Vad är så attraktivt med "handheld"?

Skrivet av Ferren:

Känner mig som en gammal gubbe som skriker på molnen men jag kan inte begripa "nya trenden" med handhelds.
Nintento Switch är en hybrid av en stationär och en Handheld, vilket vi inte ska gömma under mattan om att det är riktigt koolt.
Men sedan fick vi Steam Deck, ROG och snart så kommer PS och Xbox åka med tåget.

Jag kan se praktiska syftet om du är ute och reser ofta så är det bra att ha en att underhålla dig med på tåget, flyget eller hotellet.
Men om vi tar bort det från ekvationen så är känns det som waste of space, inte direkt att man sitter och lirar på pendeln.

Jag är (bara)40år och skäller på moln som en 80åring på denna fråga.
Så vad är det som gör det så attraktivt?
Jag är genuint nyfiken på er som älskar handhelds och hur praktiskt det gör erat gamande.

Köpte en Switch bara för att upptäcka att det var meningslöst att spela "snygga" spel på en mikroskärm. Noll inlevelse eller atmosfär.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ferren:

Känner mig som en gammal gubbe som skriker på molnen men jag kan inte begripa "nya trenden" med handhelds.
Nintento Switch är en hybrid av en stationär och en Handheld, vilket vi inte ska gömma under mattan om att det är riktigt koolt.
Men sedan fick vi Steam Deck, ROG och snart så kommer PS och Xbox åka med tåget.

Jag kan se praktiska syftet om du är ute och reser ofta så är det bra att ha en att underhålla dig med på tåget, flyget eller hotellet.
Men om vi tar bort det från ekvationen så är känns det som waste of space, inte direkt att man sitter och lirar på pendeln.

Jag är (bara)40år och skäller på moln som en 80åring på denna fråga.
Så vad är det som gör det så attraktivt?
Jag är genuint nyfiken på er som älskar handhelds och hur praktiskt det gör erat gamande.

All handhelds är väll hybrider. Så vitt jag vet kan man koppla både ally och decken till tv och spel med kontroller eller dylikt?

Medlem

Som småbarnsförälder är den perfekt att snabbt kunna köra igång och spela lite var som helst! Hade jag haft tid att sitta vid datorn hade jag hellre spelat där. När ungarna blir äldre så kan jag tänka mig stationär konsoll eller streama från pcn. Att mitt spelrum också är mitt hemmakontor gör att jag inte riktigt pallar spendera fritid där också..

Jag använder 95% av tiden med steam decken i soffan eller sängen. Quick resume är det bästa sedan skivat bröd. Hade bara önskat lite bättre ergonomi och batteritid. Det häftiga med SD och liknande är ju att man köra AAA spel var som helst liksom. Bara härom månaden körde jag igenom Half Life 2 och episoderna på decken, hur kul som helst! Jag har säkert klockat flera hundra timmar på decken i år enbart.

Medlem

Jag har testat steam deck oled och Rog Ally.
De var inte för mig, händerna somnade efter stunden, grafiken usel och fps alldeles för låg, jämfört med min desktop.

En laptop gör allt bättre än en handheld.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

De var inte för mig, händerna somnade efter stunden, grafiken usel och fps alldeles för låg, jämfört med min desktop.

Förutom att den drar mer energi, klumpigare, varmare, kostar mer, låter mer och saknar handkontroll/styrspakar, ingen quick resume så visst. 🤔

Men håller med om ergonomi, det är en stor nackdel med pc handhelds. Amningskudde funkar rätt gött.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Förutom att den drar mer energi, klumpigare, varmare, kostar mer, låter mer och saknar handkontroll/styrspakar, ingen quick resume så visst. 🤔

Mer energi? Eeh right...

Håller inte med, visst är den större men du får desto mer prestanda för samma pris, en större skärm, enkelt att koppla in din egen handkontroll, quick resume? Stänga locket på datorn?

Jag förstår att folk kan ha nytta av en handheld men en laptop är bättre på alla sätt för mig.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Har mycket dötid på jobbet - allt från en halvtimme till ett par timmar, samt sover på hotel ibland. Då är steam deck perfekt att ta fram, starta igång på några sekunder och spela en sväng.

Eller när man är ute och reser, 3h tåg går på nolltid om man kan spela lite Balatro

Medlem

Jag har fru och två barn hemma (4&7 år)

Tvn i vardagsrummet är ofta väldigt upptagen, lätt att ta upp switchen ur dockan och spela men fortfarande ”umgås” med familjen.

Sen på sommaren när kidsen vill va ute i trädgården så är det väldigt trevligt att ligga i skuggan och lira lite!

Sen är switchen väldigt lätt att spela singelplayer på, skulle jag behöva avbryta för att en unge spyr ner soffan eller liknande å trycker jag bara på power off knappen och maskinen går i viloläge. Sen är det bara trycka på den igen och på ca 1,5 sekund så är man inne på samma plats och bara fortsätter!

Innan ungarna fanns (eller när den äldsta var bebis) så fattade jag inte alls grejen med bärbart, spelade endast dockat eller på min ps4 på tvn.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Beror hur man spelar, sitter i princip aldrig vid ett bord när jag lirar handheld. Oftast liggandes i soffan med fötterna upp på armstödet typ. Eller i sängen.
Dock har jag inget intresse i att spela AAA eller krävande titlar på den då som du nämde blir prestandan lidande. Det är min Indie-maskin för mig, sådana titlar som aldrig blir av att lira på stora riggen.

Medlem
Skrivet av Enartz:

Tvn i vardagsrummet är ofta väldigt upptagen, lätt att ta upp switchen ur dockan och spela men fortfarande ”umgås” med familjen.

Sen på sommaren när kidsen vill va ute i trädgården så är det väldigt trevligt att ligga i skuggan och lira lite!

Sen är switchen väldigt lätt att spela singelplayer på, skulle jag behöva avbryta för att en unge spyr ner soffan eller liknande å trycker jag bara på power off knappen och maskinen går i viloläge. Sen är det bara trycka på den igen och på ca 1,5 sekund så är man inne på samma plats och bara fortsätter!

Innan ungarna fanns (eller när den äldsta var bebis) så fattade jag inte alls grejen med bärbart, spelade endast dockat eller på min ps4 på tvn.

Glömde det viktigaste: GRIPSKAL!
Switchen är helt värdelös att hålla i, köpte ett från skull & co, neogrip heter det. Helt underbart, och man kan docka maskinen med skalet på.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Mer energi? Eeh right...

Håller inte med, visst är den större men du får desto mer prestanda för samma pris, en större skärm, enkelt att koppla in din egen handkontroll, quick resume? Stänga locket på datorn?

Jag förstår att folk kan ha nytta av en handheld men en laptop är bättre på alla sätt för mig.

Laptop och handkontroll i säng eller soffa känns ju sådär smidigt. Windows sleep med spel funkar ju sådär. Sd kostade 3500kr om jag minns rätt. När jag lirade hl2 drog den drygt 2w med 60 fps, helt ljudlös.

Tur att man kan välja vad man vill!

Just nu kör jag Dome Keeper som funkar bra! https://store.steampowered.com/app/1637320/Dome_Keeper/

Medlem

En handheld är väl ofta billigare också. Jag köpte min Switch för några tusen, en bra gamingdator är nog mångdubbelt dyrare.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Förutom att det är svårt att spela på en laptop utan bord. Mus behöver man också ha med sig, och laptop är extremt mycket klumpigare. Rog ally klarar det mesta på high

Medlem

Skulle nog säga att handheld är lite av en annan upplevelse, och den är inte särskilt ny. Hade en GameBoy Color när jag var yngre, och på den spelade jag slaviskt Pokémon Red och Crystal. Det fanns en poäng med att ta med den på semestern för när man bara ville komma undan en stund, men det fanns också en poäng med att sitta i soffan medan föräldrarna tittade på skidor eller liknande, som jag själv inte var intresserad av. På så sätt kunde man fortfarande prata, hänga med i vad som hände i livet osv., och sedan återgå till spelet när samtalet återgick till skidorna igen.

Nuförtiden spelar jag bara PC, och det är ju mer ensamt. Inte nödvändigtvis negativt, jag trivs vid datorn, men ibland önskar jag att jag hade en handheld igen för att kunna sitta mer på andra ställen, om inte annat för lite variation. Nu har jag inte själv råd med det, men jag kan förstå att det blir en grej för dem som kan.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Helt värdelöst, FÖRUTOM om man har två timmar dötid på jobbet innan stängning. Köpte en Steam Deck endast för det och det blir bara att jag spelar då.

Sorry men vem skiter tillräckligt länge för att det ska vara värt att starta en handheld, starta ett spel och komma igång? Är inte det hemorrojd-varning på det? Vem orkar starta upp det på bussen bland ryggsäckar, jackor och svettiga högljudda personer? I soffan kan jag väl förstå, men efter 30min somnar ju underarmarna.

Ja, vad gäller att spela på bussen så är jag nog inne på den gode Siegfreds linje, Switch och Steam Deck är för osmidiga för att orka dra med sig för att spela 10 minuter. Jag tar sällan ens upp mobiltelefonen för att slösurfa på bussen, tycker det är trevligare att bara använda den tiden för att kika ut genom fönstret och dagdrömma ett tag. Däremot för längre resor när man ändå ska ha packning med sig, då är det perfekt.

Medlem

Sedan vill ja ju inte vara sån, men det är ju inte särskilt hälsosamt heller att ha hjärnan upptagen av elektroniska enheter varje vakande minut.

Att sitta på en kort 10-30 minuters pendeltur och bara låta hjärnan vila och tankarna vandra, gör nog de flesta gott.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Det är mysigt typ.

Jag läste det är mesigt typ

Skribent
Skrivet av Enartz:

Detta är precis som jag känner också. Sällan jag spelar när jag är på resande fot, men att kunna lira när tvn är upptagen eller sitta på balkongen och spela på sommaren är sjukt nice. Sen är det som du säger, viloläget på switchen är riktigt trevligt. Kan lira lite med potatisen kokar eller annan "väntetid" hemma.

signatur

"Writer and Fighter"

Fördelen med handhållna konsoler är att man inte är begränsad till vart man kan spela den. Så, nu kan vi låsa tråden

Skämt åsido, det är väl ganska självklart vad poängen är men sen kanske inte alla har nytta av det eller på andra sätt inte tilltalas men så är det ibland.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

12
Skriv svar