Nu har någon forskare börjat gnälla om hur farliga spel är för barn igen, ska vi varna om hårdrock också?

Medlem
Nu har någon forskare börjat gnälla om hur farliga spel är för barn igen, ska vi varna om hårdrock också?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskarens-rad-vanta-m...

Alltså jag är rejält trött på moralismen kring spel för vi har alla hört det här förut om VHS-filmer, hårdrock med mera. Nu tänker jag själv att barn bör undvika skärmar så mycket som möjligt, när jag var tolv så hade jag åtminstone dator på rummet men idag har vi skärmar överallt. Men samtidigt är det bra att barn spelar, i alla fall om de spelar med sina syskon, kompisar eller föräldrar.

Medlem

Det här nedanför är en sketch, men den känns relevant.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Började spela innan jag var 10 år, aldrig haft problem. Man växte ju upp med "grövre" spel då också. Postal, Max Payne, Hitman osv. Känns som det är mycket snällare klimat nu för tiden, så att säga att det är farligt är bara dumt.

Gällandes det med ADHD så känns det nästan som att alla har en tendens till vissa symptom, just på grund av hur digitaliserat och snabbt allt har blivit. Youtube shorts, Instagram, Tik Tok osv. Man har tappat förmågan att koncentrera sig och fokusera sig längre perioder. Till och med Youtube videos över en kvart känns ibland "jobbigt".

Medlem

Började spela som typ femåring (Mario på NES med fostermamma och broder) och har ju klarat mig rätt bra i livet trots det. Har t.ex. inte gått runt och mördat folk efter att ha spelat GTA III och Postal 2... Och att ha växt upp på LAN med CS 1.6, Unreal Tournament och Diablo II har inte gjort mig till seriemördare eller skolskjutare. Nästan så det inte stämmer att det skulle vara farligt. Men spelas de baklänges kan nog ett meddelande från djävulen skönjas så...

Medlem

Bättre att barnen spelar än blir barnsoldater i gängkrigen.
Spelade som sexåring och överlevt. Kanske ska tatuera sig med #survivor

Medlem

Såklart att blir det problem om man låter en 6åring själv bestämma fritt hur mycket hen får spela. Den där Alfred reportern ser dock ut som han nästan klätt ut sig på nått sätt. Blev fan lite illa berörd av hur töntig såg ut.

signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Bättre att barnen spelar än blir barnsoldater i gängkrigen.
Spelade som sexåring och överlevt. Kanske ska tatuera sig med #survivor

Ja, där har vi ett verkligt samhällsproblem SVT kanske borde fokusera på istället!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, där har vi ett verkligt samhällsproblem SVT kanske borde fokusera på istället!

Vad menar du, media (inklusive svt) rapporterar ju hela tiden om barn och ungdomar i gäng.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming
Skrivet av Soulless:

Vad menar du, media (inklusive svt) rapporterar ju hela tiden om barn och ungdomar i gäng.

Pratar vi multiplayer nu eller? 🤔😉

Medlem
Skrivet av Zontos:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskarens-rad-vanta-m...

Alltså jag är rejält trött på moralismen kring spel för vi har alla hört det här förut om VHS-filmer, hårdrock med mera. Nu tänker jag själv att barn bör undvika skärmar så mycket som möjligt, när jag var tolv så hade jag åtminstone dator på rummet men idag har vi skärmar överallt. Men samtidigt är det bra att barn spelar, i alla fall om de spelar med sina syskon, kompisar eller föräldrar.

Nyheten handlar ju om spel som beroende och påverkan på koncentration etc, inte som utlösande faktor för våldsdåd eller liknande. Och ja, det är ett problem för vissa och det kryper lägre ned i åldrarna. Kanske inte så fel att det skrivs om det då?

signatur

Allt jag vet är att jag spelade Harvest Moon till Super NES och sedan dess har jag alltid velat ha min egen bondgård, bondmora och djur. Fast jag hatar egentligen lantlivet, djurskötseln och skitlukten som medföljer. Relevant eller off-topic, vem vet och vem är vem att avgöra. Bor åtminstone nära två bondgårdar på ungefär samma avstånd fast i olika riktningar. Den ena norrut och den andra mer sydvästligt, såatteh.

Nej men, för mycket av något (oavsett vad det är) är så klart sällan bra, och det stämmer säkert att för mycket skärmtid inverkar negativt på koncentrationsförmågan se bara på alla vuxen-zombies som fotar sig själva i tid och otid eller vad var frågan nu igen

Medlem
Skrivet av Soulless:

Att de inte bara rapporterar om det, utan problematiserar och diskuterar samhällsinstanser och föräldrars ansvar och hjälp de borde kunna få. Som de försöker problematisera tv-spel. Vilket tråden handlade om. Inte bara rak mediebevakning.

Medlem

Den här studien säger väl ingenting? Att folk med autism och adhd fastnar för något de känner sig lugnade av är väl inget konstigt hade börjat spela tennis hade ingen gnällt

Medlem

Media-Nuckan har väl aldrig lyckats planta B.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Den här studien säger väl ingenting? Att folk med autism och adhd fastnar för något de känner sig lugnade av är väl inget konstigt hade börjat spela tennis hade ingen gnällt

Så kan det kanske va, men kan också vara så att tidigt och mycket spelande bidrar att barn utvecklar psykisk sjukdom eller funktionsnedsättning. Vi vet inte, därav studierna.

Mängden diagnoser verkar ju ha ökat lavinartat de senaste 20 åren, finns säkert anledningar såsom bättre kunskap och verktyg men det är kanske ingen slump att det är ungefär så länge vi haft ett digitaliserat samhälle.

Fanns det en möjlig koppling mellan tennis och psykisk sjukdom vore diskussionen nog igång även där.

signatur

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Att de inte bara rapporterar om det, utan problematiserar och diskuterar samhällsinstanser och föräldrars ansvar och hjälp de borde kunna få. Som de försöker problematisera tv-spel. Vilket tråden handlade om. Inte bara rak mediebevakning.

Det går inte för det raserar mångas världsbild av sverige.
Lättare att diskutera problem med spel.
Föräldraransvar, det är nått som glömts bort sen länge verkar det som.

It's not a lake, it's an ocean

Allt med måtta är väl den gyllene regeln, även när det kommer till TV- och datorspel. Om barn spelar för mycket är det givetvis inte bra. Sedan kan inte jag dra några långtgående slutsatser av konsekvenserna.

Jag introducerade TV-spel för vårt första barn när han var i treårsåldern, men det dröjde väl till femårsåldern innan han var gammal nog att både kunna och vilja spela. I år, när han fyllde 7, har han klarat ut ett antal spel helt på egen hand, däribland Astro Bot och Lego City Undercover. Men han har ingen egen spelkonsol än utan använder mina, han spelar inte varje dag och inte några längre stunder. Jag är glad att han gillar att spela, det betyder att vi delar ett intresse. Lillebrodern gör det nämligen inte. Han tittar bara på.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Att dansa är farligt också, det borde man förbjuda. Tänk alla skandaler genom åren som skakat våra dansbandsprofiler, och även Let's Dance. Otrohet, svartsjuka, rumpchocker, rattfylleri, fängelsedomar, pengabråk. Usch! Och de här människorna ser man på tv, barnen utsätts för detta!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Allt med måtta är väl den gyllene regeln, även när det kommer till TV- och datorspel. Om barn spelar för mycket är det givetvis inte bra. Sedan kan inte jag dra några långtgående slutsatser av konsekvenserna.

Jag introducerade TV-spel för vårt första barn när han var i treårsåldern, men det dröjde väl till femårsåldern innan han var gammal nog att både kunna och vilja spela. I år, när han fyllde 7, har han klarat ut ett antal spel helt på egen hand, däribland Astro Bot och Lego City Undercover. Men han har ingen egen spelkonsol än utan använder mina, han spelar inte varje dag och inte några längre stunder. Jag är glad att han gillar att spela, det betyder att vi delar ett intresse. Lillebrodern gör det nämligen inte. Han tittar bara på.

Jag ser fram emot att kunna spela med min dotter, då jag efter många års hård kamp äntligen fått över sambon till den mörka sidan. Hon sa senast igår: ” Jag saknar att ha ett spel att spela”

Jag tror jag en del av problemet ligger i att föräldrar intresserar sig för lite i sina barn och i spelvärlden hittar man många likasinnade. Detta var t.ex stor anledning till att jag spela så otroligt mycket WoW förr. Forskare och annat bortser oftast de positiva aspekterna.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så kan det kanske va, men kan också vara så att tidigt och mycket spelande bidrar att barn utvecklar psykisk sjukdom eller funktionsnedsättning. Vi vet inte, därav studierna.

Mängden diagnoser verkar ju ha ökat lavinartat de senaste 20 åren, finns säkert anledningar såsom bättre kunskap och verktyg men det är kanske ingen slump att det är ungefär så länge vi haft ett digitaliserat samhälle.

Fanns det en möjlig koppling mellan tennis och psykisk sjukdom vore diskussionen nog igång även där.

Jag fattar vad du menar. Jag tänkte på adhd och autism som något man föds med, men jag tror som andra skrivit att yt shorts och TikTok är mycket värre då man får väldigt mycket information på väldigt kort tid.

Medlem
Skrivet av anon_361341:

Det går inte för det raserar mångas världsbild av sverige.
Lättare att diskutera problem med spel.
Föräldraransvar, det är nått som glömts bort sen länge verkar det som.

Haha ja, känns som det lätt blir så. Förut hade vi VHS-kassetterna och filmvåldet att skylla på men nu har spelen fått ta över. Populärkultur är en slagpåse för föräldragenerationer som vill ha någonting enkelt att "fly till" för enkla svar på kanske mer komplicerade situationer.

Medlem

Jag tror absolut att det är en skillnad på spel och spel. Att spelen som prackas på unga ida skulle vara skadliga för deras utveckling, tvivlar jag inte en enda skund på.

Det är ju knappast en hemlighet att de flesta storspelen idag utvecklas med diverse psykologiska fulknep inbakade, ämnade att få spelare stanna kvar och slänga en massa pengar på spelen. Gambling, progression, belöningar och fomo, spel designas numera specifikt för att få dopaminet att flöda fritt och att ge en känsla av ångest om man inte är med och aktivt spelar eller spenderar pengar.

Detta existerade inte i spelen som de av oss växte upp med hemma, under 80, 90 och tidiga 00-talet.

Medlem

Jag spelade Carmageddon 1 & 2 när de kom och jag var då 5-6 år och älskade det och körde över fotgängare, blood och explosioner.

Skulle vilja berätta det till den & de forskare.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Jag spelade Carmageddon 1 & 2 när de kom och jag var då 5-6 år och älskade det och körde över fotgängare, blood och explosioner.

Skulle vilja berätta det till den & de forskare.

Dom skulle inte bry sig, våldsamma spel är inte vad deras studie handlar om.

1
Skriv svar