FZ utser Årets spel 2024!
Jag tror inte det finns någon i världen som hatar Nintendo och Mario
Kanske inte hatar dagens Nintendo. Men jag gillar dom inte heller. Jag uppskattar att de håller fast vid sina ip men samtidigt tycker jag de innoverar på fel sätt, rörelse kontroller som inte ger nåt eller Switchen skulle ersätta DS och hemma konsol så det blev halvdant på båda sidor. Så mycket av 3:e part. spelen inte hade liknande kvalité som konkurrenterna men kostade mer. Samt att online store är nerdränkt i gamla mobilspel så man inte hittar "riktiga" spel. Och att de lägger för mycket energi att låsa ner folk för de spelar ett 30 årigt spel på youtube.
Inte testat Astro Bot, men från vad jag sett så gör Echoes of Widsom mycket mer nytt än det spelet. Zelda-spelet är mycket mer än "trolla fram skit för att slåss". Sättet man utforskar en Zelda-värld i 2D är otroligt annorlunda och man har inte kunnat vara så här kreativ i hur man löser pussel, tar sig an strider och annat tidigare, klart inspirerat av Breath of the Wild och Tears of the Kingdom.
I jämförelse känns Astro Bot väldigt safe. En typiskt (men otroligt bra tydligen) 3D-plattformare som inte gör mycket nytt, men bara gör det otroligt bra.
Jo Zelda var mer än så, men för mig var det också rätt mycket outtömd potential. De senare "templen" var grymt bra, men för det mesta handlade spelet om att stapla grejor för att ta sig över andra grejor. Hade viljat se mer möjliga mekanismer och fler hinder som satte dom på prov. Totk med Ultra Hand gjorde att man verkligen tänkte olika varje gång utifrån de verktyg man fick.
Problemet med Echoes of Wisdom var kanske att man hade fri tillgång till hela sin reportoar och aldrig riktigt var begränsad, vilket ofta är vad som tvingar fram kreativitet.
Men det var helt klart mer än att trolla fram monster som slåss. Kanske inte topp 20 för mig, och rätt medel för Zelda, men ett kul försök och 5/5 for effort I min bok. Nintendo vågar åtminstone experimentera 🙂
Och löjligare blev spelåret såhär i slutet. https://www.fz.se/nyhet/299335-youtube-boxaren-jake-paul-lagg...
2024 har bjudit på en del märkligheter. SH2-remaken t ex, som enligt vissa är ett av årets bästa spel.
Låt Logan Paul DLCt bli årets spel!
Apropå SH2, kör det ju nu och ja, vad ska man säga, det är många saker men definitivt inte ett av årets bästa spel. Väldigt stelt och känns ganska daterat på många sätt. Typ som om utvecklarna hört talas om konceptet med remake men inte riktigt förstått det fullt ut. Lägg sen till att känslan man får när man spelar är den samma som när andra bekanta börjar dra massa interna skämt som man inte är en del av. Man står där lite obekvämt och skrattar stelt och plikttroget. Originalet var säkert bra men remaken är gjord för de redan invigda.
Gamesradar tycker att Dragon Age The Veilguard är årets bästa rpg. FZ har inte ens med det på top 20. Smaken är verkligen olika. 😄
From Dragon Age: The Veilguard to Final Fantasy 7 Rebirth, here's the best RPGs of 2024
Originalet var säkert bra men remaken är gjord för de redan invigda.
Inte för mig i alla fall. Jag köpte Playstation 2 2001 mest för att spela Silent Hill 2. Inte spelat remaken och vill inte, för jag har sett gameplay och det var allt jag behövde veta.
Måste vart ett dåligt spelår när Astro hamnar högst upp...
Edit: tydligen ett dåligt spelår för oss äldre men bra för våra kids...
Det handlar mer om spelsmak än ålder skulle jag säga. Men för mer "vuxna" spel har vi ju ju Stalker 2, Satisfactory, Elden Ring, Warhammer, Helldivers 2 och Silent Hill 2 i topp tio.