Läsarnas årets spel – Astro Bot vinner klart
Som med andra listor där ”folket” får rösta får man ta resultatet med en stor skopa salt. För att kunna göra en rättvis bedömning behöver man ju ha spelat alla spelen för början till slut. Små indiespel har ju av naturliga skäl svårt att leta sig in på en sån här lista eftersom de inte har lika många köpare.
Som med andra listor där ”folket” får rösta får man ta resultatet med en stor skopa salt. För att kunna göra en rättvis bedömning behöver man ju ha spelat alla spelen för början till slut. Små indiespel har ju av naturliga skäl svårt att leta sig in på en sån här lista eftersom de inte har lika många köpare.
Nej det är helt sant. Det blir ju en popularitetstävling och sådant som inte varit mainstream eller inte finns inom nämnda communitys nisch blir ju chanslöst. Så flera lastbilar salt bör man ta det med.
Men även om resultatet är meningslöst så är det ju kul att engagera communityt Vi är ju inte alla här för att vi förväntar oss 100% regelrätt fakta, utan det är åsikter som delas i allt ifrån recensioner till omröstningar
Nej det är helt sant. Det blir ju en popularitetstävling och sådant som inte varit mainstream eller inte finns inom nämnda communitys nisch blir ju chanslöst. Så flera lastbilar salt bör man ta det med.
Men även om resultatet är meningslöst så är det ju kul att engagera communityt Vi är ju inte alla här för att vi förväntar oss 100% regelrätt fakta, utan det är åsikter som delas i allt ifrån recensioner till omröstningar
Ja, och min åsikt är att Silent Hill 2 remaken borde ha hamnat långt ner på listan, under Paper Mario, Like a Dragon och Zelda. Fear the Spotlight var inte ens med. Synd, för de gjorde nåt nytt. Till skillnad mot fantasilösa Blooper Team.
Det roligaste med denna lista tycker jag är att folk får nominera själva. Finns ju massor av titlar här som man inte ser på någon annan lista.
Ja, och min åsikt är att Silent Hill 2 remaken borde ha hamnat långt ner på listan, under Paper Mario, Like a Dragon och Zelda. Fear the Spotlight var inte ens med. Synd, för de gjorde nåt nytt. Till skillnad mot fantasilösa Blooper Team.
Snacka för del själv då Silent hill 2 borde hamnat bland top 3. Fick ju top betyg överallt. Bättre än orignalet vilket aldrig har hänt tidigare. Rätt sjukt att indiana Jones har sämre grafik 2024 än vad Last of Us Remaster från 2014.
Vilka som hamnar I vilken ordning på top 10 är så klart upp till personlig preferens men alla spelen som är där får nog räknas in som bästa spelen i år förutom Stalker 2.
Det är helt enkelt för buggigt, men utöver det har det så jävla mycket av allt det andra så jag förstår varför det är med även om jag inte håller med.
Personligen har jag nog haft mest positiva känslor angående Final Fantasy Rebirth, men det är snarare för att jag inte haft tid att ta mig an t.ex Elden Ring Shadow of the Eardtree eller Astrobot i år.
Det kommer rådas bot på snart när man har lite mer fritid.
Gott nytt och god fortsättning.
P.L.U.R
Snacka för del själv då Silent hill 2 borde hamnat bland top 3. Fick ju top betyg överallt. Bättre än orignalet vilket aldrig har hänt tidigare. Rätt sjukt att indiana Jones har sämre grafik 2024 än vad Last of Us Remaster från 2014.
Inte för att vara sådan men Naughty Dog är en utav världens absolut om inte den bästa studion när det gäller att skapa optimerade spel, Machine Games är det inte även om de får använda senaste versionen av IdTech.
Så vad hade du förväntat dig?
P.L.U.R
Så inåt helvete välförtjänat och åt helvete med alla plattform fobier.
Ett av tidernas mest överskattade spel
Om man bara kunde dislike'a en kommentar...
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Säkert en fantastisk 3D-plattformare om man aldrig spelat 3D-plattformare förr. 👍
Absolut. Detsamma gäller om man, som jag, har spelat ett hundratals olika 3D-plattformare genom åren.
Kunskapsförmedlare.
Är det inte lite konstigt att Black Myth: Wukong inte fått fler röster? Sån jäkla snackis det varit under 2024.
Du kommer att höra mer av det efter att det har vunnit på Steam Awards imorgon.
Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB
Den enda logiska slutsatsen vi kan dra av detta är att det är en konspiration!
Det är så många variabler som hänger löst att det inte går att jämföra på ett sätt som säger att ett spel egentligen är ”bättre” än ett annat. Möjligen mer spelat eller mer populärt.
Dragon Age är en välkänd serie till alla stora platformar och har en stor följarskara och nyhetsvärde det senaste decenniet. Stellar Blade är ett nischat actionspel som släpptes till PS5 i år.
Det är rimligt att tro att fler på forumet har kunnat spela det senaste Dragon Age än Stellar Blade av flera skäl (exempelvis bredare målgrupp, ej PS5-exklusivt, stort avtryck historiskt), därav naturligtvis fler som kunnat rösta, av de spel jag kört i år… hmm ja, kanske Dragon Age?
Det är ingen direkt jämförelse vilket spel son är bäst mellan Dragon Age och Stellar Blade (för övrigt, äpplen och päron) utan mer: Av de spel vi spelat på forumet i år, dessa spel körde de flesta och de är därmed populärt sett bäst.
Man kan ju säga att, ja men Astro Boy är ju PS5-exklusivt spel, då borde det inte kunnat vinna? Jag tror Astro Boy vann mycket på att det blev ett sånt oväntat fenomen ifrån en bar himmel och dessutom att det är ett familjespel i Mario-mått som alla pratar om. I det avseendet är både Dragon Age och Stellar Blade i jämförelse med Astro Boy, tänkta till en något äldre och mer nischad målgrupp, vilket i sin tur gör det svårare att vinna i en tävling där det populäraste bästa spelet vinner. Jag vill tro att åtminstone 50% på forumet fått chansen att testa Astro Boy.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Snacka för del själv då Silent hill 2 borde hamnat bland top 3. Fick ju top betyg överallt. Bättre än orignalet vilket aldrig har hänt tidigare.
Ja, som jag skrev så är det min åsikt. Bättre än originalet? Inte alls. 86 på Metacritic. Originalet 89.
Moviezine gav originalet full pott. Remaken fick nöja sig med 4.
Topp 3, årets mest överskattade spel.
Ja, som jag skrev så är det min åsikt. Bättre än originalet? Inte alls. 86 på Metacritic. Originalet 89.
Moviezine gav originalet full pott. Remaken fick nöja sig med 4.
Topp 3, årets mest överskattade spel.
Jag tror det är mera att det är väldigt hängivna fans. De som älskar Silent Hill gör det väldigt mycket. Därav blir det väldigt prisat av fansen i kommentarsfält och dylikt.
Jag vet inte i hur många år som vi kunnat att Silent Hill-fansen suktat efter den här remaken? Kanske i 10 år har man kunnat läsa i kommentarsfält till nyheter ifrån en stor avtäckning av kommande spel. ”Oo hoppas det kommer en remaster/remake av Silent Hill!! Aww”
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Man kan ju säga att, ja men Astro Boy är ju PS5-exklusivt spel, då borde det inte kunnat vinna? Jag tror Astro Boy vann mycket på att det blev ett sånt oväntat fenomen ifrån en bar himmel och dessutom att det är ett familjespel i Mario-mått som alla pratar om. I det avseendet är både Dragon Age och Stellar Blade i jämförelse med Astro Boy, tänkta till en något äldre och mer nischad målgrupp, vilket i sin tur gör det svårare att vinna i en tävling där det populäraste bästa spelet vinner. Jag vill tro att åtminstone 50% på forumet fått chansen att testa Astro Boy.
Astro Bot!
00:00:02:42
Jag tror det är mera att det är väldigt hängivna fans. De som älskar Silent Hill gör det väldigt mycket. Därav blir det väldigt prisat av fansen i kommentarsfält och dylikt.
Jag vet inte i hur många år som vi kunnat att Silent Hill-fansen suktat efter den här remaken? Kanske i 10 år har man kunnat läsa i kommentarsfält till nyheter ifrån en stor avtäckning av kommande spel. ”Oo hoppas det kommer en remaster/remake av Silent Hill!! Aww”
Jag är ett stort fan. Spelade ettan när det släpptes 1999 och sen köpte jag en PS2 två år senare mest för att jag ville spela SH2. Jag har inte velat ha en remake. Och verkligen inte en remake som den här. Jag är inte alls imponerad av det som Blooper Team gjorde här.
Astro Bot som är helt Playstation-exklusivt? Det var oväntat. Och oklart hur man ska utläsa. Att de flesta som är benägna att rösta på FZ äger en PS5:a?
Jag röstade på Astro Bot utan att faktiskt ha spelat det. Bara genom att se videor kan jag se att det är ett spel som många med stort gamerhjärta har saknat – ett singleplayer-spel där spelglädjen är prioriterad högst.
Bland storspelen har sådana spelupplevelser varit ovanliga i många år, som om branschen glömt att spel bara behöver vara roliga att spela för att vara riktigt bra. Förr handlade det sällan om djupa storys eller filmliknande upplevelser. Det räckte med tight gameplay och bra inramning för att älskas av ungefär alla.
Därför är Astro Bot årets viktigaste spel för mig, precis som It Takes Two var för några år sedan. Vi behöver gå tillbaka till grunden för varför vi började älska tv-spel.
<3
Är inte alls förvånad. FZs användarbas är ganska basic och allra flesta är konsolplebs.
Spel som UFO 50, 1000xResist, Pacific Drive, Nine Souls är spel som dessa användare aldrig hört talas om.
Okej då vet vi👍
Okej då vet vi👍
Skönt att vi är överens! 😄 Nästa gång kan vi kanske rösta fram "Årets Mest Oupptäckta Spel" istället, så får alla en chans att glänsa i rampljuset 🎮✨
Skönt att vi är överens! 😄 Nästa gång kan vi kanske rösta fram "Årets Mest Oupptäckta Spel" istället, så får alla en chans att glänsa i rampljuset 🎮✨
Årets mest oupptäckta spel är Taco Tower, ett spel jag inte kommit till och bygga än till FZ GameJam. Istället håller jag på mig att lära mig grunderna i Unity Learn. Det är alltid något.