CS2 Shanghai Major
nu är det bara timmar kvar tills årets sista och tillika en av de största turneringarna drar igång! Eftersom Majoren går i kina, så är det lite udda tider för oss här i väst. kl 04.00 är första matchen och generellt kommer det vara starttider runt 05-07 på morgonen och slutspelat framåt 13-15 kanske.
Formatet är som vanligt 24 lag uppdelat i 3 olika steg.
Opening stage 30/11 - 3/12
Elimination stage 5/12 - 8/12
Playoff stage 12/12 - 12/15
Swiss används som format för turneringen och kort förklarat går det ut på att vinna 3 matcher innan man förlorat 3 matcher och det går inte att möta samma lag två gånger. Hela tiden möts lag som har samma statistik gällande vinster/förluster, och alla matcher som inte är för kvalificering eller eliminering spelas som bo1 - resten som bo3. För en mer ingående förklaring, hojta till i en kommentar bara. Tänkte hålla den här posten lite kortare än mina vanliga mastodonttrådar gällande turneringar
Det är även på samma sätt som förut att åtta lag redan är klara för elimination stage och övriga 16 slåss om de sista åtta platserna. Siffran framför lagen nedan är seedningen enligt Valves rankning.
Lagen som är klara för Elimination stage:
1 G2 Esports
2 NaVi
3 Vitality
4 Spirit
5 MOUZ
6 FaZe
7 HEROIC
8 3DMAX
I Opening stage, som alltså drar igång kl 04.00 har vi 16 lag:
9 FURIA
10 Virtus Pro
11Liquid
12 Complexity
13 BIG
14 Fnatic
15 MongolZ
16 paiN
17 GamerLegion
18 MIBR
19 Cloud9
20 FlyQuest
21 Passion UA
22 Wildcard
23 Rare Atom
24 Imperial
Vi har en del svenskar i turneringen faktiskt.
MOUZ
I MOUZ hittar vi Brollan som har fått en rejäl nytändning i samband med bytet från fnatic till MOUZ och är enligt mig idag Sveriges bäste CS2-spelare. Står alla planeter i rätt position och MOUZ maxxar formen under hela turneringen kan Brollan och gänget stå som slutsegrare. De går in i turneringen i senare skede så vi kommer inte få se Brollan spela förens 5/12
fnatic
I fantic finns den evige trotjänaren KRIMZ, som (förutom 3 månader 2016) spelat i fnatic i över 10 år. KRIMZ har fått en svensk kollega i form av AWP-spelaren nawwk som fick en plats precis innan kvalet till den här turneringen började. fnatic ska vara nöjda om de kommer vidare till elimination stage och där kan utmana. Om de åker ut nu i Opening stage tror jag det ses som en rejäl missräkning.
GamerLegion
ztr bytte lag i juli från Metizport till GamerLegion. Om han blev köpt eller bänkad och sedan bytt vet jag inte, men det jag vet är att den här svenske ingame-leadern har imponerat. Tråkigt att inte NiP satsade på honom när de hade honom i organisationen för några år sedan, men så är det. GamerLegion ska vara väldigt nöjda om de tar sig vidare till Elimination Stage. I kvalet lyckades de med en "reverse sweep" där de förlorade de två första matcherna och sedan vann resten för att ta sig till Majoren, men nu är det svårare motstånd redan från dag 1.
WildCard
Ett lag som är en rejäl outsider är WIldcard där vi hittar två svenskar. Vi har awp-spelaren phzy (även han en gång kontrakterad till NiP) och susp som även han spelade i Metizport fram till juli innan han bytte till Wildcard. Han spelade stundtals riktigt bra i Metizport och med bara 19 år i passet kanske han kan utvecklas till en etablerad tier 1 spelare, men varken phzy eller susp är där idag. Laget Wildcard skapades av en enda anledning, att ta sig till Majoren och få stickerspengar. De kvalificerade från en "lätt" region, med hjälp av lite inovativt tolkande av kvalregler gällande regioner. Sorry, blandade ihop två lag.
Wildcard har spelar i den nordamerikanska regionen och har där gått rätt bra, bland annat tog de en fin skalp vs Liquid i kvalet till Majoren. De ska inte ha något att säga till om här i Opening Stage och borde åka ut med max en vinst - MEN i Majors brukar det mest oväntade kunna hända, så vem vet? Dessutom har jag ju uppenbarligen ingen koll på det här laget så hoppas jag är ute och cyklar!
Övrigt
Finns det frågor, funderingar eller annat gällande lag, regler, format så är det bara hojta till i kommentarerna nedan. I övrigt ska jag försöka köra lite uppdateringar som vanligt, men får se hur aktivt det blir. Tiderna är ju lite udda, och det är mycket CS2 som ska spelas under kommande dagar.
För den som vill se hela schemat eller fördjupa sig mer finns det massvis att läsa på HLTVs Majorhub: https://www.hltv.org/major
En enklare sida att följa turneringen och matchresultaten är: https://liquipedia.net/counterstrike/Perfect_World/Major/2024...
GLHF!
Edit:
Streams:
Twitch
https://m.twitch.tv/pgl
https://m.twitch.tv/pgl_cs2
Youtube
https://www.youtube.com/live/zdNH6XZECHA
https://www.youtube.com/live/opDkJP_8E08
Omgång 1 enligt nedan. Tiderna för omgång 2 är preliminära, gissningsvis blir det en liten försening. Alla matcher nedan är bo1. Inte helt säker på streamlänkar och kommer inte se matcherna som börjar 04, så länkar kommer när de kommer. Det sänds på Youtube och på Twitch och bara man söker på "cs2 major shanghai" eller något så kommer ni hitta dem.
Händelserik första dag.
2-0:
Flyquest som majoriteten hade räknat ut med 0-3 (inkl undertecknad), vann två raka matcher mot motståndare på pappret som borde vunnit över dem enkelt. Stor bedrift och endast en vinst kvar till Elimination Stage.
GamerLegions toppform håller i sig och med dagens två vinster har nu ztr:s mannar sex vinster irad. Liquid gjorde vad som förväntades och tog två vinster, men det satt långt inne. Mongolz vann även två matcher på ett övertygande sätt.
1-1:
I den här poolen finns hälften av alla lag i Opening Stage och mycket avgörs för de här lagen imorgon, framförallt för att de spelar en till bo1 istället för bo3 som alla andra. Alla har blandat och gett under de två första omgångarna och morgondagen är vidöppen i alla matcherna.
0-2:
Två av lagen här kommer få lämna Kina redan imorgon och efter att underpresterat två matcher irad finns fnatic med bland de här fyra lagen.
Ett annat lag som underpresterat grovt och inte alls kommit upp i nivå är Complexity. Om jag kommer ihåg rätt från Majoren i Köpenhamn där jag träffade @Garibald med son så var det Complexity som var favoritlaget? Hoppas ni har laddat med en redig "hotellfrukost" till kl 09.00 när det är dags för Complexity att ta sig samman och börja resan mot en "reverse sweep".
Övriga lag är Imperial (som hade alla chanser i världen att vinna en match idag, men klantade sig) samt Rare Atom som varit en klass sämre än övriga under första dagen.
Kul att de går bra för ztr och till viss del Phzy och susp, mindre bra för Nawwk och Krimz.
Verkligen! Wildcard har bra chans att vinna vs Furia som sett rätt bleka ut. GamerLegion brukar alltid trolla mig i mina "stalltips" så jag vågar inte sia om deras chanser att gå 3-0.
Fnatic bara måste vinna sin match. Allt annat är fullständigt fiasko.
Verkligen! Wildcard har bra chans att vinna vs Furia som sett rätt bleka ut. GamerLegion brukar alltid trolla mig i mina "stalltips" så jag vågar inte sia om deras chanser att gå 3-0.
Fnatic bara måste vinna sin match. Allt annat är fullständigt fiasko.
Gick sådär med på Wildcard och Fnatic.
Wildcard möter VP medan Gamerlegion möter Passion imorgon, intressanta matcher.
Gick sådär med på Wildcard och Fnatic.
Wildcard möter VP medan Gamerlegion möter Passion imorgon, intressanta matcher.
Ja, Wildcard hade 12-7 innan de tappade så det var nära. Fnatic var bara offside hela laget så inget att snacka om.
Verkligen intressant. Passion är kul att kolla på. Spelar med noll respekt och kan aima så ini helvete bra allihopa.
VP har sett skakiga ut och CS2 verkar inte riktigt passa James stil av CS. Hoppas Wildcard kan tvåla dit dem imorn!
Dag 2 avslutad och vi har våra första lag vidare till Elimination Stage och våra första lag som får lämna turneringen.
Klara för Elimination Stage:
Liquid gjorde vad de skulle och tog sin tredje raka vinst. Det var spännande dock, men på karta tre visade Liquid att de är betydligt bättre än Flyquest och vann med 13-1.
MongolZ fortsatte imponera och tog sin tredje raka övertygande seger. De har än så länge inte släppt mer än 6 rundor under någon spelad karta.
Utslagna:
Fnatic åkte ut med buller och bång till den kinesiska publikens jubel. Inte mycket mer att säga. Fnatic spelade tre riktigt dåliga matcher och deras Majorresa är slut.
Imperial är det andra laget att åka ur, och det är inte helt oväntat. Ett nederlagstippat lag inför Opening Stage. Saker hade kunnat sett annorlunda ut dock om de inte slarvat bort segern vs Furia igår.
2-1 poolen:
Här har vi lagen som imorgon spelar för att ta sig vidare. De som förlorar har ytterligare en chans att ta sig vidare.
Här hittar vi GamerLegion som idag blev utklassade av Mongolz, men har ändå goda chanser att ta sig vidare. Intressant att se hur de tar sig an de unga Ukrainarna i Passion UA.
I de andra matcherna det BIG - Furia och sedan Flyquest - paiN. Sett till form bör BIG vinna över Furia, men den andra matchen känns helt vidöppen.
1-2 poolen:
Här är det vinna eller försvinna som gäller och det är flera lag här som underpresterat och nu satt sig i en jobbig sits - vilket gäller Complexity, Cloud9 och VP.
Två av de ovanstående lagen möts i en rejäl ångestmatch, Complexity - Cloud9. Inget av de lagen hade trott att de skulle vara här och spela utslagsmatch redan i omgång 4 och dessutom mot så tufft motstånd. Det kan gå hur som helst i den här matchen.
För oss svenskar har vi Wildcard att hoppas på fortfarande, och de kommer ta sig an James Virtus Pro. En inte helt omöjlig uppgift med tanke på VP:s form, men trots det så kan nog ingen säga att inte VP är storfavoriter på förhand. Jag skulle inte räkna bort Wildcard dock.
I den sista av 1-2 matcherna möts Rare Atom - MiBR. Publiken vaknade till och lyckades bära fram Rare Atom till en vinst, få se om det kan fortsätta eller om MiBR släcker hemmahoppet.
Matcher omgång 4:
Ja, det var en händelserik dag!
Som sagt så GamerLegion med ztr i spetsen är klara för Elimination Stage. Sedan en fin dag för Sydamerikansk CS då både paiN och FURIA tog sig vidare.
Rare Atoms resa tog slut idag tillsammans med både VP (som åkte ut mot Wildcard anförda av en storspelande phzy) samt Cloud9 som förlorade ångestmatchen vs Complexity.
Imorgon ska sista lagen bestämmas. Vinna eller försvinna för samtliga!
Complexity kan slutföra sin reverse sweep med en vinst vs BIG. Flyquest har sista chansen att vinna en bo3 för att ta sig vidare, men MiBR kommer inte ge sig så lätt. I den sista matchen är det frågan om vilket av överraskningslagen Wildcard och Passion UA som ska ta sig vidare.
Ja, det var en rejäl nagelbitare när Wildcard säkrade sin plats i Elimination Stage på Passion UAs bekostnad. Imponerande! Det var inte många som på förhand ens hade en tanke om att de kunde lyckas ta sig vidare.
Flyquest förlorade sin tredje raka bo3 och det som var en extremt lyckad föestadag, blev till slut ett hjärtskärande utträde ur denna Major efter en ordentlig överkörning av MiBR. Med MiBR vidare så fortsätter Sydamerikansk CS skörda framgångar, 3/4 lag vidare till Elimination Stage.
För den sista platsen stod det mellan BIG och Complexity, och trots en bra start av Complexity och en Hallzerk som spelade grym CS blev ändå BIG för svåra i slutändan och elige med company får lämna Majoren redan nu. Complexitys orkade inte kämpa sig tillbaka från sin dåliga start med två förluster första dagen.
Nu blickar vi framåt mot Elimination Stage som börjar på torsdag kl 04.00!
Då är det dags för turneringen att börja på riktigt, med även de åtta högst rankade lagen med i matchen.
Topplagen:
Vitality har blandat och gett på senaste tiden, men visade tydligt vid kvalet till Majoren att det är nu formtoppen ska hittas. Nyckeln för Vitality blir att någon annan ska kunna kliva fram de matcher ZywOo inte kan bära laget, vilket var precis vad som hände under kvalet när mezii spelade sitt livs bästa CS.
I G2 har vi NiKo som är inne i en rejäl formtopp tillsammans med mOnesy. De båda har varit osannolikt bra på senaste tiden. Kan Hunter- och malbsMd hålla jämn form kan G2 bli riktigt farliga. Stämmer dessutom alla rykten så är det här NiKos sista matcher i G2 innan han går till Falcons. Blir det en sista svansång för G2 eller ett magplask?
NaVi har varit årets bästa lag, inte ens en diskussion. Lagbygget mellan aleksiB och coachen Blade har klaffat ordentligt och en vinstmaskin har tagit form. Vem som helst av iM, jL, b1t eller w0nderful kan ta över en match och bära laget. Riktig hög lägsta nivå och riktigt svåra att besegra.
Spirit har blandat och gett under senaste månaderna. Om den unge superstjärnan donk presterar på topp tillsammans med shiro, så blir Spirit farliga men på senaste är det något som skaver i laget. Få se om de kan höja nivån jämfört med kvalet, annars finns risken för tidigt respass.
FaZe är FaZe. Alltid ifrågasatta med tanke på åldern på deras spelare och att resultaten fluktuerar en del. När det vankas storturnering och full arena dock så vaknar något inom spelarna och på ett eller annat sätt brukar de ta sig till slutspel. Sedan underlättar det såklart om Frozen fortsätter spela som han gjort på senaste.
MOUZ är lag där flera går och väntar på att de på riktigt ska ta nästa steg. Det unga laget brukar gå bra fram till slutspel, men har det svårare framför arenapubliken (även om de har vunnit några arenamatcher nu). Få se om det kan släppa på riktigt nu för brollan och gänget, för då kan MOUZ gå riktigt långt.
Svensklag från Opening Stage:
Wildcard med susp och phzy överraskade rejält och tog sig vidare från Opening Stage. De hade en svår väg fram till sina tre vinster så absolut välförtjänt att de spelar i Elimination Stage. Det ska bli kul att se om de har något att säga till om mot de stora lagen eller om det är snabbt respass.
GamerLegion håller bra form, bra klass och uppvisade ett stabilt spel. Framförallt tycker jag FL4MUS har överraskat. Jag vågar inte räkna ut GamerLegion och blir inte jätteförvånad om de står som ett av slutspelslagen när dammet efter femte omgången har lagt sig.
Övriga nya i Elimination Stage:
3DMAX och Heroic kommer in nu i Elimination Stage.
Från Opening stage har vi:
MongolZ - grymt övertygande Opening Stage.
Liquid - Gick 3-0 med lite besvär.
GamerLegion - se text ovanför.
FURIA - Imponerade inte, men gjorde vad de skulle.
paiN - Tog sig vidare med 3-1. Lite samma som FURIA ovan.
Wildcard - se text ovan.
BIG - Kämpade sig vidare med 3-2 efter en del blandade insatser under de 4 speldagarna.
MiBR - Vågar påstå att de är här tack vare tur i lottningen. Hade de stött på lite svårare motstånd i Opening Stage tror jag de hade varit hemma i Sydamerika nu.
Några skrällar och några väntade resultat blev det, mycket spännande imorgon.
Verkligen! Att få upp Vitality på 2-0 var ju inte helt oväntat, men det satt långt inne för dem. MongolZ fortsatte visa toppform, Heroic lite av en överraskning och MiBR den största överraksningen i 2-0 poolen såklart. Vettefan var de hittade den formen, jag kan inte ha varit ensam med att peta in dem på 0-3 i pickems.
I 1-1 poolen hittar vi ett helt gäng med topplag. Nog den tuffaste 1-1 pool jag sett. FaZe, G2, Spirit, Liquid, MOUZ, NaVi, FURIA och 3DMAX. Känns som alla matcher kan gå hur som helst. Fruktansvärt viktiga matcher för alla de här lagen imorgon.
I poolen med de som inledde med två förluster hittar vi tyvärr bpde ztr:s GamerLegion och susp och phzy:s Wildcard, som dessutom möts imorgon så det är tack och godnatt för en av dem. Det ska sägas att Wildcard hade en chans med en upset vs Spirit, men en runda med en 1v3 clutch för magixx var början till slutet på matchen.
GamerLegion hade två svåra matcher, och gjorde det bra vs Liquid men det räckte inte till. Nu är de i samma sits som i RMR, där de gick från 0-2 till 4-2 och tog sig vidare till Majoren. Det är däremot en helt annan typ av motstånd nu, så det blir svårt att upprepa bedriften.
I 0-2 poolen finns även BIG och paiN, som inte imponerade alls. Den som spelar minst dåligt av dem imorgon får vara kvar i turneringen.
Verkligen! Att få upp Vitality på 2-0 var ju inte helt oväntat, men det satt långt inne för dem. MongolZ fortsatte visa toppform, Heroic lite av en överraskning och MiBR den största överraksningen i 2-0 poolen såklart. Vettefan var de hittade den formen, jag kan inte ha varit ensam med att peta in dem på 0-3 i pickems.
I 1-1 poolen hittar vi ett helt gäng med topplag. Nog den tuffaste 1-1 pool jag sett. FaZe, G2, Spirit, Liquid, MOUZ, NaVi, FURIA och 3DMAX. Känns som alla matcher kan gå hur som helst. Fruktansvärt viktiga matcher för alla de här lagen imorgon.
I poolen med de som inledde med två förluster hittar vi tyvärr bpde ztr:s GamerLegion och susp och phzy:s Wildcard, som dessutom möts imorgon så det är tack och godnatt för en av dem. Det ska sägas att Wildcard hade en chans med en upset vs Spirit, men en runda med en 1v3 clutch för magixx var början till slutet på matchen.
GamerLegion hade två svåra matcher, och gjorde det bra vs Liquid men det räckte inte till. Nu är de i samma sits som i RMR, där de gick från 0-2 till 4-2 och tog sig vidare till Majoren. Det är däremot en helt annan typ av motstånd nu, så det blir svårt att upprepa bedriften.
I 0-2 poolen finns även BIG och paiN, som inte imponerade alls. Den som spelar minst dåligt av dem imorgon får vara kvar i turneringen.
Hade faktiskt inte MIBR 0-3 men däremot hade jag Furia och Pain på det, så där kan jag få 1 rätt förhoppningsvis men däremot hade jag Navi och Spirit 3-0 så den är redan fuckt.
Så ja jag tror på BIG, sen tror jag att Wildcard tar Gamerlegion för de känns mer stabilare.
...1v3 clutch för magixx var början till slutet på matchen.
Ja det kan va bland det konstigaste jag har sett. En dubbel bodyblock och på något sätt lyckas magixx ändå få in ett hs på defuse med minsta möjliga marginal.
Det avgjordes där och då.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Ja det kan va bland det konstigaste jag har sett. En dubbel bodyblock och på något sätt lyckas magixx ändå få in ett hs på defuse med minsta möjliga marginal.
Det avgjordes där och då.
Ja, med en jävla Tec-9 också. Det var som taget ut filmen Wanted där de böjer kulor.
Mongolz till playoff, riktigt kul för det laget.
Tyvärr åkte Wildcard medan Gamerlegion kommer möta Navi imorgon.
Ja, MongolZ har varit grymt bra måste jag säga. Om jag har rätt såhär på rak arm så har de endast förlorat en karta under kvalet till RMR, RMR, opening Stage och Elimination Stage.
Blir spännande att se dem i en kvartsfinal. Finns flera otäcka lag som kan glida vidare med 3-2, med tanke på att flera topplag förlorat lite oväntade matcher.
Wildcard ska vara nöjda med sin turnering ändå tycker jag. Stort framsteg att de tog sig vidare från Elimination Stage.
Ja, med en jävla Tec-9 också. Det var som taget ut filmen Wanted där de böjer kulor.
Ja, MongolZ har varit grymt bra måste jag säga. Om jag har rätt såhär på rak arm så har de endast förlorat en karta under kvalet till RMR, RMR, opening Stage och Elimination Stage.
Blir spännande att se dem i en kvartsfinal. Finns flera otäcka lag som kan glida vidare med 3-2, med tanke på att flera topplag förlorat lite oväntade matcher.
Wildcard ska vara nöjda med sin turnering ändå tycker jag. Stort framsteg att de tog sig vidare från Elimination Stage.
2 t.o.m. förlorade en karta mot Drillas (ohnepixels lag) av alla lag hahahahaha.
Jepp följande matcherna kommer både blir roliga och spännande att se på.
Jag var riktigt imponerad av Susp höll så bra nivå på majorn, nog en del som kommer vara intresserade av han.
Vi går in i näst sista speldagen innan slutspelet och jösses vilka matcher det är kvar.
Men först så ska det nämnas att MongolZ och Vitality är klara för slutspel med 3-0. Imponerande av MongolZ att fortsätta vinsttåget och Vitality visade slutspelsform när de fullkomligt mosade MiBR.
Vi har två lag som fått lämna och det är BIG samt tyvärr Wildcard med svenskaran susp och ztr.
2-1 poolen:
Här har vi mogondagens (med fokus på morgon för det är matchdags redan kl 04) höjpunkt, G2 - FaZe. Övriga lag som spelar för en plats i slutspelet är, Spirit - Heroic och Liquid - MiBR.
Spirit kommer från en total överkörning av NaVi i 1-1 matchen och Heroic från en förlust vs MongolZ i 2-0 matchen - trots att de vid ett tillfälle var en runda från att vinna matchen.
Liquid har jag inte sett något av, och MiBR hävdar jag fortfarande överpresterade dag 1 och riskerar att åka ur med två till förluster.
1-2 poolen:
Här har vi lagen som spelar med kniven mot strupen och två lag som inte trodde att de skulle vara i den här sitsen är MOUZ och NaVi. De möter 3DMAX respektive GamerLegion. Allt annat än vinst för dem imorgon är komplett fiasko.
Den sista matchen är en ren brasiliansk batalj där FURIA ställs mot paiN. Kan bli en intressant match, mycket galna saker kan hända i de här sydamerikanska matcherna där de flesta spelar med känslorna utanpå kroppen och inte så ofta enligt "korrekt meta". Dessutom handlar det om vem som är det bästa Brasilianska laget.