Succén fortsätter: Balatro har sålts i 3,5 miljoner exemplar
Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.
Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.
Tror det har att göra med vinst. Balatro utvecklades av en person, osäker på vilken budget som investerats i spelets utveckling.
Starfield utvecklades av ~250 pers, med en budget på $200–400 miljoner, och en vinst på $657 miljoner. Tydligen sålde Skyrim för en miljard dollar under första månaden, så jag tror förväntan spelar in lite också i hur man definierar succé i Starfields sammanhang.
Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.
Budget och förväntningar har så klart stor påverkan för om ett spel anses vara en kommersiell framgång eller ej. Starfield var ju ett gigantiskt projekt med ett jättestort dev team involverat, samt tillhörande marknadsföring. I de fallen räknar man sannolikt med nån miljon eller mer, bara för att inte gå med förlust. Jämför det med små indie-team eller enmansprojekt och tänk på hur liten overhead de har i jämförelse... Utvecklingsbudgeten för Balatro var väl kanske vad Starfield-teamet lade på kaffe, liksom. Så, ja, helt andra förväntningar för vad som är en "succé" i jämförelse med Starfield/Dragon Age.
När du har såpass låga omkostnader som indies generellt sett har i jämförelse med stora studios, så behöver du ju inte heller sälja samma galna mängder ex bara för att hålla dig ovanför vattenytan. Eller: se på Square Enix som tycks vara kroniskt missnöjda med alla sina större spels sales, eftersom deras självbild och verkligheten uppenbarligen inte alltid möts.
Kul spel riktigt bra soundtrack https://youtu.be/OnGQeVTt4KI?si=XvGONeehGV-nx13l
Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.
Ett bra spel från en liten studio som säljer bra utan hype är en succé helt enkelt.
Storspel med miljontals dollar i reklam och budget har väl helt andra förväntningar på sig.
Ett bra spel som säljer bra utan hype är en succé helt enkelt.
Balatro har haft gott om hype i form av word of mouth och streamers sedan betan dock
Välförtjänt, jäkligt simpelt spel men med mycket dolt djup ju mer man spelar det! Perfekt att dra en runda medan man har tar en kaffe på söndagsmorgonen 👍
Kom igen, du vet att det blir mer än en runda 😁
Balatro har haft gott om hype i form av word of mouth och streamers sedan betan dock
Jag tycker ändå det är en viss skillnad på ett spel som lever på egna meriter och ett spel som började hypas redan i planeringsstadiet som ”Skyrim in space” (om vi nu tog Starfield som exempel).
Tror det har att göra med vinst. Balatro utvecklades av en person, osäker på vilken budget som investerats i spelets utveckling.
LocalThunk är både utvecklare och grafisk designer så skulle gissa på att det var billigt (nåja, tid är pengar). Det är skrivet i Lua-baserade LÖVE (https://www.love2d.org/) som är byggt för att vara enkelt och snabbt att prototypa i. Spelet gick med vinst på mindre än en timme efter release så det får väl anses vara en succé.
LocalThunk är både utvecklare och grafisk designer så skulle gissa på att det var billigt (nåja, tid är pengar). Det är skrivet i Lua-baserade LÖVE (https://www.love2d.org/) som är byggt för att vara enkelt och snabbt att prototypa i. Spelet gick med vinst på mindre än en timme efter release så det får väl anses vara en succé.
Tack för infon. Ska kika in LÖVE.
Ännu en dag i paradiset.
Jag har 100+ timmar med Balatro nu och det är verkligen ett helt otroligt belönande spel. Progressionen är precis lagom snabb och känslan när man hittar en bra kombo av jokrar är grym.
Nu har jag dock inte mycket kvar att utforska, men det är väl rimligt efter så mycket spelande. Har bara kvar att låsa upp sista leveln på sista kortleken innan jag nog känner mig helt klar.
Det positiva för mig är att Balatro är det första spel som jag nånsin spelat i genren. Vad rekommenderar ni att jag testar nu?
Årets spel! Har köpt det både på Steam och google play, det enda tråkiga är att man inte kan synka sparfiler mellan mobil och PC, men det är inte så viktigt egentligen.
Hade det gått att synka så hade jag gladeligen köpt det till Android också.
Troligen kommer jag köpa det dit ändå! Men hade varit extra enkelt då 😅
Jag har 100+ timmar med Balatro nu och det är verkligen ett helt otroligt belönande spel. Progressionen är precis lagom snabb och känslan när man hittar en bra kombo av jokrar är grym.
Nu har jag dock inte mycket kvar att utforska, men det är väl rimligt efter så mycket spelande. Har bara kvar att låsa upp sista leveln på sista kortleken innan jag nog känner mig helt klar.
Det positiva för mig är att Balatro är det första spel som jag nånsin spelat i genren. Vad rekommenderar ni att jag testar nu?
Slay the Spire! Likt på många sätt, men ett bättre spel om du frågar mig. Har säkert 200h+ i det.
Tack för infon. Ska kika in LÖVE.
Det är rätt kul att leka med. Code first dock så är man van vid unity eller godot kanske det kan vara lite ovant. Lua i sig är väldigt enkelt att jobba med. Speciellt om man har lite kodvana. Kan tipsa om deras discord. Communityt runt det är som mest aktivt där.
Det är rätt kul att leka med. Code first dock så är man van vid unity eller godot kanske det kan vara lite ovant. Lua i sig är väldigt enkelt att jobba med. Speciellt om man har lite kodvana. Kan tipsa om deras discord. Communityt runt det är som mest aktivt där.
Jag har använt Godot en del, dessa verkar snarlika?
Ännu en dag i paradiset.
Jag har använt Godot en del, dessa verkar snarlika?
Syntaxmässigt är GDScript ganska likt Lua så då är det nog lugnt. Skillnaden är att man inte har nån grafisk editor utan skriver allt i kod. Jag föredrar det oavsett språk framför att bråka med verktyget men det är ju en smaksak.
Syntaxmässigt är GDScript ganska likt Lua så då är det nog lugnt. Skillnaden är att man inte har nån grafisk editor utan skriver allt i kod. Jag föredrar det oavsett språk framför att bråka med verktyget men det är ju en smaksak.
Jag är likadan som dig där.
Ännu en dag i paradiset.
I min åsikt är det något överskattat. Otroligt vanebildande, nästan skrämmande likt slots på nätcasinon. Missförstå mig inte, det är riktigt kompetent utvecklat av en enda person dessutom! Var det faller är uteblivandet av variation i spelet för någonstans behöver jag ha lite mer kött på benen förutom en rolig gameplay-loop. I Slay the Spire har du unika kort och unika fiender samt rollspelsintriger invävt som gör spelet fräscht och varierat.
Kanske har jag inte spelat tillräckligt, men för mig räcker inte dopaminkicken av att söka, saka och räkna spelkort för att ackumulera så stora poäng som möjligt. Det blir lite fantasilöst med traditionella spelkort för min del och även om det finns jokrar och liknande som påverkar spelomgången räcker det inte för att fånga mitt intresse. Inscryption tyckte jag var betydligt mer fascinerande (fick utmärkelsen bästa spel hos GDC 2021) samtidigt som det hade en vanebildande gameplay-loop.
Det var så kul timing för mig igår. Köpte spelet till telefonen häromdagen och låg i sängen och spelade under tiden streamen gick i bakgrunden. Slutade spela och fokuserade på streamen och precis då vann Balatro bästa indie.
Gillar spelet rätt mycket, perfekt tidsfördriv som inte kräver så mycket av en.
Ännu en dag i paradiset.