FZ Game Jam 2024 - Den stora tråden!

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Tack så mycket och desamma!

Riktigt kul att se vad folk snickrar på och kul att vara igång själv också med programmeringen, har inte knackat på tre år så lagom ringrostig och nervös att tiden inte kommer räcka till men jag och tjejen spenderade typ hela middagsdejten igår med att planera och lösa en del problem med gameplayloopen som uppstod så nu är det bara att skrida till verket

Kul att göra sånt med tjejen ju! Låter som den perfekta middagsdejten

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skrivet av Nomman:

Har ägnat 4-5 timmar åt att få kollision mellan bil och fotgängare tillfredsställande. Resultatet? Högst otillfredsställande. Knappt att det fungerar. Har inte tid att labba med mer det, så nog överge tanken på ragdolls och förlita mig på blodklumpsexplosioner istället.

Du ska ha eloge som försökt iaf. Jag blev sjukt imponerad av trafiksystemet att bilarna stannar vid rött etc och lämna företräde. Ser fram emot att se mer!

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Nomman:

Har ägnat 4-5 timmar åt att få kollision mellan bil och fotgängare tillfredsställande. Resultatet? Högst otillfredsställande. Knappt att det fungerar. Har inte tid att labba med mer det, så nog överge tanken på ragdolls och förlita mig på blodklumpsexplosioner istället.

Ragdolls i all ära men blodexplosion följt av en helt platt fotgängare vore ju trevligt också.

Medlem

Du ska ha eloge som försökt iaf. Jag blev sjukt imponerad av trafiksystemet att bilarna stannar vid rött etc och lämna företräde. Ser fram emot att se mer!

Skrivet av Ftmch:

Ragdolls i all ära men blodexplosion följt av en helt platt fotgängare vore ju trevligt också.

Tack för uppmuntran, nu känns det roligare igen

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag ritade en grej. Den blev rätt....obehaglig.

Taco! yum! yum!

Skrivet av Nomman:

Tack för uppmuntran, nu känns det roligare igen

Jag la just ett par timmar på att få en sorts random encounter grej som ska poppa upp när man kör mellan städer att fungera vilket förmodligen borde vara lättare att få till än ragdollfysik men nog var det lite knepigt. Märks att det var ett tag sedan och det här med arrayer och grejer har aldrig varit min starka sida men till slut så började det ta sig som jag ville ha.

Nu är det bara att få upp det på skärmen på ett snyggt sätt också..

Skrivet av RiddarKatig:

https://i.imgur.com/CrlADQj.gif

Taco! yum! yum!

Mumma xD Riktigt frän stil!

signatur

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

https://i.imgur.com/CrlADQj.gif

Taco! yum! yum!

Fantastisk på sitt maniskt obehagliga sätt

signatur

Medlem

Tänkte skriva lite om vad jag gör och hur det har gått, så här efter ungefär halva tiden. Det vore roligt att höra status för er andra också...

Mitt spel är ett arcardigt, kaosigt one-screen slapstick partyspel för 1-2 spelare + 4-5 AI. Tänk Fall Guys typ. Sex kockar springer runt i ett kök och krockar med varandra och kylskåp som spawnar ingredienser som man plockar upp och kastar i sin taco för poäng (eller på andra kockar för att knocka omkull dem). Det går även att plocka upp sin eller andras taco och springa iväg med eller kasta.

Jag har inte riktigt kunnat gå full crunch mode pga störmoment social åtaganden och högtider men har ändå kunnat lägga en del tid på kvällar och så.

Gameplay loopen är väl typ klar men de stora grejerna som ännu inte är påbörjade är AI:n och Scorescreenen. AI:n lär bli intressant, men det löser sig nog. Sen är polishen kvar att göra, men det tycker jag är det roligaste. Tänker mig ett partikelsystem åtminstone. Möjligvis screenshake, det brukar vara värt besväret. Ljudeffekter och musik blir som alltid sorgligt nerprioriterat när jag gör spel, men det är ju även det väldigt viktigt. Men inte så roligt att implementera helt enkelt :/

Medlem

Har inget att visa men mitt är en kombination av bullet hell och auto runner där "spelaren" följer en färdig räls och kan undvika bullets genom att klicka för att byta håll och sen även hoppa över till en annan räls.
Målet är att navigera sig genom olika banor fram till mål och undvika projektiler på vägen.

Det är alltså i form av en "one button" game där tap gör en sak och long press gör något annat.

för mig är alltid det med grafiken det svåraste

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Här går det också sakta framåt, eftersom jag har varit sjuk och dessutom haft en del störningsmoment – som du så fint kallar det. 😂 Så idag lär det inte bli så mycket gjort.

Jag är dock klar med startskärmen, options-menyn, high score, introt och nästan hela första nivån. Nu ligger fokus mer på leveldesign och att hitta passande musik.

Medlem

Mitt spel är som jag tidigare varit inne på inspirerat av de två första GTA-spelen, men med inköp av tacos-ingredienser som slutmål. Så här långt har jag lyckats få till ett ganska robust system för trafik, som sedan dagens uppdatering dessutom är lätt att expandera (tidigare var jag tvungen att manuellt koppla samman vägnoder, men nu sker det automatiskt). Därtill har jag fått till en grundläggande AI för fotgängare.

Har också lyckats få till kamera och kontroller för både bilkörning och runtspringande. Dock fungerar det inte att växla från det ena till det andra, än.

Fokus för kommande vecka blir att få till en fungerande game loop. En start där objectives presenteras, olika vägar att få tag på taco-ingredienser i världen och ett slut.

Sedan måste jag öppna upp Blender igen och skapa några olika modeller för bilar, fotgängare och spelarkaraktär. Just nu används Unreals defaultmodeller och de är fruktansvärt tråkiga.

Om jag hinner vill jag också:
- Lägga till polis-AI som jagar dig när du ställer till med problem.
- Se till så att AIn springer i panik om du kör mot den/agerar hotfullt.
- Lägga till vapen, både för spelare och polis.
- Göra värden med varierande, fler modeller, färger och former. Just nu är det bara samma 4 hus och gator som upprepas i olika mönster.
- Lägga till ljudeffekter
- Fixa musik. Här har jag noll kompetens, så det blir att leta på pixabay.
- High scores och menyer.
- Några alternativa sätt att "vinna".
- Göra något åt ljussättningen. Just nu är varje fönster i stadens hus individuella ljuskällor. Det i kombination med Lumen innebär en förbaskat brusig bild.

signatur

Medlem

GOTT NYTT ÅR

Status: Jag är på Mission 2 i Unity Learn.

Får se om jag hinner bygga Taco Tower innan deadline. Huvudsaken för mig är att jag lär mig och kommer framåt.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

GOTT NYTT ÅR

Status: Jag är på Mission 2 i Unity Learn.

Får se om jag hinner bygga Taco Tower innan deadline. Huvudsaken för mig är att jag lär mig och kommer framåt.

Håller tummarna för att du får till något, eller åtminstone lär sig något som du får kul med framöver 😃

signatur

Här kommer en liten uppdatering. Har inte hunnit med så hemskt mycket senaste dagarna med nyår och barnet som fyllt år (på samma dag!) men har fått till ganska bra det jag kommit att kalla "random encounter-systemet" där olika händelser kan poppa upp i textform i sekvensen där man kör mellan städerna.

Edit: Jag hade inte tid att skriva detta igår kväll så kommer nu istället.

Först och främst gott nytt år spelsyltare och kul att höra status på era projekt, jag kikar in minst några gånger per dag för att se om nån har skrivit något här 😁

Mitt (och flickvännens) spel består egentligen av tre delar; mellansekvens där man får göra val i de sk random encounters jag nämnde ovan. Vanligtvis får man 2-3 st per mellansekvens och dessa kan ge (eller ta) pengar, ingredienser, bränsle eller popularitet. Varje händelse har en vinstchans på x procent som är dold för spelaren som bestämmer om man får ett bra eller dåligt resultat. Systemet för den här delen är i stort sett färdigt med något av en animation i början och slutet av sekvensen.

Sen när man kommit till staden har vi shoppingfasen när man handlar ingredienserna man behöver (bl a krabba förstås) för att göra tacos. Baserat på ens popularitet vet man ungefär hur många kunder man kan vänta så man får handla därefter. Handlar man för mycket kan man välja att spara maten efter serveringsfasen till nästa gång men gammal mat har en 10% risk att ge folk magsjuka och varje person som blir dålig ger 25% risk att hälsoinspektionen bötfäller dig rejält.

Man måste också lägga en slant på bränsle så man tar sig till nästa stad. Jag hoppas inte detta låter för avancerat för det kommer vara ganska basic ändå när man spelar.

Och sist men inte minst har vi serveringsfasen där det blir mest gameplay så att säga. De exakta detaljerna är inte helt fastställda ännu för den här biten kommer vara viktigast och jag vill inte påbörja den innan vi är nöjda med hur den ska spelas men vi har en ”skiss” som vi tror ska funka men det återstår att se.

Så spelet går helt enkelt ut på att göra så pass bra ifrån sig i varje stad så att man har tillräckligt med popularitet för att ha en chans att vinna den stora tacotävlingen i Kiruna.

signatur

Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Här kommer en liten uppdatering. Har inte hunnit med så hemskt mycket senaste dagarna med nyår och barnet som fyllt år (på samma dag!) men har fått till ganska bra det jag kommit att kalla "random encounter-systemet" där olika händelser kan poppa upp i textform i sekvensen där man kör mellan städerna.

Edit: Jag hade inte tid att skriva detta igår kväll så kommer nu istället.

Först och främst gott nytt år spelsyltare och kul att höra status på era projekt, jag kikar in minst några gånger per dag för att se om nån har skrivit något här 😁

Mitt (och flickvännens) spel består egentligen av tre delar; mellansekvens där man får göra val i de sk random encounters jag nämnde ovan. Vanligtvis får man 2-3 st per mellansekvens och dessa kan ge (eller ta) pengar, ingredienser, bränsle eller popularitet. Varje händelse har en vinstchans på x procent som är dold för spelaren som bestämmer om man får ett bra eller dåligt resultat. Systemet för den här delen är i stort sett färdigt med något av en animation i början och slutet av sekvensen.

Sen när man kommit till staden har vi shoppingfasen när man handlar ingredienserna man behöver (bl a krabba förstås) för att göra tacos. Baserat på ens popularitet vet man ungefär hur många kunder man kan vänta så man får handla därefter. Handlar man för mycket kan man välja att spara maten efter serveringsfasen till nästa gång men gammal mat har en 10% risk att ge folk magsjuka och varje person som blir dålig ger 25% risk att hälsoinspektionen bötfäller dig rejält.

Man måste också lägga en slant på bränsle så man tar sig till nästa stad. Jag hoppas inte detta låter för avancerat för det kommer vara ganska basic ändå när man spelar.

Och sist men inte minst har vi serveringsfasen där det blir mest gameplay så att säga. De exakta detaljerna är inte helt fastställda ännu för den här biten kommer vara viktigast och jag vill inte påbörja den innan vi är nöjda med hur den ska spelas men vi har en ”skiss” som vi tror ska funka men det återstår att se.

Så spelet går helt enkelt ut på att göra så pass bra ifrån sig i varje stad så att man har tillräckligt med popularitet för att ha en chans att vinna den stora tacotävlingen i Kiruna.

Det ser verkligen fint ut och verkar vara en riktigt rolig spelidé. Hoppas att ni hinner klart i tid 🙂

Medlem

Låt mig presentera en av två spelbara karaktärer, Linda Losec.

Den andra spelbara karaktären kommer att vara hennes alkoholiserade fästman, Roger Regaine. Skulle jag beskriva honom med tre ord är det ölmage, nätlinne och håravfall. Ska försöka få klart honom imorgon. xD

Ögonfransar och ögonbryn frågar någon? Sådant hinns inte med, svarar jag! Eller kanske har de råkat falla av på grund av taco-sjörbjugg?

signatur

Medlem
Skrivet av Nomman:

<Uppladdad bildlänk>

Låt mig presentera en av två spelbara karaktärer, Linda Losec.

Den andra spelbara karaktären kommer att vara hennes alkoholiserade fästman, Roger Regaine. Skulle jag beskriva honom med tre ord är det ölmage, nätlinne och håravfall. Ska försöka få klart honom imorgon. xD

Ögonfransar och ögonbryn frågar någon? Sådant hinns inte med, svarar jag! Eller kanske har de råkat falla av på grund av taco-sjörbjugg?

Haha! Hon riktigt utstrålar LYX. Eller i vart fall sms-lån...

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Haha! Hon riktigt utstrålar LYX. Eller i vart fall sms-lån...

SMS-lån! Om jag hade mer tid skulle jag implementera en funktion för det 😅

signatur

Medlem

Vi är väl egentligen inte säkra på vad vi bygger men helt klart får spelet mindre tid och kärlek än vad vi hade hoppats på. Godot och GDScript verkar ha sina sidor men också nackdelar, saknar t.ex. interface för att styra upp saker med hjälp av kompilatorn.

Här kommer iaf första bilden, man är såklart taco skalet och det som faller ner är ingredienser

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Vi är väl egentligen inte säkra på vad vi bygger men helt klart får spelet mindre tid och kärlek än vad vi hade hoppats på. Godot och GDScript verkar ha sina sidor men också nackdelar, saknar t.ex. interface för att styra upp saker med hjälp av kompilatorn.

Här kommer iaf första bilden, man är såklart taco skalet och det som faller ner är ingredienser
<Uppladdad bildlänk>

Risgrynsgröt och kräftor i tacosen. Det kallar jag lyx!

Medlem

Jag borde ha fokuserat på att balansera spelet och göra med mer roligt, men istället pixlade jag en maracas. ¯\_(ツ)_/¯

¡Arriba!

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag borde ha fokuserat på att balansera spelet och göra med mer roligt, men istället pixlade jag en maracas. ¯\_(ツ)_/¯

https://i.imgur.com/HtkwmwD.png

¡Arriba!

Helt rätt prioriterat tycker jag

Skrivet av MonsterGuden:

<Uppladdad bildlänk>

Skriv gärna lite ytterligare tankar om Godot och GDScript vid tillfälle. Jag har jobbar i Unreal några år, men är lite sugen på att testa Godot också. (Jag menar varför bli bra på en sak när man kan bli halvdan på flera? )

Snyggt tacoskal! Ser framför mig hur varje "bana" kräver att man följer olika recept. Kanske för att olika kunder vill ha olika topping. Olle kanske vill ha risgrynsgröt och hallonsylt, men Matilda kräftstjärt och potatismos ...

signatur

Medlem

Tillägget av maracas får bli dagens gärning. Väl spenderade fyra timmar

Medlem

Kommer nog inte bli något, depression av att inte kunna få till någon grafik är för stor

tveksam till om detta går att rädda

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Kommer nog inte bli något, depression av att inte kunna få till någon grafik är för stor

https://www.youtube.com/shorts/GWCWROPfXVE

Jag tycker du ska omfamna dina begränsningar istället. Kör all out ms-paint, rita med vänster hand, kör bara clipart från Win95. Eller varför inte vektorgrafik med bara enkla geometriska former?

Personligen tycker jag det viktigaste är det är en enhetlig stil. "Ful" grafik kan vara väldigt charmig.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

https://www.youtube.com/shorts/GWCWROPfXVE

Tycker att det ser kul ut! Om något tycker jag att det ser charmigt ut med de märkliga figurerna som skjuter efter en

signatur

Medlem

Ah fan, jag som hade tänkt vara med i år.. Helt missat detta. Märkligt, jag som är inne på sajten ofta dessutom.

Medlem

Jag har gjort det igen! Glömde helt bort denna härliga spelsylten! Se om jag hinner göra något

Medlem

Hej alla syltare. Hoppas det går bra för er och att ni orkar hela vägen in i mål.

Det finns nu en sida på itch.io där ni laddar upp era spel när ni är nöjda / inte hinner mer.

Deadlinen är nu på söndag kl 23.59 men kom ihåg att det kan vara lite meckande med itch ibland så ha nån timmes marginal om det skulle strula (annars säger ni till så fuskar jag med deadlinen )

Jag vet att det brukar bli en del som inte hinner färdigt, men snälla snälla ni kan väl ladda upp era spel i det skick de är ändå? Det är ju intressant att se ändå tänker jag.

Själv har jag idag lagt till musik och lite ljudeffekter. Det lyfte upplevelsen en hel del tycker jag. Även om ljudeffekterna jag hittade är lite av placeholders än så länge. Det vare svårare än jag trodde att hitta bra ljud.

Medlem

Här bjuder jag på en bild från Level 2: Taco's Forest! Just nu jobbar jag på Level 3, som troligtvis blir den sista innan slutscenen. Det beror dock på hur mycket buggar och annat som behöver fixas, samt hur mycket tid jag hinner lägga. 😊 Det är också superkul att se vad ni andra har gjort hittills – bra jobbat allihop!

Skriv svar