FZ Game Jam 2024 - Den stora tråden!

Medlem

Hej allihopa! så kul! Ska vara med som team med Bloat!

Förslag:
"Dissociative Compulsive Shopping"
"Jolly jelly jeans"
"Terror at the table"
"Wrapping"
"Peppar kakor överallt"
"The floor is Glögg"

Medlem

Tack för alla förslag på teman.

Omröstningen är nu igång, gå och rösta här

Kom ihåg att temat är frivilligt, så om ni går igång på något av de temaförslagen som inte vinner (eller nått helt annat) så bara kör på det. Även om det finns ett visst tävlingsmoment för att få lite nerv så är jammet främst till för att vi ska ha roligt tillsammans och motivera varandra att göra klart ett spel.

Medlem

Det tema som fick flest röster är: "Lyx-tacos".

Därmed är årets Spelsylt ingång!

Lycka till alla! Som vanligt, posta gärna hur era projekt fortlöper här i tråden. Det är jättebra för motivationen att följa hur det går för alla tycker jag!

Medlem

Jag är på 🙂

Medlem

Vad passar bättre till taco-tema än en kaktus som loading-animation?

Nu har syltandet hållt igång ett dygn och jag har mestadels ritat grafik (och letat / modifierat grafik i den mån jag har hittat något användbart).

Tänkte dela med mig av några bra sidor med användbara grejer:

https://easings.net/
Matematiska funktioner för kurvor som är mycket användbara i animationer. Skicka in ett värde mellan 0 och 1 (typiskt elapsedTime / totalTime) och få ut ett annat värde mellan 0-1 i en kurva.

https://www.zapsplat.com/
Ljudeffekter. Även Youtube är en bra källa för ljudeffekter.

https://freemusicbg.com/
https://pixabay.com/
Royaltyfri musik

https://opengameart.org/
Ibland kan man hitta användbar grafik här. Finns även ljudeffekter och annat.

https://lospec.com/palette-list
Färgpaletter

Medlem

Jag inledde igår med att säga för mig själv: "Den här gången ska jag göra något enkelt, något som faktiskt går att få färdigt på den begränsade tid jag har." Drygt tjugofyra timmar senare kan jag bara konstatera att jag har frångått den intentionen. Ordentligt. Komplexiteten är nästan lika hög som högen med disk som balanserar på skrivbordets kant. Vi får se vart det leder!

(Ska sägas att jag är mycket bättre på att knåpa ihop ett coolt system för att göra X eller Y än att faktiskt få till något spelbart. Mest för att jag tappar fokus så snart jag har ett hum om hur jag skulle kunna ta mig i mål.)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Tack för tipset RiddarKatig! 😊 Jag ritar nästan all grafik själv, men musiken är alltid knepig. Så tack för de bra länkarna!

Medlem

Idag har jag fått in en spelbar karaktär i "spelet" som ännu så länge bara en är testyta där man kan springa runt. Sen satt jag säkert i två timmar och tweakade accelererationen, trögheten och maxhastigheten.

Jag animerade torson (en enda statisk bild), fötterna och hatten var för sig, så att jag kan spela upp dem med olika hastigheter vilket gör att hatten kan fortsätta animera en stund efter att gubben och fötterna har stannat. Just den effekten blev över förväntan faktiskt.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

https://i.imgur.com/jaVs7kU.gif

Idag har jag fått in en spelbar karaktär i "spelet" som ännu så länge bara en är testyta där man kan springa runt. Sen satt jag säkert i två timmar och tweakade accelererationen, trögheten och maxhastigheten.

Jag animerade torson (en enda statisk bild), fötterna och hatten var för sig, så att jag kan spela upp dem med olika hastigheter vilket gör att hatten kan fortsätta animera en stund efter att gubben och fötterna har stannat. Just den effekten blev över förväntan faktiskt.

Blev riktigt coolt med hatten, bra jobbat!

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tänker försöka vara med den här gång för första gången. Har absolut inte tid, men jag tänker försöka klämma in ett bidrag ändå 😅

Har inget emot att förlänga deadlinen. Det är ju en ökänt hektisk tid på året!

En fråga, Jag undrar om tiden har ändrats för när man ska vara klar? Det skulle vara bra att veta så att jag kan planera utifrån den nya tidslinjen.

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

En fråga, Jag undrar om tiden har ändrats för när man ska vara klar? Det skulle vara bra att veta så att jag kan planera utifrån den nya tidslinjen.

Jag insåg att jag inte hade uppdaterat orginalposten, det är fixat nu.

Du har tills Söndag 12/1 kl 23:59 på dig.

Medlem

Jag och en kompis ställer upp, vi testar GoDot med deras egna script språk för första gången. Kör 2D och än så länge ingen direkt plan på vad vi gör

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Jag och en kompis ställer upp, vi testar GoDot med deras egna script språk för första gången. Kör 2D och än så länge ingen direkt plan på vad vi gör

Kul! Jag lägger till er på deltagarlistan. Skriv gärna hur ni upplever Godot och hur det går och så. Det är alltid roligt att följa.

Medlem

Efter alla distraktioner julfiranden har jag lagt till den andra av mitt spels core mechanics: Kasta grejer!
(Jag verkar också ha uppfunnit ett sätt att klona hattar, om någon är intresserad?)

Medlem

Har inte fått något gjort de senaste dagarna, men nu på morgonen har jag fått klart mitt system för biltrafik. Bilar som håller sig (någotsånär) på vägen, kör slumpmässiga rutter, undviker att krocka med varandra och stannar vid rött ljus. Absolut inget perfekt system, men det får duga. Nu återstår bara att lägga in fotgängare. Och miljö. Och en spelbar karaktär. Och gameplay. Och en idé. Och, och, och.

Jag ligger efter. Högst oklart om det kommer bli något spelbart av det här

Skrivet av RiddarKatig:

Efter alla distraktioner julfiranden har jag lagt till den andra av mitt spels core mechanics: Kasta grejer!
(Jag verkar också ha uppfunnit ett sätt att klona hattar, om någon är intresserad?)

https://i.imgur.com/HJI33vv.gif

Underbar design ju! Det är något ruskigt charmigt med hur karaktärerna (och hattarna ) rör sig.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Har inte fått något gjort de senaste dagarna, men nu på morgonen har jag fått klart mitt system för biltrafik. Bilar som håller sig (någotsånär) på vägen, kör slumpmässiga rutter, undviker att krocka med varandra och stannar vid rött ljus. Absolut inget perfekt system, men det får duga. Nu återstår bara att lägga in fotgängare. Och miljö. Och en spelbar karaktär. Och gameplay. Och en idé. Och, och, och.

Jag ligger efter. Högst oklart om det kommer bli något spelbart av det här

Underbar design ju! Det är något ruskigt charmigt med hur karaktärerna (och hattarna ) rör sig.

Låter som ett spännande och minst ambitiöst spel det där! Hoppas du blir klar så man får se för nu blev jag nyfiken. D kan inte teasa med en screenshot?

Medlem

Hey ho! Hey ho! Till vårt kök vi går!

Nu tror jag att jag i det stora hela är klar med startscenen som ska fungera som kombinerat "player-select" och tutorial.
Återstår att göra ett spel av det, en scorescreen, ljud, musik, ai och partikeleffekter

Medlem

Tycker ditt spel ser riktigt coolt ut Själv har jag legat sjuk med feber sedan starten, men har lyckats få en del gjort. Nu är jag äntligen igång och har min spelidé klar!

Mitt spel är ett typiskt arkadspel där du ska skydda en spelare med tacos genom olika nivåer. Fokus ligger på humor och tävlan om att få högsta poängen.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Låter som ett spännande och minst ambitiöst spel det där! Hoppas du blir klar så man får se för nu blev jag nyfiken. D kan inte teasa med en screenshot?

Här kommer en lite sneak peak på trafiken. Nytt för idag är att jag knåpat ihop en byggnad i Blender. Ska göra 6-7 st. ytterligare för att få lite variation.

Spelet går under arbetsnamn "Grande Tacos: Åmål", eller kort och gott GTÅ. Du har som spelare 30 minuter på dig att åka runt i staden och samla ihop ingredienserna till lyxtacos, annars blir det inget fredagsmys. Du väljer själv om du vill rånmörda dig till ingredienserna eller spela lugnt och sansat. Kommer att spelas i top-down läge.

Inspirationen kommer på 98% från GTA2. Övriga 2% från GTA1.

signatur

Medlem
Skrivet av Nomman:

Här kommer en lite sneak peak på trafiken. Nytt för idag är att jag knåpat ihop en byggnad i Blender. Ska göra 6-7 st. ytterligare för att få lite variation.

Spelet går under arbetsnamn "Grande Tacos: Åmål", eller kort och gott GTÅ. Du har som spelare 30 minuter på dig att åka runt i staden och samla ihop ingredienserna till lyxtacos, annars blir det inget fredagsmys. Du väljer själv om du vill rånmörda dig till ingredienserna eller spela lugnt och sansat. Kommer att spelas i top-down läge.

Inspirationen kommer på 98% från GTA2. Övriga 2% från GTA1.

https://youtu.be/msJ7B1CR2Vs

Snyggt! Det ska bli spännande att testa🙂

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

Snyggt! Det ska bli spännande att testa🙂

Nu sätter du ju press på mig att få ihop något spelbart 😅

signatur

Medlem
Skrivet av Nomman:

Haha det ser ju asballt ut. Jag fattar vad du menade med att du bygger ett system först och gör ett spel sen. Huvudsaken är att det är skoj att programmera tycker jag. Skulle det inte bli ett färdigt spel så måste du lova att i alla fall lägga ut det som ett teknikdemo eller så.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Press är alltid bra i Game Jams! 😂 Det hjälpte mig att göra klart två spel .

En första mockup. Själva Tacotrucken är lite väl plain just nu så kommer försöka fixa den men har iaf något av en mental skiss av vad jag vill att gameplay ska vara så kanske utvecklar på det i ett senare inlägg.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Jag slänger in två bilder till innan sänga. Som man kanske kan utröna från övre bilden kommer det finnas ett visst mått av management för att hålla sin tacoverksamhet rullande (pun intended) och ta sig till Tacofestivalen i Kiruna.

signatur

Medlem

Vilken härlig grafisk stil! 🙂

Medlem

Roligt att spelidéerna är så pass olika, trots att temat är rätt specifikt

Haha, vilka roliga idéer ni fått! Kul att följa. GTÅ är ju fan en genialisk speltitel.

Skrivet av Burresnurre:

Vilken härlig grafisk stil! 🙂

Tack så mycket och desamma!

Riktigt kul att se vad folk snickrar på och kul att vara igång själv också med programmeringen, har inte knackat på tre år så lagom ringrostig och nervös att tiden inte kommer räcka till men jag och tjejen spenderade typ hela middagsdejten igår med att planera och lösa en del problem med gameplayloopen som uppstod så nu är det bara att skrida till verket

signatur

Medlem

Har ägnat 4-5 timmar åt att få kollision mellan bil och fotgängare tillfredsställande. Resultatet? Högst otillfredsställande. Knappt att det fungerar. Har inte tid att labba med mer det, så nog överge tanken på ragdolls och förlita mig på blodklumpsexplosioner istället.

signatur

Skriv svar