Gillar du gamla eller nya spel?

Medlem
Gillar du gamla eller nya spel?

Det finns något härligt med både gamla och nya spel. Det är något charmigt med retro, men personligen har jag inte så kul med äldre spel av någon anledning. Grafik, kontroll och gränssnitt känns ofta daterat. Är det därför? Samtidigt har dessa spel ofta en typ av "nybyggaranda" som kläckte många av de idéer som nya spel bygger på. Tycker det är härligt när nåt gammalt Super Mario dyker upp i mitt flöde, höra musiken och flyttas tillbaka till barndomen. Det känns underbart men när jag spelar nåt gammalt släpper jag ofta kontrollen efter kanske 5 minuter. Det är nya spel som håller kvar mig mest.

Sen finns ju även kanske en tredje kategori här också. Nya spel - fast med något år eller två på nacken. Man kan ofta göra ett reakap på dessa spel och de har även kanske fått en patch eller två som "jämnar ut kanterna". Det är ju skönt att slippa de värsta buggarna och skona plånboken lite, men då får man leva med att inte spela det absolut senaste.

Medlem

Gillar jag gamla eller nya spel? Ja!

Medlem

Jag tror det är lätt att säga att jag gillar gamla spel, för de gamla spelen jag gillar är ju framsållade av åratals testande. Bara de bra ligger kvar i min lista, därav blir gamla bra också bra spel.

Sen har jag inte tillräckligt bra dator för att köra ny-nyaspel, men en generation bakåt funkar ändå. Och där är spelen lite si och så.

Edit* Nya indiespel brukar jag hitta toppenspel bland!

Medlem

När folk pratar om vin tänker jag alltid på, i följande ordning:

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag rider alla release-hypevågor med glädje! Så nya!

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Beror på spelens faktiskt kvalité. Tycker kvalitén har sjunkit senaste tiden och att många stora spel har blivit sämre på att berätta intressanta historier. Samt att många spel är så trasiga vid release. Med det sagt kommer det fortfarande en del bra moderna spel. Men var länge sen jag körde spel på release pga buggar och annat skit.
Så jag föredrar både ost och vin

Medlem

Föredrar numera äldre spel, även de som jag aldrig spelat tidigare, så kan säga att det inte bara handlar om "nostalgi". Om man bortser från den polariserade debatten om spelens innehåll, så tycker jag att moderna spel är för invecklade och har glömt bort att de ska vara spel.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Beror på spelens faktiskt kvalité. Tycker kvalitén har sjunkit senaste tiden och att många stora spel har blivit sämre på att berätta intressanta historier. Samt att många spel är så trasiga vid release. Med det sagt kommer det fortfarande en del bra moderna spel. Men var länge sen jag körde spel på release pga buggar och annat skit.
Så jag föredrar både ost och vin

Låter som ett bra fredagsmys för ikväll - ost och vin

Medlem

Jag gillar färdiga spel vilket med dagens mått sällan gäller nya spel.

Medlem

Båda delarna. Ser inte varför man ska behöva välja mellan de två.

Medlem

Jag var alltid en som jagade de senaste spelen. Men blir bara mer och mer retro för min del. Sen finns det så mycket spel som bara är 4-5 år gamla som fortfarande är precis hur bra som helst. Började köra xcom 2 för ett tag sedan och nu när man kan maxa allt och det kommit patchar så är det svårt att klaga.
Jag kan lägga mycket tid på gamla c64 och Amiga spel. Något som fungerar sämre är tidiga 3d spel. Finns undantag men där är det ofta teknik som inte åldrats superbra precis.

Medlem

WKUK! Det är inte något som refereras speciellt ofta. Kollade igenom det mesta som fanns på YT nyligen. Fantastiskt.

Sorry för OT.

1
Skriv svar