Gamejam 2024?
Jag går i tankarna att försöka dra igång ett Gamejam. Hade dock tänkt att köra det efter nyår för jag tänkte att folk har fullt upp över julhelgen, men det kanske passar bättre att köra under ledigheten som du säger?
Ni andra som är lite sugna att köra, vad skulle passa bäst? Mellandagarna eller veckorna efter nyår?
Kanske är fördelaktigt om ni förklarar vad ”game jam” / ”speljam” är för de oinsatta.
Game jam eller speljam eller spelsylt är att man på något sätt, oftast genom röstning kommer fram till ett tema som folk ska förhålla sig till, men kan ofta tolka ganska fritt. Sen har man X dagar på sig att göra ett spel. Vanligtvis 2-7 dygn men kan variera.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Har aldrig varit med på ett, men låter kul.
Hur mycket tid brukar man lägga ner på ett sådant?
Förra året körde vi en vecka, tidigare år har det varit 2-3 veckor. Sen hur mycket man jobbar är ju upp till var och en. Personligen har det varit så roligt tidgare år att jag har lagt typ all ledig tid på det. Det ska ju inte känns som jobbig press utan att vi hjälper varandra att hålla motivationen hela vägen in i mål.
Förra året körde vi en vecka, tidigare år har det varit 2-3 veckor. Sen hur mycket man jobbar är ju upp till var och en. Personligen har det varit så roligt tidgare år att jag har lagt typ all ledig tid på det. Det ska ju inte känns som jobbig press utan att vi hjälper varandra att hålla motivationen hela vägen in i mål.
Motivationen är det svåraste. Tror jag kan rita dock!
Så det låter kul att göra i grupp. Kanske lättare att pusha på då.
Har egentligen dåligt med tid, men vore kul! Har labbat massor med UE senaste åren men utan mycket att visa till resultat. En redig game jam skulle kanske ändra på den saken.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Spännande.
Jag har världens chans att (börja) lära mig Unreal Engine under julen. Familjen åker bort och jag är gräsänkling.
Kanske kan jag lära mig så pass att jag kan modda ihop en snabb prototyp?
Till ChatGTP:
Min familj åker bort över jul och jag har drygt en vecka som gräsänkling. Tror du att jag kan lära mig något som nybörjare i Unreal Engine?
Absolut, det är en perfekt chans att dyka in i Unreal Engine! På drygt en vecka kan du få en bra grundförståelse för verktyget, även som nybörjare. Här är några förslag på vad du kan åstadkomma:
Dag 1: Grunder och installation
• Installera Unreal Engine och bekanta dig med gränssnittet.
• Följ en introduktionsvideo, exempelvis “Your First Hour with Unreal Engine”.
• Lär dig navigera i Viewport, Content Browser, och förstå grundläggande begrepp som Blueprint och aktörer.
Dag 2–3: Skapa en enkel scen
• Börja med att sätta upp en liten miljö:
• Placera ut landskap, växter eller objekt från den inbyggda Starter Content.
• Testa att justera ljus och lägga till effekter som dimma.
• Experimentera med Blueprints för att skapa interaktiva element, t.ex. en dörr som öppnas när du närmar dig.
Dag 4–5: Lär dig mer om Blueprint
• Lär dig grunderna i programmeringssystemet Blueprint Visual Scripting:
• Skapa en enkel karaktär som kan röra sig eller hoppa.
• Lägg till triggers, t.ex. när spelaren går på en specifik yta, händer något.
Dag 6–7: Bygg något eget
• Med det du lärt dig kan du bygga en mini-prototyp:
• T.ex. en liten hinderbana, ett pussel eller ett kort utforskningsspel.
• Lägg till ljudeffekter och animationer från Unreal Marketplace (många gratismodeller och ljudpaket finns tillgängliga).
Tips för att hålla det roligt:
• Börja smått och försök inte bygga ett komplett spel.
• Ta hjälp av Unreal Engine-forum och tutorials på YouTube om du kör fast.
• Unreal Marketplace har många gratismaterial och färdiga assets att experimentera med.
Om du är mer intresserad av något specifikt, som UI-design i spel eller level design, kan du fokusera på det och relatera det till din erfarenhet som UI/UX Designer. Unreal Engine är dessutom utmärkt för att bygga imponerande presentationer om du senare vill visa upp något på din portfolio.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Spännande.
Jag har världens chans att (börja) lära mig Unreal Engine under julen. Familjen åker bort och jag är gräsänkling.
Kanske kan jag lära mig så pass att jag kan modda ihop en snabb prototyp?
Till ChatGTP:
Min familj åker bort över jul och jag har drygt en vecka som gräsänkling. Tror du att jag kan lära mig något som nybörjare i Unreal Engine?
Do it! Tycker att det är urkul!
Om du är helt grön kan jag rekommendera YouTube-kanalen Unreal Sensei. Han har några riktigt långa men bra videos som går igenom grunderna av Unreal Engine.
När du har kommit en bit och kanske fastnar för programmeringsbiten kan jag tipsa om Ali ElZoheiry. Han har bakgrund både som lärare och mångårig systemutvecklare vilket gör hans guider guld värda (men kanske lite mer avancerade än "första veckan med UE")
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Do it! Tycker att det är urkul!
Om du är helt grön kan jag rekommendera YouTube-kanalen Unreal Sensei. Han har några riktigt långa men bra videos som går igenom grunderna av Unreal Engine.
När du har kommit en bit och kanske fastnar för programmeringsbiten kan jag tipsa om Ali ElZoheiry. Han har bakgrund både som lärare och mångårig systemutvecklare vilket gör hans guider guld värda (men kanske lite mer avancerade än "första veckan med UE")
Perfekt! Ska definitivt ge Unreal Sensei ett försök! Med tiden kanske Ali. Tackar!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]