Jorå, Ciri är en riktig witcher i The Witcher IV

Robot
Jorå, Ciri är en riktig witcher i The Witcher IV

Och CDPR bekräftar att Geralt är med i spelet.

#Cd-projekt-red, #The-witcher-4

Medlem

Det känns som att man bryter det egna universumets regler som etablerats i böckerna och spelen bara för att blidka en högljudd skara spelare.

Känns själlöst på något sätt.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Backloggens befriare
Skrivet av Slashgibber:

Det känns som att man bryter det egna universumets regler som etablerats i böckerna och spelen bara för att blidka en högljudd skara spelare.

Kan bara hålla med.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Skrivet av keffkebab:

Kan bara hålla med.

Hur då?

Själv känner jag hur hypen suger tag i mig mer för varje nyhet

Medlem

Längtar efter "cyberpunk 2077 - 2" eller något annat. The Witcher var och är grymt men känner mig mätt.

Medlem

Jag har en känsla att den enorma skaran spelare som spelat The Witcher har inte läst böckerna, jag är en av dem.

Det bekommer mig inte överhuvudtaget att de avviker från böckerna, så länge de har känslan och historierna av världen från de föregående spelen kvar.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

De flesta känner ju endast till The Witcher via spelen, inte böckerna. I trean tränas Ciri till att bli en Witcher.
Iom att hela Witcher traditionen i princip är utdöende i spelet så är det väl inte orimligt om de hittar nya sätt att träna dem på.
Ciri har ju dessutom egenskaper och förmågor som andra barn inte har så det spelar säkert in.

Förstår inte gnället, allt passar in bra i spelen.
För övrigt, denna "högljudda skara spelare" du pratar om, vars finns de? Jag har inte överhuvudtaget sett någon större push någonstans för vem som ska vara huvudkaraktär i TW4.

Känns mer som det är två små men högljudda skaror som skriker just nu, de som inte accepterar kvinnor som huvudkaraktärer och de som faktiskt läst böckerna och tycker spelet/spelen bryter mot dem.
De flesta av oss är varken det ena eller det andra.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Värt att poängtera är att det inte står i böckerna att flickor inte kan genomgå ritualen, utan bara att alla som försökt hittills inte har överlevt. Ciri är ju som konstaterat inte en vanlig kvinna, så det finns inget loremässigt som hindrar henne från att genomgått den och överlevt

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nocternity:

Värt att poängtera är att det inte står i böckerna att flickor inte kan genomgå ritualen, utan bara att alla som försökt hittills inte har överlevt. Ciri är ju som konstaterat inte en vanlig kvinna, så det finns inget loremässigt som hindrar henne från att genomgått den och överlevt

Skrivet av Ender:

Hur då?

Själv känner jag hur hypen suger tag i mig mer för varje nyhet

Skrivet av keffkebab:

Kan bara hålla med.

Skrivet av Slashgibber:

Vissa har avärdat spelet direkt för att Ciri inte kan ha genomgått "The Trial of grasses" som de utförde i Kaer Morhen för att skapa nya Witcher, som dessutom bara var pojkar. Men vad är det som säger att man inte kan skapa kvinnliga Witcher på ett annat sätt? Hur gjorde andra Witcher-skolor?

Folk har hoppat runt överallt och kallat det "lore-breaking" och diverse annat, men är det inte samtidigt spännade och kul att få försöka klura ut vad som hänt och kommer hända? Det är väl det roliga med sådan här storydrivna spel. Klart som fan att CDRP kommer att förklara hur Ciri gått igenom förvandlingen till att bli en Witcher, och att tro annat är smått löjligt.

För bövelen, det finns hur mycket som helst i Witcher 3 som är "lore breaking" då CDPR har gjort en hel del ändringar från hur saker var i böckerna. Har det varit lika gnäll om allt annat där? Näe

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Soulless:

De flesta känner ju endast till The Witcher via spelen, inte böckerna. I trean tränas Ciri till att bli en Witcher.
Iom att hela Witcher traditionen i princip är utdöende i spelet så är det väl inte orimligt om de hittar nya sätt att träna dem på.
Ciri har ju dessutom egenskaper och förmågor som andra barn inte har så det spelar säkert in.

I både böckerna och spelen förklaras det att för att bli en Witcher så behöver man genomgå mutationer, som inte fungerar på kvinnor. Att dom tränar henne är inte problemet här, det är att dom med en handviftning gör att mutationerna fungerar på henne.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slashgibber:

I både böckerna och spelen förklaras det att för att bli en Witcher så behöver man genomgå mutationer, som inte fungerar på kvinnor. Att dom tränar henne är inte problemet här, det är att dom med en handviftning gör att mutationerna fungerar på henne.

Det handlar ju dock inte om att mutationerna inte fungerar på kvinnor utan att den typen av mutationer och sätt de gjorde det på inte fungerade på kvinnor hittils, så vitt de vet, för att alla har dött. Viss skillnad.

Igen, de kan använda allt från magi, till att de har lyckats lösa mutationsproblemet och allat annat för att förklara hur Ciri idag är en Witcher. Det är inte "lore breaking" utan mer att man bara lägger till ny information som utan problem passar. Hon är ju ändå speciell, vilket vi vet från böckerna och spelen.

Gillar man inte såkallade "retcons" borde man egentligne inte spela spelen då de ändrar så mycket från Sapkowskis böcker till att börja med.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Fast du vet ju inte vad det är för "handviftning".
Är det inte så också att ingen flicka hittills överlevt mutationerna, inte att de inte funkar.

Vi vet ju inte hur eller vad som skett i berättelsen inför TW4, kanske ska låta det visa sig innan man går till attack?

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Min killgissning är att Ciris blod gör att hon kan genomgå hela gräsritualen men att samma mutationer kapar banden till hennes fläder blod (ja, jag vet Elder Blood, tagga ner).

För Ciri som Witcher är problematisk av några enkla skäl:
1) Hennes storyarc rent loremässigt är att hon efter Geralt och Yens bortgång lämnar sin värld för att skapa familj med sir Galahad (ja, DEN sir Galahad) i Camelot.
2) Hon har medelåldersblod vilket gör att hon kan teleportera bakom och utföra en miljon backstab damage på alla motståndare, hela tiden. Hon kan till och med färdas till andra verkligheter och hämta hem kärnvapen i ryggsäckar om hon så ville. Att arbeta som withcer med 2 svärd känns sjukt meningslöst om man har sådna krafter.
3) I lore överlever inte kvinnor att gräsa på - lite som med Spejz Mharinez.
4) Allt material för att skapa witchers i skolan av Vargen var förlorat när folk baxade grejor i Kaer Moron.

Ciri funkar utmärkt som witcher för att:
1) Fuck storyarc - CDPR kan ändra och berätta vilken story dom vill - vi hade 3 olika slut i Witcher 3, varav vi kan ha en helt unik nystart i W4.
2) Elderblodet slås ut av mutagens / hon avsäger sig sina krafter (vilket hon delvis gör i böckerna) så inget mer poppa runt i rök och vara oövervinnelig. Puny mortal!
3) Hennes fläder-saft gör att hon kan ta ritual of the grass som en karl! Fast tappade då sina andra krafter, typ, som ovan, ja ni fattar.
4) Leta reda på nytt material då Geralt!? Alternativt skapa henne som withcer för en annan skola. Det är liksom herbalism, inte raketforskning.
5) Ciri är vacker - vackra människor lyckas med allt.

Analys - 10/10
Språk - 7/5
Inklusivitet - nej.

Kommer spelet bli bra? Som fan.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Är det inte så också att ingen flicka hittills överlevt mutationerna, inte att de inte funkar.

Det vi vet från etablerad lore är att flickor inte överlever mutationerna samt att kunskapen för hur man gör Witchers har gått förlorad, vi vet även att mutationerna inte fungerat på vuxna. Det är alltså 3 saker dom behöver förklara för att det ska gå ihop.

Första och tredje kan nog förklaras med att Ciri är ovanligt stark då hon är en "Source". Andra saken kan rimligtvis förklaras med att hon kan resa tillbaka i tiden, det kunde Alvin i första spelet, så det vore en rimlig förklaring. Jag tror dock att dom kommer att ha en kort expositionsdialog för att veva bort spelets inkonsekventa hantering av etablerad lore.

Skrivet av Soulless:

kanske ska låta det visa sig innan man går till attack?

Och du kanske bör lära dig hur man har en diskussion. Vi är på ett diskussionsforum och jag har yttrat mina farhågor. Om du anser att det här är att gå till attack så skulle jag rekommendera att du inte ger dig in i diskussioner i framtiden.

Redigerat bort påhopp / uberpwnage

signatur

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det vi vet från etablerad lore är att flickor inte överlever mutationerna samt att kunskapen för hur man gör Witchers har gått förlorad, vi vet även att mutationerna inte fungerat på vuxna. Det är alltså 3 saker dom behöver förklara för att det ska gå ihop.

Första och tredje kan nog förklaras med att Ciri är ovanligt stark då hon är en "Source". Andra saken kan rimligtvis förklaras med att hon kan resa tillbaka i tiden, det kunde Alvin i första spelet, så det vore en rimlig förklaring. Jag tror dock att dom kommer att ha en kort expositionsdialog för att veva bort spelets inkonsekventa hantering av etablerad lore.

Och du kanske bör lära dig hur man har en diskussion. Vi är på ett diskussionsforum och jag har yttrat mina farhågor. Om du anser att det här är att gå till attack så skulle jag rekommendera att du inte ger dig in i diskussioner i framtiden. Du är uppenbarligen alldeles för känslig.

Roligt att du hakar upp dig på att "Gå till attack" när du ignorerar helt vad som sades innan. Tror det är du som är lite omogen och känslig här.

Jag kan hjälpa dig vad lösningen är, skippa Witcher 4 helt och hållet för det är uppenbarligen ren skit. Räcker med 1 trailer för att avgöra det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kexchexx:

Roligt att du hakar upp dig på att "Gå till attack" när du ignorerar helt vad som sades innan. Tror det är du som är lite omogen och känslig här.

Jag kan hjälpa dig vad lösningen är, skippa Witcher 4 helt och hållet för det är uppenbarligen ren skit. Räcker med 1 trailer för att avgöra det.

Gällande detta inlägg och eventuellt nästkommande, låt oss hålla oss till att diskutera nyheten och spelet och inte en massa annat - tack.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det handlar ju dock inte om att mutationerna inte fungerar på kvinnor utan att den typen av mutioner och sätt de gjorde det på inte fungerade på kvinnor hittils, så vitt de vet, för att alla har dött. Viss skillnad.

Men det är ju i princip att säga samma sak. Om det dödat alla hittills så funkar det ju inte.

Gillar man inte såkallade "retcons" borde man egentligne inte spela spelen då de ändrar så mycket från Sapkowskis böcker till att börja med.

Det finns retcons, och så finns det RETCONS. Jag förstår inte varför hon ens behöver ha gått igenom mutationerna över huvud taget. Det är redan etablerat hur kraftfull hon är, och hon är redan en intressant karaktär. Låt henne stå på egna ben. Det man gör är att retconna hela universumet från att ha unika aspekter till att bli generiskt fantasy á la mellanmjölk. Det blir tråkigt.

signatur

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Känns som CDPR kan spinna på att hon har "Elder blood" och kanske överlever trial of grasses den vägen? Hon är ju ingen vanlig människa pga hennes blod.

I det goda slutet *SPOILER* *LÄS EJ VIDARE OM DU INTE SPELAT KLART WITCHER 3*

så vill hon bli en Witcher, och följa Geralts fotspår. Hon kan ej bli renodlad witcher utan att gå igenom Trail of grasses, så jag hoppas de har god writing som förklarar hur Ciri kunde överleva testerna. I trailen ser man också att hon kör Cat school, medan Geralt kör Wolf medallion.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slashgibber:

Men det är ju i princip att säga samma sak. Om det dödat alla hittills så funkar det ju inte.

Skillnaden är väl att det inte fungerat hittills och inte att det inte fungerar alls. Gör om man om processen, eller testar något nytt, så kan det ju gå. Det finns ju lore från olika håll där det funnits kvinnliga Witcher i annan skola t ex. Vill man vara dryg är det väl inte "canon" så vitt jag vet, då jag har för mig den infon först kom från ett penna och papper rollspel, men ska man börja dra sådana linjer så känns det märkligt att diskutera vidare då spelens status i stort inte är canon till böckerna heller enligt Sapkowski.

Skrivet av Slashgibber:

Det finns retcons, och så finns det RETCONS. Jag förstår inte varför hon ens behöver ha gått igenom mutationerna över huvud taget. Det är redan etablerat hur kraftfull hon är, och hon är redan en intressant karaktär. Låt henne stå på egna ben. Det man gör är att retconna hela universumet från att ha unika aspekter till att bli generiskt fantasy á la mellanmjölk. Det blir tråkigt.

Helt legitim fråga så klart. Själv tycker jag det ska bli intressant att se varför hon valt göra som hon gjort. Hur mäktig som helst men väljer att gå i hennes "pappas" fotspår.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Det här ser ju toppen ut! Helst av allt hade jag önskat att jag kunde få skapa min egna Witcher - man eller kvinna - men måste man tvunget vara en förutskapad karaktär finns det långt sämre alternativ än Ciri.

Medlem

Det handlar ju dock inte om att mutationerna inte fungerar på kvinnor utan att den typen av mutioner och sätt de gjorde det på inte fungerade på kvinnor hittils, så vitt de vet, för att alla har dött. Viss skillnad.

Igen, de kan använda allt från magi, till att de har lyckats lösa mutationsproblemet och allat annat för att förklara hur Ciri idag är en Witcher. Det är inte "lore breaking" utan mer att man bara lägger till ny information som utan problem passar. Hon är ju ändå speciell, vilket vi vet från böckerna och spelen.

Rätt det är inte lore breaking. Vad kallades det för? Deus Ex Machina. Att alla har dött är viss indikering på att det inte går. Sen kan de förstås lösa det för de vill att Ciri ska vara en witcher.

Som jag sagt innan, det var inget fel på Ciri som hon var. Hon var cool och kraftfull.

Skrivet av Ruskendrul:

Min killgissning är att Ciris blod gör att hon kan genomgå hela gräsritualen men att samma mutationer kapar banden till hennes fläder blod (ja, jag vet Elder Blood, tagga ner).

Om du gör en tjejgissning då?

signatur

I drank what?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mirage:

Rätt det är inte lore breaking. Vad kallades det för? Deus Ex Machina. Att alla har dött är viss indikering på att det inte går. Sen kan de förstås lösa det för de vill att Ciri ska vara en witcher.

Som jag sagt innan, det var inget fel på Ciri som hon var. Hon var cool och kraftfull.

Så är det, men det är väl inte ett så stort problem egentligen? Nu har ingen sagt det, och bara för att man nämner att något är Deus Ex Machina eller att något är det ju inte alltid så farligt heller.

De borde utan problem kunna förklara det med all form av magi som finns i världen, krafterna och all kunskap generellt Ciri och Yennefer har, andra metoder, witcher-skolor osv.

Jag är inte expert på Witcher men är det inte så att "Trial of the grasses" är en metod i School of the Wolf? Kanske är så att andra skolor gör och har gjort på annat sätt. Hon kanske var fast beslutsam att hon ville följa i Geralts fotspår, och så löste de biffen på något sätt bara.

Min poäng är väl: Visst det kanske ändrar lite från vad man är van vid och information man tidigare hört, men det är ju inget jätteproblem egentligen att Ciri helt plötsligt är en Witcher tycker då jag.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Så är det, men det är väl inte ett så stort problem egentligen? Nu har ingen sagt det, och bara för att man nämner att något är Deus Ex Machina eller att något är det ju inte alltid så farligt heller.

De borde utan problem kunna förklara det med all form av magi som finns i världen, krafterna och all kunskap generellt Ciri och Yennefer har, andra metoder, witcher-skolor osv.

Jag är inte expert på Witcher men är det inte så att "Trial of the grasses" är en metod i School of the Wolf? Kanske är så att andra skolor gör och har gjort på annat sätt. Hon kanske var fast beslutsam att hon ville följa i Geralts fotspår, och så löste de biffen på något sätt bara.

Min poäng är väl: Visst det kanske ändrar lite från vad man är van vid och information man tidigare hört, men det är ju inget jätteproblem egentligen att Ciri helt plötsligt är en Witcher tycker då jag.

Fast varför behöver Ciri vara en Witcher?
Hon var ju badass redan.
Har svårt att tro att hon med sina krafter inte skulle vara bättre lämpad för att ha ihjäl monster än en Witcher.
Om något är det ju en enorm downgrade.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Fast varför behöver Ciri vara en Witcher?
Hon var ju badass redan.
Har svårt att tro att hon med sina krafter inte skulle vara bättre lämpad för att ha ihjäl monster än en Witcher.
Om något är det ju en enorm downgrade.

Hon kanske ville? Hon är ju ändå tränad och tycker om Geralt, och med tanke på ett av sluten som fanns i Witcher III är det ju inte alls konstigt att hon skulle vilja bli det.

Klart att det är en downgrade, men som sagt ett par gånger, tycker jag det ska bli intressant att se varför hon blir en riktig Witcher.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Hon kanske ville? Hon är ju ändå tränad och tycker om Geralt, och med tanke på ett av sluten som fanns i Witcher III är det ju inte alls konstigt att hon skulle vilja bli det.

Klart att det är en downgrade, men som sagt ett par gånger, tycker jag det ska bli intressant att se varför hon blir en riktig Witcher.

Vi får se vad CDPR kokat ihop. Själv tycker jag det spontant verkar fantasilöst och tråkigt. Hon skulle kunna göra allt en Witcher kan utan att behöva bli en Witcher med allt vad det innebär.
För mig går hon från att vara unik och speciell till att vara en bland grabbarna och en del av mängden.
Tycker hon förtjänar bättre.

Dex
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi får se vad CDPR kokat ihop. Själv tycker jag det spontant verkar fantasilöst och tråkigt. Hon skulle kunna göra allt en Witcher kan utan att behöva bli en Witcher med allt vad det innebär.
För mig går hon från att vara unik och speciell till att vara en bland grabbarna och en del av mängden.
Tycker hon förtjänar bättre.

Men varför måste det vara en downgrade? Hon kanske behåller alla sina gamla krafter och får förmågorna som en Witcher har?

Så hon blir den mäktigaste witchern någonsin? Kan vara som du säger att hon blir av med sitt Elderblood och sina förmågor när hon gör "Trial of the glasses", men det är ju långt ifrån säkert.
Man ser väl redan i trailern (eller var det CDPR som sa det i en intervju?) att hon han förmågor som ingen witcher haft tidigare? Minns inte riktigt här.

Ska helt klart bli intressant och spela och se hur dom har gjort det! Och kul att dom bekräftade att Geralt kommer vara med också!

Medlem

Jag är enbart glad över att Ciri är huvudkaraktären i Witcher 4. Ville se mer av henne i Witcher 3 och nu får vi ett helt spel med henne! Hur hon blev en witcher? Ingen aning men jag är rätt säker på att vi kommer få en förklaring
Frågan är snarare... hur blir det med romance options?

Medlem

Tyckte trailern var mäktig och ser fram emot att pröva detta. Gillar att hon kändes lite mer mogen i trailern jämfört med hur jag minns henne från 3an, och att tonen kändes mörk åtminstone här. Förövrigt inget emot att lira som en färdig karaktär heller, brukar vara bättre så och en bättre uppstyrd upplevelse.

Medlem

Äskar böckerna, älskar spelen.
Har absolut inget emot att Ciri blivit en fullblodad Witcher. Med hennes styrka och blod lär hon bli ett rejält kraftpaket. Bara vänta på spelet så får vi förmodligen svaret om hur och varför där.

Medlem

Vissa har avärdat spelet direkt för att Ciri inte kan ha genomgått "The Trial of grasses" som de utförde i Kaer Morhen för att skapa nya Witcher, som dessutom bara var pojkar. Men vad är det som säger att man inte kan skapa kvinnliga Witcher på ett annat sätt? Hur gjorde andra Witcher-skolor?

Folk har hoppat runt överallt och kallat det "lore-breaking" och diverse annat, men är det inte samtidigt spännade och kul att få försöka klura ut vad som hänt och kommer hända? Det är väl det roliga med sådan här storydrivna spel. Klart som fan att CDRP kommer att förklara hur Ciri gått igenom förvandlingen till att bli en Witcher, och att tro annat är smått löjligt.

För bövelen, det finns hur mycket som helst i Witcher 3 som är "lore breaking" då CDPR har gjort en hel del ändringar från hur saker var i böckerna. Har det varit lika gnäll om allt annat där? Näe

Det intresserar mig hur stor effekt kvinnlig huvudperson påverkar försäljning av rpg/äventyrs spel.

Aldrig orkat öppna upp en forum tråd då den bara skulle bli politisk. Men efter att ha börjat spela Star Wars outlaws gör det mig konfunderade att det spelet skulle sålt så mycket sämre en exempelvis vilket Assassin creed som helst.

123
Skriv svar