Astro Bot årets spel på TGA – Helldivers 2 dubbelt prisat

Medlem
Skrivet av kebbe:

Astro Bot har knappt 10 timmar av innehåll som vandras genom helt utan tankeverksamhet eller motstånd medan Shadow of the Erdtree är som ett helt nytt spel. Sätter man sistnämna i samma kategori som en rustning kan man lika gärna öppna diskussionen om Astro Bot ens bör anses vara ett spel, det tillför ungefär lika mycket som att sätta en iPad framför hunden när den ensamtränas och folk blir altivt dummare av att spela det.

Spelar ju ingen roll hur mycket du gillar Shadow of the Erdtree eller hur lång tid det tar att klara, det är ju fortfarande ett DLC. Sen tycker jag personligen inte att utmaning per automatik gör ett spel bättre. Vissa stunder vill jag bara njuta och få det mesta serverat, i ett vackert paket, fullt med charm <3.

Medlem

Det är bara ett pris. Gör inte tv spel till olika lag nu. Wukong Elden ring dlc är otroligt bra dom med. Och Wukong vann andra priser. Alla är vinnare för Astro bot får flera banor framöver och dom som gillar Elden ring får ett typ extra att spel nästa år vin vin tycker jag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilket skämt när ett själlöst barnspel tar hem årets spel över lysande hantverk som Shadow of the Erdtree och Black Myth. Ser dessutom riktigt illa ut med en ologisk Sony-goty i utbyte mot exklusiva utannonseringar.

Tala för dig själv, jag gillade astrobot mer än wukong, shadow of the erdtree var ett dlc så de förtjänade inte en nominering imo. Svagt spelår överlag, bäst hittills är stalker 2 men det kom ut för sent för the game awards

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilket skämt när ett själlöst barnspel tar hem årets spel över lysande hantverk som Shadow of the Erdtree och Black Myth. Ser dessutom riktigt illa ut med en ologisk Sony-goty i utbyte mot exklusiva utannonseringar.

Hade varit ännu sjukare om Black Mid Wukong hade vunnit över övriga spel. För min del stod det mellan astro bot och rebirth, med balatro på tredjeplats. Tillbaka till wukongs subreddit och gråt istället.

Medlem

Tycker det är rätt tråkigt men inte så oväntat, att även den här typen av evenamng blir så polariserade och "skyttegravsliknande".

Man uttalar sig om Astro Bot utan att ha spelat det, och i vissa fall, utan att ens veta vad det är. (Det ska iof sägas att Sony gjort det lite lätt att ha fel bild iom att de tog en karaktär från vad som i praktiken var en tech-demo för PSVR och gjorde ett spel runt denne snarare än att som t ex Nintendo och Sega gjorde på 90-talet, göra ett bra spel och låta spelets karaktär bli företagets maskot.)

I min värld var det väl egentligen det enda spelet som rent krasst sett kunde vinna.

Shadow of the Erdtree är ett DLC och även om jag inte tycker det behöver vara diskvalificerande så har ju diskussionerna här inne bland annat visat att världen inte är redo för ett DLC som GOTY vinnare.

Final Fantasy VII är en remake, och också en "part 2". Det är visserligen också en lite kontroversiell åsikt, men jag hatar "episodiska spel". Viss, det går att argumentera för att du kan spela Rebirth utan att ha spelat Remake, men i min värld så är det bara 1/3 av ett spel.

Wukong är ju bakom fasaden i grund och botten ett propagandaprojekt vilket nog hade blivit väldigt kontroversiellt om det vunnit.

Som spel i övrigt så kan jag känna att det går lite i samma fälla som t ex Horizon och Starwards: Fallen Order/Jedi Survivor spelen gjort. Dvs att man plockar russinenen ur kakan av vad andra spel gjort och kommer med en ganska svag egen twist på det.

Handlingen i Wukong är inte spelets starka sida om vi säger så, och övriga delar av spelet har man ju mer eller mindre kopierat från andra spel. Det kan såklart fortfarande vara bra spelupplevelser, men jag tänker mig nog ändå att ett GOTY ska vara mer än bara en retexture av Jedi Survivor (nu var jag lite hård och raljant, men ni förstår vad jag menar.)

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Helldivers 2 Sverige Discord sida för er som vill börja spela. https://discord.gg/rCk3ZZru

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Tycker det är rätt tråkigt men inte så oväntat, att även den här typen av evenamng blir så polariserade och "skyttegravsliknande".

Man uttalar sig om Astro Bot utan att ha spelat det, och i vissa fall, utan att ens veta vad det är. (Det ska iof sägas att Sony gjort det lite lätt att ha fel bild iom att de tog en karaktär från vad som i praktiken var en tech-demo för PSVR och gjorde ett spel runt denne snarare än att som t ex Nintendo och Sega gjorde på 90-talet, göra ett bra spel och låta spelets karaktär bli företagets maskot.)

I min värld var det väl egentligen det enda spelet som rent krasst sett kunde vinna.

Shadow of the Erdtree är ett DLC och även om jag inte tycker det behöver vara diskvalificerande så har ju diskussionerna här inne bland annat visat att världen inte är redo för ett DLC som GOTY vinnare.

Final Fantasy VII är en remake, och också en "part 2". Det är visserligen också en lite kontroversiell åsikt, men jag hatar "episodiska spel". Viss, det går att argumentera för att du kan spela Rebirth utan att ha spelat Remake, men i min värld så är det bara 1/3 av ett spel.

Wukong är ju bakom fasaden i grund och botten ett propagandaprojekt vilket nog hade blivit väldigt kontroversiellt om det vunnit.

Som spel i övrigt så kan jag känna att det går lite i samma fälla som t ex Horizon och Starwards: Fallen Order/Jedi Survivor spelen gjort. Dvs att man plockar russinenen ur kakan av vad andra spel gjort och kommer med en ganska svag egen twist på det.

Handlingen i Wukong är inte spelets starka sida om vi säger så, och övriga delar av spelet har man ju mer eller mindre kopierat från andra spel. Det kan såklart fortfarande vara bra spelupplevelser, men jag tänker mig nog ändå att ett GOTY ska vara mer än bara en retexture av Jedi Survivor (nu var jag lite hård och raljant, men ni förstår vad jag menar.)

DLC är inte kompletta spel och bör därför ej nomineras till GOTY. Det är inte jättesvårt att införa en kategori "Best DLC".

FF7: Rebirth är ett komplett spel alldeles oavsett om det är en del av något större.

Wukong påstås vara propaganda men ingen kan definiera på vilket sätt (kan du?). Oavsett vad så är det ett grymt bra spel och det är vad som bör bedömmas. Att det skulle plocka minus för att det "kopierar" från andra spel är löjligt då alla spel i alla tider har gjort exakt samma sak.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

DLC är inte kompletta spel och bör därför ej nomineras till GOTY. Det är inte jättesvårt att införa en kategori "Best DLC".

FF7: Rebirth är ett komplett spel alldeles oavsett om det är en del av något större.

Wukong påstås vara propaganda men ingen kan definiera på vilket sätt (kan du?). Oavsett vad så är det ett grymt bra spel och det är vad som bör bedömmas. Att det skulle plocka minus för att det "kopierar" från andra spel är löjligt då alla spel i alla tider har gjort exakt samma sak.

Du har rätt till din åsikt.

Tycker det är lite svårt att följa "reglerna" bara.

DLCn ska inte vinna för att de är inte fristående spel, men ett spel som i princip är en längre remake av disc 2 av FFVII är ett fullgott spel. Men det känns som om vi haft den här diskussionen förr. Vi får väl återvända om några år och se om något ändrats.

Astrobot är själlöst för att det är ett plattformsspel, men Black Myth Wukong är ett skitbra spel som innoverar trots att de i princip kopierar soulsspelen (Bonnfires blir rökelser, så EXAKT likadant är det ju inte...) rakt av och slänger in ett skilltree från Tomb Raider.

Nåväl. Min åsikt är att det är en rimlig vinnare i vad som annars var ett rätt svagt spelår. Men det är ju bara min åsikt.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Är verkligen Astro Bot bättre?

Bättre musik än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre grafik än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre combat än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre underhållning än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre värld att utforska än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre story än Final Fantasy VII Rebirth?
Bättre atmosfär än Final Fantasy VII Rebirth?

Säger inte att Final Fantasy VII Rebirth behöver bli årets spel men Astro Bot skulle jag ranka lägre.

Absolut, alla dagar i veckan.

( min åsikt såklart )

12
Skriv svar