Succén fortsätter: Balatro har sålts i 3,5 miljoner exemplar

Robot
Succén fortsätter: Balatro har sålts i 3,5 miljoner exemplar
Releasehästryttare

Kortspel är en odödlig klassiker!

FM-guru
F.d. Sisyr

Lär ge helt ok med fickpengar med tanke på att det är en enda person som stått för utvecklingen.

Medlem

Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.

Tror det har att göra med vinst. Balatro utvecklades av en person, osäker på vilken budget som investerats i spelets utveckling.

Starfield utvecklades av ~250 pers, med en budget på $200–400 miljoner, och en vinst på $657 miljoner. Tydligen sålde Skyrim för en miljard dollar under första månaden, så jag tror förväntan spelar in lite också i hur man definierar succé i Starfields sammanhang.

Skrivet av Rhymst:

Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.

Budget och förväntningar har så klart stor påverkan för om ett spel anses vara en kommersiell framgång eller ej. Starfield var ju ett gigantiskt projekt med ett jättestort dev team involverat, samt tillhörande marknadsföring. I de fallen räknar man sannolikt med nån miljon eller mer, bara för att inte gå med förlust. Jämför det med små indie-team eller enmansprojekt och tänk på hur liten overhead de har i jämförelse... Utvecklingsbudgeten för Balatro var väl kanske vad Starfield-teamet lade på kaffe, liksom. Så, ja, helt andra förväntningar för vad som är en "succé" i jämförelse med Starfield/Dragon Age.

När du har såpass låga omkostnader som indies generellt sett har i jämförelse med stora studios, så behöver du ju inte heller sälja samma galna mängder ex bara för att hålla dig ovanför vattenytan. Eller: se på Square Enix som tycks vara kroniskt missnöjda med alla sina större spels sales, eftersom deras självbild och verkligheten uppenbarligen inte alltid möts.

Medlem
Medlem
Skrivet av Rhymst:

Är det alltid budget+försäljning som avgör om det är succé? Tex Starfield har väl sålt ungefär lika mycket men anses ju vara allt annat en succé och då har dom väl också haft 20miljoner spelar med Gamepass inkluderat. Men förmodligen högre budget. Vet vi budgeten på Balatro? Eller har expectation något med saken att göra? Dragon Age Veilguard säger ju många är ett misslyckande trots bra betyg och inga officiella siffror så varför säger man det? Inte ni alltså men så går ju snacket och då har det säkert sålt (utan att veta för ingen vet) minst någon miljon iaf.

Ett bra spel från en liten studio som säljer bra utan hype är en succé helt enkelt.

Storspel med miljontals dollar i reklam och budget har väl helt andra förväntningar på sig.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Ett bra spel som säljer bra utan hype är en succé helt enkelt.

Balatro har haft gott om hype i form av word of mouth och streamers sedan betan dock

Medlem

Välförtjänt, jäkligt simpelt spel men med mycket dolt djup ju mer man spelar det! Perfekt att dra en runda medan man har tar en kaffe på söndagsmorgonen 👍

Medlem
Skrivet av Luftman:

Välförtjänt, jäkligt simpelt spel men med mycket dolt djup ju mer man spelar det! Perfekt att dra en runda medan man har tar en kaffe på söndagsmorgonen 👍

Kom igen, du vet att det blir mer än en runda 😁

Medlem
Skrivet av Fredede:

Balatro har haft gott om hype i form av word of mouth och streamers sedan betan dock

Jag tycker ändå det är en viss skillnad på ett spel som lever på egna meriter och ett spel som började hypas redan i planeringsstadiet som ”Skyrim in space” (om vi nu tog Starfield som exempel).

Medlem

Sjukt högt betyg på Steam också. Det har 98% totalt efter nästan 78k åsikter. Men det har 99% på de senaste ~32k.

Medlem

Helt sjukt bra spel, har varit helt beroende på sistone.

Har varit lite småsugen på det här. Ser att det finns på olika platformar, men känns som ett spel som gör sig bäst på mobilen?

Medlem

Blev ett köp till telefonen idag. Bara spelat 5 minuter typ.

Känns redan nu väldigt bra. Animationerna är kanon och stimulerande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Tror det har att göra med vinst. Balatro utvecklades av en person, osäker på vilken budget som investerats i spelets utveckling.

LocalThunk är både utvecklare och grafisk designer så skulle gissa på att det var billigt (nåja, tid är pengar). Det är skrivet i Lua-baserade LÖVE (https://www.love2d.org/) som är byggt för att vara enkelt och snabbt att prototypa i. Spelet gick med vinst på mindre än en timme efter release så det får väl anses vara en succé.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

LocalThunk är både utvecklare och grafisk designer så skulle gissa på att det var billigt (nåja, tid är pengar). Det är skrivet i Lua-baserade LÖVE (https://www.love2d.org/) som är byggt för att vara enkelt och snabbt att prototypa i. Spelet gick med vinst på mindre än en timme efter release så det får väl anses vara en succé.

Tack för infon. Ska kika in LÖVE.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Årets spel! Har köpt det både på Steam och google play, det enda tråkiga är att man inte kan synka sparfiler mellan mobil och PC, men det är inte så viktigt egentligen.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag har 100+ timmar med Balatro nu och det är verkligen ett helt otroligt belönande spel. Progressionen är precis lagom snabb och känslan när man hittar en bra kombo av jokrar är grym.

Nu har jag dock inte mycket kvar att utforska, men det är väl rimligt efter så mycket spelande. Har bara kvar att låsa upp sista leveln på sista kortleken innan jag nog känner mig helt klar.

Det positiva för mig är att Balatro är det första spel som jag nånsin spelat i genren. Vad rekommenderar ni att jag testar nu?

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Årets spel! Har köpt det både på Steam och google play, det enda tråkiga är att man inte kan synka sparfiler mellan mobil och PC, men det är inte så viktigt egentligen.

Hade det gått att synka så hade jag gladeligen köpt det till Android också.

Troligen kommer jag köpa det dit ändå! Men hade varit extra enkelt då 😅

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag har 100+ timmar med Balatro nu och det är verkligen ett helt otroligt belönande spel. Progressionen är precis lagom snabb och känslan när man hittar en bra kombo av jokrar är grym.

Nu har jag dock inte mycket kvar att utforska, men det är väl rimligt efter så mycket spelande. Har bara kvar att låsa upp sista leveln på sista kortleken innan jag nog känner mig helt klar.

Det positiva för mig är att Balatro är det första spel som jag nånsin spelat i genren. Vad rekommenderar ni att jag testar nu?

Slay the Spire! Likt på många sätt, men ett bättre spel om du frågar mig. Har säkert 200h+ i det.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack för infon. Ska kika in LÖVE.

Det är rätt kul att leka med. Code first dock så är man van vid unity eller godot kanske det kan vara lite ovant. Lua i sig är väldigt enkelt att jobba med. Speciellt om man har lite kodvana. Kan tipsa om deras discord. Communityt runt det är som mest aktivt där.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Det är rätt kul att leka med. Code first dock så är man van vid unity eller godot kanske det kan vara lite ovant. Lua i sig är väldigt enkelt att jobba med. Speciellt om man har lite kodvana. Kan tipsa om deras discord. Communityt runt det är som mest aktivt där.

Jag har använt Godot en del, dessa verkar snarlika?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har använt Godot en del, dessa verkar snarlika?

Syntaxmässigt är GDScript ganska likt Lua så då är det nog lugnt. Skillnaden är att man inte har nån grafisk editor utan skriver allt i kod. Jag föredrar det oavsett språk framför att bråka med verktyget men det är ju en smaksak.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Syntaxmässigt är GDScript ganska likt Lua så då är det nog lugnt. Skillnaden är att man inte har nån grafisk editor utan skriver allt i kod. Jag föredrar det oavsett språk framför att bråka med verktyget men det är ju en smaksak.

Jag är likadan som dig där.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

I min åsikt är det något överskattat. Otroligt vanebildande, nästan skrämmande likt slots på nätcasinon. Missförstå mig inte, det är riktigt kompetent utvecklat av en enda person dessutom! Var det faller är uteblivandet av variation i spelet för någonstans behöver jag ha lite mer kött på benen förutom en rolig gameplay-loop. I Slay the Spire har du unika kort och unika fiender samt rollspelsintriger invävt som gör spelet fräscht och varierat.

Kanske har jag inte spelat tillräckligt, men för mig räcker inte dopaminkicken av att söka, saka och räkna spelkort för att ackumulera så stora poäng som möjligt. Det blir lite fantasilöst med traditionella spelkort för min del och även om det finns jokrar och liknande som påverkar spelomgången räcker det inte för att fånga mitt intresse. Inscryption tyckte jag var betydligt mer fascinerande (fick utmärkelsen bästa spel hos GDC 2021) samtidigt som det hade en vanebildande gameplay-loop.

Medlem

Det var så kul timing för mig igår. Köpte spelet till telefonen häromdagen och låg i sängen och spelade under tiden streamen gick i bakgrunden. Slutade spela och fokuserade på streamen och precis då vann Balatro bästa indie.

Gillar spelet rätt mycket, perfekt tidsfördriv som inte kräver så mycket av en.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar