FZ Game Jam 2024 - Den stora tråden!

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

Här bjuder jag på en bild från Level 2: Taco's Forest! Just nu jobbar jag på Level 3, som troligtvis blir den sista innan slutscenen. Det beror dock på hur mycket buggar och annat som behöver fixas, samt hur mycket tid jag hinner lägga. 😊 Det är också superkul att se vad ni andra har gjort hittills – bra jobbat allihop!<Uppladdad bildlänk>

Älskar att träden och stenarna har ansikten.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Älskar att träden och stenarna har ansikten.

Om man är uppvuxen med Superfrog, Mario och andra plattformsspel – som jag älskar och alltid har fått inspiration från – då är det här ett måste! 😂

Medlem

Ska bli fint att inviga min nya 9800X3D med att spela era spel på söndag. Perfekt test. Ser fram emot att se vad som har kokats ihop! Hoppas som RiddarKatig att även de som inte hinner bli klara laddar upp sina grejer så att man får se lite vad det hade kunnat bli åtminstone! alltid lika kul att testa allt.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Hej alla syltare. Hoppas det går bra för er och att ni orkar hela vägen in i mål.

Det finns nu en sida på itch.io där ni laddar upp era spel när ni är nöjda / inte hinner mer.

Deadlinen är nu på söndag kl 23.59 men kom ihåg att det kan vara lite meckande med itch ibland så ha nån timmes marginal om det skulle strula (annars säger ni till så fuskar jag med deadlinen )

Jag vet att det brukar bli en del som inte hinner färdigt, men snälla snälla ni kan väl ladda upp era spel i det skick de är ändå? Det är ju intressant att se ändå tänker jag.

Själv har jag idag lagt till musik och lite ljudeffekter. Det lyfte upplevelsen en hel del tycker jag. Även om ljudeffekterna jag hittade är lite av placeholders än så länge. Det vare svårare än jag trodde att hitta bra ljud.

Jag blir nog en av dem som laddar upp en kreation i befintligt skick. Hoppas på att hinna få till det så att det blir en rolig sandlåda att flänga runt i en stund, men jag tror inte att jag kommer hinna få klart objectives/syfte med spelet. Men vad gör det, ska bl kul att dela med sig av ändå

Än roligare ska det bli att prova alla andras kreationer. Gillar vad jag ser!

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Gjorde en coverart till mitt spel, oklart om jag har användning för den men den var rolig att göra.

I övrigt har jag pillat med ljudeffekterna och musiken idag. Kvar är att tweaka AI:n så att det känns lagom svårt, ett system för partikeleffekter och allmän polering. Jättesvårt att säga om spelet är roligt eller inte, för mig som har speltestat så mycket då jag är rätt utbränd på att spela det Hoppas det ska vara lite roligt för någon att spela det första gången i alla fall.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

https://i.imgur.com/73setmS.png

Gjorde en coverart till mitt spel, oklart om jag har användning för den men den var rolig att göra.

I övrigt har jag pillat med ljudeffekterna och musiken idag. Kvar är att tweaka AI:n så att det känns lagom svårt, ett system för partikeleffekter och allmän polering. Jättesvårt att säga om spelet är roligt eller inte, för mig som har speltestat så mycket då jag är rätt utbränd på att spela det Hoppas det ska vara lite roligt för någon att spela det första gången i alla fall.

Supercoolt omslag! 🙂
Förstår vad du menar med att undra om ens eget spel är roligt, haha. Känner precis samma sak efter att ha testspelat mitt eget spel 1000 gånger 😂

Kul att se uppdateringar! Jag kämpar på med mitt och flickvännens spel. Flesta större bitarna börjar bli färdiga men allt ska också ”sys ihop” till ett sammanhängde spel sen ska det balanseras och i bästa fall bli kul också så jag lär väl sitta och greja som vanligt inpå deadline

Håller med riddarn att ladda hemskt gärna upp det ni har skapat även om det inte är 100%. Alltid roligare att se än att de bara försvinner och ingen får kika. Klart det kan vara trist om det inte blir som man tänkt men vi gör ju detta för skojs skull så bjussa gärna

Lycka till så crunchar kör vi järnet nu sista dagarna 🙏

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Crunch, crunch!

Idag har jag äntligen lyckats ordna att fotgängare spawnar strax utom synhåll och sedan despawnar igen när de är för långt bort. Inte perfekt än, dock. Trots att det ska finnas 20 filurer ute på vägarna samtidigt är det ganska svårt att hitta dem. Men ändå, framsteg. Igår ville de inte spawna alls och för några timmar sedan dog de varje gång de slog lilltån i en trottoarkant. Har även lagt in motorljud samt mitt egna fantastiska röstskådespel "aj", "oj" och "nej, sluta!" xD

Imorgon ska jag ordna så att bilar spawnar och despawnar på samma sätt.

På lördag ska jag få vapnen att fungera (just nu skjuter de bara, men utan att göra skada). Om jag hinner ska jag även lägga in lite smartare AI som flyr och/eller försvarar sig.

På söndag ska jag göra ett sista försök att lägga in de taco-ingredienser som jag har förberett. Tanken är att du antingen ska kunna äta dem (för hälsa) eller behålla dem (för att kunna vinna, då du samlar ihop alla ingredienser för en lyx-taco).

Måste också hinna med att skapa något super-basic UI som visar hälsa och insamlade ingredienser. Och kanske en lista med keybinds.

Hur spelet ser ut just nu. Oklart varför första halvan är så blurrig; skyller på AMDs mjukvara för inspelning. Och youtube. Och katten. Men det är inte mitt fel

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Ikväll försökte jag mig på att tweaka AI och andra gameplaymässiga beteende så att spelet ska bli mer "roligt" (tm). Men istället buggade jag till det så att karaktärerna spasmar ut och ibland teleporterar iväg och försvinner helt. Nåväl, nått ska man väl ha att göra i helgen också och det vore inte gamejam utan hackiga panikfixar i sista minuten.

Högkvalitativ kod

Medlem

Jag ska iväg på annat och polaren blev sjuk så vi kom inte längre än såhär
https://monsterguden.itch.io/fzgamejam2024

förstår dock inte varför jag inte får lägga upp det i gamejam, kan inte itch.io
kan någon se vad som är fel? kommer kunna fixa lite i mobilen så hoppas det går att lösa

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Jag ska iväg på annat och polaren blev sjuk så vi kom inte längre än såhär
https://monsterguden.itch.io/fzgamejam2024

förstår dock inte varför jag inte får lägga upp det i gamejam, kan inte itch.io
kan någon se vad som är fel? kommer kunna fixa lite i mobilen så hoppas det går att lösa

Du lyckades lägga till spelet i gamejamet i Itch sen va?
EDIT: När ni laddar per MonsterGudens spel så måste ni ladda ner både exe-filen och pck-filen. Det hade inte jag gjort och det tog mig lite huvudkliande innan jag fattade vad felet var.

Jag submittade mitt precis, ett helt dygns marginal. Måste vara rekord. Lycka till alla, hoppas ni skickar in något mer eller mindre färdigt. Än finns det tid!

Medlem

Påminnelse:
Publicera spelen på itch.io och lägg sen till här: https://itch.io/jam/fz-spelsylt-2024

Kom ihåg att ha en timmes marginal eller så om något skulle strula eller du vill pimpa till spelets itch-sida.

Ca 24 timmar kvar men nu stämplar jag ut för idag. Som vanligt dyker det upp bra mycket problem när man ska få ihop allt men nu har jag ändå en gameplay loop jag är hyfsat nöjd med så sista dagen kommer läggas på balansering, ljudeffekter, buggfixar och finalen, samt intro/informationsdelen hur man spelar. Hoppas hinna få in några småroliga funktioner men då tiden är knappen kommer prioriteringar behöva göras.

signatur

Medlem

Knappt 23 timmar kvar.

Har oändligt mycket kvar som jag vill göra, men jag har ändå kommit längre än vad jag trodde för några dagar sedan. Har till och med hunnit kasta in en startskärm och en pausmeny.

Nu blir det några timmars sömn, sedan ska jag försöka lära mig hur man paketerar spelet och laddar upp det på itch.io. Och om det hinns med kanske jag gör några sista minuten-ändringar.

signatur

Medlem

crap crap crap crap crap xD

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

10 timmar kvar. Älskar när felmeddelanden är tydliga ...

signatur

Medlem
Skrivet av Nomman:

<Uppladdad bildlänk>

Usch. Svettigt. Hoppas du löser det.

Medlem

Själv sitter jag hemma hos pappa som fyller år och svettas över hur mycket som behöver fixas i spelet innan kvällen! 😂

Medlem
Skrivet av Nomman:

<Uppladdad bildlänk>

Det löste sig! Jag hade visst glömt att installera Visual Studio efter att datorn kraschade för några månader sedan. Svårt att kompilera något då

Nu är allt hur som helst uppladdat itch.io och i spelsyltsgruppen.
https://nomadshow.itch.io/gtao-grande-tacos-aomaol

Bara jag som är helt slut efter det här, förresten? Inatt drömde jag rent av mardrömmar om buggjakt 😅 Ska bli skönt med några dagars break och spela allas kreationer innan jag ger mg på något nytt projekt.

signatur

Medlem

[quote postid="4594432" userid="311811" name="Nomman"]
Det löste sig! Jag hade visst glömt att installera Visual Studio efter att datorn kraschade för några månader sedan. Svårt att kompilera något då

Nu är allt hur som helst uppladdat itch.io och i spelsyltsgruppen.
https://nomadshow.itch.io/gtao-grande-tacos-aomaol

Min sambo var superirriterad i morse eftersom jag hade sovit väldigt oroligt i natt, vilket gjorde att hon inte heller kunde sova. Jag drömde garanterat om allt som fortfarande behöver fixas och om alla möjliga problem som kan uppstå. Nu är jag också helt slut 😂

Medlem
Skrivet av Burresnurre:

Min sambo var superirriterad i morse eftersom jag hade sovit väldigt oroligt i natt, vilket gjorde att hon inte heller kunde sova. Jag drömde garanterat om allt som fortfarande behöver fixas och om alla möjliga problem som kan uppstå. Nu är jag också helt slut 😂

Haha, skönt att jag inte var den enda! 😂

signatur

Medlem

crap crap crap crap.

Något ska jag nog ladda upp men känns mer som ett tech demo än ett spel och temat har jag kastat ut med granen

signatur

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

crap crap crap crap.

Något ska jag nog ladda upp men känns mer som ett tech demo än ett spel och temat har jag kastat ut med granen

Ska bli spännande att testa hur som helst. 😀

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Ska bli spännande att testa hur som helst. 😀

Tack

nu är den uppe i alla fall, tog ditt råd om grafiken

https://verdurakh.itch.io/looping-geometry

signatur

Sista halvtimmen nu och jag är absolut inte så färdig med spelet som jag hoppats men börjar vara dags att avrunda. Tyvärr tog det ganska mycket av tiden att fixa alla härliga buggar och problem som uppstod när allt sattes ihop men är inte helt missnöjd ändå. Synd att så många "härliga detaljer" som ljudeffekter fick stryka på foten men prioriteten var tvungen att läggas på att spelet inte fastnar 😅

signatur

Självklart är det nå meck nu när jag ska exportera spelet så ge mig nån minut är ni snäll

signatur

Medlem

lyckades inte lägga upp spelet missa med några sekunder =(

Skrivet av Burresnurre:

lyckades inte lägga upp spelet missa med några sekunder =(

Samma här, blir nästan nostalgisk till skoltiden då man satt såhär vid midnattens deadline.

Hur som helst, för den som är intresserad finns spelet att ladda ner här: https://monkirauklund.itch.io/the-taco-roa

Notera: En hel del grejer saknas, exempelvis den lilla detaljen slutet så det går inte att vinna och jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer om man kommer till slutet eller vidare. Endast en ljudeffekt finns och det är när ingredienserna landar i tacon, annars är det knäpptyst. Animationer för händerna samt personer som väntar på maten i luckan saknas också vilket hade varit kul att göra.

Men jag ska inte klanka ner på det för mycket utan den som vill kan testa men det är alltid lite trist när man själv vet att det inte hanns med att uppfylla visionen men det är ju också en viktig del av game jam att hitta en lagom nivå och framförallt hitta tiden att mecka.

Det ska bli jäkligt kul att testa de andra bidragen men det får bli imorn för nu väntar sängen sen att bli väckt om några timmar igen av en ettåring 👍

signatur

Medlem

Vilka hjältar ni är som kör det här varje år, spelar alltid allas bidrag och ser fram emot årets skörd!

Älskade för övrigt Nommans presentation 😂

Medlem

Grymt jobbat allihopa! Jäkla tråkigt att jag inte hade möjlighet att delta denna gången

Skriv svar