The Rise of the Golden Idol
Ett av de bästa detektivspelen får en uppföljare. Proppfull med logiska pussel, nytt gränssnitt, högupplöst grafik och nya berättelser. Är det ett nytt storverk i berättande problemlösning eller ett feltänk?
Frogwares fjärde detektivspel Sherlock Holmes Versus Arsène Lupin (kallat Nemesis i staterna) avslutades med en serie ytterst nytänkande pussel. Spelaren skulle räkna ut identiteterna och aktiviteterna för vakterna i Towern. Detta koncept fångades upp av Lucas Pope. Han gjorde ett helt spel av idén i form av det prisade Return of the Obra Dinn. Spelarens uppgift var att lista ut namnen och ödena för besättningen på segelfartyget Obra Dinn.
Detta uppmärksammades av Color Gray Games som utvecklade The Case of the Golden Idol. Ett spel med liknande spelmekaniker fast en komplexare berättelse. Vi fick följa en guldartifakt med övernaturliga krafter. Den bytte ägare och färdades mellan olika samhällsskikt under 1700-talet. Under spelets gång stod den i centrum för många besynnerliga händelser.
I uppföljaren The Rise of the Golden Idol kastas artifakten och spelaren in i 1970-talet med hippies, knark och talangprogram. Spelstilen känns igen. Återigen får man chansen att lösa snillrika pussel med medryckande berättelser. Du presenteras för olika händelser i tur och ordning (dock ej kronologiskt). Spelaren söker igenom de olika miljöerna efter ledtrådar i form av ord. Dessa ska placeras på rätt positioner för att lista ut vilka personerna är och vad som hänt dom.
Gränssnittet har ändrats en del i uppföljaren. I föregångaren var du tvungen att klicka på de ord som var relevanta. Bilderna och meningarna du skulle placera orden vid fanns alla samlade på en separat meny. I Rise så räcker det med att hitta respektive närbild för ett erhålla orden. De är dock betydligt flera här med många villospår. Sammanhangen där orden ska placeras finns i fönster. Dessa kan öppnas, stängas och flyttas efter behag. Föredrar faktiskt föregångarens gränssnitt då det var mer stilrent. Det kan lätt bli lite rörigt i Rise.
Grafiken i Case hade en speciell tecknarstil och utförandet förde delvis tankarna till peka-och-klicka spel från 90-talets början. Samma stil finns i Rise men utförandet har nu moderniserats en aning, vilket är välkommet enligt undertecknad. Animationerna ökar känslan av att leva sig in i spelets skruvade värld.
I slutet av första spelet så skulle spelaren söka igenom alla lösta fall och hitta samband för att lösa spelets slutkläm. Det är likadant i Rise men här är spelet även indelat i kapitel. Du ska alltså även hitta samband mellan fallen i varje enskild sektion. Detta ger extra dimensioner till berättelserna och gör det faktiskt både längre och något svårare än sin redan kniviga föregångare. Gillar du detektivspel är det här ett givet köp.
Har jag uppfattat rätt om Golden Idol spelen är typ peka klicka pussel där man ska lösa händelseförloppet av det bilden visar? Har ibland kikat på båda spelen men ofta draigt mig för dem då de känns ganska simplistiska och väldigt mycket samma sak igen och igen. Men kanske har fel?
Har jag uppfattat rätt om Golden Idol spelen är typ peka klicka pussel där man ska lösa händelseförloppet av det bilden visar? Har ibland kikat på båda spelen men ofta draigt mig för dem då de känns ganska simplistiska och väldigt mycket samma sak igen och igen. Men kanske har fel?
Stämmer att det är peka-och-klicka pussel som går ut på att lösa händelseförlopp baserat på bilder, text och dialog. Skulle definitivt inte kalla det simpelt men spelen innehåller vissa upprepningar.
Stämmer att det är peka-och-klicka pussel som går ut på att lösa händelseförlopp baserat på bilder, text och dialog. Skulle definitivt inte kalla det simpelt men spelen innehåller vissa upprepningar.
Med ”simplistiskt” menade jag mer att det följer den klassiska den klicka stilen. De spelen kan ju vara nog så komplexa men själva gameplay är inte avancerat som moderna spel. Var med er jag menade
Skulle vilja gilla den typen av spel, försökt många gånger med liknande titlar, men är svårt att gå tillbaka till den äldre stilen av spel, även om de är nya.
Med ”simplistiskt” menade jag mer att det följer den klassiska den klicka stilen. De spelen kan ju vara nog så komplexa men själva gameplay är inte avancerat som moderna spel. Var med er jag menade
Skulle vilja gilla den typen av spel, försökt många gånger med liknande titlar, men är svårt att gå tillbaka till den äldre stilen av spel, även om de är nya.
Jag skulle säga att den här spelserien är mer slutlednings- och resonemangsspel och man interagerar inte direkt med sin omgivning alls (snarare "bara" observerar den), vilket jag skulle säga är en väsentlig skillnad mot "klassiska" peka-och-klickaspel. Det här är mer åt hållet som Return of the Obra Dinn, precis som @Henkeror nämner.
Ganska nischad genre, men om man tycker om tankenötter snarare än gameplay (för "gameplayen" är som du säger simpel i sig - dock inte direkt svårighetsgraden på inte minst senare fall, där blir det mycket att hålla reda på och pussla ihop) kan det vara något.
Kul att se en recension på det här spelet och den här typen av spel här! Stort pluspoäng för sista bilden. 😅 Litet minuspoäng för att spontan självantändning inte var med i textrutorna. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag skulle säga att den här spelserien är mer slutlednings- och resonemangsspel och man interagerar inte direkt med sin omgivning alls (snarare "bara" observerar den), vilket jag skulle säga är en väsentlig skillnad mot "klassiska" peka-och-klickaspel. Det här är mer åt hållet som Return of the Obra Dinn, precis som @Henkeror nämner.
Ganska nischad genre, men om man tycker om tankenötter snarare än gameplay (för "gameplayen" är som du säger simpel i sig - dock inte direkt svårighetsgraden på inte minst senare fall, där blir det mycket att hålla reda på och pussla ihop) kan det vara något.
Kul att se en recension på det här spelet och den här typen av spel här! Stort pluspoäng för sista bilden. 😅 Litet minuspoäng för att spontan självantändning inte var med i textrutorna. ^^
Ah, okej, tror jag fattar. Körde aldrig Obra Dinn heller, blev det som händer mig ibland när allt för många hyllar något allt för mycket så det ledde till att jag istället vägrade pröva det... men låter som något som kan vara kul att ha och lira samtidigt som man kör något större spel, ha det som omväxling
Ska faktiskt spana in Golden Idol vid Steams nästa stora rea, budgeten för den nuvarande rean är redan spenderad.