Notch har fått tillbaka spelskaparglädjen och kan tänka sig att göra ”Minecraft 2”

Medlem

Pengar förstör skaparglädjen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Oavsett så är jag alltid öppen för en uppföljare till ett äskat spel som mjölkas sönder istället för att utvecklas vidare.

Efter att Notch lämnade över skeppet till MS så har väl ändå Minecraft utvecklats en hel del även om grundkonceptet är densamma.

Så även om Notch lyckas göra en värdig spirituell successor borde det väl behövas poleras en hel del för att uppnå liknande status som nuvarande Minecraft. Har han ett nytt team eller ska han göra allt själv?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tycker det är kul att han tycker det är kul igen! Vet själv hur det känns när man är i en svacka, oavsett vad det gäller.
Så fyra av fem toasts till Notch - hoppas det bär frukt!

signatur

Niet.

Medlem

Om han kan utveckla gameplay loopen i minecraft så skulle det vara intressant, men jag har svårt att se att han skulle lyckas med det. I vilket fall så önskar jag honom lycka till.

Medlem

Marcus skapade minecraft när han var påtänd på syra i sin ungdom. Sen sålde han allt till microsoft och har förmodligen slösat bort majoriteten av pengarna på skit o ingenting (dyra hus, bilar och lyx)
Jag kan inte se att han kommer skapa något revolutionerande någonsin igen. Det är bättre att han förvaltar det som finns kvar av försäljningen och drar sig tillbaks helt.
Marcus känns lite som spelvärldens "Klimpen"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Game Ove(r):

"Spiritualitet rör religionens innersta väsen, dess betydelse för det personliga livet, för människors erfarenhet och andliga utveckling, både individuellt och i olika gemenskapsformer. I kristendomen är spiritualiteten en beskrivbar del av teologin."
/ Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Spiritualitet)

Notch ska alltså göra ett minecraftinspirerat spel som kretsar kring religion och andlig utveckling?

Skrivet av Bunisher:

Nej? Spirituell, eller andlig, uppföljare är inte alls det du tror det är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andlig_uppf%C3%B6ljare

Skrivet av DitroX:

”Andlig uppföljare eller spirituell uppföljare (av engelska: spiritual successor) är en term som används inom mediaindustrin. Termen syftar till ett verk som inte direkt bygger vidare handlingen från tidigare verk inom samma universum (såsom till exempel en uppföljare gör). En andlig uppföljare kan dock använda sig av samma element, teman och stilar som de tidigare verken inom samma universum. Begreppet "andlig uppföljare" är snarlikt begreppen "fristående uppföljare" och "spinoff" även om dessa båda begrepp brukar ha starkare koppling till originalverken än vad en andlig uppföljare har.”
/Wikipedia

Begreppet ‘spirituell uppföljare’ i spelvärlden har oftast inget med religion eller andlig utveckling att göra. Det syftar mest på att spelet bygger vidare på idéer eller känslan från ett tidigare spel, som Minecraft, utan att vara en direkt uppföljare. Det handlar alltså inte om spiritualitet i religiös mening.

Skrivet av Game Ove(r):

Helt rätt, andlig uppföljare och spirituell uppföljare är helt olika saker på samma sätt som andlig och spirituell har olika innebörd.

Jag brukar själv säga "tematisk uppföljare". Men ja, "andlig" gör förstås jobbet. Nåväl!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

har förmodligen slösat bort majoriteten av pengarna

Har du något som indikerar att detta är fallet eller gissar du bara?

12
Skriv svar