om.

Medlem

Finns redan så många bra spel idag så man hinner ju knappt spela allt men det är klart att det alltid finns plats för mer kommer absolut ha ögonen på hans studio om han startar en

Medlem

Han har väl börjat ledsna på att sitta och lira Diablo 4 18 timmar om dagen

Redaktör

Diskutera gärna det Elon Musk gör inom spel. Men åsikter om hans person, politiska åsikter och annat tas på annat håll. Vi är trots allt en spelsite.
Ett par ot-inlägg borttagna.

signatur
Medlem

Föga förvånande att folk grinar så fort denna herres namn dyker upp.

Med det sagt, tror jag att blir några dunderspel från detta? Nej. Visar det sig att jag har fel och det sker, kul.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

XCOM: AI Unknown

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Proximately:

Med det sagt så känner jag mig inte glad i tanken över att maskingerna ska producera kreativt innehåll.

Nu blir det riktigt filosofiskt, men om en ai blir upptränad av männskligt innehåll; betyder inte detta att denna ai indirekt producerar mänskligt innehåll genom att göra om sånt som redan skapats i nystöpt förpackning? Vad är en ai utan mänskligt innehåll att träna på? Det finns givetvis inget rätt och fel i frågan, men det är en kittlande tanke och bör tas med i ekvationen tycker jag 🙂

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Skrivet av KoP:

"De han anställer".

På jobb har de börjat använda AI att koda delar av moduler och sedan dubbelkollar de/fixar/fortsätter utveckla koden. Att använda AI för att göra delar är inget konstigt, och du kommer alltid behöva människor för att debuga koden. Han kommer behöva anställa fler än du och han tror.

signatur

I drank what?

Medlem

spel är redan bra. vi behöver inte nått skit från dig elon

Medlem
Skrivet av Deli:

Musk gillar inte att spel görs av stora spelföretag, så han med sina små företag ska börja göra spel för att kontra detta... jag tror mest inte han gillar att han inte får en del av kakan.

Läser man då vidare vad han skriver på X som FZ inte tar upp här så stör han sig mest på att spel är för woke idag, så hans ambitioner om att utveckla spel grundar sig i, likt varför han köpte Twitter och hotar med att köpa upp MSNBC och andra företag, den ideologiska biten.

Tja, hur relevant är det egentligen? Någons anledningar till att skapa spel kan ju vara hur urflippade som helst, men resultatet är ju någonstans vad som måste tala för sig självt. Och någorlunda självreglerande blir det ju, det är en förhållandevis fri marknad där vem som helst kan (nåja, får) utveckla spel, och där ingen är tvingad att köpa alstren.

Om man ska vara lite cynisk känns det nästan som man kan säga "tyvärr" på det där med att marknaden är väldans fri - herregud, ideologiskt laddade spel finns det ju så man kan gödsla med dem. 😅 Räcker att gå igenom den metaforiska rea-backen på Steam för att hitta allsköns smörja med inte alltid särskilt subtila ideologiska undertoner. ^^

signatur

Medlem

Kan han inte bara lägga av nu. 🙄

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Kan han inte bara lägga av nu. 🙄

Med vad? Vad har han gjort dåligt hittills?

Ni som kommer hit och bara sprider hat kan ju lägga ner direkt.

Testpilot

Han har rätt i att storföretagen har för mycket makt och de gynnar väl knappast oss som älskar spel alla gånger. Däremot om AI är bra verktyg istället vet jag inte, lite skeptisk men blir gärna positivt överraskad.

Medlem

Jag tar inte honom på fullt allvar, han är ändå en meme lord liksom. Jag tror dock på att använda sig av AI som ett verktyg och hjälpmedel kan fungera, men inte om han menar att enbart en AI ska skapa spelet utan några utvecklare som ser till att skiten inte faller isär. Beror givetvis också på skalan.

Sedan vet jag inte på vilken nivå han menar att AI:n ska vara ansvarig. Finns många frågor här som är obesvarade, haha. Elon har dock bakgrunden för det så han kan väl ha kul med det. Han har rätt om en sak i alla fall; allt för många spelföretag är ägda av massiva bolag.

Om inget annat så är det en bra studie för framtida utveckling! Det är hans pengar, kör hårt.

Medlem

Som med alla företag han har. Anställer han rätt personal så är det som vanligt helt upp till dom om företaget/projektet blir lyckat. Medans Elon tar droger och "Xar" hela nätterna.

Skriv svar