Vad är så attraktivt med "handheld"?
Känner mig som en gammal gubbe som skriker på molnen men jag kan inte begripa "nya trenden" med handhelds.
Nintento Switch är en hybrid av en stationär och en Handheld, vilket vi inte ska gömma under mattan om att det är riktigt koolt.
Men sedan fick vi Steam Deck, ROG och snart så kommer PS och Xbox åka med tåget.
Jag kan se praktiska syftet om du är ute och reser ofta så är det bra att ha en att underhålla dig med på tåget, flyget eller hotellet.
Men om vi tar bort det från ekvationen så är känns det som waste of space, inte direkt att man sitter och lirar på pendeln.
Jag är (bara)40år och skäller på moln som en 80åring på denna fråga.
Så vad är det som gör det så attraktivt?
Jag är genuint nyfiken på er som älskar handhelds och hur praktiskt det gör erat gamande.
Att man kan bära med sig konsolen och spela var man vill, t ex:
I bilen på väg till konsum.
Konsum? haha.. det var länge sedan, du tänker inte tillbaka på gameboy tiden?
Ja jo, Switch reklamen sålde mig aldrig riktigt. Jag vet att man körde Goldeneye multiplayer med tre polare på en "24 tjock TV. Men att vi krymper bilden mer än hälften är inget jag ser realistiskt.
För mig har det underlättat lite eftersom det är svårare att alltid sätta sig vid datorn när man har yngre barn, fru etc som behöver tid. Min fru är visserligen PC-spelare i perioder också men det finns inte alltid ork, då får man ändå lite mer närhet (och hoggar inte tvn) ifall man sätter sig med switchen i en hög i soffan medans hon kollar på någon serie eller något sånt.
Jag kan se praktiska syftet om du är ute och reser ofta så är det bra att ha en att underhålla dig med på tåget, flyget eller hotellet.
Men om vi tar bort det från ekvationen så är känns det som waste of space, inte direkt att man sitter och lirar på pendeln.
Jag kan känna att det blir lite märkligt om man ska ta bort det huvudsakliga syftet från ekvationen
Du slog ju huvudet på spiken där, syftet är att kunna gejma hjälpligt när du inte har tillgång till din konsol/pc hemma eller ska natta barn, vill spela i sängen osv osv
Där har du det attraktiva
Handheld datorer förstår jag mig inte heller på. Handkonsoller i, mer eller mindre, fickformat (GameBoy, DS, PSP, PSVita) däremot är jag helt för, och älskar. Men då är spelen till dem i regel optimerade för den plattformen.
Men just handhelds tycker jag är sjukt otympliga att bära med sig och som konsoll är till och med switchen för stor.
Förstår inte hypen med en bärbar dator i form av en laptop heller. Visst, på semestern är den rolig, någon dag och nån timme men resten av året?
Har laptop för det tar mindre plats och är lätt att plocka undan jämfört med en stationär dator. Och ska man på Lan är det väldigt mycket smidigare.
Det är mysigt typ. En annan känsla, som att krypa ner under täcket med en god bok. Svårt att sätta fingret på. Har en bra dator med tillhörande oled-tv men ändå händer det att jag fastnar med en Indie titel på Steam Decken liggandes i soffan/sängen.
Det är en variation av spelandet. Det är skönt att bryta av mastiga AAA med bärbart Indie eller kanske Mario på Switchen.
Med Switch så gillar jag variationen i hur jag kan spela.
Spelar faktiskt ganska ofta handheld även hemma, fast jag har dockningsstationen och TV:n 1,5 meter bort. Det känns lite gemytligt, mysigt på nått sätt att spela bärbart. Sen brukar jag ibland ge mig ut och spela på caféer och liknande. Förut när jag arbetade som sjöman var det förstås bäst då jag spelade mycket Switch på fritiden på arbetet. Det värsta jag vet är nog konventionellt "PC gaming" där man sitter på en hemsk stol vid ett skrivbord och spelar. Det känns då inte ens som avkoppling för min del, så stationära datorburken har nästan aldrig varit påslagen hemma hos mig. För min del så går nog gaming och avkoppling hand i hand.
Får nästan alltid nackspärr, hur jag än sitter, när jag kör på min Steam deck. Den var däremot sjukt bra ner jag pendlade till jobbet, men i hemmet är den helt oanvänd.
Håller tummarna för att Valves nya VR-headset kan funka som AR-glasögon. Det finns dedikerade sådana glasögon, men de är lite dyra att bara ha för att ligga i sängen och slöspela.
Med Switch så gillar jag variationen i hur jag kan spela.
Spelar faktiskt ganska ofta handheld även hemma, fast jag har dockningsstationen och TV:n 1,5 meter bort. Det känns lite gemytligt, mysigt på nått sätt att spela bärbart. Sen brukar jag ibland ge mig ut och spela på caféer och liknande. Förut när jag arbetade som sjöman var det förstås bäst då jag spelade mycket Switch på fritiden på arbetet. Det värsta jag vet är nog konventionellt "PC gaming" där man sitter på en hemsk stol vid ett skrivbord och spelar. Det känns då inte ens som avkoppling för min del, så stationära datorburken har nästan aldrig varit påslagen hemma hos mig. För min del så går nog gaming och avkoppling hand i hand.
När jag väl spelar switch så är det alltid handhållet även hemma. Undantag när man har folk över då blir det tvn.
Känner mig som en gammal gubbe som skriker på molnen men jag kan inte begripa "nya trenden" med handhelds.
Jag fattar inte heller. Är äldre än dig och minns när vi i skolan spelade Game & Watch, mitten av 80-talet. Då var det nytt och coolt. Men de riktigt bra spelupplevelserna är framför TV:n med en konsol på golvet.
Funderingarna har gått på om man borde köra handheld av något slag då min livssituation, likt många ovan i tråden, innebär småbarn som kan vakna eller en fru som behöver uppmärksamhet. Detta (tror jag) skulle bidra till att man kan slå sig ner i soffan, frugan får abbonera på tvn samtidigt som man håller uppmärksamheten på om barnen skulle vakna istället för att vara på kontoret där min stationära dator står.
Jag reser inte särskilt mycket vare sig privat eller i jobbet, men om jag gjorde skulle jag nog gärna ha velat ha någonting att kunna spela på.
EDIT: Dock har jag inte skaffat en Switch för Nintendospel intresserar mig inte och Steamdeck har varit för dyr för min smak för att se det som värt att investera i.
Submission is for the weak
Helt värdelöst, FÖRUTOM om man har två timmar dötid på jobbet innan stängning. Köpte en Steam Deck endast för det och det blir bara att jag spelar då.
Sorry men vem skiter tillräckligt länge för att det ska vara värt att starta en handheld, starta ett spel och komma igång? Är inte det hemorrojd-varning på det? Vem orkar starta upp det på bussen bland ryggsäckar, jackor och svettiga högljudda personer? I soffan kan jag väl förstå, men efter 30min somnar ju underarmarna.