Medlem
Akut hjälp

Hej FZ vänner, min 14 årige son har just fått julklappspengar och vill
spendera dom på en gaming laptop.

priset är 5000kr och den infon jag har är:
CPU Up to 9th Gen Intel Core i/ Processor
Display 15.6 " FHD (1920x1080) 144Hz, IPS-Level
CHIPSET Intel HM370
GRAPHICS NVIDIA GeForce RTX 2060 with 6GB GDDR6
Memory DDR4-2666 Max 64GB 2 Slots
STORAGE 1x M.2 SSD skot 1x M.2 SSD Combo skot

Är detta en bra deal eller blir han lurad, min kunskap är begränsad tyvärr men vet att kunnit folk finns på FZ

'Tack på förhand //Stefan

Medlem
Citat:

Up to 9th Gen Intel Core i/ Processor

Vadå "upp till"? Vad har den för CPU?

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Vadå "upp till"? Vad har den för CPU?

Intel Core i7-8750H

Medlem
Skrivet av stesva:

Intel Core i7-8750H

Den processorn är från april 2018 om man söker på det. Det behöver ju inte vara dåligt för det men ha i åtanke att den är begagnad och använd, antar jag. Sen mängden ram minne säger du inte heller, eller om det är dual ram, bara hur mycket den kan ha.

Vilka spel ska spelas?
Hur länge är det tänkt att fungera?
Ålder, hur den är använd, damm kan göra att prestandan går ner pga att temperaturen blir hög. Så testa gärna innan köp.
Man kan söka på modellnamn och se om den finns i något test. En med samma cpu fast med annat grafikkort finns i en video här:
https://youtu.be/0-reYKQupls

Medlem

Det beror på skicket på laptoppen och vilka spel han ska spela.

Efter lite googlande så är det förmodligen en MSI GL63 som är 5 år gammal.
Den har 8 GB RAM vilket är i det minsta laget idag.

Om han ska spela e-sport titlar (LOL, DOTA, CS etc) i 1080p kommer den förmodligen att fungera utmärkt (om själva datorn i sig är i bra skick)
Om det är tyngre (nyare) spel som ska spelas så får han antingen offra lite saker (köra på lägsta grafik i så liten upplösning som möjligt, typ 720p eller 1080p) eller i vissa titlar kommer den inte att fungera alls.

Så det beror helt på vad det är han ska använda datorn till.

Medlem

En sån gammal laptop nej
Satsa på stationärt vid beg köp

Medlem

Måste det vara en laptop?
Den där är väl inte riktigt värd 5000 kan jag tycka.
Håller med om att beg stationär är mer prisvärt överlag.

signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av JollyRoger:

En sån gammal laptop nej
Satsa på stationärt vid beg köp

Han vill ha en laptop då han pendlar mellan mig och sin mamma vv, håller med om att
man får mer dator för pengarna med stationär.

Medlem

Köp två stationära datorer till grabben. Väldigt waste att köpa laptop

Medlem

Det finns tillfällen då laptop är ett rimligare alternativ (så som vid pendlande/resande), känns skapligt okonstruktivt att komma med "hurrdurr stationär". Visst, lycka till att få dubbla uppsättningar allting (minus möjligtvis mus och headset då) och att det ska bli likvärdig prestanda för samma peng. Och då kommer vi inte till osmidigheten i att inte få med sig filer och inställningar (om man nu inte har *allt* i molnet alt. på bärbar lagring) osv.

OnT: du borde kunna få lite vassare/nyare än så för 5kkr. 8GB RAM (om det nu är det) skulle jag ex. säga är rakt av för lite idag, utan "om" och "men". Lagring är en annan femma, 500 (512)GB skulle jag se som minimum.
Sen är det lite smaksak vad kommer till ex. märke. Skyr personligen Acer som pesten, haft rejält dåliga erfarenheter av deras byggen. (Visserligen har jag enbart testat upp till midrange.) ASUS tycker jag är överskattat, och där får man sällan vad man betalar för.

Här är ett exempel på SweC som inte ligger så långt norr om budgeten - kan tänka mig att den landar på 6-6,5kkr.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tips är att testa laptopen ordentligt innan köp, om den nu är begagnad. Upplever ofta att laptops tenderar att bli otroligt sega efter några år. Kan nog vara smartare att lägga ut lite mer pengar och köpa en ny som håller längre, det ger pengarna tillbaka över tid...

Medlem

Jag vet absolut ingenting om gamingdatorer men Elgiganten har bra rabatt på en nu, typ samma pengar som den du skickade. PC-folket får svara på om den är jämförbar. Då är den iaf ny och går att reklamera, byta och då garanti på.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Medlem
Skrivet av noreason:

Fast man får en väldigt bra laptop istället för 2 stationära. Köpte själv en laptop för 13000 förra året, men då var den helt ny och hade rtx 3080 grafikkort och 16gb ram,

Till stationär behövs 2 skärmar, 2 möss, 2 tangentbord och 2 headset, om man inte ska asa med sig allt varenda gång

Skrivet av noreason:

Så två stationära för minst 5000 kr plus skärmar, tangentbord, mus och hörlurar? De tre sista behöver man ju inte köpa dubbelt av men PC och skärm lär man inte orka konka runt.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Jag vet absolut ingenting om gamingdatorer men Elgiganten har bra rabatt på en nu, typ samma pengar som den du skickade. PC-folket får svara på om den är jämförbar. Då är den iaf ny och går att reklamera, byta och då garanti på.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Tusen tack för tipset, grabben bestämde sig för denna datprn du tipsade om istället, jag får pynta lite mellanskillnad bara.

Skrivet av stesva:

Tusen tack för tipset, grabben bestämde sig för denna datprn du tipsade om istället, jag får pynta lite mellanskillnad bara.

Jag vette katten, beror ju på hur viktigt en ny dator är och sånt är ju individuellt, men rtx 2050 är betydligt svagare än rtx 2060 och mindre minne. Sen listade du inte hur mycket RAM minne det är i den begagnade men den du länkade där har 8gb vilket är i minsta laget. Den begade har sannolikt också 8gb men gick att uppgradera enligt beskrivningen i originalposten.

Sen en sista grej jag vill lyfta är att den begagnade redan gjort sin största värdeminskning medan den nya kommer tappa mer i värde på en given tid.

Med det sagt är väl inte den nya som länkades direkt oprisvärd kanske men lite väl tam prestanda, men klarar säkert en del enklare spel på lägre grafikinställning som barn är intressard av.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

1
Skriv svar