Läsarnas årets spel – Astro Bot vinner klart
Härligt att se Astro Bot på så många GOTY-listor världen över! 💖
Det är en bra signal till Sony att fler av den här typen av spel också behövs, inte bara filmiska spel eller hero shooters.
https://cdn.hobbyconsolas.com/sites/navi.axelspringer.es/publ...
Personligen älskade jag Astro Bot! Men utmärkelser hit och dit betyder ingenting så länge det inte säljer. Visst chansen ökar väl för att en uppföljare, men i slutändan så är det försäljningssiffrorna som bestämmer.
Säkerligen en bra vinnare. Ska spela en dag.
Hallå, var är Concord?! Vet att jag röstade på det! Inget annat spel har underhållit mig så mycket i år som det. Kanske av fel anledningar, men ändå
Ja det här känns skumt, var är det? Röstade även jag på det.
Personligen älskade jag Astro Bot! Men utmärkelser hit och dit betyder ingenting så länge det inte säljer. Visst chansen ökar väl för att en uppföljare, men i slutändan så är det försäljningssiffrorna som bestämmer.
Fram till 3e november hade det sålt 1,5 miljoner exemplar. Misstänker att det kan ha sålt rätt bra under black week och julhandeln också. För ett spel som bara tagit tre år med 60 utvecklare så har det förmodligen gått med en skaplig vinst redan.
Blir lite äpplen och päron sådana här listor. Klarade precis Indiana Jones vilket nog ändå blir mitt eget GOTY. Visst det har sina svagheter men inget annat spel har ens varit nära att dra in mig i spelvärlden som det i år. Samtidigt så spelar jag Astrobot med sonen och har väldigt roligt. För vad det är så är det otroligt bra och jag förstår ju varför det hamnar i topp på så många listor. Svårt att jämföra dem.
Kul o se Indiana så högt. Klarade precis ut det. Mycket välförtjänt 2a plats!
Oerhört bra hittills.
Blir lite äpplen och päron sådana här listor. Klarade precis Indiana Jones vilket nog ändå blir mitt eget GOTY. Visst det har sina svagheter men inget annat spel har ens varit nära att dra in mig i spelvärlden som det i år. Samtidigt så spelar jag Astrobot med sonen och har väldigt roligt. För vad det är så är det otroligt bra och jag förstår ju varför det hamnar i topp på så många listor. Svårt att jämföra dem.
Jag hade roligare med Like a Dragon och Paper Mario. De hamnade inte i topp, folk har olika smak.
Jag hade roligare med Like a Dragon och Paper Mario. De hamnade inte i topp, folk har olika smak.
Syftade kanske mer på att det är svårt att välja själv mellan de två spelen då de är bra på så olika sätt. Men visst det är ju min personliga preferens som gör att jag gillar det ena lite mer.
Syftade kanske mer på att det är svårt att välja själv mellan de två spelen då de är bra på så olika sätt. Men visst det är ju min personliga preferens som gör att jag gillar det ena lite mer.
Ja, vissa spel gillar man lite extra. Indianen Jöns och SH2 tänker jag inte ens spela. Jag har sett gameplay och känner nej tack. Paper Mario är ett av de roligaste spelen jag spelat, och har massor av bra idéer, är finurligt. Men det är inte ens ett av de 40 bästa spelen i år, enligt den moderna publiken. Astro Bot är kul, men jag är kanske inte lika frälst som många andra. Har spelat lysande plattformsspel långt tidigare, som Spyro the Dragon, Ratchet and Clank, Ape Escape. Astro Bot anses göra nåt helt nytt. Den moderna publiken känner nog så, då de inte spelade bra plattformsspel för 25 år sen.
Spännande att Veilguard vann över Stellar Blade.
Själv tycker jag att Stellar blade nog var årets spel. Har inte spelat Astrobot ännu, så jag kanske tycker det efter jag spelat det.
Måste bara få stålar till en Ps5 pro!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Det är så många variabler som hänger löst att det inte går att jämföra på ett sätt som säger att ett spel egentligen är ”bättre” än ett annat. Möjligen mer spelat eller mer populärt.
Dragon Age är en välkänd serie till alla stora platformar och har en stor följarskara och nyhetsvärde det senaste decenniet. Stellar Blade är ett nischat actionspel som släpptes till PS5 i år.
Det är rimligt att tro att fler på forumet har kunnat spela det senaste Dragon Age än Stellar Blade av flera skäl (exempelvis bredare målgrupp, ej PS5-exklusivt, stort avtryck historiskt), därav naturligtvis fler som kunnat rösta, av de spel jag kört i år… hmm ja, kanske Dragon Age?
Det är ingen direkt jämförelse vilket spel son är bäst mellan Dragon Age och Stellar Blade (för övrigt, äpplen och päron) utan mer: Av de spel vi spelat på forumet i år, dessa spel körde de flesta och de är därmed populärt sett bäst.
Man kan ju säga att, ja men Astro Boy är ju PS5-exklusivt spel, då borde det inte kunnat vinna? Jag tror Astro Boy vann mycket på att det blev ett sånt oväntat fenomen ifrån en bar himmel och dessutom att det är ett familjespel i Mario-mått som alla pratar om. I det avseendet är både Dragon Age och Stellar Blade i jämförelse med Astro Boy, tänkta till en något äldre och mer nischad målgrupp, vilket i sin tur gör det svårare att vinna i en tävling där det populäraste bästa spelet vinner. Jag vill tro att åtminstone 50% på forumet fått chansen att testa Astro Boy.
Jag skojade.
Jag skojade.
Äsch, jag fick sug att spekulera och fantisera lite
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Paper Mario är ett av de roligaste spelen jag spelat, och har massor av bra idéer, är finurligt. Men det är inte ens ett av de 40 bästa spelen i år, enligt den moderna publiken.
Brukar inte du klaga på remakes och remasters?
Paper Mario är ett av de roligaste spelen jag spelat, och har massor av bra idéer, är finurligt. Men det är inte ens ett av de 40 bästa spelen i år, enligt den moderna publiken.
Remakes borde egentligen inte heller vara med. SH2 berättar en historia vi såg för 23 år sen.
Fast.. Paper Mario är ju också en remake? originalet släpptes för över 20 år sedan till Gamecube.
Brukar inte du klaga på remakes och remasters?
Fast.. Paper Mario är ju också en remake? originalet släpptes för över 20 år sedan till Gamecube.
Jo, ofta så saknar de det som gjorde originalet speciellt. Som Resident Evil, Tomb Raider och Silent Hill 2. Sen så finns det remakes jag gillar, men föredrar ändå originalet. RE2 och RE4 t ex.
Ja, såg det nu. Trodde det var en remaster. Men det verkar vara troget originalet och ser inte ut som ett helt annat spel.
Jo, ofta så saknar de det som gjorde originalet speciellt. Som Resident Evil, Tomb Raider och Silent Hill 2. Sen så finns det remakes jag gillar, men föredrar ändå originalet. RE2 och RE4 t ex.
Ja, såg det nu. Trodde det var en remaster. Men det verkar vara troget originalet och ser inte ut som ett helt annat spel.
Det är väl en remaster för att det är just troget originalet? De har gjort en del justeringar har jag läst plus att det upputsad grafik.
En reflektion om Astrobot som GOTY 2024,
en längtan efter Playstation for the Players.
Gillar jag Astrobot för att det är ett solklart plagiat av Super Mario, WALL-E och ännu ett plagiat av Sony?
Gillar jag Astrobot för att spelet är en enda reklamfilm som Kalle Ankas Jul?
Gillar jag Astrobot för att det enbart anspelar på bättre förlagor, känslor av nostalgi och fanservice?
Gillar jag Astrobot i brist på spel till PS5 från Sony 2024 och mina känslor av nostalgi från PS4 och PS3?
Kanske, troligen.
Jag har heller fått varken ett nytt Super Mario eller en WALL-E II. 2025 gamers 2025.
Är Astrobot mitt GOTY 2024?
Definitivt inte.
Faktum är att jag inte har ett, snarare har jag flera GOTY 2024, men inte från Sony.
Sony levererar vare sig nya spel eller nya uppföljare till sina spelserier 2024.
Astro Boy är en tröstande kudde, en filt av plagiat reklam och känslor av nostalgi. Astro Boy är kanske tomrummet som desperat fylls med reklam, nostalgi och plagiat i Sonys oförmåga att leverera software?
Astroboy är en väntan på Sony ur fas.
Astroboy är en väntan på spel från Sony till Playstation 5.
Sony som inte levererar vare sig nya spel eller nya uppföljare. Remasters & Remakes får vi, men jag, du och många av oss har redan betalat för dessa begränsade licenser en eller flera gånger förut.
Sony som inte driver vare sig den bästa upplevelsen online eller tillhandahåller den bästa integrerade plattformen.
Sony som försöker in i det längsta sälja ägandet om dyra och begränsade licenser i stället för ett user orienterat bibliotek med first class service.
Sony levererar i dagsläget enbart känslor av Nostalgi och lever enbart på sitt varumärke likt ett gammalt Premier Leauge proffs eller en gammal avdankad hip hop artist.
Playstation 5 har sålt flest konsoler 2024, men när levererar Sony de bästa spelen och de nyaste upplevelserna? De bästa spelen 2024 till Playstation 5 kom inte från Sony.
Om de bästa spelen till Playstation inte kommer från Sony? Vad är då vitsen med Playstation?
2025 kanske har svaret, jag tvivlar allt mer på att Sony står bakom svaren.
Kitschverket Astroboy är Årets Nostalgitripp 2024.
Samtliga GOTY 2024 hade inget med Playstation for the Players att göra, 2025 am now.
How soon is GOTY 2025?