Playstation fyller 30 – rösta fram din favoritkonsol!
Hjärtat säger PS1 men hjärnan säger PS2. Otroligt svårt. Båda har en hel uppsjö grymma spel men i slutändan får jag nog ändå lyssna på hjärnan.
Jag säger samma sak och röstar ned hjärtat denna gång.
"Writer and Fighter"
PS2, även om jag inte spelat så värst mycket på den.
Föregångaren var charmig och skrev om reglerna för spelmarknaden, men allt det där PERFEKTERADES med uppföljaren. Men ack så bedrövligt det var att leva i PAL-land under PS2-eran.
PS3 känns alldeles för instabil med handkontroller som går sönder titt som tätt, filsystem som är slött, installationsprocesser utan dess like och världens rörigaste digitala storefront. För att inte tala om Bluray-läsaren som gladeligen ger upp hopp om livet (men jag älskar ändå PS3).
När PS1 kom ut så var det lite coolt att se någon ha en när man kom hem till kompisar. Vissa hade N64, andra hade PS1.
Men när PS2 skulle komma ut så kändes det i luften. Folk som aldrig haft en konsol tidigare pratade plötsligt om det på jobbet där jag praktiserade som tonåring. Den visades på tidningars framsida konstant vid kassorna och hade stora reklampelare runt om i Stockholm. Det kändes stort. Långt innan release.
Lite som när första iPhone’n skulle droppa och människor som aldrig ägt en smart phone plötsligt pratade om det.
För mig är det hittills alltid nästan konsol som kommer. Eftersom jag alltid tycker att allt blir bättre hela tiden. Och sen är man sugen så har man fortfarande det mesta av allt gammalt kvar. Personligen så blir jag bara uttråkad efter att ha spelat spel flera gånger om.......
Det har varit en sjuk resa att hänga med från start och sen uppleva ganska rejäla hopp hela vägen.
Kan inte välja någon då alla köpts på release, alla haft episka spel och alla har haft sin plats i bokhyllan hela resan.
Kanske PS3 som hade både GTA 4 och 5, last of us, motorstorm, lbp, diablo 3, mgs4, uncharted, kz2, gt5 och många fler som totalt gav mest speltimmar av alla, plus att bd-spelaren var toppklass och allt från gränssnitt till tillbehör som rock band-gitarren till kameran osv kändes toppklass.
Men som sagt, min röst står oräknad, då alla har gett så mycket glädje. Allt från första wipeout och tomb raider hela vägen till att hålla DualSense för första gången och uppleva Horizon i PSVR2 har varit magiskt.
30 år alltså. Kan knappt tro det.