Fysiska speltidningar

Medlem
Fysiska speltidningar

Avsaknaden av en fysisk speltidning är stor känner jag. Så jag tänkte testa några exemplar av de engelska utgåvor som finns att tillgå och utvärdera.

Tänkte börja med PC Gamer US, PC Gamer UK och EDGE. Är även nyfiken på Retro Gamer.

Någon annan här som prenumererar/köper regelbundet och har erfaranehter från någon av dessa tidningar?

Releasehästryttare

Innan smartphones blev en allmän grej runt 2010 så fans ju behovet av att ha nånting att läsa när man gick och gjorde nr2, men sen när svenska pc gamer gick i graven så kände jag personligen att telefonen fyllde det tomrummet.

Om man nu använder sidor som Fz till exempel och du köper en tidning från utlandet, kommer det inte kännas lite segt att läsa samma nyhet om en månad som du läser idag?

Medlem

Tyvärr så är det så mycket nyheter om spel idag att en sådan tidning inte endast kommer kännas som gamla nyheter, det är sjukt mycket saker som inte går att täcka, inte ens alla stora spel släpp.

Denna sidan täcker väl inte ens en bråkdel av alla nyheter om spel och då står det ändå mycket här.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tyvärr så är det så mycket nyheter om spel idag att en sådan tidning inte endast kommer kännas som gamla nyheter, det är sjukt mycket saker som inte går att täcka, inte ens alla stora spel släpp.

Denna sidan täcker väl inte ens en bråkdel av alla nyheter om spel och då står det ändå mycket här.

Du har rätt, så klart. Men just det du beskriver är lite poängen med en fysisk tidning för min del. Att någon med redaktionell integritet väljer ut ett guldkorn (eller kalkon) och ger sin personliga tolkning i en lite mer tillbakalutad form. Jag har nämligen inget behov av att allt måste vara rykande färskt då backloggen redan är gigantisk. Ibland snubblar jag över fantastiska spel som är flera år gamla och det är bara en trevlig överraskning.

Det är så klart också lite mysigt, magiskt och nostalgiskt med en fysisk tidning då jag är 40-plussare

Redaktör
Ponny
Skrivet av Korvfingrar:

Du har rätt, så klart. Men just det du beskriver är lite poängen med en fysisk tidning för min del. Att någon med redaktionell integritet väljer ut ett guldkorn (eller kalkon) och ger sin personliga tolkning i en lite mer tillbakalutad form. Jag har nämligen inget behov av att allt måste vara rykande färskt då backloggen redan är gigantisk. Ibland snubblar jag över fantastiska spel som är flera år gamla och det är bara en trevlig överraskning.

Det är så klart också lite mysigt, magiskt och nostalgiskt med en fysisk tidning då jag är 40-plussare

Det är fint med tidningar. Även om man inte får nyheterna där kan man få bra texter i en mer avslappnad form. "Hängmatteläsning", som vi skrev nån gång i PCG. Eller "exklusivt glöggmys".

Tidningar behövs också och jag hoppas ändå de får finnas kvar, men att man hittar andra USP:ar.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Prenumerar ibland på Edge. Väldigt lyxigt med en speltidning som dessutom håller hög klass i reportage, intervjuer och analyser. Ligger närmare känslan man fick när Level var som bäst, snarare än den blädderläsningen som Gamereactor och PC Gamer stod för. Tyvärr tycker jag Edge är lite för mallad i sina fasta sektioner, och stundtals känns den skriven för folk som jobbar inom branschen. Men värt att testa, om inte annat för deras supersnygga prenumerationsexklusiva omslag.

Kan också tipsa om att det kommit ett par gräsrotsfinansierade projekt senaste tiden.
https://apwot.com/
https://www.kickstarter.com/projects/wearegamebound/generatio...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är fint med tidningar. Även om man inte får nyheterna där kan man få bra texter i en mer avslappnad form. "Hängmatteläsning", som vi skrev nån gång i PCG. Eller "exklusivt glöggmys".

Tidningar behövs också och jag hoppas ändå de får finnas kvar, men att man hittar andra USP:ar.

Precis! "Hängmatteläsning" i en alldeles för stessig värld <3

Bara kolla Indy-omslaget på EDGE Magazine med EDGE-loggan i guld! Jag har beställt en kopia av den nu!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Journalistik handlar om så mycket mer än att bara täcka ett område och skriva om det senaste som händer. Månadsmagasin kan exempelvis erbjuda fördjupning och oväntade vinklar. Recensioner och nyheter är ju inte riktigt lika relevant. Recensionsdelen i Edge är också förpassad till "bakvagnen" och har inte alls lika mycket utrymme som förr. Sedan har jag personligen svårt för att läsa längre texter på skärm, där är print fortfarande överlägset.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Journalistik handlar om så mycket mer än att bara täcka ett område och skriva om det senaste som händer. Månadsmagasin kan exempelvis erbjuda fördjupning och oväntade vinklar. Recensioner och nyheter är ju inte riktigt lika relevant. Recensionsdelen i Edge är också förpassad till "bakvagnen" och har inte alls lika mycket utrymme som förr. Sedan har jag personligen svårt för att läsa längre texter på skärm, där är print fortfarande överlägset.

Absolut, tyvärr så stämmer det jag menar in på det du säger med. Det finns så mycket nu, online, att även om man inte bryr sig om nyheter i sig och bara vill läsa artiklar och krönikor så finns det ju mycket mer och större variation online.

Men bara att läsa text utanför det digitala är bra, det är lite trevligare, det är ett stort argument.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Absolut, tyvärr så stämmer det jag menar in på det du säger med. Det finns så mycket nu, online, att även om man inte bryr sig om nyheter i sig och bara vill läsa artiklar och krönikor så finns det ju mycket mer och större variation online.

Men bara att läsa text utanför det digitala är bra, det är lite trevligare, det är ett stort argument.

Så är det ju. Finns så klart gott om initerade och långa texter online också. Sedan ska man inte underskatta grejen med att få materialet snyggt och proffsigt paketerat en gång i månaden. Med exempelvis Edge vet jag att det jag kommer läsa med största sannolikhet är intressant och håller hög kvalitet. Svårt att surfa in på typ IGN med samma utgångspunkt.

Medlem

Edge har jag inte läst på flera år nu, men brukade köpa i gymnasiet och några år efter det. Kul att de fortfarande finns kvar. För recensioner och nyheter är ju internet oslagbart men för artiklar och intervjuer är en tidning fortfarande värt sin vikt i guld (så att säga).

1
Skriv svar