Elden Ring: Nightreign - Den förvirrade tråden!
Uppdaterar tråden varteftersom, saxar det som står i kommentarerna också! Tack Fezk och dTexN!
Fully standalone, does not require Elden Ring base game to play
No live service battle passes or microtransactions
Nightreign will be a full game at launch
3-player online co-op or solo
Described as "standalone multiplayer co-op action survival"
Each session is a "run" and the game incorporates roguelike elements where each play session is different
Players will "never experience the same journey twice, FromSoftware promises that each session and run will be different"
Can be played offline
Can be played online/offline singleplayer
Players tackle an ever-changing map called Limveld(Nightreign is set in a parallel universe) and sessions take place across cycles of 3 days and 3 nights
Every map has a Nightlord and Players must fight the boss at the end of each day
Nightreign has battle royale elements - the map will shrink over time as the "Night Tide" creeps in
You can doublejump against the enviroment, just like in Sekiro
8 unique classes, called "Nightfarers," each with unique abilities and Ultimate attacks
Players will still get rewards for deaths and failed runs
Sites of Grace will be included
No fall damage
Filling all your six weaponslots is crucial! The other weapons will buff your main weapon
You have two talisman slots
You will have special ultimate attacks that will vary depending on added elements
You are invincible while casting ultimate attacks
Sites of Grace will be included
Players can explore the map and uncover secrets, including powerful loot and runes
"With each session-based adventure being akin to playing through an open-air dungeon, every journey provides an opportunity to grow lasting stat bonuses. Successful runs against the night bring players ever closer to defeating the Nightlord and unraveling the story behind each Nightfarer in this parallel world."

Klasserna som finns att spela, uppdaterar när jag vet mer
1. Wylder- Switches between a greatsword/small shield combo and an arm-mounted crossbow with explosive arrows, can also act as a grappling hook that can either be used to pull enemies towards him or pull himself towards things to get behind foes. Described as the "starter/all-arounder" class with a decent mix of everything.
2. Duchess - Speedy, glass cannon, rogue type character, wields a dagger/dirk as a weapon. Has a Bloodborne style quickstep instead of a dodge. Has a skill to double all nearby allies damage and another that makes the last attack an ally did happen again like a replay.
3. Guardian - Described as a heavy hitting tank type, I initially assumed it was the goat-horn helmet guy but based on descriptions of the abilities they have it's more likely the falcon. Again, strong and heavy attacks and a tank with increased damage reduction, has wind-based moves it can use such as a dive bomb or a tornado that disrupt enemies
4. Recluse - Mage build, witch lady who doesn't appear to be in the trailers, only screenshots. Likely standard, long-ranged spell spammer. Can put a marker on bosses to drain hp as she attacks them.
5. Sniper (not official name) - Long-ranged archer, one interview teased a character who could raise a pillar of rocks to stand and shoot arrows from which has to be this guy. It also looks like he can use Mighty Shot.
6. Goat (not official name)- Guy with the greataxe, probably the unga bunga pure str class. Has a move where he shoves a dagger into the earth to create an explosion, possibly leading up into a big jumping attack although the two could be separate. Possibly another tank but I'm leaning more towards slow, heavy-hitting Berserker-type glass cannon.
7. Duelist (not official name) - Sekiro-style deflector, likely has guard counters as well with special holy effects. Possible mechanic where getting consecutive parries makes the guard counter stronger. Likely plays a tank role like the Guardian but more high-risk, high-reward considering the deflections.
8. Healer(not official name) - The only one not shown but we were told there'd be a healer class, none of them really fit the bill (besides maybe the Duelist because of the holy energy around the katana). One interview also stated that one character will have spirit summons and since it was said separately from the Recluse (the only other character I'd assume to use summons) I'm also gonna guess the healer will be using the summons to fight for them while they heal/buff.

"The full list of options when queueing for a game includes:
Offline (solo): There are no AI companions.
Online (solo): Matched with two other human players also playing solo.
Online (co-op): Two human players can queue together and be matched with a solo human player.
Online (multiplayer): You’ll play as a trio."
Orsak till att man bara kan spela solo eller som tre man co-op:
"The reason that we went with a three-player focus was that we wanted to retain that sense of accomplishment you get from battling a boss together or from conquering a map together and that sense of enjoyment, but we wanted to recreate that in a fresh way. And we felt like focusing on a three-player co-op experience would provide a brand new sense of accomplishment with it. -From software"

Missbrukare av Souls
Jag var såå förvirrad av vad jag ens tittade på inatt. Nameless king mitt i allt? 😂
Efter lite efterläsning börjar det klarna vad allt är om. Sidoprojekt med fria tyglar typ?
De verkar ändå ha kommit rätt långt i utvecklingen med tanke på att sign up för playtest redan i januari
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Förvirringen var total. Man hade läst om rykten om något Monster Hunter-liknande, men inte att det skulle bli i Elden Ring-världen.
Jag är inte riktigt lika hypad som inför tidigare titlar, med det sagt kommer jag självfallet spela det, förmodligen solo. Det lär nog vara ett mycket bra spel ändå, men det här med co-op i FromSofts titlar är något jag gärna undviker.
Vem vet, jag kanske kommer älska det när man väl sitter och spelar det(skulle inte förvåna mig om så blir fallet).
The more I practice, the luckier I get.
Jag tror dom experimenterar lite inför något kommande projekt faktiskt.
Jag är taggad iaf.
Efter 15 år med souls spel så önskar jag att de skulle våga dippa sina händer i nån annan typ av spel.
Don't get me wrong, jag gillar deras spel, men det är dags att vidga vingarna nu!
Efter 15 år med souls spel så önskar jag att de skulle våga dippa sina händer i nån annan typ av spel.
Don't get me wrong, jag gillar deras spel, men det är dags att vidga vingarna nu!
Det gjorde dom med Armored Core 6 och Sekiro
Ska ändå bli intressant att se vart dom ska gå med Nightreign!
Missbrukare av Souls
Jag tror dom experimenterar lite inför något kommande projekt faktiskt.
Jag är taggad iaf.
Jo det lär nog testat lite med mer "seamless co-op" i detta, säkert inför kommande titlar.
Det gjorde dom med Armored Core 6 och Sekiro
Ska ändå bli intressant att se vart dom ska gå med Nightreign!
Precis, Sekiro och Armored Core 6 skiljer sig ändå stort från tidigare titlar. "Souls"-själen finns ju såklart i dom, men det är ju inte som tidigare "souls".
Missbrukare av Souls
Ok börjar bli lite mer taggad.
Hoppas verkligen de får till balanseringen bara så att det är en lika jämn upplevelse/svårighet från när man kör solo - upp till tre. Balanseringen vid co-op hos tidigare spel har inte varit det starkaste
🎮 PS5 || LG 55" CX
Är ett litet tag sedan det utannonserats, men lägger till ändå att nätverkstester börjar i Februari så från och med den 10e Januari kan man signera upp sig!
För mina kära FZare som spelar PC så verkar det dock bara vara PS5 och XBS S/X som gäller :/
EDIT: Skrev fel datum
Missbrukare av Souls
Tur man kan spela solo i varje fall. Hoppas det är svårt och hårrivande som vanligt.
Tur man kan spela solo i varje fall. Hoppas det är svårt och hårrivande som vanligt.
Är till största del en soloräv när jag spelar, men har alltid något jag kan spela med polarna och tror vi kan ha kul att spela Nightreign om det visar sig vara något att ha så kommer jag försöka övertala dom :3
Blir vi hooked här på FZ så tror jag det skulle vara väldigt kul att lira lite med er också!
Förövrigt, såg att några lyckats få nycklar till nätverkstestet på main-ER tråden, någon annan här som också lyckats? Själv är man ignorerad! x)
Missbrukare av Souls
Men visst är det så att man måste vara solo eller tre stycken? Märkligt att man inte kan spela två.
Men visst är det så att man måste vara solo eller tre stycken? Märkligt att man inte kan spela två.
Japp.
Väldigt märkligt. Ska bli intressant att en dag få höra varför
Missbrukare av Souls
Japp.
Väldigt märkligt. Ska bli intressant att en dag få höra varför
Citerar mig själv från https://www.fz.se/forum/trad/461444-elden-ring-nightreign-kan...:
"The reason that we went with a three-player focus was that we wanted to retain that sense of accomplishment you get from battling a boss together or from conquering a map together and that sense of enjoyment, but we wanted to recreate that in a fresh way. And we felt like focusing on a three-player co-op experience would provide a brand new sense of accomplishment with it."
Så det är alltså ett val man gjort då man tyckte det passade spelets design och filosofi.
Det är väl inte så konstigt om man jämför med Josef Fares senaste spel, som är låsta till duo/co-op. Har man en grundidé och filosofi i sina spel så har jag inga problem med det.
Här har man iallafall ett val att köra solo, sen som nämnts kanske man kan köra duo och en random som kommer in. Om inte, så löser nog mods det så småningom.
Citerar mig själv från https://www.fz.se/forum/trad/461444-elden-ring-nightreign-kan...:
Tycker ändå jämförelsen är märklig. Man får väl samma typ av känsla om man är två eller tre tänker jag. Hade varit en annan sak om man bara kan spela tre, men nu finns alternativet att spela en också (om jag förstår det rätt) så deras "argument" faller lite platt där.
Märkligt, ja. Men tror de besparar sig en del balansering med att hålla sig till enbart två olika lägen. Det är inte enbart att ändra parametrar för att hålla en jämn upplevelse i alla lägen. Vi såg ju även en boss i trailern som delar sig på just tre
🎮 PS5 || LG 55" CX
Tycker ändå jämförelsen är märklig. Man får väl samma typ av känsla om man är två eller tre tänker jag. Hade varit en annan sak om man bara kan spela tre, men nu finns alternativet att spela en också (om jag förstår det rätt) så deras "argument" faller lite platt där.
Jadu, det är ju ändå dom själva som säger hur dom tänkt. Sen behöver man såklart inte hålla med hur dom tänker. Eller om dom nu bara snackar ur röven är ju svårt att säga, men har personligen ingen direkt anledning att inte tro på det som skrevs.
Det är ju också en hel del som inte håller med om deras designfilosofi att inte ha med svårighetsgrader i deras spel, vilket jag är glad att dom står fast vid än idag.
Att dom lagt in solo är väl för att FromSoftware kanske skulle förlora lite för mycket spelare då dom är kända för sina single-player spel och dom vet att många vill lira deras spel just solo. Spekulerar bara, såklart.
Hur som helst, jag är glad att dom lagt in solo iallafall. Får väl se om man testar med ett party också så småningom, det kanske är den bättre upplevelsen ändå för just detta spel, vad vet jag.
Att dom lagt in solo är väl för att FromSoftware kanske skulle förlora lite för mycket spelare då dom är kända för sina single-player spel och dom vet att många vill lira deras spel just solo. Spekulerar bara, såklart.
Känns som något From hade kunnat göra ändå. Det känns i led med deras tidigare filosofier
Ah! Ty man!
Missbrukare av Souls
Hmm, ok, efter att ha sett denna är jag tveksam om jag kommer köra detta solo längre. ;P
Vaati gick in lite på det här med just 3 personer och enligt han så är saker designade för 3 personer i åtanke. Visst kunde man säkert haft duo, eller att man kan köra solo, men designfilosofin på slutbossen dom körde är ett party på 3 där alla har sin roll. Så, kommer det vara lika kul solo? Kanske. Men det känns som detta kommer upplevas bäst med ett fullt party.
Han säger ju även att han tror att detta kan bli ett fenomenalt co-op spel, och dom finns det inte överdrivet många av nu för tiden.
Hypen börjar växa sig lite mer nu.
Saxade en kortfattad lista om klasserna, finns längst nere på första inlägget!
Duchess verkar vara rakt up min allé och självklart inte för att den är Bloodborne inspirerad ;D
Hmm, ingen aning om vad man ska köra, får bestämma mig när det är dags.
Duelist med Sekiro-style låter intressant.
Edit:
Release 30 maj för 39,99€!
https://blog.playstation.com/2025/02/12/elden-ring-nightreign...
Duelist med Sekiro-style låter intressant.
Faktiskt, tror den och Duchess kommer bli vad jag börjar blöta mina fötter med
Jag är lite pepp men saknar tyvärr kompisar som spelar sånt här. Hur kommer ni göra? Spela med randoms kanske funkar men svårt att säga på förhand.
Har en polare som redan sagt att vi ska lira sen håller jag på att övertyga en tredje! Som jag skrev tidigare så hade det varit kul att lira tillsammans med FZ folk!
Vilka plattformar kommer folk köra? Själv blir det PC och Xbox :3
Missbrukare av Souls