Diablo-chef vill att vi börjar använda "diablolike" som subgenre

Medlem
Skrivet av Prixm:

Om jag försöker förklara ett ARPG till någon som inte vet något om ARPGS, så är det absolut enklast att säga "det är som Diablo, fast..." då förstår dom direkt.

Så inte helt fel.

ARPG är ett alldeles för brett begrepp som oftast inte ens syftar till Diablo-liknande spel, så det är ingen bra ersättningsterm heller.

Medlem

Diablo är en Victor Vran-like för mig om jag ska gå efter vilket spel jag gillar bäst i genren men annars tycker jag nog dungeon crawler eller arpg funkar bra

Medlem

Den genren behöver väl inte en "nånting-like"-stämpel? Det är ju bara ett action-RPG-spel. Tycker begreppet "nånting-like" passar bättre in när en genre är svår att definiera.

Rogue-like t.ex, vad ska man kalla det? Generative start-over action game? Men då kan det användas i kombination med andra titlar, t.ex Roguelike FPS (Returnal) eller Roguelike 2D plattformare (Rogue Legacy). Eller Souls-like, det är som inte en genre i sig utan mer en twist på någon annan genre med några specifika, svårdefinierade element.

Men visst, om han menar att man skulle kunna kalla Borderlands för en Diablo-like FPS så kanske begreppet behövs, men jag tycker inte det. Looter-shooter passar bättre, och med den logiken skulle man kunna kalla Diablo för en Looter-slasher eller Looter-dungeoncrawler.

Så nä, jag kommer då aldrig börja säga Diablo-like bara för att tillfredsställa någons ego

Medlem
Skrivet av Keima:

Om man vill komma någorlunda vidare i spelet måste man betala för stashes det finns ingen spelare som har en historia att berätta senare som inte har betalat, helt enkelt för att det är en för stor nackdel med att hantera det begränsade utrymmet man får från början av spelet. Alltså räkna med att spendera minst 500kr

60 (valuta), 120 (kartor), 40 för kort, kanske Essence tab för 30. Ett par vanliga premium-tabs kanske? Går att komma undan med ett $30-bundle om man handlar tabs under rea. Men, majoriteten av folket som testar PoE vet om spelet är något för dom innan det "måste" köpas tabs.

(Sen har jag och flera vänner spelat på 100% F2P-konton "bara för att". Det går alldeles utmärkt om man använder sig av mule alts. Kul? Njae men, möjligt.)

Medlem

Helt rätt! Diablolike = spelserie som går allt längre från sitt ursprung, på ett inte nödvändigtvis bra sätt.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu har dom ju dock skjutit på releasen av PoE2 till nästa år och släpper istället spelet i Early Access som du måste betala för. Dessutom inget datum för hur länge spelet är låst bakom ett köp, så spelet är ju inte free to play från start och vem vet hur länge dom behåller det i early access.

Du måste inte köpa spelet i Early Access, men det kanske du vet? PoE-maffian kommer inte att svänga förbi en kväll och knacka ner din dörr.

Väljer du däremot att köpa in dig i Early Access så får du premium Coins till samma värde som du betalade för Early Access, vilket är rätt snyggt gjort.

Men ja, om du vill slippa att betala något, samt inte vill uppleva en ej fullskalig kampanj - vänta med spelet tills det officiellt släpps för 0kr.

Medlem

Det tåget har gått. Tror inte andra bra spel vill förknippas med något som en gång varit och nu är ren skit.

Diablo 4 är och kommer för alltid att vara riktigt jävla dåligt. Spelar ingen roll vad dom lägger till.

Senaste Diablo som var bra var D2.
Skulle vara "Diablo2-Like" spel då 😅😂

Medlem
Skrivet av Kingpin Crazy:

Du måste inte köpa spelet i Early Access, men det kanske du vet? PoE-maffian kommer inte att svänga förbi en kväll och knacka ner din dörr.

Väljer du däremot att köpa in dig i Early Access så får du premium Coins till samma värde som du betalade för Early Access, vilket är rätt snyggt gjort.

Men ja, om du vill slippa att betala något, samt inte vill uppleva en ej fullskalig kampanj - vänta med spelet tills det officiellt släpps för 0kr.

Absolut! Men jag tänker mera på att dom inte hade sagt något om Early Access innan och varit rätt fasta med 6december som släppdatum och sedan när det närmar sig, helt plötsligt släpper det som en betalversion samma datum. Är ju lätt att dom väljer att ändra sig från free2play när det väl närmar sig med eftersom dom ändå är inne på det spåret nu, vilket dock inte behöver vara något negativt, utan snarare tvärtom.

Medlem

”Som diablo fast bättre”-genren

Medlem
Skrivet av cyppa:

Det tåget har gått. Tror inte andra bra spel vill förknippas med något som en gång varit och nu är ren skit.

Diablo 4 är och kommer för alltid att vara riktigt jävla dåligt. Spelar ingen roll vad dom lägger till.

Senaste Diablo som var bra var D2.
Skulle vara "Diablo2-Like" spel då 😅😂

Du vet att "Roguelike" myntats av något som varit och som nu är skit, d.v.s. spelet Rogue?

Idag vill ju halva spelmarknaden vara roguelike eller roguelite.

Det första Diablo var otroligt bra för sin tid. Game of the Year.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Hybris eller inte så har han ju inte fel.

Även om PoE känns som det större spelet idag så ändrar det inte faktumet att det spelet bygger på Diablo som spelidé i grund och botten.

Det första Diablo-spelet kändes som revolutionerande magi när det släpptes. Det var något utöver det vanliga. Diablo 2 var givetvis ett bättre spel överlag, men det var trots allt en vidareutveckling av det första.

Path of Exile, Grim Dawn, Titan Quest, Dungeon Siege, Sacred, Last Epoch osv. är samtliga inspirerade av Diablo-serien.

Exakt.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Kalla det en loot-like, det är ju bara loot spelen handlar om ändå

ja för builden och hur du bygger din gubbe spelar inte 80% av rollen eller vänta nu......

Medlem

Diablo2-like skulle jag förstå, men Diablo-like grupperar ihop D3 och 4 också och dom är ju inte ens i närheten till Diablo2.

Faktum är att D2 definierade genren och PoE har hållit facklan i liv i 12+ år nu medanst Blizzard lekt i bollådan.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Du vet att "Roguelike" myntats av något som varit och som nu är skit, d.v.s. spelet Rogue?

Idag vill ju halva spelmarknaden vara roguelike eller roguelite.

Det första Diablo var otroligt bra för sin tid. Game of the Year.

Nä, det visste jag faktiskt inte 😁
Jag är bara bitter på att Diablo blev som det blev och tycker inte dom ska yttra sig om att kalla en genre för detta fiasko.

Medlem

ARPG och Hack & Slash har det väl alltid hetat, löjligt med subgenre.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag tycker definitivt att han har fel. Och personligen så gillar jag inte Diablo längre. Skulle vara rätt jobbigt att höra om spelet i samband med andra spel. Usch vad mycket I lands problem jag har.

Medlem

kek

Medlem

Känns ändå rätt barnsligt så som både tubers och communityn håller på kring detta.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tycker definitivt att han har fel. Och personligen så gillar jag inte Diablo längre. Skulle vara rätt jobbigt att höra om spelet i samband med andra spel. Usch vad mycket I lands problem jag har.

Det spelar väl egentligen ingen roll vad man tycker om Diablo-spelen. Faktumet är att de fundamentalt bygger på Diablo som spelidé och inspiration.

Lika med roguelike eller roguelite som jag nämnt tidigare i tråden. Det spelar väl ingen roll vad man tycker om spelet Rogue idag, det är ändå ett myntat uttryck eftersom Rogue var först med en viss typ av aspekt som andra sedan apat efter.

Eller hur Vampire Survivors skapade en helt ny genre som ibland kallas survivor (inte att förknippas med survival), men som nu verkar ha landat i att kallas bullet heaven.

Det kan ju verka lite krystat att onaturligt försöka få alla att kalla det för Diablolike, även om han som sagt inte har fel i det han säger. ARPG är väl det uttryck som mer eller mindre myntats för denna typ av spel, även om det är en term som även kan omfatta spel som inte alls är inspirerade av Diablo.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

ja för builden och hur du bygger din gubbe spelar inte 80% av rollen eller vänta nu......

Möjligt att PoE är så, det har jag aldrig spelat.
Diablo är definitivt inte så. Har du inte loot är du en nobody som gör 0 skada.

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Mortac:

Det spelar väl egentligen ingen roll vad man tycker om Diablo-spelen. Faktumet är att de fundamentalt bygger på Diablo som spelidé och inspiration.

Lika med roguelike eller roguelite som jag nämnt tidigare i tråden. Det spelar väl ingen roll vad man tycker om spelet Rogue idag, det är ändå ett myntat uttryck eftersom Rogue var först med en viss typ av aspekt som andra sedan apat efter.

Eller hur Vampire Survivors skapade en helt ny genre som ibland kallas survivor (inte att förknippas med survival), men som nu verkar ha landat i att kallas bullet heaven.

Det kan ju verka lite krystat att onaturligt försöka få alla att kalla det för Diablolike, även om han som sagt inte har fel i det han säger. ARPG är väl det uttryck som mer eller mindre myntats för denna typ av spel, även om det är en term som även kan omfatta spel som inte alls är inspirerade av Diablo.

Mitt problem med yttrandet är mest att det skulle vart helt naturligt ifall Diablo 1 & 2 var dom enda spelen i diablo serien då hade Diablo-like passat väldigt bra på PoE och diverse andra ARPGs, då dom växte ifrån den grunden. Problemet nu är att när man säger Diablo-like så finns det en ganska stor risk att gemene man får upp en bild i huvudet av D3 och D4 kanske tillochmed större chans iom att gaming var så mycket mindre förr i tiden.

Tror det rubbar folk lite fel då det känns som att dom försöker ge mer prestige åt titlar som inte förtjänar det, det är därför folk memear Poe-like och Exile-like, det är där det känns förtjänt då D3 och D4 är mindre diablo-likes än vad dom är.

Medlem

En sån grej ska ju ske naturligt, inte påtvingas av nån chef på företaget.

eld
Medlem
Skrivet av Cyberz:

En sån grej ska ju ske naturligt, inte påtvingas av nån chef på företaget.

Tanken är att lång bak i tiden så fick de en knäpp ide att byta Diablo från det turbaserade roguelike inspirerade spelet det var, till realtid, och en ny genre föddes.

Men nu känns det lite som att han vill att folk ska tänka på Diablo 4 varje gång vilket känns fel.

Diablo 4 är en Diablo like precis som alla de andra.

Medlem

Diablo 3 och 4 är bland mina favoritspel och jag använder redan begreppet diablo-like när jag försöker beskriva ett spel för polare och andra.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Har Rod Fergusson fått lite hybris?

Tror mer det är rädsla. Han såg det PoE2 kom med i deras EA stream och kände att det är väldigt mycket mer än vad D4 är.

"Diablo-like: An arpg with less content than every other game in the genre, but with a higher price tag"

Medlem

Här är saken. Diablo 1 var ju en roguelike men i nytt begrepp. Men om det kom idag så hade det räknas som en roguelike rätt och slätt.

Spelet rogue I övrigt har nästan ingen med roguelike genren att göra.

Caves of qud är ett bra spel som är en roguelike som är likt rogue, detsamma dwarf fortress adventure mode.

Medlem

Använder man termen "Diablo klon" (eller "Diablo-like") så menar väl de flesta spel som Diablo 2, inte de styggelser som är 3an och 4an (lite överdrivet för spelen är okej att spela i mindre doser).

Förresten, en "rolig" sidoanteckning: Diablo skapades av en studio som köptes av Blizzard, dessa utvecklare döptes om till Blizzard North och de utvecklade även Diablo 2. Diablo spelen var super populära och anses av många vara mästerverk (speciellt 2an), men Blizzard tyckte att de kunde skapa bättre uppföljare själva, så de lade ner Blizzard North och som resultat har vi fått Diablo 3 och 4. De hade fel

Medlem
Skrivet av had0c:

Här är saken. Diablo 1 var ju en roguelike men i nytt begrepp. Men om det kom idag så hade det räknas som en roguelike rätt och slätt.

Öh, nej? Åtminstone innebär roguelike för mig att du måste "börja om".

För övrigt trodde jag Diablo m.fl. räknades till Hack 'n Slash?

Medlem
Skrivet av Juggaz:

Öh, nej? Åtminstone innebär roguelike för mig att du måste "börja om".

För övrigt trodde jag Diablo m.fl. räknades till Hack 'n Slash?

Ja rougelike känns lite fel, hack 'n Slash mer rimligt. Med mitt "boomer like" sätt att se på saker och ting tenderar att kalla dessa spel för "clicker games" för det är vad de är, kort och gott

Medlem

Då de inte själva lyckas göra en Diablo-like med fyran i serien trots att de försökte så kan påhittet knappast förverkligas.

Nice try though.

12
Skriv svar