Path of Exile 2 uppdaterat för att bli mer "belönande"

Robot
Path of Exile 2 uppdaterat för att bli mer "belönande"

Men menar att det samtidigt är en balansgång.

#Grinding-gear-games, #Path-of-exile-2

Medlem

Började spela igår, Sorceress! Tycker gameplay och setting känns som Diablo 2 fast snyggare grafik och roligare bossar. Haft riktigt kul hittils!

Medlem

Jag har gillat det mycket hittills, tyckte det var väldigt synd vilken riktning Blizzard tog Diablo i med 3 och 4. 3an började ju mer långsamt med sparsam loot, sedan muterades det mer och mer till vad det är idag. Hoppas PoE 2 kan hålla kvar balansen och stå emot alla som gnäller på detta,

Medlem

Om ni nu måste envisas med köra svenska på allt så har jag lite förslag enligt nedan på ord som råkats glömma i den hiskeliga försvenskningen av alla termer:

early access - tidig åtkomst
loot - byte

Ingen orsak. Jag bidrar med mitt strå till stacken.

Medlem
Skrivet av kayl:

Om ni nu måste envisas med köra svenska på allt så har jag lite förslag enligt nedan på ord som råkats glömma i den hiskeliga försvenskningen av alla termer:

loot - byte

Det är väl ändå bra om man envisas med att skriva på svenska på en svensk nyhetssida på svenska?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

tycker spelet är perfekt som det är, inga mer loot buffar snälla!

Medlem

Har problem med att spelet får min dator att frysa totalt när jag ska porta eller gå in i nytt area. Hände nån enstaka gång men efter gårdagens update händer det typ hela tiden. Verkar vara fler som har samma problem så rätt ospelbart för mig atm

Medlem
Skrivet av Izam:

Har problem med att spelet får min dator att frysa totalt när jag ska porta eller gå in i nytt area. Hände nån enstaka gång men efter gårdagens update händer det typ hela tiden. Verkar vara fler som har samma problem så rätt ospelbart för mig atm

Jag har hört om andra som haft liknande problem och tror att det skulle lösa sig om man kör Vulkan eller om det hade något med V-Sync att göra, kommer inte ihåg exakt.

Medlem

Sweet, glad för ökad dopamin även i första playthroughn. Har inte tagit mig särskilt långt än då vännen jag skulle spela meds CPU inte klarade mer än 8-24 fps. Den har hållt bra länge men blev att vi snabbt började söka runt efter delar.

Medlem

Jag har varit lite nervös inför hur de kommer välja att patcha spelet och detta glädjer mig! Något som gjorde mig jävligt less på Diablo 4 är att de lyssnar för mycket på communityn (Reddit osv). Folk skriker och gnäller om problem, vilket är fullt förståeligt, men att sedan lyssna på deras armchair developer skit-feedback så pass mycket som de gör har fått spelet att kännas stelt enligt mig.

Hela balansen känns som bortkastad och enbart anpassad efter att få Reddit nöjda (vilket är lönlöst). Att då nu se att folk gnälla precis lika mycket inför PoE2 fick mig orolig att de skulle begå samma misstag, men icke! De tycks höra missnöjet men hålla sig till sin vision och design, inte online-rösterna! Yay!

Jag vill ha utvecklarnas vision och skapelse, även om det inte alltid blir bra.

Medlem

Helt rätt riktigning. De bemöter kritiken på rätt sätt redan efter en vecka. Det är imponerande hur snabbt de kan göra relativt stora ändringar i spelet. Tror det här spelet kommer bli riktigt bra när det släpps i fullversion.

Medlem
Skrivet av kayl:

loot - byte

Jag loota ditt byte, för jag fick early accsess till din tidiga åtkomst.

Känns ganska vedertaget att vi kör lite svengelska ibland, då svenska gamers(spelare) haft sin jargong ända sen PC Gamer och liknande speltidningar började använda låneord för många decennier sedan.

Ray tracing låter så vansinnigt mycket bättre än det äckliga strålspårning, te x

Mitt förslag är en lösning som visar det svenska ordet när man håller musen över det, så fackspråket och låneorden kan hållas intakta för känslans skull.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Jag loota ditt byte, för jag fick early accsess till din tidiga åtkomst.

Känns ganska vedertaget att vi kör lite svengelska ibland, då svenska gamers(spelare) haft sin jargong ända sen PC Gamer och liknande speltidningar började använda låneord för många decennier sedan.

Ray tracing låter så vansinnigt mycket bättre än det äckliga strålspårning, te x

Mitt förslag är en lösning som visar det svenska ordet när man håller musen över det, så fackspråket och låneorden kan hållas intakta för känslans skull.

håller helt med, blir galen när man ser påtvingade översättnignar som t.ex strålspårning.
vem pratar äns i dom termerna?

Medlem
Skrivet av kayl:

loot - byte

Tror du glömde lägga till /s...

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Patsy:

håller helt med, blir galen när man ser påtvingade översättnignar som t.ex strålspårning.

Här i granatzonen anglifierar vi kanske lite i onödan ibland.

Medlem

Älskar att de inte ändrat svårhetsgraden 😃 det är svåååårt.....och underbart! Älskar utmaningen och att man måste vara försiktig

Medlem
Skrivet av Patsy:

Strålspårning är dock tveklöst bland de bästa av alla överersättningarna!

Medlem
Skrivet av Odee:

Jag har gillat det mycket hittills, tyckte det var väldigt synd vilken riktning Blizzard tog Diablo i med 3 och 4. 3an började ju mer långsamt med sparsam loot, sedan muterades det mer och mer till vad det är idag. Hoppas PoE 2 kan hålla kvar balansen och stå emot alla som gnäller på detta,

Kan bli så när man lyssnar för mycket på spelarbasen.
Nu gnälls det på looten och svårighetsgraden, vilket kommer nog förstöra spelet om dom ändrar för mycket.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Som en "casual gamer" numera så hoppas man på en bra balans där man kan få bra grejer utan att behöva grinda som om det var ett heltidsjobb. Men samtidigt att de inte kastar allt i knät på en så fort man loggar in.

Men viktigast är ändå att man har kul under resans gång och att man känner att man inte står helt still i utvecklingen. Som casual räcker det med "good enough"-grejer. Den riktiga grinden kan sparas åt de som villhöver topp 1% sakerna.

Medlem
Skrivet av Izam:

Om du har ett Nvidia grafikkort så skulle du kunna testa att gå in NVIDIA Control panel -> Manage 3D settings -> Program settings -> Path of Exile. Så letar du efter Vulkan/OpenGL present method och ändrar den till Prefer Layered on DXGI Swapchain.

Jag hade nämligen samma problem som du med att det frös under loadingscreen. Att göra den ändringen fungerade för mig, kanske värt ett försök om du inte väljer att vänta in patch

Medlem

Det var långt över 500k spelare. Det var 578k spelare på endast steam klienten.
De har även en ganska poppulär egen klient som har runt 30% av vad steam har, baserat på POE 1 siffror.
Sen har vi konsolerna, hur många spelade på dem under helgen?

Medlem

Skulle vilja påstå att poe2 är det bästa arpg't sedan d2.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Kan bli så när man lyssnar för mycket på spelarbasen.
Nu gnälls det på looten och svårighetsgraden, vilket kommer nog förstöra spelet om dom ändrar för mycket.

Ja, även om jag inte spelar poe2 så hoppas jag att dom har mer ryggrad än Blizzard. Så fort en liten klick började gnälla om att d4 var för svårt, klasserna var inte starka nog, looten var inte bra osv osv. Så ändrade ju Blizzard helt på spelet och där tappade jag intresset. Det gick från att man var tvungen att vara uppmärksam på fiendernas förmågor till attan kunde ignorera dom helt..
Önskar att jag hade orken att lära mig poe2, men det verkar vara så invecklat, inget för en gammal casual med begränsad speltid.

Medlem

är ett massivt fan av PoE och lirat det nu i över 10 år, varje säsong. PoE2 är väldigt bra gjort och kul, men jag är väldigt orolig för hur länge det kommer räcka. Jag har svårt att se hur man kan få ner kampanjen till under 25 timmar även med erfarenhet, och jag har ingen som helst lust att spela igenom den 3-4 gånger varje league i framtiden. Dessutom så är jag nu lvl 75 och i Tier 6 maps, och belöningen är i princip noll.

I PoE1 så kunde jag spela en vecka eller två och göra i princip allt i spelet och få min build till avslut, för att sen testa andra builds osv, med tempot i PoE2 så kommer 2 veckor inte ens räcka till att bli klar med kampanjen.

För att jämföra så drar jag mig igenom POE1 varje league med start fredag kväll och brukar vara i endgame Tier 16 maps runt söndag eftermiddag. I PoE2 så kommer det inte ens räcka för att bli klar med kampanjen.

Är inte ett problem om man endast är där för kampanjen och sen är färdig, men kampanjen är inte det som får folk att komma tillbaka var 3dje månad.

Tycker mycket av hypen kring en league launch kommer kylas ner när man vet att man inte ens kommer vara i köttet av spelet förrän helg 2, svårt att bli taggad för en ny league när jag vet att hela helgen kommer jag inte ens hinna till allt det nya roliga.

Medlem
Skrivet av Limpler:

Om du har ett Nvidia grafikkort så skulle du kunna testa att gå in NVIDIA Control panel -> Manage 3D settings -> Program settings -> Path of Exile. Så letar du efter Vulkan/OpenGL present method och ändrar den till Prefer Layered on DXGI Swapchain.

Jag hade nämligen samma problem som du med att det frös under loadingscreen. Att göra den ändringen fungerade för mig, kanske värt ett försök om du inte väljer att vänta in patch

Jo men har ett Nvidiakort så ska testa det och se om det löser problemet.
Tack för tipset!

Medlem
Skrivet av Piigge:

är ett massivt fan av PoE och lirat det nu i över 10 år, varje säsong. PoE2 är väldigt bra gjort och kul, men jag är väldigt orolig för hur länge det kommer räcka. Jag har svårt att se hur man kan få ner kampanjen till under 25 timmar även med erfarenhet, och jag har ingen som helst lust att spela igenom den 3-4 gånger varje league i framtiden. Dessutom så är jag nu lvl 75 och i Tier 6 maps, och belöningen är i princip noll.

I PoE1 så kunde jag spela en vecka eller två och göra i princip allt i spelet och få min build till avslut, för att sen testa andra builds osv, med tempot i PoE2 så kommer 2 veckor inte ens räcka till att bli klar med kampanjen.

För att jämföra så drar jag mig igenom POE1 varje league med start fredag kväll och brukar vara i endgame Tier 16 maps runt söndag eftermiddag. I PoE2 så kommer det inte ens räcka för att bli klar med kampanjen.

Är inte ett problem om man endast är där för kampanjen och sen är färdig, men kampanjen är inte det som får folk att komma tillbaka var 3dje månad.

Tycker mycket av hypen kring en league launch kommer kylas ner när man vet att man inte ens kommer vara i köttet av spelet förrän helg 2, svårt att bli taggad för en ny league när jag vet att hela helgen kommer jag inte ens hinna till allt det nya roliga.

Är också en PoE1-veteran/gnuggare. Jag kom igenom kampanjen på 19h och hade inte asbråttom. Vet inte riktigt hur du kan tycka att det känns svårt att komma under 25h. Känns inte alls omöjligt med under 10 om man får lite erfarenhet.

Det jag är orolig för är endgame och framförallt craftingen. Maps känns oinspirerat och random, några bra idéer men det mesta har funnits i ettan och sen slimmats bort (watch towers = sextants...fast sämre)
Craftingen vi har är så extremt barebones, det vi har tillgängligt är som att ID:a items på backen men med extra steg. Gillar ej.

Men man får tänka på att det är första EA-builden, det kommer komma mkt mer content under närmaste året och sedan lite league-content på det så småningom, blir nog bra ändå till slut

Men jag är fortsatt PoE1-main. Varje ny liga är som julafton.

1
Skriv svar